delta-auton vastaus =/

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

delta-auton vastaus =/

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

Jees eli on tämmöne 9-3 2.0tse -01 110kw (bsr stage 1). Auto pölläyttää sillointällöin sinistä kun käynnistää. Yleensä näin tapahtuu kun auto on seissyt yön yli, tai ajon jälkeen on seissyt esim. 1-3h. Kysyin porvoon delta-autosta mielipidettä, niin saman tien tuli tyrmäys että "turbo on hajoamassa". Vaikka kysyin että eikös noin tapahdu yleensä kun venttiilinvarsien kumit ovat kuluneet, mutta saman vastauksen sain takaisin... Joten kysyisin vielä teidän mielipidettä? Autolla ajettu "vasta" 130 000km, ja minun omistajuuden aikana olen vaihtanut 10 000 välein 0w40 mobil1 sisään...

kysyin myös turbon perusahtopaineen säädöstä, mutta vastasi myös siihen että "ei sitä turboa voi oikeen säätää" :D

joten joten... mitä pitäisi sitten uskoa?
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Omassa on turbo menossa ja pölläyttelee kans sinistä. Kilometrejä on tosin 260tkm. Saahan sen turbon rikki vähilläkin kilometreillä jos kaahaa kylmällä koneella eikä anna turbon jäähtyä ennen auton sammuttamista.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Ahdin yleensä ilmoittaa pölläyttämisen ahtaessa eikä niinkään kylmäkäynnistämisessä..

Viet jonnekkin muualle kuin delta-autoon, kun tuntuu olevan niissä yleinen ongelma.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: delta-auton vastaus =/

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

HorGrath kirjoitti:Jees eli on tämmöne 9-3 2.0tse -01 110kw (bsr stage 1). Auto pölläyttää sillointällöin sinistä kun käynnistää. Yleensä näin tapahtuu kun auto on seissyt yön yli, tai ajon jälkeen on seissyt esim. 1-3h. Kysyin porvoon delta-autosta mielipidettä, niin saman tien tuli tyrmäys että "turbo on hajoamassa". Vaikka kysyin että eikös noin tapahdu yleensä kun venttiilinvarsien kumit ovat kuluneet, mutta saman vastauksen sain takaisin... Joten kysyisin vielä teidän mielipidettä? Autolla ajettu "vasta" 130 000km, ja minun omistajuuden aikana olen vaihtanut 10 000 välein 0w40 mobil1 sisään...

kysyin myös turbon perusahtopaineen säädöstä, mutta vastasi myös siihen että "ei sitä turboa voi oikeen säätää" :D

joten joten... mitä pitäisi sitten uskoa?
Kurkkaa imu ja pakopuolelta ahtimen sisään onko akseli väljä esim vaikka peilin kanssa ja tsekkaa myös ahtopuolen putki imusarjaan onko öljyssä.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Kyl voi pölläytellä kylmäkäynnistyksessäkin tai seisomisen jälkeen jos on turbo menossa sököks. Mulla meni turbo ku mittarissa oli 77000km :evil: ja pölläytteli seisonnan jälkeen.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Käyttäppäs kone kuumaksi ja sitten paikallaan pidä kierroksia jossain 3000rpm kohtaalla ja polkaise melkein punarajalle ja kaveri voisi katsoa tuleeko sinistä usvaa pakoputkesta, jos näin on niin ahdin loppu.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2107
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Omassa kolkissa oli mittarissa 129tkm kun turbo meni vaihtoon. Tuosta Garretin GT17 löytyy sitten enemmänkin juttua, lähinnä ikäviä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

patse kirjoitti:Omassa kolkissa oli mittarissa 129tkm kun turbo meni vaihtoon. Tuosta Garretin GT17 löytyy sitten enemmänkin juttua, lähinnä ikäviä.
itellä 131tkm ja poks sano gt17. Ensin pöllyytteli kylmäkäynnistyksissä ja lopullisesti antautu kunnon savupilven säestämänä! Muuta ylimääräistä savutusta ei tullut ennen porsimista. Jos gt17 toi ahtimes niin suosittelen pikaista vaihtoa :wink:
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Turpiini tai huohotus. Itellä samat oireet viime kesänä 120tkm mittarissa. Molemmat vaihtoon; käytetty garrett 17 tilalle ja huohotin päivitys ja savutus loppui. Ja garret on jo saanut uuden elämän (eli vika ei ollut siinä) eli huohotin päivitys on se eka joka kannattaa kokeilla. Jotain osviittaa antaa kun vilkaisee turpiinin imupuolen putkea siitä kohdin mistä huohottimen putki siihen liittyy, onko ihan öljyssä vai ei. Oma oli.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Janppa83
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Pe Kesä 08, 2007 17:03
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Janppa83 »

Isällä oli 9-5 kyseessä olevaa savutusongelmaa, joka tosiaan ratkes kun huohotin päivitettiin uuteen. Laakkosella tais maksaa jonku 60€ uus huohotinsetti.
Saab 9-3 2.0t SE -02
Saab 900i 16v -90 EXÄ
like_a_glove
"Hirsch"
Viestit: 944
Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja like_a_glove »

ja sit ihan vaa vinkkinä et noi 0W-jotain oljyt ei välttämät oo ne parhaat...kokeileppa 5W-40/50...mulla ainakin omassa tuli 0W-öljyt suoraan putken kautta pihalle... :twisted:
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Kuten täällä on jo moneen kertaan kirjoiteltu, Garrettilta pääsi markkinoille viallinen erä GT17 -turboja, joista osa asennettiin vm. 2001 OG9-3:iin.

Kyllä autosta on mitä todennäköisimmin ahdin menossa. Eli se pitäisi vaihtaa. Kannattaa muuten vaihtaa se johonkin muuhun ahtimeen, kuin samanlaiseen GT17:sta, ettei sitten ole taas seuraavan ~100000 km:n jälkeen sama homma edessä. Esim. OG9-3 Aerossa oleva Mitsun TD04 -ahdin on hyvä vaihtoehto.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

kiitoksia vastauksista!

Eli eli... ku en kovin tietonen oo viel näist saabin vehkeistä (vieläkään) niin onko mahdollista saada jtn kuvia turbosta, putkista yms. mistä näkee mitä pitää katsoa? Niin ja pitäisikö heti kokeilla se huohotinpäivitys tehdä, kun kerran se maksaa vain n. 60e jos vertaa turbon vaihtoon... =/ Niin ja mistä näkee mikä urpo mulla pyörii konetilassa?

kiitos etukäteen.
Toni
HorGrath
Matalapaineturbo
Viestit: 172
Liittynyt: Ti Helmi 06, 2007 22:24
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HorGrath »

noniin palataan taas porvoon delta-auton vastaukseen. Kävin tänään kysymässä huohotinpäivityssarjaa mun 9-3... kysyin ensin että mistä näkee onko se jo asennettu vai ei, äijä katto huuli pyöreenä n. 10s. jonka jälkeen sanoin että jos vois kattoo koneelta näkyykö huoltohistoriassa kyseistä toimenpidettä... ei ainakaan delta-autossa ole sitä tehty, joten kysyin sitten sitä pakettia että mitä maksaa. Ei mukamas löytänyt suoraan 9-3 sitä pakettia. mutta 9-5 löytyy. Ja sanoi että eivät ole ikinä tehneet päivitystä 9-3 (ei mukamas tarvitse), ainoastaan 9-5 joissa ongelmaa on esiintynyt... Eli pitääkö väite paikkaansa, ja käykö tuo 9-5 sarja 9-3 jonka voi ainakin tilata?
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1079
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Mulle sanovat länsiautolla et 9-5 ja og9-3 T7 moottorit samoja paitsi 9-5:ssä huohotus järjestelmä on erilainen verrattuna og9-3:een. Ei selvinny mitä eroa niissä sit on. Viisammat kertokoot...
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Vastaa Viestiin