Alustasuojaus

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
MIISA@
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 16:37

Alustasuojaus

Viesti Kirjoittaja MIISA@ »

Kiitos jo aikaisemmin vastanneille, kun naisena ja varsinkaan ensimmäisen Saabin omistajana en kaikkea tiedä... :roll:
Onko alustan suojaus kuinka tarpeellinen jos auto tuoto 2005 muuttoautona USA:sta, vm. 1999? Tällä hetkellä pohjassa ei ruosteen merkkejä.
KIITOS!
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Alustasuojaus

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

MIISA@ kirjoitti:Tällä hetkellä pohjassa ei ruosteen merkkejä.
Jos asiantilan haluaa jatkuvan edellämainitunlaisena, niin näissä meikäläisissä jokatalvisissa suolakylvyissä on. Väkevä suola kun syövyttää ja hapertaa muitakin materiaaleja kuin paljasta peltiä, eli kyllä lisäsuojaus tuo aina lisäturvaa.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Omasta -98 mallista, 2003 tuotu Saksasta huomasin alkavaa ruosteen kukkaa pakoputken keskipöntön takaa molemmin puolin, missä pakoputken tunneli yhdistyy pohjalevyyn. Muuten ei ole alta löytynyt ruostetta. Pitänee tuokin alkava vaurio korjata heti muutaman vuoden sisään, jos kerkiää.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MIISA@
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 16:37

Viesti Kirjoittaja MIISA@ »

Niin riittäneekö pelkkä öljyäminen vai oikein kunnon ruostesuojaus?
Tämä on oikeastaan auton ensimmäinen talvi suolateillä ja yleensäkin lumessa. Eihän ne Saabit kuulemma ensimmäisenä ruostu :? ?
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Pelkkä öljyäminen ei sen kummempaa suojaa sorasuihkulle anna, itse käyttäisin kunnollisessa ruosteenestokäsittelyssä. Nykyinen auto viipyi vajaa 5 päivää käsittelyssä ja työnjälki näytti hyvältä.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

MIISA@ kirjoitti:Niin riittäneekö pelkkä öljyäminen vai oikein kunnon ruostesuojaus?
Tämä on oikeastaan auton ensimmäinen talvi suolateillä ja yleensäkin lumessa. Eihän ne Saabit kuulemma ensimmäisenä ruostu :? ?

ei saa sörkkiä mehiläispesää:

mielipiteitä on yhtä monta ku autoa suomessa- eli tää pellavaöljy/jäteöljy/terva/massa/alustalitkut.

SAABIT ei ekana ruostu,mutta OOp....lit lahoaa maantielle...
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

MIISA@ kirjoitti:Niin riittäneekö pelkkä öljyäminen vai oikein kunnon ruostesuojaus?
Kunnon ruosteenestokäsittely asiantuntevassa liikkeessä ehdottomasti, varsinkin jos ja ilmeisesti kun auto on hyvässä kunnossa ja ruosteeton.

Nämä öljyterva-systeemit ovat lähinnä loppusuoralla olevien pulkkien viimeisiä voiteluja. Itsekin "syyllistyin" tervaamiseen, siskon auton ollessa kyseessä. Japsi oli vielä mittavien ruostevauriokorjaustenkin jälkeen kauttaaltaan pintaruosteessa pohjastaan eikä sitä olisi hullukaan hionut ja maalannut sekä massannut uudestaan. Ja myöskään H*ndan pohjapeltien ainevahvuus ei olisi antanut myöten hiomiselle, terveenkin pellin ollen öbaut 0.3mm :lol: Mitään muuta tuollaiselle tapaukselle ei oikein voinut tehdä kuin laittaa joku pintaruosteeseen imeytyvä mömmö päälle, että menee nyt ainakin vuoden vielä ja sitten paaliin.

Sotkin erikoisseoksen Tourusen tervatehtaan tuotetta N.50-luvulta, Delvac SAE30, massaa, ja Bilteman kotelosuojaa, sumuttamalla pohjaan ja hyvä tuli :roll:

Mutta tosiaan näitten uudempien autojen ollessa kyseessä, en itse todellakaan suosittelisi mitään öljyämisiä, vaan kunnon suojaus. Sekin juttu näissä öljyhommissa on että kukaan ei ole oikein varma mitä öljyäminen tekee uudempien autojen pohjaan ruiskutetulle PVC- kalvolle, varsinaista massaahan, eli bitumia ei ole käytetty enää ihmis-ikään.
MIISA@
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Su Syys 02, 2007 16:37

Viesti Kirjoittaja MIISA@ »

Vastauksista voin siis päätellä, että kunnon ruostesuojaus olisi PARASTA Saabilleni. Onkohan akselilla Jyväskylä-Tampere- Hämeenlinna hyviä ja edullisia ruostesuojaajia? Hinta ilmeisesti kuitenkin sadoissa? :wink:
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Viesti Kirjoittaja tnt »

hinnat täydellisestä suojauksesta dinitrol-ketjun liikeissä on siinä jotain 500 -600 euron välillä.
9-3Aero-01
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

MIISA@ kirjoitti:Vastauksista voin siis päätellä, että kunnon ruostesuojaus olisi PARASTA Saabilleni. Onkohan akselilla Jyväskylä-Tampere- Hämeenlinna hyviä ja edullisia ruostesuojaajia? Hinta ilmeisesti kuitenkin sadoissa? :wink:
http://www.sealco.fi/

http://www.tectyl.fi/

http://www.finikor.fi/

Noista etsimään. Firmojen ilmoittamat ovh:t, eivät ole vielä olleet lopullisia, vaan yleensä ovat tulleet alaspäin reilusti tai vähemmän reilusti. Kannattaa melkein käydä paikan päällä keskustelemassa. Omat kokemukset Tectyl ja Dinitrol liikkeistä.
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1231
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Helkkarin kallista tuo on. Jos hintataso olisi edullisempi, suojauttasisin oman autonikin, mutta kun ei oikein jälleenmyyntiarvoon vaikuta. Harkinnassa tosin on. Edellinen -94 mallinen ei saanut suojausta alleen, ja silti alusta kesti suojamuovikalvoineen yllättävän hienosti. Pelkkä koteloiden suojauskin olisi jo hyvä täydennyskäsittely, koska massa irtoaa jokatapauksessa ennenpitkää. Jos ostaisin uuden auton, se menisi heti puhtaana käsittelyyn, mutta kun ei rahat riitä uuteen... :(
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kyllä kannattaa suojata ajoissa. Mun -94 suojattu viime kesänä ja oli jo 3 reikää (sivussa suojamuovin alla ovien kohdalla) jotka huolellisesti paikattiin ja täyssuojaus sen jälkeen. Suola syö nopeasti. Myös alusta kannattaa pestä säännöllisesti jolla eliminoidaan suolan vaikutusta. Mulla maksoi hitsauksineen täydellinen suojaus 450e mutta paikkakuntakohtaisia hintaeroja on. Jotkut antavat alennusta jos jättää esim. viikonlopuksi ja kilpailuttaa kannattaa, mulla hinta putosi 100e kun kilpailutin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alustasuojaus

Viesti Kirjoittaja SS »

Tarvitsisi käyttää tuo oma kulkineeni suojauksessa tre-hml-akselilla. Onko kellään käytännön kokemuksia suojauksesta tällä alueella? Vai onko ihan sama, missä tuon käyttää? Olisi mukava tietää että homma tehdään kunnolla ja palvelu on asiallista.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Re: Alustasuojaus

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Omat kokemukset tuolta http://www.autosuojaamo.com/ eli Kanta-Hämeen Autosuojaamo. Palvelu asiallista ja työnjälki hyvä. Maanantaina menee uusi tulokas sinne käsittelyyn.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Alustasuojaus

Viesti Kirjoittaja SS »

Kiitos, täytyypä tuolla käyttää kun on kohtuumatkan päässä. Sijaisautonkin näyttää saavan alle.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Vastaa Viestiin