9-3 öljynkulutus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

9-3 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja SS »

Paljonkos on normaali kulutus noilla? Ko. yksilöllä ajettu noin 115tkm ja öljyä joutui lisäämään noin 0,5l kun öljynvaihdosta on noin 5tkm. Öljyinä TB Diamond Plus.

Mitä kannattaa tutkia ja mistä kulutus noissa yleisimmin johtuu? Moisilla kilometreillä ei vielä luulisi ongelmia olevan missään...

Koneena ilmeisesti B205 kun vuosimalli on 2002 ja tehoja 150hp.
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Hakua kehiin... Veikkaisin huohotusta tai turboa öljyn syöjäksi.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Oma kärry on sigun mukainen enkä kertaakaan ole öljyä lisännyt vaikka auto kyllä tossua saa. Vaihtoväli on 10tkm. Eli jossain on vian tynkää. Ja Teboilin öljyillä ajelen pääasiassa.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Oletko varma että öljynvaihdossa huomioitiin suodattimen tilavuus?

Omani vie n 0.5l/8000tkm. Metrossa sanoivat että kunhan ei vie 1l/1000km niin anna mennä vaan...(moottoritakuu voimassa. Ajettu nyt 98tkm. Autoon tehdään kohta jakopääremppa huohottimineen. Ahdin mulla Mitsu.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Ei syönyt ex-NG eikä syö nykyinen 9-3 T5.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Juusokas
"Hirsch"
Viestit: 722
Liittynyt: Ma Huhti 12, 2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Juusokas »

Sama täällä, öljyä ei kulu, vaihtoväli tietysti 10k ja suodatin vaihtoon jokakerta.
SS-K #1367 \ STCF #44
9-3 2.0t Sport -00 Junnustage 1
"Elämää varmaan löytyy ilman 500 hv:tä mutta veikkaanpa että se on melkoista nyhräämistä"
- Eki Mustakari -
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6445
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Vanhemmat koneet (B2x4) ovatkin sikäli erilaisia, että eivät kuluta öljyä, mutta näissä uudemmissa huohotinvaivaisissa (B2x5), kuten kysyjällä, on öljynkulutus valitettavan yleistä. Aiheesta löytyy kilometrikaupalla juttua myös 9-5 -osiosta... Tuollainen litra kymppitonnilla on vielä kohtuullisen kulutuksen rajoissa. Kannattaa kuitenkin asentaa uusin huohotinpäivitys (#55561200), jos ei ole vielä asennettu.

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Oletko varma että öljynvaihdossa huomioitiin suodattimen tilavuus?
Vaihdoin öljyt itse (4l kannun laitoin) ja olin mittailevani koekäytön jälkeen öljynpinnan tasoa. Tosin myönnettäkööt ettei tuo mittaustulos ole kovin tarkka, mutta joka tapauksessa hieman sitä häviää. Täytyy nyt seurata tilannetta normaalia tarkemmin.

Kyselen lähinnä siksi, että auto on ostettu liikkeestä alle 6kk sitten ja siltäkin osin on siis vielä takuu voimassa. Moottoritakuu lienee mennyttä kun yksi huoltoväleistä on venähtänyt liian pitkäksi, siksi rohkenin vaihtaa öljytkin jo itse.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9387
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

SS kirjoitti:
Kyselen lähinnä siksi, että auto on ostettu liikkeestä alle 6kk sitten ja siltäkin osin on siis vielä takuu voimassa. Moottoritakuu lienee mennyttä kun yksi huoltoväleistä on venähtänyt liian pitkäksi, siksi rohkenin vaihtaa öljytkin jo itse.
Mikä ihmeen 6kk:n takuu?? Ei liikkeillä ole kuin jonkinasteinen virhevastuu eli jos vaikka moottori ja vaihdelaatikko hajoavat samantien oston jälkeen niin kuluttajasuojaviranomainen voi suositella liikettä pieneen korvaukseen, mitään sitovaa korvausvelvoitetta liikkeillä ei onneksi taida olla, eikait käytetyllä tuotteella voi olla takuuta muutenkaan?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

ng900aero kirjoitti:eikait käytetyllä tuotteella voi olla takuuta muutenkaan?
Toki voi :)

Titaani-takuusta tunnistat ensiluokkaisen vaihtoauton. Jokainen Titaani on perusteellisesti tarkastettu ja kunnostettu auto, jolla on kahden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta.

