9-3 2.2 TiD vm.2000-kytkin APUA!
9-3 2.2 TiD vm.2000-kytkin APUA!
Nyt tarvitsee taas amatööri asiantuntija-apua...
Eli Saabilla ajettu n. 270 000 km, ja tämän aamuisella työmatkalla se sitten tapahtui; kytkin meni täysin veltoksi liikennevaloissa. Olinkin pari päivää "ihmetellyt", että onpa kytkin muuttunut kevyeksi painaa pohjaan (tyhmä vissiin, kun ei hälytyskellot soineet).
Mitäänhän en näistä ymmärrä, mutta mitä ehdin (Länsi-Autoon) soittelemaan, niin kyseessä on ilmeisesti nestetoiminen kytkin, jossa saattaa tulla kyseeseen arvokaskin remontti...
Mitään diagnoosia ei ole vielä tehty, mutta kysyisin teiltä arvoisat Saabistit; onko kellään tullut vastaava tilanne eteen? Mikä hauskinta, auto on nyt Pitäjänmäessä, kun itse asustelen lähellä Hämeenlinnaa (väli n.90 km). Olisiko tässä lähellä jotain asiantuntevaa "nyrkkipajaa", vai miten tämä kannattaisi ratkaista, koska Länsi-Auton hinnat tuntien, sen huoltopalvelu ei välttämättä ole kaikkein halvin vaihtoehto.
Vai voisiko kyseessä sittenkin olla pikkujuttu (tod.näk. ei...)?
Kiitoksia (mahdollisista) vastauksista!
Eli Saabilla ajettu n. 270 000 km, ja tämän aamuisella työmatkalla se sitten tapahtui; kytkin meni täysin veltoksi liikennevaloissa. Olinkin pari päivää "ihmetellyt", että onpa kytkin muuttunut kevyeksi painaa pohjaan (tyhmä vissiin, kun ei hälytyskellot soineet).
Mitäänhän en näistä ymmärrä, mutta mitä ehdin (Länsi-Autoon) soittelemaan, niin kyseessä on ilmeisesti nestetoiminen kytkin, jossa saattaa tulla kyseeseen arvokaskin remontti...
Mitään diagnoosia ei ole vielä tehty, mutta kysyisin teiltä arvoisat Saabistit; onko kellään tullut vastaava tilanne eteen? Mikä hauskinta, auto on nyt Pitäjänmäessä, kun itse asustelen lähellä Hämeenlinnaa (väli n.90 km). Olisiko tässä lähellä jotain asiantuntevaa "nyrkkipajaa", vai miten tämä kannattaisi ratkaista, koska Länsi-Auton hinnat tuntien, sen huoltopalvelu ei välttämättä ole kaikkein halvin vaihtoehto.
Vai voisiko kyseessä sittenkin olla pikkujuttu (tod.näk. ei...)?
Kiitoksia (mahdollisista) vastauksista!
Tuosta letkusta en ole ollenkaan varma, mutta silmämääräisesti tarkasteltuna mitään vuotoa ei näkynyt. Myös jarrunestesäiliössä on ainetta. PRKL, kun kismittää.tevisu kirjoitti:Onkos kolkissa joku letku, jota pitkin neste kulkee poljinsylinteriltä kytkimelle? Näkyykö missään vuotoa ja onko jarrunestesäiliö tyhjä vai täynnä?
Tonnareissa tuo letku on heikko lenkki, kolkista ei tietoa.
Ysitonnisessa meni taannoin hillareisulla kytkin noin ja siinä vaihdettiin sitten itse työsylinteri ja pääsylinteri kytkimestä. iso homma mutta aika pakollinen. silloin me tekohengitettiin tilannetta niin että hankittiin pari pulloa jarrunestettä varastoon ja poljinta pumppaamalla jonkun viisi minuuttia alkoi tulla paineet takaisin. Sillä avuin saatiin vauhti päälle ja vitonen silmään ja viimeiseltä tankkaukselta Oulusta tultiin kotipihaan saakka Jämsään vitosella. viimeisellä suoralla vain vaihde nykäistiin pois ja rullailtiin pihaan. sillä konstein voisi sinunkin kärryn saada lähemmäksi kotia ja korjaamoa. varovaisuutta ja ennakointiahan vain ajelu ilman kytkintä vaatii. 

