9-3 SE Automaatti-ilmastointi huurtuu,(ei huurru enää)
9-3 SE Automaatti-ilmastointi huurtuu,(ei huurru enää)
Eli käynnistäessä pukkaa samantien AUTO ECON-asentoon. Olenko käsittänyt oikein että näin pitäis nollaa lähestyessä tapahtuakin? Vai pyöritetäänkö kompuraa pakkasellakin?
Noh, enivei vaihdoin kuukausi takaperin raitisilmasuodattimen malliin piiltema joten ei tuonkaan pitäisi aivan tukossa olla.
Ikkunat pysyy kyllä auki kun muistaa säätää käsin puhallustehon melkein täysille... automaagihan pitää auton lämmettyä vain muutaman "palkin" puhallustehoa. Jotenkin tuntuu että siltikin puhallusteho on onneton, ja esim. 100km/h vauhdissa ajoviimalla ei tunnu olevan mitään vaikutusta.
Joku reikä on siis ilmeisesti tukossa kun ilma ei kierrä? Sisäilmankierto päälle/pois painettaessa kuuluu jonkinmoista naputusta ja raksutusta. AUTO-asennolla huurteen poisto toimii kyllä normaalisti...
EDIT: Tosiaankin, sisäilmankiertoläppä oli jumissa, ei se ihme ole jossei ilma vaihdu Näissä hommissa ei pitäis luottaa siihen et "ku mä sen viikko sitten just katoin ja sillon se toimi." Kannattaa katsoa toisenkin kerran...
Noh, enivei vaihdoin kuukausi takaperin raitisilmasuodattimen malliin piiltema joten ei tuonkaan pitäisi aivan tukossa olla.
Ikkunat pysyy kyllä auki kun muistaa säätää käsin puhallustehon melkein täysille... automaagihan pitää auton lämmettyä vain muutaman "palkin" puhallustehoa. Jotenkin tuntuu että siltikin puhallusteho on onneton, ja esim. 100km/h vauhdissa ajoviimalla ei tunnu olevan mitään vaikutusta.
Joku reikä on siis ilmeisesti tukossa kun ilma ei kierrä? Sisäilmankierto päälle/pois painettaessa kuuluu jonkinmoista naputusta ja raksutusta. AUTO-asennolla huurteen poisto toimii kyllä normaalisti...
EDIT: Tosiaankin, sisäilmankiertoläppä oli jumissa, ei se ihme ole jossei ilma vaihdu Näissä hommissa ei pitäis luottaa siihen et "ku mä sen viikko sitten just katoin ja sillon se toimi." Kannattaa katsoa toisenkin kerran...
Viimeksi muokannut mursu, Ma Joulu 03, 2007 22:12. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: 9-3 Automaatti-ilmastointi huurtuu (ilma ei vaihdu)
Käyttöohjekirjasta löytyy minkälaisia ohjelmointivaihtoehtoja ACC:ssä on. Mm. vaihtoehto, jossa laite käynnistyy aina AUTO-tilaan, ja asetuksen pitäisi vakiona ollakin tämä.
Täälläkin ohjeita: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=45941
Täälläkin ohjeita: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=45941
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: 9-3 Automaatti-ilmastointi huurtuu (ilma ei vaihdu)
ballantine kirjoitti:Käyttöohjekirjasta löytyy minkälaisia ohjelmointivaihtoehtoja ACC:ssä on. Mm. vaihtoehto, jossa laite käynnistyy aina AUTO-tilaan, ja asetuksen pitäisi vakiona ollakin tämä.
Täälläkin ohjeita: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=45941
Eli näytössä pitää aina lukea AUTO vuodenajasta riippumatta?
Minkä helvetin takia siinä on sitten edes tuollainen ecomoodi, kun ei ikkunat pysy auki? Cabrion takia?
Re: 9-3 Automaatti-ilmastointi huurtuu (ilma ei vaihdu)
Eikös econ tarkoita sitä et kompura käynnistyy vain korkeammissa lämpötiloissa muistelen jotain +10 astetta. Bensan säästöä ..
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: 9-3 Automaatti-ilmastointi huurtuu (ilma ei vaihdu)
AUTO-asento on vakiona päällä jos ohjelmointeja ei ole tehty. ECON-asennossa kompressori on sammutettu. AUTO-asennossa kompressori käynnistyy kun lämpötila ylittää 0C. Käyttäjä voi ohjelmoida, että kompressori käynnistyy vasta +13C:ssa ja sammuu, eli menee takaisin ECON-asentoon, kun lämpötila alittaa +10C. Edelleen nämä kaikki löytyy käyttöohjekirjasta.
Aina ei tarvita jäähdytystä tai huurteenpoistoa. Silloin kompressori voidaan kytkeä pois päältä ECON-toiminnolla. Syntyy kuulemma polttoaineen säästöä.
Aina ei tarvita jäähdytystä tai huurteenpoistoa. Silloin kompressori voidaan kytkeä pois päältä ECON-toiminnolla. Syntyy kuulemma polttoaineen säästöä.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: 9-3 Automaatti-ilmastointi huurtuu (ilma ei vaihdu)
Kyllä omien kokemusten perusteella tätä huurteenpoistoa tarvitaan melkein aina jos haluaa kaikki ikkunat pitää kirkkaina.ballantine kirjoitti:Aina ei tarvita jäähdytystä tai huurteenpoistoa. Silloin kompressori voidaan kytkeä pois päältä ECON-toiminnolla. Syntyy kuulemma polttoaineen säästöä.
En tiedä sitten miksi "normaali" auto ei huurru vaikka huurteenpoistosta ei ole tietoakaan? Hikoilenko saabissa tavallista enemmän vai onko saabissa myös huurteenkehittäjä?
Mun mielestä ei vaan mikään ikkuna voi pysyäkkään auki kun puhallusteho automaatilla on tuollainen lehmänhenkäys
Re: 9-3 Automaatti-ilmastointi huurtuu (ilma ei vaihdu)
Ensin kannattaa ajaa kalibrointiohjelma kertaalleen, että on vermeet jokseenkin säädöissä. Tosin joskus sekään ei auta. Puhallinmoottorin rikkoutumisen ja vaihdon jälkeen nappasin akunkengän vartiksi irti, niin sain vasta sitten ACC:n toimimaan oikein.
Jos lattialla on liikaa kosteutta, eivät lasit pysy huurteettomina kovin helposti. Tämä ongelma iskee yleensä syksyllä ilmojen viilentyessä.
Jos lattialla on liikaa kosteutta, eivät lasit pysy huurteettomina kovin helposti. Tämä ongelma iskee yleensä syksyllä ilmojen viilentyessä.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
-
- "Aero"
- Viestit: 426
- Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 12:41
Re: 9-3 Automaatti-ilmastointi huurtuu (ilma ei vaihdu)
ACC-kompressori myös kuivaa sisääntulevaa ilmaa, joten ainakin minulla se estää huurtumisen ihan automaattiasennossa koskematta käsin puhallusvoimakkuuteen tai mihinkään. Kannattaa nyt tarkistaa käyttöohjekirjan ohjeilla onko esim. edellinen omistaja säätänyt asetukset siten, että kompressori käynnistyy vasta 13C:ssa. Tällöin ei tuloilman kuivauskaan toimi tätä alemmissa lämpötiloissa, joka taas luonnolisesti aiheuttaa lasien huurtumista.
Saab 9-3 SE 2,0i '98
Re: 9-3 Automaatti-ilmastointi huurtuu (ilma ei vaihdu)
Tuota samaa huurtumisilmiötä on tullut nyt itsekin ihmeteltyä tässä sateisina päivinä. Eli jos ECON-asento on päällä niin pukkaa hyvin äkkiä huuruun lasit, mutta kun sen ottaa pois ja kompura käynnistyy niin huuru häviää yhtä nopeasti ja lasit pysyvät täysin auki helposti.
Tuntuu vähän oudolta tuollainen toiminta, vanhemmissa ei-ACC autoissa kyllä pysyivät lasit paremmin auki vaikka ei koko ilmastointia ollut. Olettaako ACC että kompuraa käytetään aina ja suhteuttaa puhallusnopeuden sen mukaan? Muistaakseni kuitenkin ainakin äänestä päätellen puhallin pyöri melko lujaa mutta huurua syntyi silti.
Luultavasti siis jossain on letkuja tukossa tai raitisilmasuodatin täynnä vetistä lehtimoskaa? Pitäisi tuo suodatinkin varmaan tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa.
Tuntuu vähän oudolta tuollainen toiminta, vanhemmissa ei-ACC autoissa kyllä pysyivät lasit paremmin auki vaikka ei koko ilmastointia ollut. Olettaako ACC että kompuraa käytetään aina ja suhteuttaa puhallusnopeuden sen mukaan? Muistaakseni kuitenkin ainakin äänestä päätellen puhallin pyöri melko lujaa mutta huurua syntyi silti.
Luultavasti siis jossain on letkuja tukossa tai raitisilmasuodatin täynnä vetistä lehtimoskaa? Pitäisi tuo suodatinkin varmaan tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 9-3 Automaatti-ilmastointi huurtuu (ilma ei vaihdu)
Sama juttu täälläkin, Auto asennossa lasit pysyvät auki mutta Econ päällä alkaa huurtuminen. Huurtumista ei kylläkään tapahdu silloin kun ilma on kylmä mutta on kuivaa, ainoastaan silloin kun ulkoilma on kosteaa.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: 9-3 Automaatti-ilmastointi huurtuu (ilma ei vaihdu)
En edes käytä moista ECON asentoa (bensan säästöö PYH), toinen asia on toimiiko sisäilman " haistelija "
9-3.1972
Re: 9-3 Automaatti-ilmastointi huurtuu (ilma ei vaihdu)
Haistelija toimii kyllä, kovasti äänekkäästikin ilmoitteli aiemmin olemassaolostaan.. Öljysin siitä akselin ja nyt pyörii äänettömästi.
Taitaa se syy olla vettyneessä suodattimessa ja/tai tukkeutuneissa vedenpoistoputkissa, ei se normaalia kuitenkaan ole että ikkunat huurtuu ilman kompuran pyöritystä.
Taitaa se syy olla vettyneessä suodattimessa ja/tai tukkeutuneissa vedenpoistoputkissa, ei se normaalia kuitenkaan ole että ikkunat huurtuu ilman kompuran pyöritystä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 Automaatti-ilmastointi huurtuu (ilma ei vaihdu)
Mä putsasin kaikki "rännit" ja poistoputket. Rintapellissä oli se yx kuminen aivan taynnä "sitä itteensä". Ja koivunlehtiä ihan kompostix asti.jcarlson kirjoitti:Haistelija toimii kyllä, kovasti äänekkäästikin ilmoitteli aiemmin olemassaolostaan.. Öljysin siitä akselin ja nyt pyörii äänettömästi.
Taitaa se syy olla vettyneessä suodattimessa ja/tai tukkeutuneissa vedenpoistoputkissa, ei se normaalia kuitenkaan ole että ikkunat huurtuu ilman kompuran pyöritystä.
Noi kun teki raitisilmasuodattimen vaihdon yhteydessä, nii alkoi toimiin taas.
9-3.1972
Re: 9-3 Automaatti-ilmastointi huurtuu (ilma ei vaihdu)
Omat ajatukseni aiheesta:
Jos ilmastointia käytetään, niin sitä pitää käyttää aina. Ellei ajokertojen välillä ole niin pitkä tauko (päiviä/viikkoja) että höyrystinkenno ehtii kuivua edellisen ajokerran aikana höyrystimen pintaan tiivistyneestä kosteudesta.
Lämpötilan ollessa alle 10 astetta voi käydä niin, että ensimmäisellä ajokerralla on vielä sen verran lämmintä, että kompressori pyörii (ja höyrystin huurtuu). Ajon aikana tai jälkeen höyrystin kostuu. Seuraavalla kerralla liikkeelle lähtiessä ilma saattaakin olla viilentynyt sen verran, että kylmäaineen paine on laskenut alle painekytkimen alarajan, eikä kompressori käynnisty. Tällöin puhalletaan lasille aluksi ilmaa, joka on höyrystinkennossa olevan jäännöskosteuden kostuttamaa.
Näin voi tapahtua, vaikka raitisilmasuodatin olisi puhdas tai puuttuisi kokonaan, ja vaikka kaikki vedentyhjennysaukot olisi auki.
Autossa, jossa ei ole ilmastointia näin ei pääse missään tilanteessa tapahtumaan.
Jos ilmastointia käytetään, niin sitä pitää käyttää aina. Ellei ajokertojen välillä ole niin pitkä tauko (päiviä/viikkoja) että höyrystinkenno ehtii kuivua edellisen ajokerran aikana höyrystimen pintaan tiivistyneestä kosteudesta.
Lämpötilan ollessa alle 10 astetta voi käydä niin, että ensimmäisellä ajokerralla on vielä sen verran lämmintä, että kompressori pyörii (ja höyrystin huurtuu). Ajon aikana tai jälkeen höyrystin kostuu. Seuraavalla kerralla liikkeelle lähtiessä ilma saattaakin olla viilentynyt sen verran, että kylmäaineen paine on laskenut alle painekytkimen alarajan, eikä kompressori käynnisty. Tällöin puhalletaan lasille aluksi ilmaa, joka on höyrystinkennossa olevan jäännöskosteuden kostuttamaa.
Näin voi tapahtua, vaikka raitisilmasuodatin olisi puhdas tai puuttuisi kokonaan, ja vaikka kaikki vedentyhjennysaukot olisi auki.
Autossa, jossa ei ole ilmastointia näin ei pääse missään tilanteessa tapahtumaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9-3 Automaatti-ilmastointi huurtuu (ilma ei vaihdu)
Itse ajattelin että kyse olisi juurikin tästä, mutta 800km (hki-sjoki-hki)matkalla ECON-asennossa, ei minkäänlaista "kuivumista" tapahtunut, ikkunat pysyy kosteina kokoajan. Luulis että tuolla ajomäärällä olis kosteus höyrystimestä hävinnyt.jus kirjoitti:Omat ajatukseni aiheesta:
Jos ilmastointia käytetään, niin sitä pitää käyttää aina. Ellei ajokertojen välillä ole niin pitkä tauko (päiviä/viikkoja) että höyrystinkenno ehtii kuivua edellisen ajokerran aikana höyrystimen pintaan tiivistyneestä kosteudesta.
Ikkunat kyllä pysyy ECON-asennossakin auki jos tosiaan pistää tuota puhallustehoa sellaselle volyymille että tarvii peltorit, tai avaamalla vaikka takaikkunoita vähän rakoselleen. Siis sen verran että ilma kiertää.
Ettei tässä nyt vaan olis kyse siitä että sisäilmankierto on jumittunut jotenkin päälle? Kun edelleenkin ihmettelen tuota kuinka pieni merkitys ajoviimalla on tuohon puhallustehoon. Vanhassa ysiysissä kun heiluu tukka päässä jos pelkän ajoviiman voimallakin puhaltaa
Mullakin ajotietokone muuten piippailee ADD COOLAND FLUIDIA kerran viikossa, kesäisen kansipahvin vaihdon ja kannenoikaisun jälkeen ei oo kyllä tippaakaan hävinnyt eikä glykolikaan näy tai haise missään.