takapyörä jumissa ja ABS-valo palaa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Espoo

takapyörä jumissa ja ABS-valo palaa

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Vuoden 1997 900i on istunut tallissa jonkin aikaa ja kun yritin lähteä eilen liikkeelle sillä, vasemmanpuoleinen takapyörä oli täysin jumissa. Huomasin myös, että ABS valo palaa. Tarkemmassa tutkimuksessa huomasin, että pyörä liikkui n. 5mm ja oli sen jälkeen täysin jumissa.

Olin viikkoa aikaisemmin ajanut vähän juuri puhdistaakseni jarrulevyt ruosteesta, koska auto on seissyt tallissa vajaan vuoden (olen tosin säännollisesti ottanut auton tallista ulos ja ajanut sillä vähän). Jarrut toimivat silloin vielä hyvin, eikä ABS valo palanut. Onko kellään ideaa mitenkä pahasta (tai kalliista) viasta olisi kyse?

PS. En ole pitänyt käsijarrua päällä, kun olen säilyttänyt autoa tallissa.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Veikkauksena jarrumäntä jumissa. Paranee "herkistelemällä", mikäli ei ole kovin pahasti päässyt mäntä syöpymään.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Oliko käsijarru varmasti pois? Minulla jäi kerran PESUN jälkeen talliin NG900 kässäri kiinni seisomaan viikoksi, eikä helpannut ennen jarrulevyjen irrotusta - oli vaan todella ryytyneet kengät rumpuun. Yritin ajaa hiekka pihalla, mutta ei auttanut. Mahtaako jarrupalan mäntä juuttua noin paljoa, kun et varmaankaan ole jarruja lopuksi kovin lujaa painanut? Tämä pieni liikahduskin viittaa mielummin käsijarruun - kai? Merkkivalo on tietysti eri juttu.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos muut pyörät on pyöriny ja yks laahaa niin eikös silloin oo ihan normaalia että sytyttää vikavalon.
Jarrukenkiltä tosiaan vaikuttaa jos liikkuu tuon verta, reilusti lekaa näyttämällä rummulle vois lähtee pyöriin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
The Stig
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ke Maalis 07, 2007 15:24
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja The Stig »

Tällä kertaa ongelman ratkaisi väkivalta (kiitos tetammi). Pari terävää kolausta rumpuun ja nyt rengas pyörii vapaasti.
Vastaa Viestiin