Uusi Saabisti
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Uusi Saabisti
Moron,
Yllätin itseni ja ostin 220 000 ajetun -00 primeran jälkeen saabin. Kyseessä on vm. -99 Turbo SE 185hv, ajettu ostohetkellä 137000, nyt tullut pari tuhatta lisää eikä mitään ongelmia (vielä ainakaan..). Autoon on tehty seuraavia muutoksia edellisen omistajan toimesta:
- H&R madallussarja, Billstein iskarit
- Ferritan rosteri puolisarja
- Ace 17" aluvanteet ja Bridgestone Potenza 215/45 renkaat. Talvirenkailla Saabin omat 15" alut
- Tummat sivuvilkut
- Merkit poistettu
- Kaapelit valmiina hifeille... Tuntuu kyllä soivan kohtuu hyvin tuon saabin oman vahvarin kanssa, mutta kun primerasta jäi pari vahvistinta varastoon niin voisihan ne tuonne laittaa. Vaatii tosin kaiutinpäivityksen.
Kaiken kaikkiaan auto vaikuttaa hyvin pidetyltä, Suomesta ostettu ja täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Öljyt vaihdetty 10 000 km välein. Autosta tullaan pitämään hyvää huolta tästä eteenkinpäin.
Positiivista on lisäksi Cayenne Red väri, miellyttää ainakin omaa silmää. Liikkeestä ostin ja hinta ~10 000€, väliraha primeraan kohdallaan joten ei tarvinnut kahta kertaa miettiä.
Lieköhän klubilaisen entinen auto? Toivottavasti ensimmäinen kommentti ei ole että "juu se on se jonka kolaroin tuossa männä vuonna". Auto liikkuu akselilla Vihti - Vantaa.
Ja kiitos tästä foorumista, on tullut selattua aika tarkkaan läpi. Klubiin liityn kyllä melko pian.
Kalle
Yllätin itseni ja ostin 220 000 ajetun -00 primeran jälkeen saabin. Kyseessä on vm. -99 Turbo SE 185hv, ajettu ostohetkellä 137000, nyt tullut pari tuhatta lisää eikä mitään ongelmia (vielä ainakaan..). Autoon on tehty seuraavia muutoksia edellisen omistajan toimesta:
- H&R madallussarja, Billstein iskarit
- Ferritan rosteri puolisarja
- Ace 17" aluvanteet ja Bridgestone Potenza 215/45 renkaat. Talvirenkailla Saabin omat 15" alut
- Tummat sivuvilkut
- Merkit poistettu
- Kaapelit valmiina hifeille... Tuntuu kyllä soivan kohtuu hyvin tuon saabin oman vahvarin kanssa, mutta kun primerasta jäi pari vahvistinta varastoon niin voisihan ne tuonne laittaa. Vaatii tosin kaiutinpäivityksen.
Kaiken kaikkiaan auto vaikuttaa hyvin pidetyltä, Suomesta ostettu ja täydellinen merkkiliikkeen huoltokirja. Öljyt vaihdetty 10 000 km välein. Autosta tullaan pitämään hyvää huolta tästä eteenkinpäin.
Positiivista on lisäksi Cayenne Red väri, miellyttää ainakin omaa silmää. Liikkeestä ostin ja hinta ~10 000€, väliraha primeraan kohdallaan joten ei tarvinnut kahta kertaa miettiä.
Lieköhän klubilaisen entinen auto? Toivottavasti ensimmäinen kommentti ei ole että "juu se on se jonka kolaroin tuossa männä vuonna". Auto liikkuu akselilla Vihti - Vantaa.
Ja kiitos tästä foorumista, on tullut selattua aika tarkkaan läpi. Klubiin liityn kyllä melko pian.
Kalle
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Uusi Saabisti
Onnea hankinnasta!
Itselläni suurin piirtein samanlainen auto ollut 4,5vuotta (83tkm - 166tkm) ja edelleenkin joka aamu töihin lähtö vetää suupielet hymyyn, viimeistään liikenneympyrästä moottoritien rampille käännyttäessä...
Itselläni suurin piirtein samanlainen auto ollut 4,5vuotta (83tkm - 166tkm) ja edelleenkin joka aamu töihin lähtö vetää suupielet hymyyn, viimeistään liikenneympyrästä moottoritien rampille käännyttäessä...
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Uusi Saabisti
Kiitos!
Ohitukset lisääntyneet 100% Saabiin vaihtamisen jälkeen... On se kyllä kiva peli, kulutuskaan ei ihan mahdoton vaikka automaatilla ajellaan. Jonkinlaista korisarjaa olen jossain vaiheessa ajatellut hankkia, mut toistaiseksi erittäin hyvä näinkin.
Ja mitä virittämiseen tulee, vielä ei tunnu että lisätehoa kaipaisi. Kyllähän tuo lähtee kuin tykin suusta 1.8i primeraan verratessa.
Ohitukset lisääntyneet 100% Saabiin vaihtamisen jälkeen... On se kyllä kiva peli, kulutuskaan ei ihan mahdoton vaikka automaatilla ajellaan. Jonkinlaista korisarjaa olen jossain vaiheessa ajatellut hankkia, mut toistaiseksi erittäin hyvä näinkin.
Ja mitä virittämiseen tulee, vielä ei tunnu että lisätehoa kaipaisi. Kyllähän tuo lähtee kuin tykin suusta 1.8i primeraan verratessa.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Uusi Saabisti
Montahan kertaa tämäkin on kuultuJonni Peura kirjoitti:
Ja mitä virittämiseen tulee, vielä ei tunnu että lisätehoa kaipaisi.
Mutta kannattaa naattia siitä mitä nyt on, ja kun alkaa tuntua tylsältä niin sitten vasta...
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: Uusi Saabisti
Jonni Peura kirjoitti: - Ferritan rosteri puolisarja
Villi veikkaus, että autossa on lastu catbackin kaverina... Harvempi sitä tyytyy ostamaan ~600 euron loppu pakoputkistoa ilman että samalla lastuttaa ja ottaa iloa paremmin virtaavasta putkistostaJonni Peura kirjoitti: Ja mitä virittämiseen tulee, vielä ei tunnu että lisätehoa kaipaisi. Kyllähän tuo lähtee kuin tykin suusta 1.8i primeraan verratessa.
Meneekö ahtoviisari punaiselle lappu lattiassa?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Uusi Saabisti
Putki on ostettu Euro-Stainlessilta ja maksanu peräti 750e... asennettukin vielä liikkeessä. Viisari menee pedaali pohjassa punaisen puoleenväliin. Oisko siinä prkl lastu sittenkin... Pitänee tutkia asiaa.Hook kirjoitti:Jonni Peura kirjoitti: - Ferritan rosteri puolisarjaVilli veikkaus, että autossa on lastu catbackin kaverina... Harvempi sitä tyytyy ostamaan ~600 euron loppu pakoputkistoa ilman että samalla lastuttaa ja ottaa iloa paremmin virtaavasta putkistostaJonni Peura kirjoitti: Ja mitä virittämiseen tulee, vielä ei tunnu että lisätehoa kaipaisi. Kyllähän tuo lähtee kuin tykin suusta 1.8i primeraan verratessa.
Meneekö ahtoviisari punaiselle lappu lattiassa?
En ole ennen tätä ajanut turbosaabilla, joten ei ole vertailukohtaa tuosta kulkupuolesta.
Viimeksi muokannut Jonni Peura, To Marras 01, 2007 09:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Uusi Saabisti
Onnittelut auton hankinnasta!
Jos Trionic-5 automaatti 9-3:ssa (98-99) menee ahtopaineviisari punaisen puoleenväliin, niin voin luvata että on lastutettu
Nimimerkillä samanlaisen omistajana tiedän että kyseisessä autossa viisari menee vakiona keltaisen puoleenväliin, hyvänä päivänä 2/3 keltaiselle.
Kato sekkarilla 0-100km/h kiihtyvyyden. Jos on alle 9s niin 100% varmuudella on viritetty.
Vakio 185hv automaatti ei kyllä ole mikään raketti, mutta tuntuma riippuu tietenkin vertailukohteesta
Jos Trionic-5 automaatti 9-3:ssa (98-99) menee ahtopaineviisari punaisen puoleenväliin, niin voin luvata että on lastutettu
Nimimerkillä samanlaisen omistajana tiedän että kyseisessä autossa viisari menee vakiona keltaisen puoleenväliin, hyvänä päivänä 2/3 keltaiselle.
Kato sekkarilla 0-100km/h kiihtyvyyden. Jos on alle 9s niin 100% varmuudella on viritetty.
Vakio 185hv automaatti ei kyllä ole mikään raketti, mutta tuntuma riippuu tietenkin vertailukohteesta
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Uusi Saabisti
Siitähän se riippuu. Kuivalla asfaltilla paikaltaan lähdettäessä, kakkonen automaatista silmään ja kaasu pohjaan niin sutii vielä 1 -> 2 vaihdon jälkeen pitkään. Ja autossa on sentään alustaa laitettu ja pitoa pitäisi renkaiden puolesta löytyä. En mä tuollaista revittelyä kovin usein harrasta. Paukkuu muuten vetarit..Nappe kirjoitti:Onnittelut auton hankinnasta!
Jos Trionic-5 automaatti 9-3:ssa (98-99) menee ahtopaineviisari punaisen puoleenväliin, niin voin luvata että on lastutettu
Nimimerkillä samanlaisen omistajana tiedän että kyseisessä autossa viisari menee vakiona keltaisen puoleenväliin, hyvänä päivänä 2/3 keltaiselle.
Kato sekkarilla 0-100km/h kiihtyvyyden. Jos on alle 9s niin 100% varmuudella on viritetty.
Vakio 185hv automaatti ei kyllä ole mikään raketti, mutta tuntuma riippuu tietenkin vertailukohteesta
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Uusi Saabisti
Autosi on viritetty.
Omat kokemukset 185hv automaatista:
Märkä asvaltti, 205/55-15" renkaat alupyörillä, vakio lulla-alusta, paikaltaan kaasu pohjaan -> SUTIMATTA liikkeelle.
En missään vaiheessa ole saannut tuota vakio-automaattia löymään tyhjää, kaarreajoa lukuunottamatta.
Jos haluat kokea about vakion tehot, ja autosi on "rehellinen" -99 (eli käyttöönotettu ennen elokuuta -99, ja punaisella sytkäkasetilla) niin ota irti magneettiventtiilin johdon ja käy koeajolla. Tällöin autosi on matalapaineturbo.
Vedettiin kaverin kanssa n. 40-100km/h vertailu matalapaine ja täyspaineautomaatin välillä, molemmat siis täysin vakioita ja toimivia automaatti autoja. Mitään mainittavaa eroa ei syntynyt. Eroa olisi varmasti tullut kovemmassa nopeudessa, mutta nyt mentiin tasan rinnakkain.
Omat kokemukset 185hv automaatista:
Märkä asvaltti, 205/55-15" renkaat alupyörillä, vakio lulla-alusta, paikaltaan kaasu pohjaan -> SUTIMATTA liikkeelle.
En missään vaiheessa ole saannut tuota vakio-automaattia löymään tyhjää, kaarreajoa lukuunottamatta.
Jos haluat kokea about vakion tehot, ja autosi on "rehellinen" -99 (eli käyttöönotettu ennen elokuuta -99, ja punaisella sytkäkasetilla) niin ota irti magneettiventtiilin johdon ja käy koeajolla. Tällöin autosi on matalapaineturbo.
Vedettiin kaverin kanssa n. 40-100km/h vertailu matalapaine ja täyspaineautomaatin välillä, molemmat siis täysin vakioita ja toimivia automaatti autoja. Mitään mainittavaa eroa ei syntynyt. Eroa olisi varmasti tullut kovemmassa nopeudessa, mutta nyt mentiin tasan rinnakkain.
Saabit
- Puretaan: 9-3SC-06 & 9-3SC-08
- 9-3SC 1.8t Aut. -08 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -05 - Omatune BioPower
- 9-3Cab Aero Aut. -04 - Omatune BioPower
- 9-3SS Aero Man. -03 - Omatune BioPower
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Uusi Saabisti
Auto on käyttöönotettu 2/99 ja sytkäkasetti on punainen. Kerran vaihdettukin. Mistähän tuon mankkuvenan johdon saa irti? Voisihan sitä kokeilla tuleeko "persdynolla" paljonkin eroa. Kuinka nopeasti ahtopaineet muuten yleensä nousevat täyspaineturbolla? Kun liimaan piikkarin lattiaan paikaltaan lähdettäessä niin viisari nousee sekunnissa punaiselle n. 3000 rpm kohdalla. Tosin tuo ahtopainemittari ei taida olla kuin suuntaa antava.Nappe kirjoitti:Autosi on viritetty.
Omat kokemukset 185hv automaatista:
Märkä asvaltti, 205/55-15" renkaat alupyörillä, vakio lulla-alusta, paikaltaan kaasu pohjaan -> SUTIMATTA liikkeelle.
En missään vaiheessa ole saannut tuota vakio-automaattia löymään tyhjää, kaarreajoa lukuunottamatta.
Jos haluat kokea about vakion tehot, ja autosi on "rehellinen" -99 (eli käyttöönotettu ennen elokuuta -99, ja punaisella sytkäkasetilla) niin ota irti magneettiventtiilin johdon ja käy koeajolla. Tällöin autosi on matalapaineturbo.
Vedettiin kaverin kanssa n. 40-100km/h vertailu matalapaine ja täyspaineautomaatin välillä, molemmat siis täysin vakioita ja toimivia automaatti autoja. Mitään mainittavaa eroa ei syntynyt. Eroa olisi varmasti tullut kovemmassa nopeudessa, mutta nyt mentiin tasan rinnakkain.
Lähtiskö joku viivalle niin näkis mihin tuosta on.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Uusi Saabisti
Muuten kyllä lähtisin, mutta Pitäs vaihtaa kesärenkaat alle kitkojen sijaan. Nykyisellä kokoonpanolla piirtelee kahta rantua manuaalissa 3. vaihteen tappiin kuivalla asfaltilla.. Ja nelosella mennäänkin jo hieman yli suurinta sallittua, ennenkun ollaan ees tehoalueella..Jonni Peura kirjoitti:Lähtiskö joku viivalle niin näkis mihin tuosta on.
Eiköhän täältä joku vapaaehtoinen löydy
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Uusi Saabisti
Muutaman 0-100 vedon keskiarvo sekkarilla kellotettuna 7.6s. Eli viritetty on. Nyt pitäisi selvittää mikä lastu sinne on laitettu. Onneksi kone on (ymmärrykseni mukaan) viritysystävällisempi trionic5 joten ehkä se kone kestää ilman isompaa remonttia...
Nolointahan tässä on se että tähän päivään asti luulin ajelleeni vakiotehoisella saabilla. Ei tuo viritys sinällään haittaa, eipähän jää liikenteessä jalkoihin muiden kuin Hookin ja monien muidenkin klubilaisten saappaille.
Nolointahan tässä on se että tähän päivään asti luulin ajelleeni vakiotehoisella saabilla. Ei tuo viritys sinällään haittaa, eipähän jää liikenteessä jalkoihin muiden kuin Hookin ja monien muidenkin klubilaisten saappaille.
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: Uusi Saabisti
Kyllä toi pata kestää noilla vireillä kilometrejä ihan "riittävästi" jatkossakin, jos joku ulkopuolinen tekijä ei sitä riko. (imuvuoto, suutinvika tms..)
Heikoin lenkki paketissa taitaa olla tuo automaattilaatikko, jolle viriputkat ei suosittele yli 400nm vääntöjä... Manuaaliaskit kestää muutama sata nm enemmän, mutta manuaalilaatikon vakiotasauspyörästö ei kestä yhdellä pyörällä pidempiä piirtelyjä ilman rattaiden halkeiluja..
Eikun 3" dp:tä racekatteineen tilaamaan, niin saat stage 3:sen stage 2:sen tilalle ja vähän lisää hönkää taas koneeseen, niin ei tartte ihan foorumin hitain olla.
Heikoin lenkki paketissa taitaa olla tuo automaattilaatikko, jolle viriputkat ei suosittele yli 400nm vääntöjä... Manuaaliaskit kestää muutama sata nm enemmän, mutta manuaalilaatikon vakiotasauspyörästö ei kestä yhdellä pyörällä pidempiä piirtelyjä ilman rattaiden halkeiluja..
Eikun 3" dp:tä racekatteineen tilaamaan, niin saat stage 3:sen stage 2:sen tilalle ja vähän lisää hönkää taas koneeseen, niin ei tartte ihan foorumin hitain olla.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Uusi Saabisti
Onnea hankinnasta Aika ilosesti tuntuu kiihtyvän 0-100.. Noin niinku tomaatiks.. Lähetään joskus viivalle
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Uusi Saabisti
Uskaltaakohan sitä aeroa vastaan... Nimimerkistäs päättelin että sellaisella ajelet. Sitten on hyvä ottaa lähdöt kun talvikumit on vaihdettu alle, nastat lentelee kilometrin päähän eikä auto liiku mihinkään.aero t7 kirjoitti:Onnea hankinnasta Aika ilosesti tuntuu kiihtyvän 0-100.. Noin niinku tomaatiks.. Lähetään joskus viivalle
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85