Tämä ei oikeastaan ole kysymys, vaan tiedoksi muille saman tyyppisen vian kanssa pähkäileville.
Kyseessä mallia 900, vm -95, 2.0s oleva auto. Ongelmana väärin toimivat ABS-jarrut ja ABS merkkivalon syttyminen kojelautaan. ABS:n toiminta tuntuu jarrupolkimessa jarrutettaessa täysin pitävällä alustalla. Hetken ajon jälkeen ABS-merkkivalo syttyy ja ABS kytkeytyy pois toiminnasta.
Vika ilmeni pikkuhiljaa, ensin satunnaisena kosteilla keleillä ja hiukan niiden jälkeen ja talvella ja talven jälkeen jatkuvana.
Olin jo alusta pitäen veikkaillut vian syyksi rikkoutunutta tai huonosti toimivaa pyörän nopeusanturia. Syksyllä -06, kun vika oli vielä hyvin satunnaista, luetutin vikakoodit autosta, mutta silloin vikamuisti näytti tyhjää. Nyt uudestaan kesän -07 kynnyksellä luetutin koodit uudestaan ja vikadiagnostiikka ilmoitti viallista oikean eutpyörän nopeusanturia. Eli ko. osa menee vaihtoon. Harmi, että uusi on melko arvokas (olisiko ollut 160e paikkella + työt). Meinasin ensin itse lähteä vaihtohommiin, mutta näyttää olevan piukassa, kiinnityspultti aivan ruosteessa. Ei taida irrota kuin paloissa ja pulttikin pitäisi saada katkeamatta irti. Taitaa jäädä korjaamon murheeksi. Ei taida olla nopeusantureita tarvikeosina...
ABS merkkivalo syttyy
Moi,
kysy PCS:ltä anturi. Itse tilasin sieltä ja edullinen paikallisliikkeeseen nähden.
Alumiiniosat mulla oli heikossa hapessa ja pultti meni uusiksi anturinvaihdossa.
kysy PCS:ltä anturi. Itse tilasin sieltä ja edullinen paikallisliikkeeseen nähden.
Alumiiniosat mulla oli heikossa hapessa ja pultti meni uusiksi anturinvaihdossa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Suzuki SX4 1.6 4X4 Outdoor Line -08, emännällä S60 T5 -01
-
- "Viggen"