Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Aero Antti
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 12:34
Paikkakunta: Lappeenranta/Pietari

Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja Aero Antti »

Juu elikkäs varmaan joku muistaa kun olen silloin tällöin kysellyt näitä tuontihommia yms. Viggenin ja Aeron kohdalta. Enivei nyt se on tallissa:
Musta 93 Aero Coupe Viggenin siivellä:)

Kaikki alkoi aikoinaan kun isäukko osti Ruotsin tehtaan johtajan entisen 9000 Talladegan. Siinä oli kaikki mitä siihen aikaan oli tarjolla: n. 225hp, Erebunin (kait) korisarja, sähköpenkit, ilmastointi, säädettävä alusta, CD-vaihtaja yms. Se oli todella luksusta silloin. Olin joku 10-vuotias ja siitä sen tartunnan sain...

Oma auton osto lähti käyntiin joskus elokuun lopulla kun löysin Blocketista tämän kyseisen yksilön (Ainut vaihtoehto, musta OG 9-3 kolmiovinen ja Viggenin korisarjalla tai sitten ihan originelli musta Viggen, mutta niistä voi vaan haaveilla). Soitin RFC:lle ja kysyin miten homma onnistuu. Kuukauden päivät siinä meni selvitellessä ja tuumaillessa molemmin puolin. Auto tuli sitten Tukholmasta Helsinkiin Syyskuun lopulla. Kyseessähän ei ollut peruskuvio eli auton maahantuonti. Tarkoituksena oli ostaa auto Ruotsista ja viedä se Suomen läpi Venäjälle Pietariin.

Homma tuntui suht simppeliltä kunnes soitin Ake:lle. Auto piti poistaa Ruotsin rekisteristä, mikä oli sekin kyllä yksi sotku kun edellisen omistajan ja myyjäliikkeen välillä oli osamaksukauppa, mikä oli kyllä maksettu, mutta myyjäliike ei ollut vahvistanut sitä Vägverket:iin. 2 viikkoa yritin selvittää sitä RFC:n kautta. Ruotsin kilpiä en saanut, enkä myöskään Ruotsin vientikilpiä. No tää ei ollut ainoo mutka. Auto piti katsastaa Suomessa, jotta siihen sai vientirekisteröinnin. Käsijarru oli aivan loppu ja siitä se sitten pomppas katsastuksessa. Menin saman tien kotiin ja aloin säätämään jarruja. Autossa on Svf:n 18" vanteet, joissa tietty lukkopultit. No holkki hukassa. Eiku myyjälle soittoa. Kaivoin jokapaikasta. Löytyi vihdoin penkin alta. Otin vanteet pois. Oikeelta puolelta säätövara loppu, vaijeri ruostunut, ei palaudu, kengät loppu, levyt molemmin puolin loppu. Käsijarrun kans taistelin 1,5 viikkoa, koska asun Pietarissa, niin en voinut hoitaa asiaa ku viikonloppuisin. Loppupeleissä vaihdoin koko käsijarruhässäkän kaikkine vajereineen... Ongelmana oli myös se, että tulli ei myöntänyt kuin viikon ajoaikaa. Kysyin Helsingin satamassa, että mitä jos auto ei mene heti katsastuksesta läpi. Sanoivat että, ota Lappeenrannan tullin yhteyttä. Ajoaika loppui ja menin Lappeenrannan tulliin. Siellä veroviranomaiset eivät myöntäneet kuin päivän ajoajan ja ehdoton reitti oli kotikadulta katsastuskonttorille. Pakkohan siinä oli pari mutkaa tehdä varaosaliikkeeseen ja TI-halliin yms. 8)

Auto oli vihdoin katsastettu 2 viikkoa ostosta. Lähetin paperit Ake:en. Kului viikko. Akelta soitettiin, että auto on edelleen rekisterissä Ruotsissa. Taas selvitteleen. Lähetimme kilvet ja tullitodistuksen Vägverket:iin. Kului taas viikko, eikä mitään. Lopulta Ake:lta lähetettiin viesti, että homma kunnossa. Sain 2 pv:n siirtokilvet 8O Uuteen autoon saa vuodeksi, joten homma vähän nauratti. Kysyin Ake:lta, että miten te luulette, että ehdin kahdessa päivässä hoitamaan auton Pietariin ja rekisteröimään sen siellä. Taas tuli odotettu vastaus, minkä olen kuullut jokaiselta suomalaiselta viranomaiselta: "Tuohon minä en osaa/voi ottaa kantaa, mutta näin täällä laissa sanotaa." Kilvet tuli sitten postiin viime torstaina ja isukki kävi ne sieltä noukkimassa. Vedin kilvet härskisti nippusiteillä kiinni lauantai-iltana. Käynnistin auton: akku loppu. Otin apuvirtaa minuutin ja käyntiin. Sunnuntai aamuna vaihdoin akun ja yritin vielä etsiä sitä moottorinumeroa, mitä olen täälläkin kysellyt :) Ei löytynyt.

Lähdin kohti Vaalimaata. Vaalimaan tullissa ei mitään ongelmaa. Paperiin vaan leima. Venäjän tullissakaan ei oikeastaan mitään suurempaa, muutaku se helvetillinen ralli luukulta toiselle ja leimoja papereihin ja kaikenlaisia lupia. No etappi kuitenkin selvitettin. Kävin nesteellä tankilla ja hoksasin, että eipä tää bensa täällä tättäräisen puolellakaan ihan mitään ilmaista enää ole. 28rub/litra eli n.75snt. 98:a tietty. Kannaksen läpi Pietariin, muutama kolari ja siitä syntyneet ruuhkat matkalla. Illalla turvallisesti konsulaatin pihalla.

Maanantaiaamu. Vielä viimeisen kerran etsimään sitä moottorinumeroa. Numero löytyi. Tai löytyi ja löytyi. Kokoajanhan se siinä oli ollut, mutta ei siitä mitään selvää saanut. Pari numero näkyi heikosti. Tää moottorinumero on aiheuttanut eniten päänvaivaa, koska se on ehdottomasti löydyttävä, jotta auto voidaan tänne vihollisen maalle rekisteröidä. No ei siitä kuitenkaan mitään selvää saanut vaikka vähän pudistusaineilla hinkattiin. Siitä sitten rekisteröintipaikalle miliisien kanssa vääntämään. Miliisit oli sitä mieltä, että nyt on iso ongelma. Kone pitäisi nostaa pois ja viedä jollekkin spesialistille joka raapustelee numerot esiin. Sanoin vaan, että vitut. Ajatuksenakin ihan naurettava. Homma kuitenkin sitten hoitui jollain tapaa ja nyt se on virkailijasta kiinni haluaako kilvet antaa.

Auto eilen illalla talliin ja peiton alle talviunille. Otin konepellin auki, laitoin ovet lukkoon. Otin akun irti ja siinä samalla varashälytin alkaa uikuttaan 8O Menin avaamaan ovea ja yllätykseksi oven ja takakontin lukkopesät on topattu niin, ettei niitä voi ulkoa päin tiirikoida. Avain menee lukkoon, muttei käänny mihinkään. Lukot toimii vain sisältäpäin ja kaukolukituksella. (mitähän helvettiä tässä on ajateltu). No auto on nyt turvallisesti tallissa ja voin olla varma, ettei sitä sieltä kukaan vie :D :roll: 8) Jos saan kilvet, niin minulla on puoli vuotta aikaa miettiä miten pääsen autoon sitten toukokuussa sisälle :D

Kyllä tuntuu aivan uskomattomalta. Tässä on ihan pintaraapasu siitä, kuin paljon tän asian kanssa on joutunut taisteleen. Vähän on tullut nukutuksi tässä parin viimekuun aikana. Olen kysynyt itseltäni aika useesti, että onko tässä tosiaankaan mitään järkee. No ei ole! Kokemusta tää vaan on. Voin vaan sanoa, että toista kertaa en tämänmoiseen lähde.

Auto:

Saab 93 Aero -01, nyt ajettu 125tkm
Kaikki varusteet, mitä näihin kuuluu.
Eibach-jouset
18" Svf-vanteet
BSR Stage 3 eli kaikki mitä siihen kuuluu (yllätyksenä olen saanut huomata ettei mitään ongelmia ole kyseisen kokonaisuuden kanssa. Tietty lähtee vetään vähän ylempää ku mitä on tottunut noilla vakiolobstereilla ajettaessa, mutta kivasti kulkee)

Ei mitään suurempaa vikaa. Pikkulaittoa ensi keväänä.

Ajelen varmaan ensi kesän vielä, mutta loppukesästä joudun tod.näk myymään vehkeen kun pääsin/tässä tilanteessa jouduin koulun penkille ensi syksystä alkaen.

Pitänee laittaa kuva jotain kautta kun kerkee :roll:
Saab 9-3 Aero -01 BSR Stage 3...
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24614
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onko ensi keväänä mahdollisuus koeajaa venäjän kilvissä oleva saab?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Re: Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Miten tulee kaukaisesti oma auton osto mieleen...
Ihan noin hankalaa tosin ei minullakaan ollut, mitä nyt jobbari teki laput väärin ja jouduin osottamaan parisen kuukautta.

Mutta tsemppiä, kyllä se siitä ;)
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja AP »

Kuvia odotellessa! :D
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4991
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Aero Antti kirjoitti:Auto eilen illalla talliin ja peiton alle talviunille. Otin konepellin auki, laitoin ovet lukkoon. Otin akun irti ja siinä samalla varashälytin alkaa uikuttaan 8O Menin avaamaan ovea ja yllätykseksi oven ja takakontin lukkopesät on topattu niin, ettei niitä voi ulkoa päin tiirikoida. Avain menee lukkoon, muttei käänny mihinkään. Lukot toimii vain sisältäpäin ja kaukolukituksella. (mitähän helvettiä tässä on ajateltu). No auto on nyt turvallisesti tallissa ja voin olla varma, ettei sitä sieltä kukaan vie :D :roll: 8) Jos saan kilvet, niin minulla on puoli vuotta aikaa miettiä miten pääsen autoon sitten toukokuussa sisälle :D

Kyllä tuntuu aivan uskomattomalta. Tässä on ihan pintaraapasu siitä, kuin paljon tän asian kanssa on joutunut taisteleen. Vähän on tullut nukutuksi tässä parin viimekuun aikana. Olen kysynyt itseltäni aika useesti, että onko tässä tosiaankaan mitään järkee. No ei ole! Kokemusta tää vaan on. Voin vaan sanoa, että toista kertaa en tämänmoiseen lähde.
Kuvia ehdottomasti esille sitten joskus, mutta tämä on mielestäni aika erikoista että lukkopesät on topattu jollakin ihmeen tavalla (myös tästä olisi kiva nähdä kuva). Ja kyllä se niin on että saattaa jossain vaiheessa mieli kuitenkin muuttua ja lähtee uudelleen tähän samaan ruljanssiin...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Kiinnostava tarina! Itselläkin on monesti pyörinyt haaveissa OG 9-3 nimenomaan mustana ja kolmiovisena.

Tuota lukkojuttua mietin. Voisiko kuitenkin olla, että jumittelevat vain käytön / rasvauksen puutettaan? Kun voihan olla, ettei noissa ole kuuteen vuoteen avain pyörähtänyt. Tai sitten sitä, että kun ovilukot ovat kaukosäätimen käytön ansiosta kulumattomat, mutta virtalukossa 125 tkm verran renkutettu avain jo hieman kulunut?

Itse kokeilisin vielä niin, että ottaisin runsaasti esim. crc:n aseöljyä tai jotain muuta hyvää lukkoöljyä ja kaikki auton mukana tulleet avaimet mukaan, mahdollisesti lisäksi vielä uusi, alustanumeron perusteella tilattu avain noiden lisäksi. Ja sitten kunnollinen öljyäminen ja perusteellinen renksutus. Toisaalta - miksi hikoilla itse, kyllä Pietarin kaduilta varmasti löytyy 'eksperttejä', jotka saavat vastahakoisimmankin lukon aukeamaan - tai sitten konepellin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja hz81 »

Mielenkiintoinen tarina ja harmin paikka kun en sattunut töissä ilmeisestikkään olemaan kun tästä Venäjälle Aerolla kurvailit. 8O

Mutta lukko asiaan... itsellä oli omassani täysin samanlainen tilanne kun ostin tuon TiDin. Molemmissa lukoissa avaimen reijän päällä tulpat ja poistettuani ne avain kyllä meni sisään muttei kääntynyt mihinkään suuntaan. Olivat varmaan olleet sen 5 vuotta käyttämättä kun lukot avattu aina kaukosäädöllä. Suihkin lukkoöljyä lukkopesään muutamaan otteeseen ja taisin antaa pari päivää kypsyä. :) Siitä ne sitten lähti molemmat toimimaan ja nykyisin tulee silloin tällöin tulpat irroitettua ja käänneltyä ettei jumiutumista enää pääse tapahtumaan. Aika ikävää jos akku on tyhjä ja autoon ei pääse sisään.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Aero Antti
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 12:34
Paikkakunta: Lappeenranta/Pietari

Re: Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja Aero Antti »

No juu... Tuntuu kyllä aivan uskomattoman typerältä topata lukot tolleen. Pitää käydä laittaan kaikki mahdolliset lukkomömmöt vähäks aikaa hautoon ja kokeilla uudestaan. On se kyl mahdollista jos aina vaan käytetty kaukolukitusta. Ei kuitenkaa ollut mitään eloa/liikettä lukkopesässä kun kokeilin. Mitä suihketta suosittelette?

Koeajo on aina mahdollista jos kysessä on asialle omistautunut 8)

Voisin laittaa kuvanki, mut en oikeen käsitä, miten se onnistuu. Siis silleen, että kuva näkyy tässä viestissä: img]kuvan%20osoite%20netissä%20tähän[/img]

Varustelistaa vähän lisää:

Jäähdytetyt levyt ja Greenstuff:it edessä.
Pioneerin TMC "navigaattori"soitin
2x MDS 10"+vahvari takakontissa (tuntuu jytisevän :) ) Hattuhyllyllä oli myös MDS 6:9:t ja MDS:n Classic vahvistin kontissa. Ne ei vaan tuntunu toimivan. Pitää kattoo keväällä sit missä vika.
Saab 9-3 Aero -01 BSR Stage 3...
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja pade »

Onnittelut :)
Kuvia kehiin sitten vaan!
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Kuulostaa tutulta. Pietarilainen kaveri tilasi Porschen suoraan tehtaalta ja uitti sen Kotkaan. Haki auton ja tullasi sen ja ajoi Pietariin. Loput dokumentit ei tullutkaan helposti vaan aikaa meni 6 kk ja autoa kuljetettiin Moskovan ja Pietarin välillä useaan otteeseen :)
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24614
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tulen vaikka raja-asemalle vastaan...nuijamaa n.5km päässä. vaalimaa pikkasen kauempana,mut samalla voi käydä rajahovissa kahvilla....
enhän minä mikään :saab: fanaatikko ole.....höh.......ajankuluksi ja naapureiden riesaksi harrastan saabismia!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Re: Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Aero Antti kirjoitti:Mitä suihketta suosittelette?
Tuon CRC:n Aseöljyn olen havainnut parhaimmaksi lukkoihin. Ohutta, hyvin tunkeutuvaa, silti erittäin öljyistä eli voitelevaa. Ei häiriinny pakkasesta eikä ime vettä itseensä. Tuota saa pienissä spraypulloissa esim. Motonetistä, varmaan suuremmista tavarataloistakin.
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Aero Antti
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 12:34
Paikkakunta: Lappeenranta/Pietari

Re: Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja Aero Antti »

Aseöljyä vähän aattelinkin jo... Kiitti. Voisko tän kuvan laittaa esim. jonku gallerian kautta vai miten? Käytin hakua, mutta ei mulla leikkaa :oops:

EDIT: Tänää 25. päivä tuli kilvet ja ku ne hohtaa punaisena :P Kyllä on helpottunut fiilis. Elikkäs jos ens kesänä huristelee vastaan musta Aero punasilla kilvillä, se olen miä sitten :)
Saab 9-3 Aero -01 BSR Stage 3...
Aero Antti
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 12:34
Paikkakunta: Lappeenranta/Pietari

Re: Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja Aero Antti »

Kävin eilen räpläämässä niitä lukkoja. Ostin täältä huoltoasemalta sellasta DW-40:stä. 15min sprayaus,rukkaus,sprayaus... Ja loks! Ai ku tuntu hyvältä. Oli kyl tosi jumissa.

Mitäs muuten 130tkm:n huollossa tehdään ja paljon suunnilleen maksaa? Siinä samalla pitäis laatikkoöljyt ja se stefa, mikä siellä laatikossa vuotaa, vaihtaa. Eekoolla lupailivat n.200 euroon tuon laatikkorempan... Kait oli kyseessä joku vetarin holkin stefa tai jotain... :roll:
Saab 9-3 Aero -01 BSR Stage 3...
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Kaikkien aikojen seikkailu:D (OG 93 Aero Ruotsista)

Viesti Kirjoittaja peinu »

Aero Antti kirjoitti:... ja se stefa, mikä siellä laatikossa vuotaa, vaihtaa. Eekoolla lupailivat n.200 euroon tuon laatikkorempan... Kait oli kyseessä joku vetarin holkin stefa tai jotain... :roll:
Kattokaahan sitten se vetarin poikittaisvälys,ettei vaan olis koko holkki väljä. Sitä on ollut liikkeellä...

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin