9-3 ja 900 erot

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

9-3 ja 900 erot

Viesti Kirjoittaja 900i »

Elikkä joskus muistan nähneeni 1999 kun 9-3og oli Laakkosella esittelyautona. Siinä oli komeasti ikkunassa mainostettu kuinka monta tsiljoonaa eroa on tässä verrattuna 900ng malliin.
Kiinnostaa lähinnä mitä kolariturvallisuutta lisääviä muutoksia autoon tehtiin? Onko tietoa kellään muutos listasta?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2092
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

http://www.ajovalo.net kertoo 1099 muutoksesta. Mahtaakohan tuollaista muutoslistaa olla tehtaan ulkopuolelle päästetty ollenkaan.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Turvallisuuspuolella merkittävin ero on SAHR, eli aktiivinen pääntuki. Olikohan GM900:ssa myöskään sivuturvatyynyjä..? Myös parannettu etujousitus on selvä ero. Suurin osa siitä yli 1000 parannuksen listasta on kaikenlaista pikkunippeliä, takaluukussakin on varmaan 50 "uudistusta", jos jokaisen uusitun palikan laskee erikseen...

Eski
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

En löytäny tuolta sivulta sitä kohtaa. Edit. Löysin sittenkin..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Tuhatta muutosta 900:een verrattuna ei kyllä löytäis mitenkään vaikka penkoo, mutta paljon on pieniä. Varmaan mutterin väri tai tyyppikin lasketaan muutokseksi. kun on omakohtaisia kokemuksia molemmista autoista niin kyllähän sieltä löytyy ihan selkeitä silmiin pistäviä eroavaisuuksia pikkunippeleissä niin konehuoneen puolelta kuin penkillä istuessakin...

Omat vertailut perustuu ent. NG900 S turbo -95 js. nyk. 9-3 SE turbo -99
Useimmille tuttua ja vähän nippelitietouttakin.

Ulkopuoli:

-Värivaihtoehdot
-Maski
-Puskurit
-Takaluukku+lukko
-Takavalot+kulmapalat
-Rekisterikilven ja saab-merkin paikka
-Lisäjarruvalo
-Etuvilkkujen tiivisteet

Sisätilat:

-SID ja soitin
-Ratti
-Virtalukon kansi
-Aurinkolipat ja niiden meikkipeilit
-Kojetaulun tuloilman säätövivut toimivat jouhevammin
-Katon sisävalopaneelit
-Jakkaroiden niskatuet
-ACC ohjausyksikkö (painikkeiden merkinnät)
-Kojelaudan sisällä enempi vylliä ääntä eristämässä.
-9-3:ssa turvavyön lukituslaitteen reunassa keskikonsolia vasten huopatyynyt. 900:ssa puuttuivat.
-Matot/kiinnitys?
-Sivuturvatyynyt edessä
-T5 ECU:n kiinnitys

Konehuone/ tekniikkaa:
-Moottorivaihtoehdot
-Lisätty erilaisia liittimien suojauksia
-Letkuissa materiaalimuutoksia
-Vaihteensiirtomekanismi
-Vaihteisto
-Vaijerikytkin hydraulitoimiseksi
-Bensasuodattimelle suojamuovi
-Ahtimen suojaksi peltisuojus,pakosarjaan lisätty kiinnitysruuvi
-Pohjan+etulokasuojien muovit
-Etuvaunun osia:iskarituenta, jousitus, paksumpi vakaajatanko?

Saa korjata ja jatkaa listaa jos tulee lisää mieleen..
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja hz81 »

- kuskinjakkaran korkeudensäätö erilainen
- takaluukun avausmekanismi erilainen
- tuhkakuppi erilainen jos ylipäänsä koko kuppia on
- tunkki erilainen
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja georges »

Euroncap, vai miten se nyt meni, 1,5 tähteä vs. 4 tähteä.
Mulla on jossain TM missä toi kolaritesti on.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Muksu »

NG900T kirjoitti:-9-3:ssa turvavyön lukituslaitteen reunassa keskikonsolia vasten huopatyynyt. 900:ssa puuttuivat.
NG900 vm 96 on nuo huopatyynyt
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
FreeZ
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 18:07
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja FreeZ »

NG900T kirjoitti:
-Vaijerikytkin hydraulitoimiseksi
Tuoreimmissa NG900:ssa hydraulinenkytkin.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Olikohan GM900:ssa myöskään sivuturvatyynyjä..?
Onko 9-3:ssakaan vakiona? Ainakaan 2002-vuosimallisessa ei ole vakiona muita kuin kuskin rattityyny.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sivuturvatyynyt on vakiovaruste 9-3:ssa M1998->

Eski
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Eihän niitä jakkaroitten airbagejä ole merkitty kuin penkin sivuun siihen muoviin. Joten ei niitä käytännössä kauheasti näe.
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

900i kirjoitti:Eihän niitä jakkaroitten airbagejä ole merkitty kuin penkin sivuun siihen muoviin. Joten ei niitä käytännössä kauheasti näe.
Ei niitä tarvikkaan nähdä, riittää että kolari tilanteessa laukeavat ;)
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Eski kirjoitti:Sivuturvatyynyt on vakiovaruste 9-3:ssa M1998->

Eski
Selvennetään: Jokaisessa 9-3:ssa vakiona. Sivuturvatyynyt olivat nimenomaan yksi (eikun siis kaksi tai miten monena komponenttina ne onkaan laskettu) niistä 1099 uudistuksesta 9-3 vs. 900.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

[quote="hz81"]- kuskinjakkaran korkeudensäätö erilainen
...

Ihan samanlainen korkeussäätö näyttäisi olevan kuin og9-3:ssakin ja säätöalue myöskin ;) Onko 9-3:ssa jo muistipaikat myös apparin penkissä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin