Tukkoista kulkua!!
Tukkoista kulkua!!
Saabistani OG 9-3 -03 hajosi sytytyskasetti. Kasetti vaihdettiin ja auto liikkui nuhaisen tuntuisesti 100km kunnes vikavalo syttyi. Koodina "Katalysaattorin toiminta virheellinen".
Nyt ajoin eräälle toiselle Saab-pajalle määräaikaishuoltoon ja kysyin tuosta katistakin. Totesivat vikakoodin olevan em., mutta heidän mielestään katti on ok koska se ei helise ravistettaessa ja päästöarvot ovat kunnossa.
Kommentoivat, että heidän mielestään seuraavilla toimenpiteillä auto luultavasti korjaantuisi; Lambda-anturin vaihdolla vikakoodi poistuisi ja tehottomuus johtunee äänenvaimentimen tukkoisuudesta - kokeiltaisiin miten auto jaksaa liikkua kun äänenvaimentimia vaihdettaisiin uusiin/poistettaisiin yksi kerrallaan.
Sen verran oli epävarmaa analysointia että pitää kääntyä oikeiden asiantuntijoiden eli Klubin puoleen..
- Siis kuulostaako teoria "Katti yhä ehjä, lambda ja änkkäri (etu/taka/molemmat) rikki" järkevältä vai jopa mahdottomalta?
- Voiko katti olla silti rikki vaikka ravistamalla ei helise ja arvot ok?
- Onko kohtalotovereilla (sytytyksen hajoamisesta seurannut vikakoodi katalysaattorin toiminta virheellinen) vika korjaantunut lambda vaihtamalla?
-Onko kasetin hajoamisesta ajosta seurannut kenelläkään äänenvaimentimien tukkeutuminen? Palstaa silmäilemällä katalysaattoreita on ainakin vaihdeltu tiuhaan... Ei kukaan olisi päässyt vähemmällä?
Olen yrittänyt kenkiä autoa moottoritiellä muutamaan otteeseen vähän vauhdikkaammin mutta ei tukos aukea..
Kiitokset taas kerran kommenteista..
Nyt ajoin eräälle toiselle Saab-pajalle määräaikaishuoltoon ja kysyin tuosta katistakin. Totesivat vikakoodin olevan em., mutta heidän mielestään katti on ok koska se ei helise ravistettaessa ja päästöarvot ovat kunnossa.
Kommentoivat, että heidän mielestään seuraavilla toimenpiteillä auto luultavasti korjaantuisi; Lambda-anturin vaihdolla vikakoodi poistuisi ja tehottomuus johtunee äänenvaimentimen tukkoisuudesta - kokeiltaisiin miten auto jaksaa liikkua kun äänenvaimentimia vaihdettaisiin uusiin/poistettaisiin yksi kerrallaan.
Sen verran oli epävarmaa analysointia että pitää kääntyä oikeiden asiantuntijoiden eli Klubin puoleen..
- Siis kuulostaako teoria "Katti yhä ehjä, lambda ja änkkäri (etu/taka/molemmat) rikki" järkevältä vai jopa mahdottomalta?
- Voiko katti olla silti rikki vaikka ravistamalla ei helise ja arvot ok?
- Onko kohtalotovereilla (sytytyksen hajoamisesta seurannut vikakoodi katalysaattorin toiminta virheellinen) vika korjaantunut lambda vaihtamalla?
-Onko kasetin hajoamisesta ajosta seurannut kenelläkään äänenvaimentimien tukkeutuminen? Palstaa silmäilemällä katalysaattoreita on ainakin vaihdeltu tiuhaan... Ei kukaan olisi päässyt vähemmällä?
Olen yrittänyt kenkiä autoa moottoritiellä muutamaan otteeseen vähän vauhdikkaammin mutta ei tukos aukea..
Kiitokset taas kerran kommenteista..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Tukkoista kulkua!!
Rahastukselta haiskahtaa, katti ei tykkää pensa kylvystä...
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Tukkoista kulkua!!
Jep, mutta ei ilman äänenvaimentimia kokeilusta pitäisi haittaakaan olla. Testaa vielä ilman kattia niin huomaa onko se tukossa.Saabisti -77 kirjoitti:Rahastukselta haiskahtaa, katti ei tykkää pensa kylvystä...
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Tukkoista kulkua!!
Ei siitä haittaa oo, mut jos merkkiliike on kyseessä niin niiden tuntitaksoilla alkaa kokeiluillekin tulemaan hintaa.Jokke A kirjoitti:Jep, mutta ei ilman äänenvaimentimia kokeilusta pitäisi haittaakaan olla. Testaa vielä ilman kattia niin huomaa onko se tukossa.Saabisti -77 kirjoitti:Rahastukselta haiskahtaa, katti ei tykkää pensa kylvystä...
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: Tukkoista kulkua!!
Tämä paja on kyllä edellistä Saabiani korjaillut ansioituneesti purkuosista kohtuukustannuksilla, uskon että he oikeasti haluavat saada auton edullisesti kuntoon.Saabisti -77 kirjoitti:Ei siitä haittaa oo, mut jos merkkiliike on kyseessä niin niiden tuntitaksoilla alkaa kokeiluillekin tulemaan hintaa.Jokke A kirjoitti:Jep, mutta ei ilman äänenvaimentimia kokeilusta pitäisi haittaakaan olla. Testaa vielä ilman kattia niin huomaa onko se tukossa.Saabisti -77 kirjoitti:Rahastukselta haiskahtaa, katti ei tykkää pensa kylvystä...
Vanhasta autostani joskus katkesi pakoputki ja ilman sitä tuntui ettei hevoset ja newtonit olleet puoliksikaan kotona - mietin vain että jos testailen ilman kattia ja putkia niin meno saattaa olla väsyneen tuntuista vaikka tukoksia ei olisikaan. Eikös..?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: Tukkoista kulkua!!
Voi olla jos kokeilee ilman putkee niin muu ei juuri lisäänny ku äänet...
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
-
- "Turbo"
- Viestit: 253
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Tukkoista kulkua!!
kuuluukos tämä autosi tämän kasetti "takuun" piiriin?
Itselläni hajosi kasetti kesällä 2006 suoraan ajosta, jolloin kone lykkää tavaraa sylintereihin ja sitä kautta kattiin.
Autooni vaihdettiin (metroautossa) sytytyskasetti ja matka jatkui, mutta aika tukkoiselta meno tuntui.
Noin 100km jälkeen syttyi check engine valo ja takaisin korjaamolle. Autosta todettiin katin vaurioituneen. Saab kuitenkin korvasi myös tämän katin, koska sen katsottiin hajonneen sytytyskasetin rikkoutumisen vuoksi!
Sen jälkeen auto oli taas normaali.
jokainen tapaus katsotaan kuitenkin erikseen, mutta kannattaa kysellä kuka korvaa....
alla oleva oma kertomus....
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=39037
Itselläni hajosi kasetti kesällä 2006 suoraan ajosta, jolloin kone lykkää tavaraa sylintereihin ja sitä kautta kattiin.
Autooni vaihdettiin (metroautossa) sytytyskasetti ja matka jatkui, mutta aika tukkoiselta meno tuntui.
Noin 100km jälkeen syttyi check engine valo ja takaisin korjaamolle. Autosta todettiin katin vaurioituneen. Saab kuitenkin korvasi myös tämän katin, koska sen katsottiin hajonneen sytytyskasetin rikkoutumisen vuoksi!
Sen jälkeen auto oli taas normaali.
jokainen tapaus katsotaan kuitenkin erikseen, mutta kannattaa kysellä kuka korvaa....
alla oleva oma kertomus....
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=39037
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Re: Tukkoista kulkua!!
Kyllä kyselty on joka suunnalta, mutta minä saan kaivaa vain omaa perstaskuani koska vuosimalli on 2003. Olisi pitänyt ostaa vanhempi auto (00-02) niin kampanjatakuu olisi ollut voimassa. Mulla on ehkä maalaisjärki jäässä kun ei yhtälö aukea korvien välissä. Kuluttajariita asiasta on tehty eli lopullisesti selviää vasta ehkä vuoden päästä että kuka oikeasti maksoi, ilmeisesti auton myynyt liike tai allekirjoittanut.jussijokinen kirjoitti:kuuluukos tämä autosi tämän kasetti "takuun" piiriin?
Itselläni hajosi kasetti kesällä 2006 suoraan ajosta, jolloin kone lykkää tavaraa sylintereihin ja sitä kautta kattiin.
Autooni vaihdettiin (metroautossa) sytytyskasetti ja matka jatkui, mutta aika tukkoiselta meno tuntui.
Noin 100km jälkeen syttyi check engine valo ja takaisin korjaamolle. Autosta todettiin katin vaurioituneen. Saab kuitenkin korvasi myös tämän katin, koska sen katsottiin hajonneen sytytyskasetin rikkoutumisen vuoksi!
Sen jälkeen auto oli taas normaali.
jokainen tapaus katsotaan kuitenkin erikseen, mutta kannattaa kysellä kuka korvaa....
alla oleva oma kertomus....
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=39037
Mutta hyvä kuulla että sulla alkoi auto taas 'hengittämään' katin vaihdon jälkeen, kiitän kommentista.
Oma aiempi vuodatukseni täällä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=61571
-
- "Ruisku"
- Viestit: 107
- Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 13:46
Re: Tukkoista kulkua!!
Mullahan meni sytkäkasetin yhteydes katti tukkoon tässä jokin aika sitten ja täällä siitä oli keskusteluakin.
Katin vaihdoin käytettyyn itse ja taas liikkuu.
Katin vaihdoin käytettyyn itse ja taas liikkuu.