Tehot loppuu?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kummis
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Marras 01, 2007 12:27
Paikkakunta: Turku

Tehot loppuu?

Viesti Kirjoittaja kummis »

Moi, olen uusi saabisti ja hankin juuri toistaiseksi originaali vuoden -99 200hv 9-3 turbo :saab:in. Varusteissa ei valittamisen varaa. Auto on kyllä raketti edellisen mazdan jälkeen, mutta tehot tuntuu loppuvan kun nopeutta tulee lisää. Eli tuossa 170 km/h paikkeilla kiihtyvyys alkaa loppua. Autoonhan on luvattu kuitenkin huippua tuonne 230 km/h paikkeille. Olisiko autossa turbo huollon tarpeessa vai kannattaisiko vaihtaa samaten isompaan? :twisted: Autossa jo 223tkm takana ja huollot näköjään tehty 20tkm välein säännöllisesti.
Jos "joudutaan" isompaan vaihtamaan niin mikä turbo malli kävisi suoraan ilman isompia jäähdytysveden- ja öljyputkien vaihtoa, sekä tilanpuutetta. Yksi hyvä aihe foorumilta kuvineen löytyy mutta putkien vaihto ja turbon sovitus tuntuu olevan muuta kuin heitä sisään juttu. Viritys on käynyt mielessä mutta ensin tarvitsee rahaa moiseen projektiin.
Mutta kertokaa asiantuntevammat, foorumia on kyllä selailtu. En huomattavaa ääntä turbosta ole kuullut. Onko vian todentamiseen tarkempia ohjeita? Miten lähellä punaista vakioahtomittarin pitäisi käydä kuormitettaessa?
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
pade
"Hölösuu"
Viestit: 5150
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 23:04
Paikkakunta: hki
Viesti:

Re: Tehot loppuu?

Viesti Kirjoittaja pade »

Tuskin siinä mitään vikaa on.
Se mandariinin kokoinen ahdin ei yksinkertaisesti jaksa. Siihen kun vielä lisää melko surkean vakio välijäähdyttimen niin pidemmissä vedoissa meno kyllä valitettavasti hyytyy, etenkin kun aletaan tarjota isointa vaihdetta silmään.
Isompaa välijäähyä ja ahdinta ja muita tarvittavia tilpehöörejä niin johan rupee kulkemaan femmallakin ;)
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tehot loppuu?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

No kyllähän se nyt vakionakin sen 230 ongelmitta ottaa, eli vaikea sanoa nyt sitten loppuuko kiihtyvyys kokonaan vai tuntuuko se vain hidastuvan? :) Luonnollisestihan kiihtyvyys hidastuu kun isommissa vauhdeissa tarvitaan aina vain enemmän tehoa.

Ahtopainemittarin pitäisi mennä vakiossa keltaisen ja punaisen rajalle. Käytät kai 98-oktaanista tai parempaa? Turbo kyllä ahtaa sen mitä pyydetään kunnes totaalisesti hajoaa, eli "kulumista" ei juuri voi havaita eikä siitä liene kyse.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Tehot loppuu?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Kommentoimpa hieman ahtopainemittarin käyttäytymistä, kun sattuu olemaan saman malli Saabbi kuin itsellä. Oma saabbi kyllä veivaa mittarin neulan 3, 4 ja 5 vaihteilla täysikaasukiihdytyksessä noin neulan paksuuden verran punaisen puolelle yli sen rajan. Joskus sopivalla kelillä neula menee "selvästi" punaiselle, mutta pysyttelee kuitenkin siellä punaisen alkupäässä kuten vakiosoftalla kuuluukin. 200 hepan mallissa on käsittääkseni hieman nostetut paineet verratuna 185 hp malleihin suurimmilla vaihteilla, joten ei ihmekään, että neula nousee pikkasen korkeammalle kuin siihen rajalle. Pari rikkinäistä magneettiventtiliä on tullut vastaan ja silloin on menty välillä jopa punaisen puoleen väliin. Jos kehtaa kierräättää konetta, niin paineet lähtee laskemaan korkeita kierroksia lähestyttäessä tasaisesti, vaikka kaasu olisikin koko ajan pohjassa. Tämäkin on ymmärtääkseni normaalia. Löpönä tietenkin 98E.

Onkohan kukaan ajanut vielä metsään tai kolaria sen takia, että on innokkaasti tuijottanut ahtopainemittari sen sijaan, että katsoisi eteensä :mrgreen: .
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tehot loppuu?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

peukalokeskellä kirjoitti:. Joskus sopivalla kelillä neula menee "selvästi" punaiselle, mutta pysyttelee kuitenkin siellä punaisen alkupäässä kuten vakiosoftalla kuuluukin. 200 hepan mallissa on käsittääkseni hieman nostetut paineet verratuna 185 hp malleihin suurimmilla vaihteilla, joten ei ihmekään, että neula nousee pikkasen korkeammalle kuin siihen rajalle.
Mittari pitäisi olla kalibroitu autokohtaisesti niin, että keltaisen/punaisen raja tarkoittaa aina maksimia. Näin ainakin modernimmissa T7-vehkeissä joissa mittari näyttää vääntömomenttia/ilmamassaa eikä vain ahtopainetta. T5 9-3:ssa pitäisi mittarin olla myös sähköisesti ohjattu vaikka onkin vain ahtopainemittari, kalibroinneista en tosin osaa varmaksi sanoa kun ei ole ko. autoa ollut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Tehot loppuu?

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Mulla 00 aerossa menee 3/4 osaa keltasella ja vitosella vähän enemmän, Melkeen punarajalle. Ahdot aika tasan 1,0 2,3,4, vitosella noin 1,3...?? Joku saabin oma juttu?? Autossa ei pitäisi olla viri softaa.. Ei se niin hätänen ole.. :wink:
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
TeppoY
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2005 22:52
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tehot loppuu?

Viesti Kirjoittaja TeppoY »

Mulla mittari menee aika tarkalleen keltaisen ja punaisen väliselle viivalle asti. Joissakin olosuhteissa on pikkasen käväissyt punasen puolella. Ei pitäisi olla viritetty. Muistaakseni käyttöohjekirjassakin lukee, että mittari voi käydä tietyissä olosuhteissa hetkellisesti punaisella, muttei saisi siellä pitkään olla, muuten jotain vikaa tai sitten on jotain pikku viriä :)

Huippunopeutta ei oo raaskinut missään vielä kokeilla, jotain 185 on joskus ohituksessa "vahingossa" tullut ajettua ja kyllä se ainakin minusta tuntui vielä ihan hyvin kiihtyvän. Edellinen auto oli tosin OG900i 8v :lol: , joten ei ole oikein kunnon verrokkia.
Entiset Saabit:90 -85/-86, OG900 -89, OG9-3 Turbo Sport -99
Nykyinen:Saab 9-3 SC 2,0t Vector -08 E85
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tehot loppuu?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jep, aero t7:n autossa mittari näyttää ilmamassaa. 1. ja 2. vaihteilla on ahtopaine (T5 autoissa) tai vääntö (T7 autoissa) rajoitettu voimansiirron säästämiseksi ja turhan sutimisen välttämiseksi. Vakiossa pitäisi kovassa kuormituksessa kuten vitosella kiihdytyksessä mennä sinne punarajalle mutta ei yli. Kevyemmässä kuormituksessa ei välttämättä ihan sinne asti mene.

Veikkaisinpa että kun itselleni pukkaan virisoftan purkkiin niin "turbomittari" eli vääntö/ilmamassamittari menee punaiselle. Techillä tuota kaiketi voi kalibroida näyttämään miten haluaa, eli mikä ilmamassa vastaa mitäkin kohtaa mittarissa. Selkeän eron huomaa esimerkiksi tyhjäkäynnillä, vanhemmissa T5 autoissa mittari on lähempänä valkoisen ja keltaisen rajaa koska valkoisen alku on kutakuinkin tyhjiö mutta tyhjäkäynnillä alipainetta on kuitenkin "vain" -0.6 bar. T7 autoissa mittari taas on lähes valkoisen alussa koska ilmamassa on tyhjäkäynnillä mitätön.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Re: Tehot loppuu?

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Mulla menee aina neula keltasen ja punasen väliin noin millin toleranssilla riippumatta lopullisesta ilmamassasta. Logitettu MAFfia 180 - 221 g/s @ 6000 rpm romuista riippuen ja aina neula keltasen ja punaisen välissä. Kello kertoo paljon paremmin.
9-3 Viggen #1487
kummis
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Marras 01, 2007 12:27
Paikkakunta: Turku

Re: Tehot loppuu?

Viesti Kirjoittaja kummis »

Ei kai tuossa turbossa sit varmaan isompaa vikaa oo. 98E sillä ajellaan. Kuvittelee varmaan autosta liikoja muttei kyllä laiskaksi voi haukkua. Hiljasempi kun entinen niin ei vauhtikaan tunnu niin kovalta kun ennen. Ihan punarajalle en oo vielä huomannu ahtomittarin menneen, lähelle kylläkin, mutta ei sitä ehdi koko ajan seuraa kun auto vetelee muuten pois omalta kaistalta. Talvirenkaat kun on jo alla eikä nää Suomen tiet urattomia ole. Saa nähdä jos jostain tupsahtas vähän ylimäärästä niin vois lastuu ja putkee hankkia. Onko mitä kokemuksia Speedpartsin kautta hommatuista virityksistä kertoa? Vääntöä näyttää ainakin tulevan kiitettävästi lisää jo pelkällä lastulla.
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
kummis
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Marras 01, 2007 12:27
Paikkakunta: Turku

Re: Tehot loppuu?

Viesti Kirjoittaja kummis »

Eivät olleet viimeksi huollossa vaihtaneet tulppia kuten olisi pitänyt ja jarrunesteetkin on jätetty vaihtamatta. Tulpat vaihdoin tänään ja jarruja pitää muutenkin huoltaa tässä myöhemmin ennen katsastusta. Hieman tuntui näin ensimmäisillä liukkailla kone piristyneen uusista tulpista. Vanhat sen 60tkm ajetut väittäisin ja olivat malliltaankin ihan jotain muuta kuin suositellut, merkki kuitenkin sama NGK. Jospa nyt olisi tehot paremmin tallella :wink:
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: Tehot loppuu?

Viesti Kirjoittaja LR »

kummis kirjoitti:Eivät olleet viimeksi huollossa vaihtaneet tulppia kuten olisi pitänyt ja jarrunesteetkin on jätetty vaihtamatta. Tulpat vaihdoin tänään ja jarruja pitää muutenkin huoltaa tässä myöhemmin ennen katsastusta. Hieman tuntui näin ensimmäisillä liukkailla kone piristyneen uusista tulpista. Vanhat sen 60tkm ajetut väittäisin ja olivat malliltaankin ihan jotain muuta kuin suositellut, merkki kuitenkin sama NGK. Jospa nyt olisi tehot paremmin tallella :wink:

Kai laitoit BCPR7ES-11 tulpat?
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
kummis
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Marras 01, 2007 12:27
Paikkakunta: Turku

Re: Tehot loppuu?

Viesti Kirjoittaja kummis »

LR kirjoitti: Kai laitoit BCPR7ES-11 tulpat?
Juurikin kyseiset BCPR7ES-11 tulpat vaihdoin. AutodataCD:n mukaan oikeat. Tuskin olisi Motonetin myyjä oikeita osannut antaa jos en olisi itse asiasta selvää ottanut. Tätä automallia kun ei varaosaluetteloista tahdo löytyä. Taitaa kuitenkin autossa olla hyvinpitkälti 185hv mallin osaa paitsi alusta on Aeron käsitykseni mukaan. Edelliset tulpat olikin platinat ja niillä oli ajettu jo 120tkm.
Passat TDI 90hv farkku paku
ex: Saab 9-3 (200hv) -99 SE "Pre Aero"
Vastaa Viestiin