Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

93 rupes syömään öljyä, siis niinkun ihan urakalla. Pienellä kaasun pumppaamisella saa ilmoille sellaisen savupilven, että oikein hirvittää. Mistäköhän se vois nyt sitten vuotaa kun ei lätäkköä alleen tee?? Kannen alta kuuluu ilkeää "tikutusta" eli onko sieltä mennyt jokin tiiviste?

Jos turbo mennyt niin onko olemassa isompaa fööniä joka menis heittämällä paikalleen?

Kone on 2,0l T5 (200hv), mutta steg3 boxilla.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Veikkaan että huohottaa tai tulee turbon kautta. :?:
Huohottaessa vika joko männänrenkaissa tai venttiilinohjurien kumeissa, jolloin kovalla poljennalla tapahtuu kaasujen ohivuotoa öljytilaan, joka taas saa öljyhöyryjen karkaamaan huohotusputkea pitkin turbon imupuolelle.. Tietty alipaineella ohjurien kumit vuotaa öljyä myös venttiilin varsia pitkin palotilaan. - > karstoittaa -> polttaa venttiilejä.. :roll:

Jos turbo vialla, niin öljy valuu mahdollisesti akselin juuresta imu tai pakopuolelle..
Jos sieltä kuuluu outoja ääniä, niin venttiilikopaa auki ja kurkkinmaan?
Kannattanee vielä mitata puristuspaineet, että venttiilit on ehjät.

Vakiopakosarjaan saa kiinni mm. 28r, 28rs, sekä välilaipalla 3071.. Ja sitten ollaankin jo ~400hp tehoissa. Tietty tarttet mm. 630cc suuttimet, 3bar mapin ja niille oikean softan... putkiston ja ic:n on syytä olla myös kohdillaan :roll:

haku: "perunan istututus" :wink:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Pitänee alkaa viikolla katteleen.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Turbo se sitten on antautunut. Suunnittelin T25:n tilalle tuota GT28r:ää. Selviänkö pelkällä puhaltimen ostolla vai tarviiko jotain öljy nippoja tai muuta sellaista tilpehööriä. Asennuksen taidan suosiolla jättää merkkihuollolle.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Tossa hitusen osviittaa mitä tarvitset.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=38648

En tiedä miten merkkiliikkeet lähtee potutukseen.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Mikäs turbo 93 Viggenissä on? Oliskohan se parempi vaihtoehto lievästi piristetylle moottorille?
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Olli Kinaret kirjoitti:Mikäs turbo 93 Viggenissä on? Oliskohan se parempi vaihtoehto lievästi piristetylle moottorille?
Mitsun TD04, 15#... Tuo on pikkasen tuottavampi kun 25:nen.. (~260hp vs ~280hp..), mutta vaatii vesi ja öljylinjojen uusimista tuokin, kun ahtimessa on 12, 12, 12 lähdöt banjoille.. (garretti 14, 14, 12), sekä imuputki pitää varastaa myös viggen/aerosta.. - ja modata.

Jos lähdet tuosta garretin 25:sta tai mitsun 15:sta isompaan, niin softa, suuttimet yms.. menee uusiksi... Mutta sitten kyllä kulkee ihan erilailla :twisted:
Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Ääh! Jos nyt siiten pysyis tuossa vakio ahtimessa niin ei mee merkkihuollon pojilla sormi suuhun. Siinähän se siellä pyörii kuin nuo muutkin. Menee liian hankalaksi kärsimättömälle miehelle :lol: Kyllä noillakin vireillä itsensä saa tapettua.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Kompromissi, laita T25/28 :?: Kuuluu yhtenä osana stage-4 valmispakettiin.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Jaa tuota T25/28 voi vaikka harkitakkin. Saishan sillä pikkusen lisää potkuakin.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Nii tai hommaa tomaatti, 15T ja sikasofta ja pärjäät gt28rs:lle aikas hyvin. Vai mitä "hook" :lol: :?:
9-3.1972
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Juuh. Laskennallisesti teoriassa 100:sta lähdettynä rupeaa jäämään vasta 240 jälkeen viereltä :roll:

Tietty sikasofta voi teettää kaikkea kivaa :roll:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=45129
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Päädyin sitten kumminkin T25. Helpointa ja halvempaa kuin jatko virittely. Onhan mulla takavakaaja odottelemassa. Jospa se tois jotain uutuudenviehätystä kurvailemiseen. :)
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

No nyt on turbo vaihdettu ja öljy se vain katoaa edelleen :evil: Eikä edes asennus maksanut paljon :evil: :evil: Kai tässä pitää kansi avata seuraavaksi. Ei pitäis luottaa merkkihuollon vian etsintään.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
deportivo
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 19:55

Re: Hätä! Hätä! Moottori ongelma!

Viesti Kirjoittaja deportivo »

Onko tulpat öljystä märät?
NG9-3 MY08 2.0T Vector Farkku
Mercedes CLS 500 Shooting Brake MY15
Vastaa Viestiin