Saab 9-3 ostaminen?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Nexus
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Elo 03, 2007 19:27
Paikkakunta: Tuusula, Kellokoski

Saab 9-3 ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Nexus »

Terve vaan kaikille.

Tässä meinaan lähiaikoina ostaa 9-3 Saabin vuodelta 2002 (tarkemmin se on 2.0t sedani, mutta vanhempaa korimallia). Mitä pitäisi erityisesti huomioida kun autoa tarkastelee ulko/sisäpuolelta (missä on suurimmat ruosteen mahdollisuudet yms.) sekä ajaessa? Omistaako 9-3 mitään tyyppivikoja, ja pitääkö autolla olla tehtynä joku tietty huolto/korjaus toimenpide, kun sillä on ajettu 127tkm?

Kiitän.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Peesaan vähän näin noobiena, kun ei viitsi omaa topikkia tehdä nippelikysymysten/hehkutusten takia :lol:

Ostin itsekin eilen 9-3:n, mallia '01 hatch ja kivan punainen. 133tonnia mittarissa. Jos jotain voi näiden kahden päivän ajalta sanoa niin osta Nexus ihmeessä jos ei mitään estettä ole. Kerrassaan hieno reki!

Oli auto toki viime viikonlopun koeajossa, jonka aikana nypläsin joka vipstaakin, nappulan ja nippelin aina vetokoukun pistorasiaa myöden.
Kaikki toimii, kerrassaan kaikki! Auto on kuin pakasta vedetty. Kaiken lisäksi kaikki tyyppi"viat", vetelät alustat, vaeltavat ohjaukset, pikseleitä jemmaava sid, takaluukun nostopumput ja mitä niitä nyt oli. Yhtään niistä
ei ole. Jopa turbo on kovassa tikissä. Alusta on päivitetty suhteelliset jämäkkään joskin mallia traktoriin. Ohjauksessa on melkoisen orkkisosan näköinen "clamppi", tulipellissä kiinni muovieristeisellä lukkolenkillä. Oli iloinen ylläri. Ihmettelinkin ensin, kun porukka täällä sanoo, että auto on uratutka. Heh.
Keltaiset sivuvilkutkin on vaihdettu harmaisiin. Joku tuunannut.

Huoltokirja on vain yhtä vaille täydellinen. Onneksi kaikki merkkiliikkeen leimoja kuitenkin ennen ja jälkeen. 130t kohdalla viimeisin.

Pyyntihinta autolle oli 9900e paikallisessa asuntoautoliikkeessä. Tullut vaihdossa. Pyysin liikkeestä edellisen omistajan tiedot ja soitin hänelle kysyäkseni autosta. Auto oli ollut hänellä vai puolitoista vuotta mutta sanoi ajan olleen todella huoletonta, mitä nyt määräaikaishuolloissa käytti. Kun kysyin sytytyskasetista, sanoi hän että auto kävi sen tiimoilta jossain tarkastuksessa. Liekö sitten se kutsuttu juttu. Sen enempää hän ei osannut kertoa kuin, että mitään vikaa, eli syytä auton ostamatta jättämiseen ei ollut.
Huomasin toki koeajoviikonlopun aikana, että auto pölläytti startissa pienen määrän sinistä savua silloin tällöin seisottuaan vähän pidemmän aikaa. Ehkä noin kerran viidestä startista.
Surffasin ja syynäsin tämän osaston 40 ekaa sivullista topikkeja läpi hieman pettyneenä, että mikähän siinä on, meneekö osto nyt puihin. Kyllä käytiin taskulampun kanssa etsimässä märkiä kohtia turbosta ja muualta yms. Huonolla menestyksellä. Kuivaa on. Käsitys kävi kuitenkin aika selväksi ja auto menee ensi torstaina huohotusjärjestelmän päivitykseen merkkiliikkeeseen. Huolto kuului toki kauppaan.

Auton pyyntihinta (joka sinänsä oli jo halvemman sortin) oli täysin ilman talvirengaskalustoa. Kesärengaskalusto on ihan ok, Alession alut ja Pirellin P6 kumit. Lopuksi hinta sorvaantui jämptiin 9000 euroon, johon saatiin vielä järkättyä uudella Saabin peltivanteella lähes uudet Nokian Hakkapeliitta4:t ja tosiaan se huohotin huolto.
Olen tyytyväinen. Nyt on toivottavasti hyvää autoa pitkään. Kilometrejä minulla kun ei tule kuin 10-15t vuodessa.

Aamulla nollasin sidin, eli 100km sitten. Antaa nyt keskikulutukseksi 7,8l keskinopeudella 52kmh. Aika tarkkaan 50km/50km kaupunki/maantie. Voiko olla tosikaan? Lisäksi "150hp" riuhtoo aika yllättävän terävästi... Voiko jostain todeta onko auto vakio?

Jaa vikoja? Juu, avainten patterit pitäis vaihtaa..
8)
Tulispa jo huominen, pääsis ajamaan Saabilla. Tänään ei enään jaksa.

