Sähkökaavio Saab 93 diesel vm. -99 lisälämmittimeen
Sähkökaavio Saab 93 diesel vm. -99 lisälämmittimeen
Löytyykö keneltäkään Eberle lisälämmittimen sähkökaaviota ? Autossani Saab 93 diesel vm. -99 tuo lisälämmitin alkoi temppuilemaan viime keväänä, se jäi päälle vaikka auton sammutti normaali ajon jälkeen ja ulkolämpötila oli yli +4 astetta. Kävin paikallisessa arvauskeskuksessa (Saab merkkihuolloksi jotkut optimistit tätä virheellisesti kutsuvat) kysymässä kaaviota ja vastaus oli 15 minuutin etsimisen jälkeen "ei löydy". Onneksi itselläni sattuu olemaan sähköalan koulutus (onhan siitäkin sentään joskus hyötyä) niin ajattelin korjata tuon itse.
Ei sen kanssa tarvitse sähkökaaviota. Ohjausyksikön komponentit on valettu sellaisen muovitönkin sisään, josta niitä on mahdoton päästä tutkimaan rikkomatta niitä. Tai jos keksit muovin poistoon keinon, kerro toki.
Muuten se eberi on helppo purkaa, kun purettuna osia on yhden käden sormilla laskettava määrä. Yleensä tuohon päällejäämiseen auttaa, kun ottaa eberin johdon joksikin aikaa irti ja kytkee sitten takaisin. Nollautuuko jotain, en tiedä, mutta auttaa usein häiriöihin. Meilläkin joskus jäi satunnaisesti humisemaan, vaimo oli käyttänyt sulakkeen irti, jolloin laite sammui.
Vaihdettavia osia siinä on lähinnä puhaltimen moottori, lämpöanturit, hehkutulppa ja palopesä. Nämä kaikki aika hyvän hintaisia. Laitteesta saa myös vikakoodit ulos Eberin merkkihuollossa.
Auto toimii ilman tuota eberiä vallan mainiosti kovillakin pakkasilla, kunhan vain lämmityslaitteen kiertovesipumppu toimii ja moottorissa termostaatti. Ehkä jossain citypyörityksessä lämpenee hitaammin.
Tälläkin palstalla aiheesta löytyy HAKU-toiminnolla aika paljon juttua.
Muuten se eberi on helppo purkaa, kun purettuna osia on yhden käden sormilla laskettava määrä. Yleensä tuohon päällejäämiseen auttaa, kun ottaa eberin johdon joksikin aikaa irti ja kytkee sitten takaisin. Nollautuuko jotain, en tiedä, mutta auttaa usein häiriöihin. Meilläkin joskus jäi satunnaisesti humisemaan, vaimo oli käyttänyt sulakkeen irti, jolloin laite sammui.
Vaihdettavia osia siinä on lähinnä puhaltimen moottori, lämpöanturit, hehkutulppa ja palopesä. Nämä kaikki aika hyvän hintaisia. Laitteesta saa myös vikakoodit ulos Eberin merkkihuollossa.
Auto toimii ilman tuota eberiä vallan mainiosti kovillakin pakkasilla, kunhan vain lämmityslaitteen kiertovesipumppu toimii ja moottorissa termostaatti. Ehkä jossain citypyörityksessä lämpenee hitaammin.
Tälläkin palstalla aiheesta löytyy HAKU-toiminnolla aika paljon juttua.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD