Rahina tai muu sellaista

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja hiphop »

No niin taas kerran, kun ehti pikkuisen luottaa saappiin niin eikös taas tullut vikaa.
Voisiko kukaan antaa vihjeitä mikäs voisi olla.

Auto on siis Saab 900 -94 2.3 automaatti. Ajettu 250000km.
Rahina tai jokin senkaltainen kuuluu kone huoneesta, pelkääjän puolelta. Aluksi ajattelin että olisi nuo moniurahihnojen rullat mutta irrottin ne ja käynnistin auton eikä ääni hävinnyt. Se kuulostaisi jotenkin tulevan alemmalta.
Tuo kyseinen ääni on ollut jonkin aikaa siten että käynnistäessä tosi hiljainen ääni ja sitten hävinnyt, mutta nyt todella vahva. Niin tyhjäkäynnissä kuin ajaessa.

Pelkään että on kampiakselin laakeri...voiko olla..ei kai :?: :?: :( :(
Onko kyseisessä saapissa sitä tasapainoketjua tai jokin sellainen josta ollut joskus puhetta täällä :?: :?:
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kyseisessa koneessa on juuri tuo oman maineensa omaava tasapainoakselisysteemi ja sen ketju siellä rahisee. Tosin voi olla jakoketjukin, mutta yleensä se on tuo tasapainoakselien ketju. Aihetta on käsitelty runsaasti, joten etsi:n käyttäminen on suotavaa :D. Oma suositus on, että äkkiä ketju pois tai uutta osaa tilalle, ennenkuin hajoaa jotain isommin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Re: Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Kiitos! huomenna taidan irrottaa ketjun.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Re: Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja hiphop »

No niin, tuli ketju poistettu. En nyt sanoisi että kovin helppoa olisi ollut. Yksin en sitä saanut vaan piti kaveri olla. Huomenna vasta koe käynnistämään kun liikkeestä ei saanut sitä hihnaa. Meni tilauksen puolelle.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Re: Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Ja silleen sitten kävi että rahina lakkas. Kone niin hiljainen että oikein hävettää. :) Suosittelen lämpimästi jos joku vielä empii. Työhön meni koko päivä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No tulikos kokemusta ja kuinka teit homman, täytyisi nyt lähipäivinä repiä ketju pois Muorin autosta, eli kuinka suoritit homman, auto nosturilla vaiko pihassa tapellen? Itselle kun tuo NG900/OG9-3 on rakenteiltaan ja nikseiltään aivan uusi tuttavuus..
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Re: Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Valitsin pihalla teon juuri valoisuuden takia.

Konehuoneesta

1.Poista moottorin päältä se musta muovinen suoja,klipsi sen takana ja voi vetää
suojan senjälkeen matkustamoa päin.

2. Esille tulee kaksi kannatinta joissa kumi sisällä, poistat kuljettajan puoleisen
jotta saat siitä itsellesi kannattimen.

3. Konehuone levyinen kakkosnelonen moottoria kannattamaan

4. Kakkosnelosen ympärille tiukille tuleva köysi joka menee juuri sen korvan ympärille josta otit sen kumin pois.


Auton alta

1. Keula ylös
2. Molemmat eturenkaat irti
3.Molemmat alapallonivelet irti. Kun mutteri just irti niin väliin taltta ja pieni läimäys vasaralla niin pallo irtoaa.
4. Lambda irti pakoputkesta jottei pääse putki kantamaan sen johdon varaan
5. Pakoputken etu (kumi)kannake irti
6. Pakoputki irti siitä mistä pakosarja loppuu.
7. Poista öljyt
8. Pelkääjän puolella lokasuojan sisällä jonkinlainen lokari tai muovisuojus tulee irrottaa.
9. Auton alla apurunko jonka tulee ottaa pois että öljypohja saadaan irti(pääsee tulemaan pois).Se on 8:salla mutterilla kiinni. 2 niistä pitää yhtä moottori kumia kiinni joka tulee apurungon kanssa pois. Alla linkki josta näet apurungon piirroksen. Apurunko ei painava mutta ikävän kokoinen.
http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... ission.htm
Keskimmäiset mutterit olivat suhtkoht tiukilla muihin verrattuna.

HUOM!!!!
Apurungon taaimissa kiinnikkeissä on kummallakin puolella prikat, varo ettei mene hukkaan.

