Ilmastointilaitteen pumppu!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Ilmastointilaitteen pumppu!

Viesti Kirjoittaja toms »

Asiasta tietämätön antoi minulle diaknoosin ja sanoi että ohjaustehostajan pumpussa on välystä mutta kun näin itse sen "vian" niin ilmastointilaitteen pumpun hihnapyörän laakeri on rikki eli pyörä heilahtelee millejä kun pumppu ei pyöri ja kun pumppu kytkeytyy päälle niin heiluminen loppuu eli se päätylaakeri itse pyörässä on rikki.
Auto on nyt reilun viikon minulla korjauksessa ja kysyn ennenkuin hutkin että voiko ko. laakeria vaihtaa ja millainen laakeri se on ?

Ja jos ei niin mistä saa uuden pyörän / kytkinosan siihen ja miten se purkaantuu ?

Tämä nykyinen pyörä / kytkin on vaihdettu käytetystä pumpusta 2v. sitte koska edellinen ei enään kytkenyt päälle pumppua mutta tämä laakerivika tuli sitten käytetyn mukana.

Miten edetään, kaikki vihjeet otetaan huomioon !
Vastauksia odotellen ( työkalut kädessä )[/b]
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

Jos on kiire saada auto ajoon niin käyppä ostamassa ilmastoimattoman auton hihna eli esim. tämä Motonetin hihna:

GM-900 2,0/2,3 VL. 30-6995 20.86

Laita se tilalle niin pääset taas ajelemaan ja etsimään rauhassa kunnossa olevaa ilmastoinnin kompuraa. Se pelkkä kompuran pyörä ja laakeri tais olla aika arvokkaita.
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
NG900SET -95
"Viggen"
Viestit: 529
Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NG900SET -95 »

9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Kiitoksia havuista ja vastuksista eli laakeri on sökö. Tietääkö kukaan mistä saa noita magneettikytkin ym. osia ettei tartte koko kompuraa uusia ?
Saab tuntee vain koko kompuran varaosina ei pelkkää magneettikytkintä vai tunteeko ?
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

omaan 9-3 on uusittu papereiden mukaan laakkosella joskus 2vuotta sit magneettikytkin. Hinta oli jotain 600e , siitä 2vuotta niin hajos koko toosa. tarvike kompuran saa 600-700e
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

500 eskoo uusi koko pumppu Raahessa.....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

35BD5020DUK on se laakerin tyyppi ja löytyi kysymästäni liikkeestä heti.
On muuten vain ilmastointilaitteitten pumpussa käytetty laakeri ja ei ihan mistä vaan löydy. Hinta on salainen.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
9000sport
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 13:03

Viesti Kirjoittaja 9000sport »

kts. http://www.kentso.fi web shopista löytyy ilmastointilaitteen laakerit. Voi toki soittaakkin puh. 0400-560260 ja kysellä mittojen mukaan 35x50x20 mm.
t: Olli
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Kiitoksia yhteystiedoista. Kentson -pulju kiinnostaa työnkin puolesta.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Laakeri tuli sieltä jostain eli Jyväskylän Toivola-teamistaja vi..un puusilmät oli laittanut väärän ! Ketsolta löytyi ja tulossa on että kiitoksia suuresti linkistä.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

toms kirjoitti:Laakeri tuli sieltä jostain eli Jyväskylän Toivola-teamistaja vi..un puusilmät oli laittanut väärän ! Ketsolta löytyi ja tulossa on että kiitoksia suuresti linkistä.
Onneksi väärän laakerin ostopaikka ja -hinta on salaisia, ettei tarvi muiden tilata samaa väärää :wink:
Viimeksi muokannut rr, Ma Kesä 04, 2007 11:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Tilasin Oulusta eräästä meidän yrityksen käyttämästä hyvästä alan liikkeestä ( Tasanto Oy ) ja he olivat antaneet oikeen tyypin sinne Toivolalle mutta ....... ei ollut kuunnellut loppuun ja tulos oli mikä oli.
No, soitto Kentsolle heti ja klo.13:00 linja-auto toi jo laakerin matkahuoltoon ja nyt se on jo vaihdettu. Vanhassa oli enään kuulat jäljellä mutta pitimet häipyneet ja rasva.
Tasannollakin on kuulemma yleensä aina näitä laakereita orgis-merkkisenä hyllyssä mutta oli just myyty viimeinen tämä tyyppi ja uutta ei joutanut odotella saapuvaksi. Siksi Tasanto Oy kyseli tämän laakerin minulle ettei ite tarttenut kallista työaikaa tuhlata moisen laakerin hakuun

Pikkasen aikaa sai miettiä miten uraremmin kiristys pelaa ko. vekottimessa mutta selveshän se ku huomas 1/2" kantikaan kolon kiristinsysteemissä.

Muovien ja tilan raivaamiseen meni enemmän aikaa kuin itse laakerin vaihtotyöhön joten OG 900 jäkeen tuntui työläältä tehdä remonttia näihin uudempiin ku siinä vanhassa hyvässä ei tartte muoveja pahemmin riipiä että pääsee "huoltamaan" :wink: :wink:

No, kai näihin uudempiinkin tottuu jossain vaiheessa vaan ku on jo 20 vuotta korjannut noita vanhempia malleja niin nää uudet tuntuu jotenki niin oudoilta ja ahtailta huoltaa ja korjata.

Mutta hinta on edelleen salainen 8) ....
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
Vastaa Viestiin