Nexus, rivien välistä saat varmaan luettua jotain tyyppivikoja. Täältä foorumilta nuo tiedot olen löytänyt. Ei muuta kuin hakua pommittamaan hakusanoilla. Itse vietin pari iltaa tekemällä sitä ja nyt olen jonkin sortin Saab-asiantuntija :lol: not
Jos auto on liikkeestä niin soita edelliselle omistajalle ja kysy autosta. Jos yksityiseltä, niin turha kysyä - autohan on virheetön...
Ruosteista en osaa sanoa. Ei ole näkynyt.

Jes, eka postaus.

edit. kuva vielä. pesin sen.
http://koti.mbnet.fi/tomsson/9-3.jpg
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab 9-3 ostaminen?

Viesti Kirjoittaja Poy »

Nexus kirjoitti:Terve vaan kaikille.

Tässä meinaan lähiaikoina ostaa 9-3 Saabin vuodelta 2002 (tarkemmin se on 2.0t sedani, mutta vanhempaa korimallia). Mitä pitäisi erityisesti huomioida kun autoa tarkastelee ulko/sisäpuolelta (missä on suurimmat ruosteen mahdollisuudet yms.) sekä ajaessa? Omistaako 9-3 mitään tyyppivikoja, ja pitääkö autolla olla tehtynä joku tietty huolto/korjaus toimenpide, kun sillä on ajettu 127tkm?

Kiitän.
110tkm pitäisi olla vähintäänkin vaihdettuna moniurahihna ja rullat. Kannattaa tarkistaa ruoste ainakin tuosta kohdasta (avaa takaovet):
Kuva
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

Tähän kysymykseen suosittelen lämpimästi haku-toiminnon käyttämistä.
Aiheesta löytyy todella paljon juttua.
Tässä esim. yksi: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... =ostamassa

Hakusanoiksi vaikka "ostaminen" tai "ostamassa" ja johan alkaa löytyä infoa ;)

Tervetuloa foorumille!
njs
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ke Maalis 28, 2007 12:13

Viesti Kirjoittaja njs »

Tomsson kirjoitti:Aamulla nollasin sidin, eli 100km sitten. Antaa nyt keskikulutukseksi 7,8l keskinopeudella 52kmh. Aika tarkkaan 50km/50km kaupunki/maantie. Voiko olla tosikaan?
Ei ole, itselläkin näyttää lähes aina tuota luokkaa ja oikea kulutus on 8.4 - 8,5l. Toki tuo on autosta riippuvainen, mutta ei tuolla niin nätisti osaa ajaa, että menis alle 8. :D
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja SS »

Sama vika, näyttää 0,3...0,6dl liian vähän riippuen ajosta. Maantiellä virhe on pienempi kuin sekalaisessa ajossa. Kävin tuollaisella keväällä noin 400km päässä kääntämässä ja kulutus jäi alle 7 litran tankkauksista laskettuna (tietokone sanoi 6,7l), tuohon sisältyy pari kylmäkäynnistystä nollakelillä. Sekalaisessakin alle kasin pääsee, mutta valitettavasti tuota kaasujalkaa aina välillä kouristaa sen verran ettei käytännössä onnistu :)
Lisäksi "150hp" riuhtoo aika yllättävän terävästi... Voiko jostain todeta onko auto vakio?
Ihan riittävästi vakiokin riuhtoo, varsinkin jos on turbottomaan pienempitehoiseen tottunut. Tuohan kiihtyy neloskoppaisen GTI-Golfin tahtiin; 8,5sek 0...100km/h.
iskarix
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 23:35

Viesti Kirjoittaja iskarix »

Kannattaisi aina ennen ostoa sen verran pimeällä cruisailla, että näkee onko polttimoita palanut kojelaudan säätimistä. Oudommalle voi olla hankalia vaihtaa +, että ovat aika arvokkaita.
Ettei käy niinkun jollekin... :oops:
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Omassani (2002) oli tuon edellisen kuvan mukaisessa paikassa mukavat ruosteen alut. Tosin sikäli erilailla että ei näkynyt päälleppäin mitään. Vinkistä otin pois pikkulistan ja alta paljastui kivat kuplat. Suosittelen tarkistamaan vaikkei näy mitään.. Jos polttimoista nyt halutaan keskustella niin uusin kojelautaan parillakympillä niitä ,menee joka autossa. Sidin taustavalot oli mielestäni mainittavimmat polttimoista A:10e/kplx6kpl
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
iskarix
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 23:35

Viesti Kirjoittaja iskarix »

Jos polttimoita on palannut hylkäätkö auton tai tingitkö polttimoiden hinnan?
En toki, mutta pienellä vaivalla säästää muutaman kympin. Onneksemme 9-3 (pl SS) on -90 luvun tuotteita ja ajovalopolttimot saa itse vaihdettua vaivatta.
9-5 2.3t -03, VIII Saab
eka 96 1976, veronanvihreä, vm -72
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Noita mittarivaloja ei ihan huvikseen ainakaan OG-9-3:een vaihtele :?
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin