Cabrioletin katon säätö

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Cabrioletin katon säätö

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Nyt tarttis apua ton Cabben katon säätöön.

Alkutilanteena katto jää "linkkuun" tosta etuoven kohdalta, eli pääkaari tekee liian pitkän liikkeen.
No, säädin sitten kaaren liikettä pysäytysruuveista [KUVA, topparipultti keskellä]
Kuva

Tämän säädön jälkeen katto kyllä jäi oikeaan asentoon, mutta takaikkunan nostoliike ei enää ollut riittävän pitkä ja suojus ei laskeutunut alas.

Nyt ongelmana on se että, missä tuon takalasin nostopituuden määräävä mikrokytkin on, vai säädinkö jo alunperin tuon pääkaaren laskua väärin? Onko tuolla pääkaarellakin oma kytkin joka määrää katon "peruskorkeuden"?

Okei, tuo selostus oli hieman sekava, mutta kun normaalisti nuo logiikat joita joutuu setvimään, koostuu 1000 eri rajatiedosta joista 990 tulee paikasta jota ei pitäisi olla olmassa :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Säätöön on ohjeet WIS:sä, kuulemma useita sivuja.
En vaan saanut konffattua omaa WIS:siä toimimaan. Dämnt.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

asenna kaikillä kielillä :wink:
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

saabracing kirjoitti:asenna kaikillä kielillä :wink:
Tuota täytyy kokeilla, Kiitos :)

[EDIT]
Nyt toimii, täytyy vaan lueskella ajatuksen kanssa :)
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

No joo, WIS kyllä pelittää, mutta en minä löydä sieltä ohjetta katon säätöön :?
Voisko joku kertoa mistä se sieltä löytyy?
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
kerttu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2006 19:22
Paikkakunta: rovaniemi

avo-auto

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Miksi sitä kattoa pitää säätää jos se on avomalli :?: Minä en kyllä ajaisi mokomalla vempeleellä pilvisellä säällä ilman halpahallista ostettua teltta kangasta, avo-saappi on tosi pitkälle mennyt sairaus,mahtaako edes kukaan olla kateellinen vaikka täysin aurinkosäällä Kuopion torille tuollaisen täräyttäisi :?:
900 s kaksovinen alkuperäisillä renkailla, valtterin trimmaava.
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

MacTurbo kirjoitti:No joo, WIS kyllä pelittää, mutta en minä löydä sieltä ohjetta katon säätöön :?
Voisko joku kertoa mistä se sieltä löytyy?
voi.... yv:llä lisää..........
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: avo-auto

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

kerttu kirjoitti:Miksi sitä kattoa pitää säätää jos se on avomalli :?: Minä en kyllä ajaisi mokomalla vempeleellä pilvisellä säällä ilman halpahallista ostettua teltta kangasta, avo-saappi on tosi pitkälle mennyt sairaus,mahtaako edes kukaan olla kateellinen vaikka täysin aurinkosäällä Kuopion torille tuollaisen täräyttäisi :?:
Nyt kyllä heitit provon, mutta ei se mitään.

Tuo kattohan on tarkoitettu säilytyssuojaksi, ettei vettä sada sisään sillävälin kun juon kahvia Kuopion torilla :)
Eikä sillä kyllä tosiaankaan savolaista saa katteelliseks, mutta arvaappas montako mirkkua on jo nyt tullut heittämään läppää pelkästään tuon Cabben perusteella. :)
Loppuu sormet kesken, vaikka sillä on ajettu vajaan viikon.
Elä sie Kerttu yritä, torilla nähdään. 8)

Niin ja Valtterille kiitokset.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

huh :evil: eilisen musiikin luukutuksen jälkeen (12" subikka kontissa)

rupes kuulumaan semmosta ääntä kun sen katon suojakannen nostaa ylös, että ihan kun hyppis rattaat yli toisistaan 8O

en tiiä johtuuko basson- jytkeestä vai normikulumisesta, mutta jotain häikkää on.

yhen sähkömoottorin jo löysin vasemmalta, mutta en uskalla vielä sitä ruveta irrottamaan.

sitten oli semmoset nivel- osat siellä takaluukun yläreunassa oikeella, niin niissä kuusiokololukitus, ihan tärissy auki. ne kiristin.... parani vähän, mutta ei tarpeeks, paukkuu vieläkin yli rattailta.

