Rear light failure

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Kaarle
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 14:41
Paikkakunta: Tampere

Rear light failure

Viesti Kirjoittaja Kaarle »

Terve. Olen aloitteleva saabisti. Pihassa on seissyt viikon verran vm. 2000 Saab 9-3 kaksilitraisella 136kW turbokoneella. Ja heti tuli ongelmia.

Ajotieturi herjaa "Rear light failure" ja kehottaa testaamaan jarruvalot. Testattu on, ja vikaa ei ole. Mistähän mahtaa johtua? Sinänsä ei kovin suuri probleema ole, mutta vituttaa kuittailla sitä aina kun autoa käyttää.

Kiitoksia avusta.
9-3 Turbo SE vm.2000
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Re: Rear light failure

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Kaarle kirjoitti:Ajotieturi herjaa "Rear light failure"
Ei vallan vakavaa.
Ajotieturi ajaa asiaansa ja pitää myös turvallisuudesta huolta. "Rear light failure" vap.suom. takavalon häiriö eli eikun tarkastamaan takavalojen kunto. Voi myös olla sulake palanut.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Kaarle
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 14:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kaarle »

Joo mutta kun kaikki valot palavat ihan niin kuin pitääkin. Sehän tässä se ongelma on.
9-3 Turbo SE vm.2000
loud
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 16:31

Viesti Kirjoittaja loud »

Itsellä tuli sama ilmoitus ja takavalo oli palanut. Vaihdoin uuden ja kuittasin sidin, mutta ilmoitus tuli aina uudelleen ja uudelleen, kunnes käänsin polttimon oikeaan asentoon. (kannassa olevat tiitit ovat eripaksuiset joten polttimo asettui kunnolla vain yhteen asentoon.)
9-3 TS Coupe limited edition -00
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Onko kaikki takavalojen polttimot vielä oikeanlaisiakin? Eikös nuo ole aika tarkkoja siitä ettei sinne ole tukittu väärää tuikkua.

Jarruvalothan tuo käskee testaamaan jokaisella startilla ilman takavalohäikkääkin.
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Kaarle
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 14:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kaarle »

Kyllä niiden luulisi olevan. Autoon on juuri tehty 110tkm huolto metroautossa, ja kaiken pitäisi olla kunnossa.

Voisikohan tuo johtua jostain fyysisestä kolhusta tai tärähdyksestä, kun kuskasin talvirenkaita peräkontissa...?
9-3 Turbo SE vm.2000
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Oletko tarkastanut rekisterikilven valon.
Toki en varma ole tuleeko silloinkin ilmoitus jos se on palanut.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Kaarle
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 14:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kaarle »

NEO9-3 kirjoitti:Oletko tarkastanut rekisterikilven valon.
Toki en varma ole tuleeko silloinkin ilmoitus jos se on palanut.
Palaa sekin.
9-3 Turbo SE vm.2000
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hmm sulakepalanut. samanlaisen oireen poistin anopin autosta.
oli toinen jarruvalo puoli pimeänä. sulakkeet löytyi kuskinpuolelta koelaudan päädystä. sulake pois ja uus ehjä tilalle ja ei herjaa enään!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla våhån saman tapaisia. Takavalon kannat olivat niin painuneet, ettei antanut aina kunnon kontaktia, vaikka valot näyttivät yleensä toimivan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
JJK
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 13:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja JJK »

NEO9-3 kirjoitti:Oletko tarkastanut rekisterikilven valon.
Toki en varma ole tuleeko silloinkin ilmoitus jos se on palanut.
Eipä ainakaan mulla tule ilmoitusta rekisterikilven valosta. Toinen ollut pimeänä jo jonkin aikaa eikä ilmoitusta ole näkynyt.
************************
#3274
Saab 9-3 2,0t SE Jubilee -01
************************
Kaarle
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Syys 12, 2007 14:41
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kaarle »

Homma korjaantui irrottamalla polttimot ja uudelleenkiinnittämällä ne. :?
9-3 Turbo SE vm.2000
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: Rear light failure

Viesti Kirjoittaja Pola »

Itellä teki tuota eilen kanssa kahteen kertaan. Kaveri taakse kattomaan että kaikissa mahdollisissa lyhdyissä on tuli. Yhtään palanutta polttimoa tai sulaketta ei löydetty mutta eipä ole tuota failureakaan enää herjannut.
#3272
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Rear light failure

Viesti Kirjoittaja J8 »

Lainataanpa tätä topikkia.. tästä herjauksestahan homma lähti käyntiin..

vika:
-vain ulompi vasen taka ajovalo palaa, oikea ei ollenkaan
-jarruttaessa ulommat valot palaa molemmin puolin ja keskimmäinen myös
-rekisterikilven valot ei pala
-vilkut toimii normaalisti takana
-kumpikaan sisempi taka ajovalo ei pala
-pakkivalot pelaa
-takasumuvalot pelaa

tehty/ havaittu:
-polttimot ok
-peräluukun taitteen johdot käyty läpi ja pari korjattu supistusliittimillä
-keskimmäinen jarruvalo vuotaa vettä konttiin ja rekisterikilven valojen paneeli myös. rekisterikilven valojen johdot ihan hapettuneet ja toinen ruostunut kokonaan poikki.. On muuten todella surkea esitys se rekisterikilven valojen paneeli! miksi ihmeessä sekin kohta josta kontti aukaistaan tehdään kolmesta eri osasta jotta varmasti jää aukkoja josta vesi pääsee sissään.. tästä syystä myös varapyörän kotelossa ruostetta ja saanut jo hammertite käsittelyn. tuo paneeli saa sellasen tiivistyskäsittelyn että ei tarvi toista kertaa paneelia purkaa.

- Ranetin rekisterikilven valojen väliin uudet johdot supistusliittimillä, muttei toiminut vieläkään.. purin sitten molempien kilpilamppujen liittimet kokonaan ja puhdistin ne. huomenna haen pari uutta pinniä ja uutta johtoa. toivottavasti alkaa sitten toimimaan. jos ei niin vien kyllä ammattilaiselle, itse en ole kovin hyvä sähkövikoja korjaamaan. missä muualla vikaa voisi olla? diceä on ainakin muissa viestiketjuissa arvailtu.

- sitten, tämmönen löytö: rekisterikilven valojen liittimeen menee valko/vihreä johto ja samasta liittimestä menee musta keskimmäisen jarruvalon kiinnikkeeseen. no siellä valko/vihreän johdon vieressä on yksi ylimääräinen musta johto irrallaan. oli piilotettu sen valko/vihreän johdon ympärillä olevan suojuksen sisälle. mikä virka sillä on, vai onko mikään?

tämmöstä tänään.. löytypä kontista yksi kohtuu iso saksalainen koppakuoriainenkin.. kuollut onneksi.
J8
"Aero"
Viestit: 372
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 19:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Rear light failure

Viesti Kirjoittaja J8 »

Mimmi kirjoitti:Olethan tarkistanut sulakkeet ja että polttimoille tulee jännitteet MITTAAMALLA.
Minun mittaustaidoilla tulisi virtaa oikealle takavalolle ja rekisterikilvelle.
Sulakkeet oli ok, paitsi oikean etuparkin sulake oli mennyt, vaihdoin sulakkeen, mutta polttimoa en vielä. en muuten löytänyt oikeanlaisia pinnejä kilvenvalojen liittimeen, pitää putsata pinnit kunnolla ja kolvata uudet johdonpätkät niihin.
Vastaa Viestiin