Saab 9-3 2003 2.0t ja auto puoltaa oikealle

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
pocky
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 18:33
Paikkakunta: Tampere

Saab 9-3 2003 2.0t ja auto puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja pocky »

Tässä kun on nyt viikon aikana ruuvannut tollaset 1000km juuri hankitulla saabilla ja vähän ottanut tuntumaa, niin tuli huomattua että ratti/auto jostain kumman syystä puoltaa oikealle päin.

Ja jos ratin pistää niin että logo on _keskellä_, niin auto työntää hieman vasemmalle silloin. Eli ratti on suorassa vain jos tie kaartaa hieman vasemmalle päin.

Yritin hieman haeskella haulla täältä vihjeitä, mutta ei irronnut mitään.
Onko tämä sellaisia "tyyppivikoja" jotka korjaantuu tuolla paljon puhutulla clampilla? Renkaista on katsottu ilmanpaineet kyllä ;)
#3431
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Hakuun sana puolt* ja alue og9-3 & ng900
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
FreeZ
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 18:07
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja FreeZ »

Aurauskulmat kunnossa?
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Mullakin on ratti ihan hitusen verran vinossa oikealle kun ajaa ihan suoraan. Se on kuitenkin niin vähän että en ole asialle edes jaksanut tehdä mitään.
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Tähän vaivaan on tullut törmättyä kytkimen vaihdon jälkeen. Jos apurunko tai aurauskulmat on vinossa käy juuri noin. Eli huollon kautta.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
Janppa83
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2007 17:03
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Janppa83 »

Itse havainnu aivan samaa. Autona eilen hankittu 9-3 2.0t SE vm -02 (parasta mitä mulle on vähään aikaan tapahtunu :D ) juu eli vikana on myös, että puoltaa oikealle. Kytkinremppa siihen on tehty 2005 Helsingin Laakkosella. Täytyypi käydä näyttämässä noita aurauskulmia sekä tota apurunkoa(en kyllä tarkalleen tiedä mitä tolla tarkotetaan), mut eiköhän ne huollossa tiedä :D
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joo ihan samaa ollu mullakin, mutta yhtenä suurena syynä oli oik.tolppa noussu tölväsyssä ylös. Mutta joo teki tuota myös ehjänä... aurauskulmien säätö ja homma ok.
9-3.1972
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Olette varmaan myös huomanneet, että Suomen tiestö ei ole "vatupassissa" vaan usein viertää oikealle. NG900 ja OG9-3 eivät tuosta tykkää vaan seuraavat tietä ojan suuntaan, vaikka ratti olisi suorassa ja säädöt kohdallaan.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

eklunto1 kirjoitti:Olette varmaan myös huomanneet, että Suomen tiestö ei ole "vatupassissa" vaan usein viertää oikealle. NG900 ja OG9-3 eivät tuosta tykkää vaan seuraavat tietä ojan suuntaan, vaikka ratti olisi suorassa ja säädöt kohdallaan.
Huomioitu on, mutta silti ;)
9-3.1972
pocky
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: To Heinä 05, 2007 18:33
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pocky »

Kiitokset vastauksista.

Pitää varmaan tarkistuttaa ensimmäisenä nuo aurauskulmat ja sen jälkeen lähteä vatupassin kanssa kiertelee teitä ;)
#3431
hsivenius
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ke Huhti 05, 2006 13:33
Paikkakunta: Korpilahti

Viesti Kirjoittaja hsivenius »

Meitin auton ratti vetäs vinoon kun laitettiin talvirenkaat. No rengas liikkeessä puljattiin ja vaihdeltiin pyöriä eri kulmiin ja vanteita myös. Ratti kääntyili sen mukaisesti. Minä sitten keväällä löin pelkästään eteen kesärenkaat ja kävin kokeileen. Tulos: auto meni piikkisuoraan.

Oletko kokeillut siis renkaiden vaihtelua edestä taakse tms?

Itselläni oli aurauskulmat kunnossa kyllä. Renkaat lähti tehtaalle tutkittavaksi.
Eesau
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Su Helmi 01, 2004 17:45

Re: Saab 9-3 2003 2.0t ja auto puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja Eesau »

Pistänpä vaikka tähän ketjuun. Todella tuttu ilmiö tuo puoltaminen ollut siitä asti, kun auton -03 ostin. Hermot on menneet monesti, mutta onneksi ovat joka kerta tulleet takaisin. :D Eka kesänä sorruin säästämään kesärengasostoksilla ja hommasin Uniroyalit. En muista mallia, mutta joku Rallye 5xx se oli. Oli ilmeisesti liian pehmoinen rakenteeltaan tai jotain, mutta puoltaminen oli järkyttävällä tasolla.

Nyt hommasin syksyllä Goodyear Excellencet, 195-15-60 H. Puoltaminen loppui siihen.

Toisaalta, nyt auto tuntuu paljon herkemmältä urien ja muiden "tien vikojen" suhteen. Muljahtelee todella arvaamattomasti milloin mihinkin suuntaan riippuen siitä, missä kohtaa renkaat ovat esim. uraa. Saattaa kyllä johtua iskareista tjs., pitää käydä tarkistuttamassa.
Saab 9-3 2.0t -01
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Saab 9-3 2003 2.0t ja auto puoltaa oikealle

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Eesau kirjoitti:Pistänpä vaikka tähän ketjuun. Todella tuttu ilmiö tuo puoltaminen ollut siitä asti, kun auton -03 ostin. Hermot on menneet monesti, mutta onneksi ovat joka kerta tulleet takaisin. :D Eka kesänä sorruin säästämään kesärengasostoksilla ja hommasin Uniroyalit. En muista mallia, mutta joku Rallye 5xx se oli. Oli ilmeisesti liian pehmoinen rakenteeltaan tai jotain, mutta puoltaminen oli järkyttävällä tasolla.

Nyt hommasin syksyllä Goodyear Excellencet, 195-15-60 H. Puoltaminen loppui siihen.

Toisaalta, nyt auto tuntuu paljon herkemmältä urien ja muiden "tien vikojen" suhteen. Muljahtelee todella arvaamattomasti milloin mihinkin suuntaan riippuen siitä, missä kohtaa renkaat ovat esim. uraa. Saattaa kyllä johtua iskareista tjs., pitää käydä tarkistuttamassa.
Hommaappa "tevisu"n clamppi tai powerflex pusla samanmoiseen kohtaan, pitäs auttaa uraherkkyyteen kovastiki. Näin ainakin itselläni, kuviakin saattanee asennuksesta löytyä ja jos ei niin voin laittaa.
9-3.1972
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re:

Viesti Kirjoittaja mursu »

se93tbo kirjoitti:Joo ihan samaa ollu mullakin, mutta yhtenä suurena syynä oli oik.tolppa noussu tölväsyssä ylös. Mutta joo teki tuota myös ehjänä... aurauskulmien säätö ja homma ok.
Paljonkos maksaa aurauskulmien säätö ja missä tällästä toimintaa harrastetaan pk-seudulla?

Tähän asti on pärjätty nuppineuloilla ja rullamitalla :)
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

mursu kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:Joo ihan samaa ollu mullakin, mutta yhtenä suurena syynä oli oik.tolppa noussu tölväsyssä ylös. Mutta joo teki tuota myös ehjänä... aurauskulmien säätö ja homma ok.
Paljonkos maksaa aurauskulmien säätö ja missä tällästä toimintaa harrastetaan pk-seudulla?

Tähän asti on pärjätty nuppineuloilla ja rullamitalla :)
No eikös sitä tee kaikki lähestulkoon kaikki rengasliikkeet, joo on sitä tehty lautaakin apuna käyttäen :D
9-3.1972
Vastaa Viestiin