10. Nostettuasi apurungon pois jää jäljelle öljypohjan irrottaminen jossa torx 40 ruuvit. Katso että on laadukas torx avain. Siis laadukas ei mitään HongKong. Ovat aikaisen lailla tiukilla ja kanta hajoaa ruuvista huonolla torxilla ja joudut hakkaamaan pultin irti jotta saat sen pois. (Kokemusta 2 kahdesta ruuvista)
10. Poistettuasi öljypohjan näetkin sitten sen ketjun. Pieni kuin sika pienenä olevan ketjun. Käytin pikkuisen isompaa vasaraa ja talttaa joilla hakkasin ketjun niitin irti.
11. Kaveri pyörittää kampiakselin päästä avaimella ja toinen ohjailee ketjua ulos.
12. Sitten vaan pohjan pinta puhtaaksi ja sopivaa tiiviste liimaa väliin ja kiinni.
13. Jossain vaiheessa hyvä laittaa uudet litkut sisälle ennenkuin käynnistää auton, ettei työ olisi mennyt hukkaan.

Tässä taisi olla kuvaus toimenpiteestä.
Aikaa ei olisi mennyt niin paljon mutta piti käydä työkalua ostamassa ja aika venyi sentakia.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Runsaat kiitokset tiedoista! Tällä tietoa pitäisi mennä sunnuntaina hoitamaan homma, eli eiköhän näillä ohjeilla pärjää :)

Paitsi että ne 40Torxit siis "naaras"Torx-hylsyn vaativaa mallia? Kun en tästä pääse tulevaa kohdetta silmäilemäänkään..
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Re: Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Torx uros avain. Itsellä sellainen jonka saa hylsyn päähän.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ok. Sitten löytyy kyllä avaimet arsenaalista :)
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja Hook »

Tuossa minun tekemät ohjeet.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &sk=t&sd=a

.. ja kuvallisia ulkomaan kielellä:
http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... ission.htm

Vielä muistutukseksi, että kun kiristelette noita apurungon pultteja, niin terveellä järjellä kiristäessä takimmaiset (jotka menee puslan läpi) jää herkästi liian löysälle ja ajan kanssa alkaa kovissa jarrutuksissa/kiidytyksissä satunnaisesti kolahtelemaan, kun puslan holkki siirtyy 1-2mm pultin ympärillä eri asentoon. Tekee siis vain kerran jarrutuksessa, kunnes kovassa kiihdytyksessä siirtyy taas toiseen asentoon.
Oon meinaan törmännyt tuttavapiirissä useampiin vastaaviin tapauksiin pärnästen korjaamojen (esim. kytkinremppojen) jäljiltä, joilla ei ole hajua(kaan) sopivasta momentista...

Niin ja ne momentit:

Öljypohja 22Nm
Apurunko
- edessä 115Nm
- keskellä 190Nm
- takana 110Nm + 75 astetta

Salaisuus on siis tuo 75 asteen kulmakiristys "järkevän" momentin jälkeen. :idea:

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
hiphop
"Aero"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Helmi 20, 2004 14:09

Re: Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja hiphop »

Hyvä että toit esille nuo momentit. Unohdin kokonaan tuoda ne ilmi.
Tyny
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 22:37
Paikkakunta: Kouvola

Re: Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja Tyny »

Tulipa tänään itekki poistettua tasapainoakselienketju. Ylimääräiset äänet hävis ja kyllähän tuohon puoli päivää sai tuhottua muita ropaamisia ohella tehden. :)
Kapteeni Aika
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Pe Syys 21, 2007 23:22

Re: Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja Kapteeni Aika »

hiphop kirjoitti:No niin taas kerran, kun ehti pikkuisen luottaa saappiin niin eikös taas tullut vikaa.
Voisiko kukaan antaa vihjeitä mikäs voisi olla.

Auto on siis Saab 900 -94 2.3 automaatti. Ajettu 250000km.
Rahina tai jokin senkaltainen kuuluu kone huoneesta, pelkääjän puolelta. Aluksi ajattelin että olisi nuo moniurahihnojen rullat mutta irrottin ne ja käynnistin auton eikä ääni hävinnyt. Se kuulostaisi jotenkin tulevan alemmalta.
Tuo kyseinen ääni on ollut jonkin aikaa siten että käynnistäessä tosi hiljainen ääni ja sitten hävinnyt, mutta nyt todella vahva. Niin tyhjäkäynnissä kuin ajaessa.

Pelkään että on kampiakselin laakeri...voiko olla..ei kai :?: :?: :( :(
Onko kyseisessä saapissa sitä tasapainoketjua tai jokin sellainen josta ollut joskus puhetta täällä :?: :?:
Onko 900-9-3 mallissa samat systeemit ? :saab:
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2224
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Rahina tai muu sellaista

Viesti Kirjoittaja Hook »

ng900 ja og9-3 on pääpiirteittäin samanlaiset. Molemista löytyy tasapainoakselit 204, 234, 205 ja 235. (Vain 206i, Diesel? ja V6 koneissa ei taida olla ko ketjua&akseleita)

Irroitus menee samoilla ohjeilla. 9-3:sen pohjamuovit hieman erilaiset ja öljypohja on (ainakin jossain) 9-3:ssa 13mm kannalla olevilla M8 pulteilla eikä torkseilla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin