ei käynnisty

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tonisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 21:12
Paikkakunta: Kaarina

ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tonisku »

Eli toi 93:n, vm. 98, jäi pihaan.. Ajoin auton parkkipaikalta talon pihaan (matkaa noin 100 metriä) auton lastausta varten ja sammutin sen siihen heti. Kun auto sitten oli lastattu matkaa varten, niin se ei enää ollutkaan halukas lähtemään mihinkään. :evil:. Startti kyllä pyöritti kovasti, mutta ei lähtenyt käyntiin. Yritettiin myös aika pitkään kaapeleiden kanssa, kun akku alkoi olla tyhjänä, mutta ei lähtenyt. Tämän jälkeen otettiin tulpat irti, koska epäiltiin, että olisi saanut liikaa bensaa. Tulpat oli kuitenkin kuivat.

Missähän on vika?? Bensapumppu?. Voisiko se levitä noin äkillisesti? Erään korjaamon tyyppi epäili, että ajonesto olisi mennyt päälle, enpä tiedä... Myös sulakkeet on tarkistettu. Eipä tässä enää itse keksi missä vika voisi olla. Auto siis seisoo pihassa maanantai aamuun, jos täältä ei tule mitään mahtivinkkiä. Ma sitten hinaamalla korjaamolle... :(
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja pade »

Kuinka kauan yritit startata? Meinaan, ei vieläkään lähde käyntiin vai?
Jos kampiakselin asentoanturi on rikki niin yleensä ei suostu lähtemään käyntiin lämpimänä mutta kun kone on jäähtynyt lähtee taas käyntiin.
Bensapumppu tietty on myös vaihtoehto..
tonisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 21:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tonisku »

Autoa yritettiin käynnistää aika moneen otteeseen. Välistä todella pitkäänkin. Pisimmillään yritysten välissä oli taukoa ehkä noin kolme tuntia. Luulis, että olis ehtinyt jäähtyä siinä ajassa riittävästi.. Vielä huomenna vois yrittää tsäkällä.
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

Kai auton ovet käytettiin lukossa välillä ja hälyjä päällä?
Eli kaukosäätimestä tms. ovet lukkoon+häly päälle ja sitten auki uudestaan ja käynnistämään ?
Varmankin olet tehnyt.. mutta tuli vain mieleen...
Saab 900 2.0t Cab -97
Eemeli
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Pe Syys 10, 2004 12:31
Paikkakunta: Mikkeli

Re: ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Eemeli »

Kaksi viikkoa sitten meni omasta, -93 vm.1998, bensapumppu. Normaalisti kun pistää virrat päälle siitä pumpusta kuuluu surahdus kun se pumppaa hetken ja jos se on jumissa surinaa ei kuulu. Me saatiin se auto vielä käyntiin kolistelemalla bensatankkia, varovasti vasaralla. Itse asiassa saatiin kolmesti kolistelemalla käyntiin, ennen kuin saatiin uusi pumppu vaihdettua. Jos se ongelma on polttoainepumpussa ja jos lähtee hakkaamalla käyntiin kerran niin mikään ei sitten takkaa lähteekö enään toista kertaa, eli jos saat käyntiin kannataa sammuttaa vasta verstaalla. Pumppu maksaa vähän reilun satasen, mutta vaihtotyö ei ole kovinkaan mukavahomma, ainakaan ilman nosturia.
tonisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 21:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tonisku »

Itse asiassa hälyt ei ole ilmeisesti ollut päällä. Olen laittanut ainoastaan ovet lukkoon. Ensin kaukosäätimellä painamalla kerran nappia (silloinhan häly ei mene päälle?). Kun akku alkoi olla finaalissa, olen laittanut ihan manuaalisesti ovet lukkoon. Meneekö häly silloin päälle?

Pitääpä muuten kuulostella tuota bensapumppua. Ja vaikka yrittää kolistalla sitä tankkia. Jotenkin luulen, että se sieltä on mennyt..

Kiitos tässä vaiheessa kaikille vinkeistä.
lehtola
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ma Joulu 08, 2003 12:20
Paikkakunta: Helsinki

Re: ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja lehtola »

Jos vika bensapumpussa (yleensä kestää siinä 150 -200 tkm) hakkaa vaikka kumivasaralla tai lankun palalla auton alta bensasäiliön takapäässä olevaa "pallukkaa". Samaan aikaan kaveri pyörittää starttia, jos vika pumpussa, tämä auttaa. Bensasäiliö siinä about takaistuimen kohdalla. Mulle nimittäin kävi juuri näin äskettäin. Ja jos auto käynnistyy syytä ajaa pajalle ja vaihtaa pumppu saman tien.

Matti
tonisku
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 29, 2007 21:12
Paikkakunta: Kaarina

Re: ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tonisku »

Osaako joku suositella korjaamoa missä tuo bensapumppu kannattaisi vaihtaa. Asun Helsingissä Malminkartanolla. Ajattelin hakea pumpun motonetistä, jotta edes vähän säästäisi. Mitähän työt maksaa? Merkkihuoltoon en vie...
Harrimatias
"Hölösuu"
Viestit: 1148
Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja Harrimatias »

tonisku kirjoitti:Osaako joku suositella korjaamoa missä tuo bensapumppu kannattaisi vaihtaa. Asun Helsingissä Malminkartanolla. Ajattelin hakea pumpun motonetistä, jotta edes vähän säästäisi. Mitähän työt maksaa? Merkkihuoltoon en vie...
Kokeiles vaikka Tapanilassa sellaista kuin Auto Westerlund, yhteystiedot pitäisi täältä foorumilta löytyä, jossain oli se korjaamotietokanta? Mikäli tämä vanhempi herra vielä pitää korjaamoa :)
Saab 900 2.0t Cab -97
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja pade »

tonisku kirjoitti:Autoa yritettiin käynnistää aika moneen otteeseen. Välistä todella pitkäänkin. Pisimmillään yritysten välissä oli taukoa ehkä noin kolme tuntia. Luulis, että olis ehtinyt jäähtyä siinä ajassa riittävästi.. Vielä huomenna vois yrittää tsäkällä.
Juu, sittenpä tuskin tuo mainitsemani vika.
tmr97
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: La Touko 10, 2008 10:17

Re: ei käynnisty

Viesti Kirjoittaja tmr97 »

tonisku kirjoitti:Eli toi 93:n, vm. 98, jäi pihaan.. Ajoin auton parkkipaikalta talon pihaan (matkaa noin 100 metriä) auton lastausta varten ja sammutin sen siihen heti. Kun auto sitten oli lastattu matkaa varten, niin se ei enää ollutkaan halukas lähtemään mihinkään. :evil:. Startti kyllä pyöritti kovasti, mutta ei lähtenyt käyntiin.
Minulla on vastaava vika -98 9-3 2.3i S:ssä Vika on vielä sellainen, että tulee noin kerran viikossa. Kun auto ei lähde, niin vähän ajan (esim 40min) tauon jälkeen lähtee. Ja aina kun lähtee, niin lähtee heti täysin ilman ongelmia. Ja kun ei lähde, niin ei lupaa yhtään. Vika on siitä ikävä, että jos jotain tekee, niin siitä tekemisestä riippumatta auto "päättäkin" taas toimia. Olen kokeillut monenlaista, mm availlut ja sulkenut lukkoja, buutannut auton (akun kaapelit irti), jne. En ole löytänyt tekijää, joka varmasti vaikuttaisi asiaan. Autossa ei ole kauko-ohjattua keskuslukkoa. Siskoni auto jätti aina käynnistymättä, jos sitä ei käynnistnänyt melkein heti ovien (kakella) avaamisen jälkeen.

Onko muilla ollut svastaavaa vikaa? Mikä oli syy? Itse veikkaan ajonestoa, koska käytös on samanlainen kuin siskon NG900:n käytös (ajonesto lähtee pois ovien avauksessa kakella). Bensapumppu on uusittu.
Vastaa Viestiin