Ja sopivasti kaasulla pelaamalla pystyy kyllä pykältämään kohtuu hyvin ylös ja alas ilman kytkintä. Kaupunkiajoa en kyllä suosittele ilman kytkintä jos ei oo ihan pakko.hsivenius kirjoitti:Ysitonnisessa meni taannoin hillareisulla kytkin noin ja siinä vaihdettiin sitten itse työsylinteri ja pääsylinteri kytkimestä. iso homma mutta aika pakollinen. silloin me tekohengitettiin tilannetta niin että hankittiin pari pulloa jarrunestettä varastoon ja poljinta pumppaamalla jonkun viisi minuuttia alkoi tulla paineet takaisin. Sillä avuin saatiin vauhti päälle ja vitonen silmään ja viimeiseltä tankkaukselta Oulusta tultiin kotipihaan saakka Jämsään vitosella. viimeisellä suoralla vain vaihde nykäistiin pois ja rullailtiin pihaan. sillä konstein voisi sinunkin kärryn saada lähemmäksi kotia ja korjaamoa. varovaisuutta ja ennakointiahan vain ajelu ilman kytkintä vaatii.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Sama juttu 9-3:ssa.hsivenius kirjoitti:snuggles kirjoitti:
Meneekö jarrunestesäiliöstä aine myös nestetoimiselle kytkimelle?
Ainakin tontussa sama neste.
Kiitoksia kaikille vastauksista.hsivenius kirjoitti:Ysitonnisessa meni taannoin hillareisulla kytkin noin ja siinä vaihdettiin sitten itse työsylinteri ja pääsylinteri kytkimestä. iso homma mutta aika pakollinen. silloin me tekohengitettiin tilannetta niin että hankittiin pari pulloa jarrunestettä varastoon ja poljinta pumppaamalla jonkun viisi minuuttia alkoi tulla paineet takaisin. Sillä avuin saatiin vauhti päälle ja vitonen silmään ja viimeiseltä tankkaukselta Oulusta tultiin kotipihaan saakka Jämsään vitosella. viimeisellä suoralla vain vaihde nykäistiin pois ja rullailtiin pihaan. sillä konstein voisi sinunkin kärryn saada lähemmäksi kotia ja korjaamoa. varovaisuutta ja ennakointiahan vain ajelu ilman kytkintä vaatii.
Asiantuntevan naapurini sain sitten kesälomilta hälytettyä paikalle, ja kytkin saatiinkin pelaamaan tilapäisesti ihan hyvin. Sitä nestettäkään ei nimittäin ollut siellä säiliössä enää tarpeeksi...

(Valittaen ontuvaa selitystäni): Ei muuta, kun pumppaamalla ilmat pois ja uutta jarrunestettä tilalle, ja sain kivasti Saabini ajettua kotipitäjän korjaamolle, sillä jostainhan (jarrut tms.?)se varmaan nesteitä vähän fuskaa. Havaittavissa ei tosin ole ainakaan mitään äkkiseltään nähtäviä vuotokohtia. Kylläpä silti kivi vierähti ainakin osittain pois sydämeltä.
En edes uskalla ajatella mitä olisi käynyt, jos Baasin oli hinannut, tai ajellut ilman kytkintä johonkin merkkiliikkeeseen, jossa joku "kesämies" olisi aloitellut touhuamaan fiilispohjalta ja laittamaan autoa suoraan purkuun...
Niinhän sitä pitää alkaa sylintereitä vaihtelemaan, kun ei tunnu vika itsekseen korjaantuvanhsivenius kirjoitti:Ysitonnisessa meni taannoin hillareisulla kytkin noin ja siinä vaihdettiin sitten itse työsylinteri ja pääsylinteri kytkimestä. iso homma mutta aika pakollinen. silloin me tekohengitettiin tilannetta niin että hankittiin pari pulloa jarrunestettä varastoon ja poljinta pumppaamalla jonkun viisi minuuttia alkoi tulla paineet takaisin. Sillä avuin saatiin vauhti päälle ja vitonen silmään ja viimeiseltä tankkaukselta Oulusta tultiin kotipihaan saakka Jämsään vitosella. viimeisellä suoralla vain vaihde nykäistiin pois ja rullailtiin pihaan. sillä konstein voisi sinunkin kärryn saada lähemmäksi kotia ja korjaamoa. varovaisuutta ja ennakointiahan vain ajelu ilman kytkintä vaatii.

Miten iso homma tuo oikeasti on, ja paljonkohan tuo suunnilleen kustantaisi ulkopuolisen tekemänä? Täällä Hämeessä kuulemma majailee joku Saab-velho, jolta remonttia voisi kysellä.
Niin, ja ohjaustehostimen nesteet pitää vissiin vaihtaa kanssa. Väärinkäsityksen vuoksi parempi puolisko ehti lorauttamaan jarrunestettä ko. säiliöön. Kunnon säätöä...
