Mikä on syynä?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
jP__

Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja jP__ »

Morjesta!

Mikähän mahtaa olla ng900 2,0 Turbossa vikana kun hc arvot on tyhjäkäynnillä liian korkeat ? Eli siis vain ja ainoastaan tyhjäkäynnillä.. Päästöt on muuten ihan OK.
Mittailtu jännite arvot kaikista antureista ja siltä puolen pitäisi olla ok. Tulpat ovat aika vaalean livakat kylläkin eli voisiko polttaa hieman öljyä seassa joka nostaa HC:n? Myös tasakaasulla "pömpöttää" putkessa eli jonkin sortin syttykatkoja on myös..
Mistähän lähtisi vikaa etsimään ?
jP__

Re: Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja jP__ »

Eikö kellään ole mitään vinkkejä heittää ?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Syttyvika nostaa HC:ta, joten luonnollisesti ensin tulpat ja sitten DI-kasetti. Aivan vaaleat tulpat kyllä kertovat laihasta seoksesta, joka sekin voi syttykatkoja aiheuttaa. Vaan jos lambda-arvo oli kohdallaan niin ei se kauhean laihalla voi olla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jP__

Re: Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja jP__ »

Jeps jeps äsken kävin päästöt mittaamassa ja muut arvot olivat laskeneet tulpanvaihdon jälkeen, mutta HC arvo on edelleen jossain 140 pinnassa tyhjäkäynnillä.. Siinä huolto ukkelin kanssa pohdittiin niin hän arveli, että vika voisi olla katissa ? Kuitenkin arveluttaa, koska jos katti olisi mennyt niin silloinhan kaikki arvot olisivat pielessä?
Autossa on kiinni lastu ja 3" putkisto turbolta lähtien, mutta eihän noiden pitäisi vaikuttaa arvoihin millään lailla ? Auto on ruotsin tuonti vessa. Olisivatko ruottin poijat sitten säädelleet sitä hatuilleen ?

Ei tiedä.. Aika tuore Saabisti olen ja vehkeeseen ei vielä hirmutarkasti ole tullut perehdyttyä..

T: jP__
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lastujen toiminnasta ei aina voi aivan varma olla... Joskus saa sutta ja sekundaa. Mutta jos on aiemmin ko. lastulla toiminut niin sitten tuskin on vikaa. Katteja nuo lastut kyllä joskus tuhoaa, koska seos tuppaa olemaan aivan liian rikas kovissa vedoissa.

Katin huonous ei välttämättä näy kovin helposti jos muuten on kunnossa, eli jos lambda toimii ja seos on stoikiometrinen niin arvot voivat olla lähes oikeat vaikka koko kattia ei olisi putkessa. Toimivalla paketilla pitäisi olla HC ja CO arvot kyllä aika nollissa, itselläni (tosin vähän modernimpi Trionic 7 kyseessä) olivat juuri katsastuksessa pyöreää nollaa.

Pystytkö laittamaan tänne kaikki mitatut arvot (CO2 ei väliä) ennen ja jälkeen tulppienvaihdon? Helpottaisi hiukan vian haarukointia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jP__

Re: Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja jP__ »

Tosiaan sitä en tiedä miten ruotsissa on päästöt olleet.

Tässäpä konttorilta olevat arvot:
Tyhjäkäynnillä
CO% 0,19
CO2 14,6
HC ppm: 140
O2: 0

Kierroksilla
CO% 0,25
CO2 14,8
HC ppm: 86
O2: 0,46

Lambda: 1,01

Sitten toisesta mittauksesta ei lappusta edes otettu kun tarkasteltiin vain, että ovatko arvot muuttuneet. HC oli kierroksilla 35 ja tyhjäkäynnillä 140-150. Happi ja muut arvot ihan kohdillaan ja lambda 1,15. Liekkö sitä joutuu katin ostoon ???

T: jP__
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lambda 1,15 on kyllä rankasti pois kohdaltaan ja siitä todennäköisesti johtuu myös noiden muiden arvojen huonous. 1,15 on reilusti laihalla (laiha seos myös paukuttaa putkessa varsinkin jos tulpat eivät ole enää aivan huippukunnossa) ja lambda-ohjatussa kulkupelissä todennäköisesti syynä huonokuntoinen lambda-anturi. Toki myös joku muu vika voi laihalle vetää niin paljon, että anturin kompensaatiovara loppuu, mutta sitten kyllä toimisi aika huonosti myös täyskaasulla jne.

Tässä tapauksessa virisofta valitettavasti vaikeuttaa hommaa, koska se voi olla myöskin pielessä ja aiheuttaa saman ongelman. Onko autossa vakiosuuttimet ja vakio bensanpaineensäädin? Veikkaisin kuitenkin, että lambda-anturi vetelee viimeisiään. Vakiosoftalla kokeilu voisi vielä varmistaa asian tietenkin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Re: Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Tarkista onko putkessa vuotoja. Jos putkeen pääsee imeytymään ilmaa lambda-anturin lähettyviltä, voisi kuvitella että closed loopilla menee seokset pieleen.
9-3 Viggen #1487
jP__

Re: Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja jP__ »

Hmm voiko kannentiivistevika olla syynä arvojen perseellään olemiseen ja laihalla käymiseen ? Nyt nimittäin häviää hiukka jäähdytysnestettä ja ilmeisestikään se ei mene öljyn sekaan . Tänään olis tarkotus kiristellä kannen pultit ja kattoo auttaako asiaan.. Tiedä siitä sitten tuliko ostettua Sweduilta POMMI :P Pitää testata toi lambdan ja lämopöanturin vaihto myös sitten vielä..
jP__

Re: Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja jP__ »

Jeps nyt on kannenpultit kiristetty ja löysällähän nuo tuntuivat olevan.. Vieläkään ei tietoa ole viasta miksi hc nousee, mutta ostoslistalle menee katti ja lämpötila anturi. Siinä samalla sitten termari myös. Lambda arvohan oli siis 1,15 tyhjäkäynnillä ja eikös lambda arvoa tarkastella vain kierroksilla ?!? Pitää vielä mitattailla jännite mittarilla mitä arvoja saadaan..
kummis
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Marras 01, 2007 12:27
Paikkakunta: Turku

Re: Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja kummis »

Kokeilisin lambdaa ennemmin kuin kattia. Katti ei pitäisi ihan noin vaan mennä ellei käy kunnolla rikkaalla ja katin hajoaminen näkyisi muissakin arvoissa. Ex matukassa oli ilmamassamittari mennyt kun HC arvo temppuili, ilmamassamittari oli mennyt vv-suodattimessa käytettävän pölyä sitovan liima-aineen takia. Mutta kokeilisin ensin tuota lambdaa, ellei ole muutenkin sport kattia hankkimassa.
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
jP__

Re: Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja jP__ »

Kokonaisuudessaan on 3" rööri sporttikatin kanssa.. Ei tiedä vielä mikä on vikana, mutta selvinnee tämän viikon aikana kun saadaan tuohon naapuriin pakokaasu analysaattori niin pääsee testailemaan eri vaihtoehtoja.. Ennen kattia väliputkessa on reikä ja uusi väliputki tilattu pcs:ltä ja samalla tulee paljon puhuttu lämpötila anturi.. Eilen tuli termari vaihdettua ja rupesi jopa lämpiään kosla sisältäkin :D Hmm .. Pistetään hankinta listalle tuo lamdakin.. Ei kiirettä sinänsä kun veropäätös ei ole vielä luukusta kolahtanut. Konttorilla sanoivat, että odotellaan rauhassa verojen maksuun asti..

T: jP__
testing1
"Aero"
Viestit: 429
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:34

Re: Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja testing1 »

Itsellä on T7 Aero Maptunin Steg3 ja pakokaasuarvot olivat testerin mielestä hyvät. Lambada arvo tyhjäkäynnillä 1,2(sallittu raja-arvo katsastuksessa 1,3). Ykkösellä ampuu pirusti, eikä vedäkään siksi kunnolla, mutta muilla vaihteilla toimii OK.
Voisiko tuolla Lambada arvolla olla jotain tekemistä ykkösen paukuttamisen kanssa, vaikka onkin tyhjäkäynti arvo?
En ole sitten jaksanut reklamoida Ruotsiin boxista.
9-3 Aero 2001 T7 2.3, B&W EFR 7163 G, Quaife, E85 yms. Muutoskatsastettu tekniikalle. Stage: Monster. Ruosteeton kesäauto&ensimmäinen omistaja Suomessa vuodesta 2006.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Käy laihalla ja sen takia paukkuu putkessa. Suosittelisin ehdottomasti reklamoimaan heti siitä ja välttämään edes ko. purkilla kiihdyttelyjä, koska hyvin pian saattaa löytyä jälleen kerran yksi steg3 T7 kone josta on mäntä halki...
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jP__

Re: Mikä on syynä?

Viesti Kirjoittaja jP__ »

Hmm.. Tulipahan mietittyä, että olisikohan kuitenkin tuo DI-kasetti itseltä menossa paskaksi ? Eilen tuossa moottoritiellä ajellessani vauhtia n. 110 Km/h ja aloin siitä kiihdyttämään niin alkoi nykimään ?!? Ihmeellistä.. Tätä ei ole tehnyt aikaisemmin, eikä kiihdyttäessä yms.. Olisikohan Kuopion lähettyvillä kellään tuollaista 2,0 Turboa T5 moottorilla, josta saisi testattua tuon oman kasetin toimivuuden ja kävisi päästöt mittaamassa myös "toimivan" kiinni ollessa ?!? Halukkaita ?!? Pientä korvausta vastaan tietenkin!

T: jP__
Vastaa Viestiin