93:seen tiukemmat jarrut?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

93:seen tiukemmat jarrut?

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Tervehdys. Rupesin kaverin kanssa pohtimaan että saisko 93 isompia jarruja esim. 95 tai viggenistä? pitääkö napoja vaihtaa yms?? ajateltiin taven aikana duunata jotain. Kokemuksia/vinkkejä. Tarkotuksena olisi vaihtaa etu ja taka jarrut. Esim: taakse viggenin levyt ja eteen vaik 95:settiä..
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Eteen vaihdoin 9-5 Aeron levyt ja satulat/kiinnitysraudat. Satulat ovat täysin samat, mutta kiinnitysraudat ovat hieman erilaiset. Purkaamot myyvät aina satulat kaikkineen, joten pelkkiä rautoja ei varmaan ainakaan Suomesta saa mistään (ei edes Saabilta). Esim. PartsforSaabilta saa tilattu tuollaista päivityskittiä, joka sisältää levyt, palat ja kiinnitysraudat. Jarrutusteho parani mukavasti.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

LR kirjoitti:Eteen vaihdoin 9-5 Aeron levyt ja satulat/kiinnitysraudat. Satulat ovat täysin samat, mutta kiinnitysraudat ovat hieman erilaiset. Purkaamot myyvät aina satulat kaikkineen, joten pelkkiä rautoja ei varmaan ainakaan Suomesta saa mistään (ei edes Saabilta). Esim. PartsforSaabilta saa tilattu tuollaista päivityskittiä, joka sisältää levyt, palat ja kiinnitysraudat. Jarrutusteho parani mukavasti.
Minkä vuosimallin aeron satulat vai onko sulla viggenin satulat? Auto 9-3?

Mulla kyllä meni 9-5 aero -99 satulat alkup. 9-3 satuloiden tilalle ihan heittämällä ilman mitään spekiaaleja rautoja. Sensijaan vastaaissa viggenin satuloissa tais olla kiinnityksessä eroa. (?)
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Täytyy olla erilaiset kiinnitysraudat, jotta 308mm levy saadaan sopimaan. Eli uusilla raudoilla saadaan satulaa 1cm kauemmas kuin 288mm levyjen kanssa. Satulat samat vaikka olisi Aero tai SE...
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

eli siis jarrukilpiä ei tarvitse vaihtaa? olisiko taakse sitten muita vaihtoehtoja kuin viggenin jarrut, vai saako sovitettua"väkisellä" koitin etsiskellä partsforsaabia, joko koneessa vika tai käyttäjässä, mutta en löytänyt mitään.. :( saisinko suoraa linkkiä.. kiitoksia jo näistä tiedoista.. :)
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pade »

aero t7 kirjoitti:eli siis jarrukilpiä ei tarvitse vaihtaa? olisiko taakse sitten muita vaihtoehtoja kuin viggenin jarrut, vai saako sovitettua"väkisellä" koitin etsiskellä partsforsaabia, joko koneessa vika tai käyttäjässä, mutta en löytänyt mitään.. :( saisinko suoraa linkkiä.. kiitoksia jo näistä tiedoista.. :)
Muistelen lukeneeni että noi kilvet pitää vaihtaa tai poistaa (?) jos laittaa noi isommat laikat.
En tosin ole ihan sata-varma asiasta.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Juu kilvet toki vaihdettava / poistettava.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2108
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

Eikös katsastusmieheltä tule hylky, jos jarrukilvet on poistettu :?:
Näin itse muistelisin, kun joillain on ollut puhkiruostuneet kilvet on katsari käskenyt vaihtamaan ehjiin.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 93:seen tiukemmat jarrut?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Nostetaas vanhaa aihetta kun jarrupäivitys vois olla lähivuosina edessä. Eli onko porukalla kokemuksia seuraavista seteistä:

EBC levyt ja red stuff palat:
http://www.elkparts.com/saab-93-m9802/b ... 3_187.html
http://www.elkparts.com/saab-93-m9802/b ... 3_407.html

Black Diamond levyt ja palat:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=3131

Tax-Ox levyt (kahta eri tyyppiä) ja palat:
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... =52_54_193
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... =52_53_197

Brembo "sportbromskit" (alin):
http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... -3og.shtml
Samalta sivulta löytyy sitten näitä kalliimpiakin settejä, lisäksi tämä:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2332
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 93:seen tiukemmat jarrut?

Viesti Kirjoittaja SS »

Pohdin jokin aika samaa asiaa ja laitoin lopulta EBC Greenstuff palat ja Bilteman sporttilaikat. Ei ole ainakaan levyistä pahaa sanottavaa, mutta EBC:t ovat joissakin olosuhteissa lievä pettymys. Jarruteho kylmänä ja kuivana on hyvin lähellä orkkispaloja, isoa eroa ei ole. Vasta kun pala hieman lämpiää, alkaa se puremaan ärhäkämmin. Olettaisin eron olevan vielä selvempi Redstuffien kanssa.

Märkänä pito taas on selkeästi parempi kuin orkkiksilla, itse asiassa kuivana ja märkänä ei ole juurikaan eroa pidossa. Lisäksi palan "pölyttömyys" on plussaa, sama pätee Redstuffiin.

Uritetuista levyistä lähtee pieni jyrinä tiukemmissa jarrutuksissa, pätee varmaan muihinkin kuin Bilteman laikkoihin.

E: Päivityksen hinta itse tehtynä noin 190e, joten hinta-laatusuhde oli hyvä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 93:seen tiukemmat jarrut?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Taidan laittaa nuo EBC:n jarrut. Löytyykö palstalaisilta tietoa noista jarrukilvistä, että tuleeko leimalla sanomista jos ne poistaa? Entäs meneekö kilvet poistamalla taakse 9-5 Aeron 300mm jäähdytetyt levyt? Eteen tarvitsen nuo raudat toki, toivottavasti partsforsaabs myy erikseen vai saako niitä muualta?
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 93:seen tiukemmat jarrut?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Tilaan EBC:n romuja osoitteesta http://www.ebcbrakesdirect.com vielä tämän viikon aikana, jos joku muu tarvitsee tuolta jotain niin voin tilata samalla, että saadaan postikuluja alas. Arvioisin että hintaa tulee euroissa maksimissaan 1.2x listattu puntahinta. Maksut etukäteen ja en lähetä Suomessa (ainakaan levyjä), eli vain nouto Vantaalta. Jos kiinnostaa, niin laita YV:llä EBC:n osanumerot.

Ainiin ja PFS myy myös rautoja erikseen nykyään, hinta sopivat 230£ per setti. Halvemmalla löytyy uutena mm. http://www.lmfvauxhall.co.uk/store/home.php?cat=253 , postikulut 47£.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 93:seen tiukemmat jarrut?

Viesti Kirjoittaja SS »

Kannattaa muuten kysellä myös Camskilliltä: http://www.camskill.co.uk/products.php?plid=m31b0s0p0
Tilasin tuolta EBC:n GreenStuff palat, ainakin yhden setin tilaus tuolta tuli halvimmaksi.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Santeri
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: La Helmi 04, 2006 20:46
Paikkakunta: Kouvolan Kuusankoski

Re: 93:seen tiukemmat jarrut?

Viesti Kirjoittaja Santeri »

Vaatiiko 308mm jarrut tosiaan 17'' vanteet? Muistan nähneeni jossain parkkipaikalla Viggenin Turbojubileen 16'' vanteilla ( talvirenkaat alla).
9-3 TurboJubilee -02
#2403
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: 93:seen tiukemmat jarrut?

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

Kuulemma 16" riittää, en tiedä miksi jokapaikassa lukee tuo 17". Omat talvivanteet on 16" eikä ole tarkoitus vaihtaa. Kerron sitten että mahtuiko..
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Vastaa Viestiin