Moi,
Saabi sai alustasarja tuossa jokin aika sitten. Olen huomannut nyt varsinkin isompi a teitä ajellessani että auton keula pompottaa aikas lailla kuopissa ja möykyissä. Autoon vaihdettiin jouset - 35 mm ja iskarit. Eli ei mitään yyber madallusta mutta tuli mielestäni alas hieman enemmänkin..Eli onko jollakulla ollut samoja ongelmia madalluksen jälkeen..en ole asiaan vielä perehtynyt -- soitin asentajalle tänään ja kertoi että saattaa olla että pohjaanlyöntikumit ottavat vastaan kun auto vielä hieman tippunut asennuksen jälkeen..?? Mistäs sellaisen näkee/voiko itse tehdä jotain--lyhentää kumeja vai mitä??? Voi, voi... apuva, apuva..
Pohjaanlyöntikumit?
Re: Pohjaanlyöntikumit?
Ainiin autohan on -97 NG900...
Re: Pohjaanlyöntikumit?
Itsellä ilmeni sama pompotusongelma konin alustasarjan asennuksen kanssa vaikkakin auto oli Vectra-B. Itse lyhensin kustakin originaalista iskarinvarressa olevasta pohjaanlyöntikumista (uretaanilimpuista) n. 2 - 3 senttiä ja pompotukset poistuivat.
Monesti madallussatsien kanssa suositellaan valmiiksi lyhennettyjen ja vahvistettujen pohjaanlyöntikumien käyttöä.
Yleensä tuo pompotusilmiö tulee monesti madalluksen yhteydessä kun auto ns. makaa iskarien pohjaanlyöntikumien varassa.
Tottahan ne kumitkin tai polyuretaanilimput joustaa mutta eivät riittävästi, eli jonkin verran pitäisi löytyä "tyhjää" ennen kuin pohjaanlyöntikumit alkavat rajoittaa vaimennusliikettä.
Tosin joissain iskareissa on sis.rakennettuna rajoitinhärdelli joten niissä ei ulkoisia pohjarikumeja käytetä
Toisena vaihtoehtona pompotuksille pidetään liian korkeaprofiilisia renkaita madalletulle alustalle, jolloin alusta ei toimi suunnitellulla tavalla. Tai sitten jouset ja iskarit eivät vaan passaa yhteen.
Monesti madallussatsien kanssa suositellaan valmiiksi lyhennettyjen ja vahvistettujen pohjaanlyöntikumien käyttöä.
Yleensä tuo pompotusilmiö tulee monesti madalluksen yhteydessä kun auto ns. makaa iskarien pohjaanlyöntikumien varassa.
Tottahan ne kumitkin tai polyuretaanilimput joustaa mutta eivät riittävästi, eli jonkin verran pitäisi löytyä "tyhjää" ennen kuin pohjaanlyöntikumit alkavat rajoittaa vaimennusliikettä.
Tosin joissain iskareissa on sis.rakennettuna rajoitinhärdelli joten niissä ei ulkoisia pohjarikumeja käytetä
Toisena vaihtoehtona pompotuksille pidetään liian korkeaprofiilisia renkaita madalletulle alustalle, jolloin alusta ei toimi suunnitellulla tavalla. Tai sitten jouset ja iskarit eivät vaan passaa yhteen.
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Re: Pohjaanlyöntikumit?
Itse itselleni vastaten.. Suplexin jouset meni vaihtoon. Etupää tippui niillä ihan luonnottoman paljon ja kun pojat avasivat etupään niin kävi ilmi että etuiskarit makasivat aivan pohjassa. Kyseessä oli siis n. 60 mm madallus -35mm jousilla.. Nyt H&R:n jouset ja ovat niinkuin pitääkin.
Re: Pohjaanlyöntikumit?
Mahtaako NG900:een muut madallusjouset kuin H&R ja Koni sopiakaan, vaikka niin muutama valmistaja lupaakin.
Vastaavan harjoituksen olen joutunut itsekin tekemään G&M:n vietereistä H&R:n jousiin.
Vastaavan harjoituksen olen joutunut itsekin tekemään G&M:n vietereistä H&R:n jousiin.
- Jyrki
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Volvo V40 D1.9
ex-900 Aero -96
ex-900 turbo -81
ex-99 Turbo -80
#956
Re: Pohjaanlyöntikumit?
Jousien pohjaanlyöntikumeista
EPC tarjoaa 2 erilaista pohjaanlyöntikumia vanteen kokoon perustustuen. Onkohan siinä haettu, että isommalla vanteella on renkaan jouso jäykempää ja kompensoidana erilaisella kumilla? Jännästi myös oikea ja vasen tulevat silloin eri osanumerolla, kun ovat kuvien mukaan vinot ja ilmeisesti epäsymmetriset eri puolille..
Eli vaihtoehdot
EPC tarjoaa 2 erilaista pohjaanlyöntikumia vanteen kokoon perustustuen. Onkohan siinä haettu, että isommalla vanteella on renkaan jouso jäykempää ja kompensoidana erilaisella kumilla? Jännästi myös oikea ja vasen tulevat silloin eri osanumerolla, kun ovat kuvien mukaan vinot ja ilmeisesti epäsymmetriset eri puolille..
Eli vaihtoehdot
- 2kpl 42 44 505
- 16" ja 17" vanteille: 1kpl 50 80 924 (vasen) ja 1kpl 50 809 32 (oikea)
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99