9-3 ongelmana resonointi, missä vika?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
coupesaabi
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 15:49
Paikkakunta: Helsinki

9-3 ongelmana resonointi, missä vika?

Viesti Kirjoittaja coupesaabi »

Nyt on jossain jotain kipu, osaako joku neuvoa?

Ajaessa ja tyhjäkäynnilläkin moottorialueella jokin resonoi aina silloin tällöin oikein kunnolla.

Tätä ei esiintyy vain kun automaatti-ilmastointi on päällä mutta jos sen laittaa econ asentoon (eli ei kylmää eikö niin?) niin resonointia ei kuulu? Voiko kompressori aiheittaa tällaistä?

Auto on 2.3t SE coupe vm 98 :roll:
coupesaabi
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 15:49
Paikkakunta: Helsinki

lisäkysymys

Viesti Kirjoittaja coupesaabi »

Tuo on kyllä ihmeellinen ääni, kierrokset koneessa on kyllä ihan ok mutta resonointia kuuluu silti. Mistä ihmeestä tuo voisi johtua?
coupesaabi
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 15:49
Paikkakunta: Helsinki

-

Viesti Kirjoittaja coupesaabi »

...niin ja sitä kuuluu satunnnaisesti niin tyhjäkäynnillä kuin ajon aikanakin kierroksista riippumatta. Uskaltaako tässä enää ajaa?
Slemmy
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Marras 17, 2003 12:13
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Slemmy »

Minunkin 9-3:n konehuoneesta kuuluu melko kova jurnutus, eikä sen taajuus tunnu olevan yhteydessä moottorin kierroslukuun tai ajonopeuteen, tosin kuuluu voimakkaammin pienemmillä nopeuksilla. Pataruumasta löytyy ACC.

Markku
Markku
Ex 9-3 Aero 2001, ex 900c -89
coupesaabi
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 15:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja coupesaabi »

Kuulostaa samalta - ääni on kyllä kuitenkin sellainen että sitä ei oikein viitsisi vaan olla huomioimatta. Osaako joku kertoa vielä mistä tämä voisi johtua?

t. 8O
vanha
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 19:33
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja vanha »

9-3 :ssa tuntuu olevan yhdellä jos toisella erilaisia kitinöitä, räminöitä, resonointeja jne jne... Ihmettelen tämän hintaluokan autoa :roll: käyttäytyy kuin japsi-ihmeet...

Mullakin kojelauta sirkuttaa kuin heinäsirkkaparvi.... 8O
Autoton, velaton, estoton ;o)
#1876
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

coupesaabi kirjoitti:Kuulostaa samalta - ääni on kyllä kuitenkin sellainen että sitä ei oikein viitsisi vaan olla huomioimatta. Osaako joku kertoa vielä mistä tämä voisi johtua?

t. 8O
Todennäköisesti ääni tulee ilmastointikompressorista. Mulla on ollut omassa autossani aivan samanlainen ongelma. Kun ilmastointikompressori pärähtää käyntiin, alkaa kuulua kurnuttavaa/resonoivaa ääntä. Tämä voi johtua siitä, että kompressorin sisällä olevat männät ovat tulleet elinikänsä päähän. Omassa autossa tuo kompura alkoi pitää ääntä, kun auto oli 4 vuotta vanha.

Kannattaa ensiksi käydä vaihtamassa kompuran kylmäaineet ja tarkistuttaa, että missään ei ole vuotoa. Mikäli kompura on ollut kuivana pitemmän aikaa, männät voivat jämähtää kiinni. Omassa autossa tuo ääntä pitänyt kompura tosin toimi ihan OK, mutta piti kurnuttavaa ääntä. Ratkaisin asian ostamalla ruotsalaisesta takuupurkaamosta kompuran, joka maksoi vuonna 2001 1600 markkaa uuden maksaessa 7000 markkaa ja peruskunnostetun 4500 markkaa. Tuo "uusi" kompura onkin sitten toiminut autossani ihan loistavasti.

Neuvoisin kuitenkin ennen kompuran vaihtoa tsekkaamaan, että kompuran kiinnitykset ovat lujasti kiinni, jotta kompura ei pääse "elämään", sekä vaihtamaan uudet kylmäaineet ja tsekkauttamaan väripatruunalla, että järjestelmä ei vuoda mistään. Jos nämä jutut eivät tepsi, niin sitten kannattaa hommata uusi tai käytetty kompura. Jos joskus hommaat autoosi käytetyn kompuran, niin osta ainoastaan sellainen kompura, joka on öljytty ja tulpattu, sillä kuten jo aikaisemmin kerroin, kuiva kompura voi jämähtää kiinni. Kertoivat mulle autoilmastointiliikkeessä, että 90 % todennäköisyydellä öljyämättömän ja tulppaamattoman kompuran männät ovat jämähtäneet kiinni.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
coupesaabi
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 15:49
Paikkakunta: Helsinki

-

Viesti Kirjoittaja coupesaabi »

Kiitos tiedoista! Länsiautoon takaisin mars sillä olen juuri vasta ajokkini ostanut.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 ongelmana resonointi, missä vika?

Viesti Kirjoittaja NG900T »

coupesaabi kirjoitti: Auto on 2.3t SE coupe vm 98 :roll:
Tuota, mikäs saabi sulla muuten on?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
coupesaabi
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 15:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja coupesaabi »

:?:
Viimeksi muokannut coupesaabi, Ti Touko 18, 2004 18:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

9-3 2.3t? Erikoinen yhdistelmä?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Oikeasti tuollanen olis varmaan hieno peli. Ettei vaan olisi mutka pakosarjan alta jäänyt tehtaan lattialle.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
coupesaabi
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 15:49
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja coupesaabi »

Juu. Joku lentokoneen sivutuote tämä on :D

Eli 9-3 ja 2.3 matalapaine tbo
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ei juma. Mistä olet tuon ostanut?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin