Sensonic manuaaliksi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Paul
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 14:31

Sensonic manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja Paul »

Tarkoituksena on vaihtaa Sensonic manuaaliksi talven aikana. Saabilta näyttää löytyvän valmis muuntosarja tähän tarkoitukseen, mutta ehkä homman voisi tehdä osittain purkuosistakin... Olen hankkinut jo vähän perustietoja hommasta, mutta aika paljon on vielä epäselvää mm:

- onko 9-3 kytkinpoljinpaketti (poljin, tellinki, pääsylinteri, säiliö ja letku) käypäinen sellaisenaan, ilmeisesti NG900:ssa on vuosimallissa -98 jo hydraulikytkin, mutta onko 9-3:ssa samanlainen?
- onko haitaksi jos Sensonicin anturit jäävät paikoilleen (vaihdevivun asento, kytkimen lämpötila jne)?
- onnistuuko SID:n uudelleenohjelmointi merkkiliikkeessä ilman ongelmia?
- käykö leveän jarrupolkimen tilalle suoraan tavallinen jarrupoljin?
- voitteko suositella jotain korjaamoa joka on tehnyt näitä muutoksia Helsingin lähistöllä?
- muuta huomioitavaa?
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ensinnä sellainen kysymys, että miksi olet muuttamassa tuota Sensonicia tavalliseksi manuaaliksi? Onko keskusyksikkö mennyt rikki vai mitä?

Sitten vastauksia kysymyksiisi:
Paul kirjoitti:onko 9-3 kytkinpoljinpaketti (poljin, tellinki, pääsylinteri, säiliö ja letku) käypäinen sellaisenaan, ilmeisesti NG900:ssa on vuosimallissa -98 jo hydraulikytkin, mutta onko 9-3:ssa samanlainen?
NG900 Turbo Sensoniciin myydään erikseen konversiopakettia, jolla Sensonicista tehdään vm. 1998 NG900:n tapainen hydraulitoiminen kytkin.
Paul kirjoitti:onko haitaksi jos Sensonicin anturit jäävät paikoilleen (vaihdevivun asento, kytkimen lämpötila jne)?
Jaa-a, mulla on ohjeet tuon Sensonicin muuttamiseksi manuaaliseksi (skannattu PDF:ksi). Enpä ole tutkinut niitä niin hirveästi, joten en tiedä, täytyykö anturit poistaa. Jos kiinnostaa lukea läpi nuo ohjeet, lähetä mailia osoitteeseen turbosensonic@pp.sonera.net tai turbosensonic@hotmail.com, niin voin lähettää ne sinulle sähköpostilla.
Paul kirjoitti:onnistuuko SID:n uudelleenohjelmointi merkkiliikkeessä ilman ongelmia?
Tietääkseni SIDiä ei tarvitse ohjelmoida uudestaan.
Paul kirjoitti:käykö leveän jarrupolkimen tilalle suoraan tavallinen jarrupoljin?
Käy.
Paul kirjoitti:voitteko suositella jotain korjaamoa joka on tehnyt näitä muutoksia Helsingin lähistöllä?
No ainakin Konalan Laakkonen oli tehnyt silloin, kun edustivat vielä Saabia. Heillähän on Konalassa vielä Saabin huolto, vaikka eivät enää myykään kyseistä merkkiä.
Paul kirjoitti:muuta huomioitavaa?
Konversiopaketin hinta töineen noin 5000-5500 "mummoa" :wink:
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Paul
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 14:31

Sensonic manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja Paul »

Sensonic toimii vielä mainiosti, varaudun vaan mahdolliseen auton vaihtoon tulevaisuudessa. Autoliikkeet vierastavat näköjään Sensonicia ja se näyttää alentavan auton vaihtoarvoa jonkin verran.
Mulla on tuon konversiopaketin asennusohjeet, mutta mietin jos osat saisi hankittua erikseen vaikkapa hajottamolta jolloin homman hintaa saisi alaspäin.
Sen takia kyselin josko 9-3:n kytkinpoljinasetelma kävisi sellaisenaan paikalleen.
SID pitää mielstäni ohjelmoida normaaliksi, koska siihen tulee Sensonicin virheilmoitukset (Sensonic Saabihan ei lähde edes käyntiin jos SID paneeli ei ole paikallaan autossa)
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Sensonic manuaaliksi

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Paul kirjoitti:Sensonic toimii vielä mainiosti, varaudun vaan mahdolliseen auton vaihtoon tulevaisuudessa. Autoliikkeet vierastavat näköjään Sensonicia ja se näyttää alentavan auton vaihtoarvoa jonkin verran.
Myy yksityiselle, älä liikkeelle. Sen minä aion tehdä sitten joskus, jos/kun luovun tuosta nykyisestä autostani. Yksityisen voi vielä antaa valita, että haluaako ostaa auton viritettynä vai vakiona. Jotkut tietysti vierastavat viritettyä autoakin, joten ehkä kannattaa myydä auto vakiona. Uskon kuitenkin, että jotkut nimenomaan haluaisivat ostaa viritetyn, hyvin hoidetun auton.
Paul kirjoitti:SID pitää mielstäni ohjelmoida normaaliksi, koska siihen tulee Sensonicin virheilmoitukset (Sensonic Saabihan ei lähde edes käyntiin jos SID paneeli ei ole paikallaan autossa)
Olen vaihtanut autoni alkuperäisen SID2:n SID3:ksi, eikä minun tarvinnut tehdä mitään uudelleenohjelmointia. Uskoisin, että SID ei itsenäisesti pysty tunnistamaan, onko se kiinni Sensonic -Saabissa tai "tavallisessa" Saabissa. Sensonicin keskusyksikkö (kojelaudan takana kiinni auton "rintapellissä") on yhteydessä SIDiin ja antaa esim. "vaihda pienemmälle" -varoituksen, jos autolla ajaa liian suurella vaihteella liian pienillä kierroksilla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

Ai niin, unohtui vielä kertoa se, että kannattaa kysyä tuota Sensonicin muutossettiä Pro-Car Serviceltä. Siellä se on varmaan kohtuuhintaisempi kuin Suomen Saab Oy:n kautta ostetut osat (esim. Laakkoselta tai Länsiautolta ostaessa).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Paul
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 14:31

Viesti Kirjoittaja Paul »

Kiitoksia tiedoista, otanpa yhteyttä Pro-Car Serviceen niin pääsen vertailemaan hintoja.

Paul
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Lievästi off-topiccia, mutta kuitenkin..pihassa köllöttää 9k, missä on menossa automaatin muutos manuaaliksi. Ihan sen takia kun tuo vanha Saabin automaatti lähtee kuin purkka tukasta :) . Varaosavehkeestä irrottelin kaikki manuskan osat ja totesin, että koko poljinpakettia ei tarvitse vaihtaa. Kytkipoljin lähtee erikseen irti ja jarrupolkimeen ajattelin tarjota pientä rälläkkähoitoa. Sitten vaan pidempi pultti polkimen kiinnitykseen..

Nyt on homma edennyt siihen vaiheeseen, että alkaa automaatin kampeaminen keulalta. Syylärille pitää patentoida tukot automaatin jäähdytyslähtöihin, en kehtaa ruveta vaihtamaan koko jäähdyttäjää, meni hermot jo varaosa-autosta irrottaessa :? . Maanantaihin mennessä pitäisi olla paketti keulalla, saas nähdä käykö vanhat murrokset heittmällä paikalleen..
Corvette C5
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

9-5T kirjoitti:
to4 kirjoitti:
Syylärille pitää patentoida tukot automaatin jäähdytyslähtöihin..
Eikös siellä syylärissä kierrä laatikon öljyt joten tukkoja ei tarvita.
Juu, huomasin :) ..ihmettelin ekana että onpas tervaantunutta vettä :D .
Noh, operaatio on suorittettu ja potilas on yhä hengissä. Aikasmoinen urakka oli, mut oli se sen arvoista. Ennen lähti kuin mummo haudasta, nyt on meininki hieman erilaista 8O .

Vielä olis vaihtamatta mittaristo, että sais nopeusmittarin toimimaan. Ainut vaan, kun tuossa manuaalissa on liki 400tkm mittarissa ja käyttöpelissä alle 300tkm :( . Pitänee antaa vanha mittaristo mukaan ostajalle, jos joskus tulee luovuttua laitteesta.
Corvette C5
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tuo kävi mielessä..ei vaan ole kokemusta asiasta miten toimii 8O . Ilmeisesti vaan sopivan kokoinen terä kiinni vaijerinkoloon ja porakoneella vauhtia?
Corvette C5
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tuo porakone-tyypitys ei ainakaan toiminut, pitää alkaa purkamaan..
Corvette C5
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

to4 kirjoitti:Tuo porakone-tyypitys ei ainakaan toiminut, pitää alkaa purkamaan..
Hä??? 99:n mittarin ainakin pystyi "päivittämään" akkuporakoneella.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Tonnarin mittarissa tuntui olevan joku esto, ei toiminut vaikka laitoin vaijerinpään poraan kiinni, mitään ei tapahtunut..noh, laitoin mittarin palasiksi ja käänsin sormilla lukemat kohilleen. Helppo kytkentä :wink: .
Corvette C5
Vastaa Viestiin