Kannattaako vaihtaa vaihteistoöljy?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Kannattaako vaihtaa vaihteistoöljy?

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Vuoden 1996 900i manuaali on seissyt tallissa nyt vajaan vuoden. Kilometrilukema on n.100tkm. Tarviiko vaihteistoöljyt vaihtaa pitkän seisonnan jälkeen? Auto on käynistetty ja annettu käydä tyhjäkäynnillä jonkin aikaa aina muutaman viikon välein.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Jos olis mun auto vaihtaisin vaihteisto öölit joka kevät, riippumatta siitä onko autolla ajettu vain kesäisin tai ympäri vuoden.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Olen vaihtanut kaikki vaihdettavissa olevat nesteet, myös ohjaustehostimeen, aina yli 4 vuotiaan auton ostettuani. Asennushiekkaa lisäämättä on auton ominaisuudet parantuneet.

Varsinkin auton pitemmän seisomisen jälkeen tekee hyvää vaihtaa kaikki ilman kanssa tekemisissä olevat kurat, jos auto on ollut alttiina suurille lämpötilan ja kosteuden vaihteluille.

Vaihteisto- ja ohjaustehostinöljyistä ei kosteutta saa kuumaksi ajamallakaan pois. Kytkin taitaa olla sinulla vaijerikäyttöinen, joten sen nestettä ei tarvitse vaihtaa.
96 M75 i12 5-speed ;)
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Ja omakohtaisesta kokemuksesta suosittelen sitä uudempaa öljyä joka on siina kantikkaassa harmaassa purkissa. Vanhojen öljyjen (ja vanhemman mallisten) vaihdon jälkeen tuli lootasta paljon mukavampi käyttää.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Nyt kun niistä vaihteistoöljytyypeistä rupesit puhumaan, auton vuosimalli on itseasiassa hieman epäselvä. Kun ostin auton, sitä mainostettiin vuoden 1997 autona ja se on rekisteröity vuonna 1997. Auton käsikirjan mukaan se on kuitenkin vm.1996. Tietääkseni vaihteistoöljyn tyypit vaihtuivat juuri näinä vuosina. Onko turvallista siirtyä yhdestä vaihteistoöljytyypistä toiseen ja mistä voin katsoa varmuudella auton valmistusvuoden?

PS. Kiitos kaikista vastauksistanne.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

Saabilla on kahteen kertaan päivittynyt vaihteistoöljyt 94 jälkeen.
94- ~97 mineraaliMOOTTRORIöljy
~97- ~ 01 Saab syntetic manual transmission fluid (ruskeaa, pyöreä puteli)
~01-> Manual Transmission fluid MTF 0063, kantikas (joka nyt opelin kantikas pakkaus ..581 loppuinen, haisee ja näyttää paksulta punaviiniltä)
Kuva

Öljyjä ei saa sekoittaa keskenään, mutta vaihto voidaa tehdä litralla ylimääräistä öljyä.
- poista vanhat öljyt
- laita 1l uutta öljyä, laita auto käymään pukilla hetkeksi, että öljyjämät sekoittuvat.
- poista huuhteluöljy.
- lisää ~2 (1.8..- 1.9) uutta öljyä.

Itse suosittelen ehdottomasti tuota punaviiniä, kuten saabikin. :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
mvalopaasi
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mvalopaasi »

Ilmeisestikkin tuo hopeanvärinen GM purkki on se punaviini.
Mistähän sitä sais halvimmalla? Elikkäs 3 litraa menee vaihtoon.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

mvalopaasi kirjoitti:Ilmeisestikkin tuo hopeanvärinen GM purkki on se punaviini.
Mistähän sitä sais halvimmalla? Elikkäs 3 litraa menee vaihtoon.
Molemmat samaa tavaraa.
Kolmaskin vanhempi tiiliskiven mallinen purkki on/ollut olemassa
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Viesti Kirjoittaja Hook »

NG900T kirjoitti:
mvalopaasi kirjoitti:Ilmeisestikkin tuo hopeanvärinen GM purkki on se punaviini.
Mistähän sitä sais halvimmalla? Elikkäs 3 litraa menee vaihtoon.
Molemmat samaa tavaraa.
Kolmaskin vanhempi tiiliskiven mallinen purkki on/ollut olemassa
.. Juu. Punaviiniä, eli 0063:sta on siis kahdella eri "0063" etiketillä sekä tuossa GM purkissa, vaikka siinä ei luekkaan enää 0063. Haisee ja näyttää samalta silti :lol:
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Kyllä se pulivaareille menis punkkuna ihan täydestä :lol:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

The Stig kirjoitti:Nyt kun niistä vaihteistoöljytyypeistä rupesit puhumaan, auton vuosimalli on itseasiassa hieman epäselvä. Kun ostin auton, sitä mainostettiin vuoden 1997 autona ja se on rekisteröity vuonna 1997. Auton käsikirjan mukaan se on kuitenkin vm.1996.

PS. Kiitos kaikista vastauksistanne.
Ohjekirjat yleensä painetaan silloin kun uusi mallivuosi tulee markkinoille eli 1997 mallivuoden autoissa kirjan painovuosi on 1996. Valmistenumeron 10:s merkki kertoo mallivuoden, T = 1996 ja V = 1997.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin