Helppo ilmastoinnin korjaus (kerrankin)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
TimoA
"Ruisku"
Viestit: 128
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 11:30
Paikkakunta: Laihia

Helppo ilmastoinnin korjaus (kerrankin)

Viesti Kirjoittaja TimoA »

Raportoidaanpa välillä näitä helppojakin juttuja:

NG900T ilmastointi pukkasi automaattiasennolla kabiinin tuskastuttavan kuumaksi. Olihan tuo toiminut auton ostamisesta lähtien hieman epämääräisesti, mutta viileillä keleillä asia tuli vain ohitettua. Manuaalisesti ohjattuna jäähdytyksen sai kuitenkin peliin. Kalibrointi ilmoitti yhdestä kappaleesta vikoja, joten ei kun Saabille vikakoodeja ihmettelemään. Siellä selvisi, että vika oli matkustamon anturissa. No, anturi irti ja kas kummaa, anturille ei tullut johtoja ollenkaan! Vähän aikaa keskikonsolin kopelointia - johto löytyi, kiinni anturiin ja AC toimi taas.

Anturin moottori piti lievää sirittävää ääntä, mutta ei vielä minua häiritsevää. Edellistä omistajaa oli ilmeisesti häirinnyt. En nimittäin usko, että tuo johto olisi itsestään irronnut. Kukapa sitä ei nyt tuosta äänestä eroon haluaisi vaikka ilmastoinnin kustannuksella :roll: Tai sitten oli nypätty irti ennen myyntiä, että ei kiinnitettäisi huomiota epäilyttävään ääneen... tiedä tuosta... Sitten kun ääni alkaa itseä häiritsemään niin pitää kävellä anturikauppaan ja ostaa uusi.

Asentajan mukaan tuo anturi kannattaisi silloin tällöin putsata, kun anturin läpi kierrätettävä ilma tuo mukanaan kaikenmoista kökköä, joka häiritsee lämpötilanmittausta ja sitä kautta itse säätöä.

Samalla tuli sitten tarkistettua ABS:n ja moottorin vikakoodit ja sieltä tuli onneksi puhtaat paperit.


-Timo-
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Sirityskin loppuu kun putsaat sen huolella. Ainakin mulla on kaikissa loppunut. Uuden osan hintaa ei kannata kysyä jos ei halua järkyttyä.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Laukkuapina
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 16:24
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Laukkuapina »

jthing kirjoitti:Sirityskin loppuu kun putsaat sen huolella. Ainakin mulla on kaikissa loppunut. Uuden osan hintaa ei kannata kysyä jos ei halua järkyttyä.

Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että joudutko kovinkin usein puhdistamaan tuon potkurin?
Olen saman toimenpiteen muutamaan kertaan suorittanut, mutta aina se kettumainen rätinä palaa. Enää en jaksa kovinkaan usein puhdistaa, vaan soitan musiikkia hieman kovempaa :)
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Kerrasta on korjaantunut molemmissa autoissa. Tosin purin myös osiin niin että sain kaikki hiukset sun muut akselin ympäriltä pois. Musiikin kovemmalle laittaminen on myös tehokas ja hyvä keino ;)
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Miissääs kohden tuo anturi(t) muuten sijaitsee ng900?
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makri »

georges kirjoitti:Miissääs kohden tuo anturi(t) muuten sijaitsee ng900?
http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... p_sens.htm
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Vastaa Viestiin