Titaanin ostaja saa takuusta aina kirjallisen todistuksen. Varmista mielenrauhasi – valitse luotettava Titaani-vaihtoauto.

Titaani-takuu koskee kaikkia automerkkejä. Jokainen Titaani-vaihtoauto on korkeintaan 7 vuotta vanha ja sillä on ajettu vähemmän kuin 160 000 kilometriä. Titaaneilla on vielä paljon huolettomia kilometrejä edessään.

Titaani vaihtoautot saat vain Toyota-jälleenmyyjiltä. Tutustu Titaani-valikoimiin täältä.
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Lähetetty: Lau Kes 02, 2007 9:48 pm Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Oletko varma että öljynvaihdossa huomioitiin suodattimen tilavuus?

Omani vie n 0.5l/8000tkm. Metrossa sanoivat että kunhan ei vie 1l/1000km niin anna mennä vaan...(moottoritakuu voimassa. Ajettu nyt 98tkm. Autoon tehdään kohta jakopääremppa huohottimineen. Ahdin mulla Mitsu.


8O Ompas hurja juttu. Siis Metron mukaan kone on kunnossa jos öljyä lisätään alle 20 L normaalilla (20 tkm) vaihtovälillä. :)
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Onko muuten missään autossa niin vaikea lukuista mittatikkua kuin ng900? Ainakaan minun tihrusilmillä ei meinaa nähdä oöljyn tasoa ko. mustasta muovista. Vallankin jos vertaa og900, mistä näkee pimeässäkin.

Ja 4l kannunko pistit? Ainakin b204 turbo koneissa menee yli 5l virallisesti. Tietenkään aivan joka pisara ei tule ulos.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
kattikukkula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kattikukkula »

georges kirjoitti:Onko muuten missään autossa niin vaikea lukuista mittatikkua kuin ng900? Ainakaan minun tihrusilmillä ei meinaa nähdä oöljyn tasoa ko. mustasta muovista. Vallankin jos vertaa og900, mistä näkee pimeässäkin.

Ja 4l kannunko pistit? Ainakin b204 turbo koneissa menee yli 5l virallisesti. Tietenkään aivan joka pisara ei tule ulos.
Joo, jos joku tietää mistä saisi selkeämmän öljytikun niin siitä vois tehdä a) kimppatilauksen b) klubituotteen. Tai löytyykö joku NiksiPirkka-ohje, miten tuon tikun luettavuutta (yöllisellä moottoritiellä tms.) pystyisi parantamaan?

Mutta asiaan, tuossa erään kerran meikäläisen B205/T7aan turpolla vaihdettiin öljyä oikein fiinissä paikassa ja silloin sitä meni sisään 4.3 litraa heittämällä (sen näki tikitaalimittarista ao. huoltamolla). Olen sittemmin aina suunnilleen tuon verran öljynvaihdossa itsekin laittanut. Mutta, että tilavuus olisi peräti viisi. Jaa-a, kenties. Tietty jos ei kaikki tule ulos kuin auto ympäri kääntämällä...

mika
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

kattikukkula kirjoitti: Tai löytyykö joku NiksiPirkka-ohje, miten tuon tikun luettavuutta (yöllisellä moottoritiellä tms.) pystyisi parantamaan?
Miten olisi valkoinen kutistesukka niitten mollukoiden väliin alueelle mistä öljy luetaan? Tosin sen olisi oltava varmasti öljynkestävää muovia.
On tullut itsekin tuskailtua sen tikun kanssa, ja täytyy sanoa että kusipäistä suunnittelua on.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

On sillä jonkin sortin liikkeen myöntämä takuu, tosin tiedä sitten mitä se koskee.
Mutta asiaan, tuossa erään kerran meikäläisen B205/T7aan turpolla vaihdettiin öljyä oikein fiinissä paikassa ja silloin sitä meni sisään 4.3 litraa heittämällä
No tuo on hyvä tieto, ilmeisesti öljyä ei ole tullut maksimimerkkiin asti edes täytettyä. Täytyypä seurailla tilannetta, savua tuo ei ainakaan pölläyttele ja muuten toimii kunnolla.

Onkohan tuosta huohotinsetistä mitään iloa jos kone ei muuten oireile? Täytyy kyllä varmaan nuo huohotinputket kesälomalla ajankuluksi tutkia ja katsoa löytyykö möhnää.

Tosiaan se mittatikku on todella syvältä :(
Vastaa Viestiin