täytyy koittaa säätää sitä palikkaa vielä.

http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/31794Image1.jpg

ja tossa se 26 on se murrosnivel, minkä lukitukset oli ihan löysällä.

ja minkälainen sähkömoottori se edes on, onko muovirattaat vai mitä :D
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Katsoppas mihin se suojaluukku ottaa kiinni ylösnoustessaan. :D

Mulla pitää kanssa räkätyksen kun luukku yrittää nousta ylös kattoa alaslaskiessa, syykin on selvä, luukku pääse tarttumaan kiinni pelkääjän puolelta "takalasin" taitokseen.

Ei ole sullakaan välttämättä tuon suuremmasta kiinni. Jätä katon nosto/lasku kesken kun räkätys alkaa ja käy kurkkimassa.
Mulla ei ainakaan vielä ole mitään mennyt rikki, kun taitosta hieman muotoilee nousee luukku kiltisti (ja äänettömästi) ylös.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

hyvä vinkki, tutkitaan :D

melkeen tuntuu, että se juurikin jumittas johonkin välillä ja se sähkömotti jotenkin luistaa (joku varotoimi, ettei pala moottori) ???

tuota nyt tehnyt kun käsittelin katon aineilla, varmaan erililla jäykkä kangas nyt laskostuu, mutta jos se ajan kanssa sitä' :P
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

no nyt se ei enää lukkiudu se suojalevy vaan räkätys kuuluu jatkuvana :lol:

nooh elämä on :D

Kuva

mikä tommosesta potentiometristä voi hajota ??

tuo on siis kattokotelon moottorin potentiometri.

en keksi oikeen muuta syytä räknätykseen... että potentiometri ei osaa lähettää oikeeta tietoo eteen päin ja sen seurauksena moottori räknättää. :roll:

kun se motti menee ääriasentoon, niin sen räknätyksen pitää se, että moottori varotoimena alkaa ripeämään vissiin :D

ja toi mootori irrottautuu pesästään kun vedetään hätävivusta ja se pitää sitten manuaalisesti verhoilun alta kääntää takasin, semmonen lukkolevy ja sitten moottori takasin pesäänsä.

muuten ei voi sähköllä ajaa kattoa.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ei kellään ois ylimääräsenä toimivaa potentiometriä lainata :lol:

näitä kun ei ollu omassa hyllyssä, niin kun sytytyskasetteja :twisted:
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Uskoisin että tuota potentiometriä ei saa kuin Saabin tiskiltä.
Ja sen vaihdon jälkeen on ohjainyksikkö ohjelmoitava uudelleen ISAT:illa.
Tosin tuon räklätyksen saattaisi aiheuttaa myös tuon potentiometrin asennon muuttuminen, se kun vaikuttaa suoraan kannen liikerataan, senkin voisi tarkistaa ISAT:lla.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
SHaka
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 12:27
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SHaka »

Katon suojaa saatelee moottori joka on oikealla puolella takaiskarin päällä, ja sen ongelma on nivel jolla katto vapautetaan moottori ohjauksesta, jos katon vetää ylös ilman säköjä. Eli taka selkänojassa on kahva josta tämä ko. nivel vapautetaan. Moottori on kiinni kevyt metalli valusta tehdystä rungossa joka ajan saatossa ja käytössä venyy tai siinä oleva haka antaa periksi ja näin ollen moottorin hammasratas ei kunnolla ylety vaan jää naksumaan ikävän kuuloisesti hampaalla, ja kun sitä tarpeeksi kauan kuuntelee niin lakkaa pelaamasta kokonaan. Koko moottori kiinnityksineen on yhdellä varaosa numerolla joten on aika hintava. mutta vian voi kiertää kiinnittämällä nivel kunnolla nippuun eli rakentamalla parempi puristin haan tilalle, Kaikki kannen vivut on rakennettu niin että niitä on hankala asentaa väärin. Älä muuttele mitään asetuksia ennen kun olet tarkistanut avaus moottorin kunnon.
- Seppo #2582#
9-3 SC Aero 2.8 V6 T
9-5 Wagon 2.0 t
900 S Cab 2.0 i
Lokari 006 Turbo 6 hv
Vastaa Viestiin