9-3 öljynkulutus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
kattikukkula
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Pe Marras 10, 2006 12:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kattikukkula »

SS kirjoitti:On sillä jonkin sortin liikkeen myöntämä takuu, tosin tiedä sitten mitä se koskee.
Mutta asiaan, tuossa erään kerran meikäläisen B205/T7aan turpolla vaihdettiin öljyä oikein fiinissä paikassa ja silloin sitä meni sisään 4.3 litraa heittämällä
No tuo on hyvä tieto, ilmeisesti öljyä ei ole tullut maksimimerkkiin asti edes täytettyä.
Tämä Haynesin uusi OWM Alfameriltä luettelee, että suodattimen vaihto mukaanlukien öljyä menis 4 litraa, mutta "total from dry, including engine oil cooler" olis 5.4 litraa. Eli varmaan kaikkea tuolta väliltä voi mennä.

mika
Ceeässä
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 22:10
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja Ceeässä »

Mullakin menee joku 0.5L/3000km. Taitaa olla 0.5L/1000km toi saabin antama yläraja, sen jälkeen astuu pidennetty moottoritakuu voimaan.
Toyotallakin on 0.5L/1000km.
#2597

Volvo V70 2.5T Summum 2009
Kawazaki Z900 2020
_________________
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

kattikukkula kirjoitti:
SS kirjoitti:On sillä jonkin sortin liikkeen myöntämä takuu, tosin tiedä sitten mitä se koskee.
Mutta asiaan, tuossa erään kerran meikäläisen B205/T7aan turpolla vaihdettiin öljyä oikein fiinissä paikassa ja silloin sitä meni sisään 4.3 litraa heittämällä
No tuo on hyvä tieto, ilmeisesti öljyä ei ole tullut maksimimerkkiin asti edes täytettyä.
Tämä Haynesin uusi OWM Alfameriltä luettelee, että suodattimen vaihto mukaanlukien öljyä menis 4 litraa, mutta "total from dry, including engine oil cooler" olis 5.4 litraa. Eli varmaan kaikkea tuolta väliltä voi mennä.

mika
Reulusti vajaa neljä litraa menee, kun olen vaihtanut öljyt ja suodattimen /10tkm -> Ysikolkki suht koht vaaterissa. Tosin viimeksi meni kaikki neljä litraa, kun oli keula parrun verran ylempänä perää. Kuulemma suht koht äkkiä alkaa B205 sauhuttelemaan sinistä savua, jos liikaa öljyä koneeseen laittaa :oops:
Kuulemma parin tupakin verran pitäisi odotella öljyn valuttamisen jälkeen , ennenkuin tikusta määrän tarkistaa :? Oppia ikä kaikki, vai miten se meni :?:
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Eipä tuo öljynpinta ainakaan merkittävästi ole laskenut, luultavasti jäi vaihdossa alarajalle työ öljymäärä.
Kannattaa kuitenkin asentaa uusin huohotinpäivitys (#55561200), jos ei ole vielä asennettu.
Mistäs sen tunnistaa, onko tuota jo asennettu? Entäpä paljonko tuo suunnilleen kustantaa itse asennettuna?
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

SS kirjoitti:Mistäs sen tunnistaa, onko tuota jo asennettu? Entäpä paljonko tuo suunnilleen kustantaa itse asennettuna?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... &start=465
Tuossa on Eskin ottama kuva 9-5 konehuoneesta jossa tuo päivitys. Siinä tulee orkkikseen verrattuna mm yksi letku aivan öljyntäyttöaukon juurelle + "takaiskuventtiiliä" +letkua ym.
Vuosi sitten maksioi Variston Länkkärillä muistaakseni 68€ ja tekee helposti iitse.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitän! Tuossa tulee letku öljyntäyttöaukolle, joten luultavimmin päivitys on tehty edellisen omistajan aikana. Täytyypä kuitenkin vielä vilaista tarkemmin minkälainen putkihärdelli sielä on.

Edit: Korjaan, eipäs tulekaan, joten settiä ei ole asennettu. Kulkikin vain täyttöaukon vierestä se muistelemani letku. Vielä kun saisi jotain osviittaa hinnasta.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

SS kirjoitti:
Edit: Korjaan, eipäs tulekaan, joten settiä ei ole asennettu. Kulkikin vain täyttöaukon vierestä se muistelemani letku. Vielä kun saisi jotain osviittaa hinnasta.
Siis edelleen se 68€ oli setti länkkärissä :wink: :wink: . En usko sen kovinkaan paljoa nousseen. Onhan kyse maineesta tuossakin kärryssä...
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

PCS:llä huohotinpäivityksen osat oli noin 50 euroa. Jotkut merkkihuollot ottavat asennuksesta 150-200 euroa, joka on mielestäni aika paljon 30 min hommasta...

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Siis edelleen se 68€ oli setti länkkärissä
No voi sun, mulle iski joku lukihäiriö kun en ekasta vastauksesta tuota huomannut :oops:

Kaipa moinen täytyy varmuuden vuoksi askarrella jossain vaiheessa paikoilleen.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minuteman kirjoitti:
kattikukkula kirjoitti: Tai löytyykö joku NiksiPirkka-ohje, miten tuon tikun luettavuutta (yöllisellä moottoritiellä tms.) pystyisi parantamaan?
Miten olisi valkoinen kutistesukka niitten mollukoiden väliin alueelle mistä öljy luetaan? Tosin sen olisi oltava varmasti öljynkestävää muovia.
On tullut itsekin tuskailtua sen tikun kanssa, ja täytyy sanoa että kusipäistä suunnittelua on.
En tiedä missä vaihessa tikun päässä oleva muovipallukka on muuttunut valkoiseksi, mutta ainakin M2007 9-5:ssa se on valkoinen ja sikäli hieman paremmin luettavissa... Tosin uudessa koneessa uudet öljyt on niin kirkkaat, ettei tuostakaan mitään selvää saa :evil:

Kuva

Eski
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Minkä ihmeen takia tuon pitää olla muovia, joka mukavasti hylkii öljyä? Auttaisiko muovin karhennus tekemällä siihen jonkin sortin urituksen? Perinteinen metallitikku "ruudutetulla" päällä olisi kaikkein paras.
Laukkuapina
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 16:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Laukkuapina »

Mullakin tuppaa 9-3t vm -01 nauttimaan tuota mustaa kultaa aiika hirveitä määriä.

Tuossa muutama päivä takaperin kävin siistimässä autoa ja tarkistelimpa samalla öljyt ja kas kummaa. Eipäs näkynytkään tikussa öljyä oikeastaan kuin ihan muutama milli.

Öljyt vaihdan suositusten mukaisesti n. 10 tkm:n välein.

Millähän tavalla tuo huohotushärdellin päivitys vaikuttaa asiaan vai vaikuttaako millään tavalla??

Mistä tässä lähtisi auton öljyjanoa etsimään??

Tänks!!
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Riippuu varmaan vähän tapauksesta. Minun autossa öljynkulutus laski jotain 0,3 - 0,5 L / 10 000 km. Kannattaa kurkata myös imusarjan öljytilanne... kertoo jotain turbon kunnosta.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
paerikss
Matalapaineturbo
Viestit: 160
Liittynyt: Ke Helmi 28, 2007 02:43
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Re: 9-3 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja paerikss »

Mulle on nyt vaihdettu jakopään ketju ja rattaat + muut kilkkeet. Samalla tehtiin huohotinpäivitys luonnollisesti. Nämä menivät siis pidennetyn "takuun" piikkiin. Teetin myös ennakkoon 110tkm huolloon samaan syssyyn.

Öljynä oli laitettu 5w30 Mobil ESP. Ja nythän vasta öljyä tuntuukin kuluvan. Kone ja laatikko olivat poissa (apurunko pudotettiin itri) ja koneen todettiin olevan kaikinpuolin kunnossa, ei öljyä ihmeemmin turbon putkissa, pientä hikoilujälkeä kannentiivisteessä, mutta ei mitään laitettavaksi asti.

Voiko huohottimen asentaa väärin tjms joka vaikuttaisi lisäävästi öljyn haukkaamiseen?

Kone ei pölläytä käynnistäessä missään tilaanteessa (kuin korkeintaan vähän mustaa), ei ajossakaan näytä mitään tulevan. Ei tiputa alleen yms, mutta silti hupenee aika reippaasti. Täyskaasulla tulee harmaata (jossa pessimisti voi nähdä vivahduksen sinisestä :roll: ) huikua mutta se lienee vain bensaa.

Koneena B205R T7 (Mitsun ahtimella siis).

Ajattelin vaihtaa erimerkkiset öljyt mallia 5w40 kokeeksi.

Ja tiedustelin Metron kantaa uudelleen, sanoivat edelleen 1L/1000km on maahantuojan maksimi kulutukselle, mutta nyrkkisääntönä käytännössä saa kuluttaa 1L/10000km eikä silloin ole syytä huoleen.
-05 9-5 Linear Business Sport B235R, -20 Focus 1.5 A8 ST-Line, -22 Corolla Sports Tourer, tilattuna MY-23 EV6 4WD, -59 T-Bird sekä 3 kilpuria. Ex Saabeina 99, 2 x 900 ja 93 aero.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja SS »

No nyt tämä sama kulkine (siis tuo 2002-mallinen matalapaine josta aiemmikin kyse) vei öljyä noin litran 4000km matkalla. Öljynvaihdossa siis laitoin tuon täyteen (taatusti ylärajalle) ja 4000km jälkeen oli alarajalla. Muutenkin öljynkulutus on lisääntymään päin ja öljytikussa on joskus hieman valkoista töhnää. Tosin tuntuu että hieman vaihtelee tuo öljyn menekki...

Huohotinpäivitys on edelleen jäänyt laiskuuttani asentamatta, mutta lähiviikkoina ajattelin ruuvata sen paikoilleen. Mitä kaikkea tuosta kannattaisi samalla tarkistella? Millä esimerkiksi turbon kunnon näkee helpoimmin?

Auto ei pölläyttele savua ja tuntuu muutenkin toimivan normaalisti. Kilsoja takana 140 tuhatta.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin