Apuja kaivataan
-
- "Kaasari"
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32
Apuja kaivataan
Tervehdys
Hankin autokseni Saab 900 Talladegan -97 ja kaipaisin asiantuntijoilta vinkkiä/vinkkejä jos kaivaisi koneesta vielä lisähevosia
(että olisi n.320hp)...riittäisikö pelkkä MatTun:in steg 5 boxin vaihto vai pitääkö vaihtaa suuttimia tms.?
Autossa on ainakin tällä hetkellä asennettuna MapTun "steg 3:nen" (265hp),
vapaavirtasuod., 3"-putkisto ja vahvempi (ilm. Viggenin) kytkin.
Mikähän turbo autossa on vakiona ja mikä mahd. tehokkaapi/laaja-alueisempi kannattaisi laittaa tilalle (missä olisi kiinnityslaipat/pulttijako sama kuin nykyisessä)?
(ei kokemusta turbo autoista mutta vapareista enemmänkin)
....kiitoksia vastanneille....
Hankin autokseni Saab 900 Talladegan -97 ja kaipaisin asiantuntijoilta vinkkiä/vinkkejä jos kaivaisi koneesta vielä lisähevosia
(että olisi n.320hp)...riittäisikö pelkkä MatTun:in steg 5 boxin vaihto vai pitääkö vaihtaa suuttimia tms.?
Autossa on ainakin tällä hetkellä asennettuna MapTun "steg 3:nen" (265hp),
vapaavirtasuod., 3"-putkisto ja vahvempi (ilm. Viggenin) kytkin.
Mikähän turbo autossa on vakiona ja mikä mahd. tehokkaapi/laaja-alueisempi kannattaisi laittaa tilalle (missä olisi kiinnityslaipat/pulttijako sama kuin nykyisessä)?
(ei kokemusta turbo autoista mutta vapareista enemmänkin)
....kiitoksia vastanneille....
Re: Apuja kaivataan
Maptunin sivuilta kun katsot, niin Stage 5 sisältää sinulla jo olevien osien LISÄKSI:
-Ahdin TD04HL18T #6
-Öljy- sekä vesiletkut ahtimelle (muuten sopii orkkis pakosarjaan jne..)
-Isompi (tehokkaampi) välijäähdytin
-Bensapumppu
-Suuttimet
-3bar MAP-anturi
-Stage 5 softa
LINKKI
Pelkkä Stage 5 purkin päivitys nykyisellä raudalla ei tule toimimaan.
Nyrkkisääntöhän on, että softan tulisi vastata autoon tehtyjä rauta-muutoksia.
Vakiona autossasi on Garrett T25-ahdin ja sen tuotto alkaa olla maksimissaan noilla nykyisillä tehoillasi. Joten jos tuosta halajaa enemmän tehoa (ei pelkkiä dyno-lukemia, vaan tiellä käytettävissä olevaa tehoa) niin edessä on kyllä auttamatta astetta isompi päivitys.
Ja jos kuitenkin päätyisit pysymään nykyisessä kokoonpanossa on erittäin suositeltavaa miettiä tuon IC:n päivittämistä astetta tehokkaampaan malliin, tuo vakio kun on aivan onneton kapistus.
-Ahdin TD04HL18T #6
-Öljy- sekä vesiletkut ahtimelle (muuten sopii orkkis pakosarjaan jne..)
-Isompi (tehokkaampi) välijäähdytin
-Bensapumppu
-Suuttimet
-3bar MAP-anturi
-Stage 5 softa
LINKKI
Pelkkä Stage 5 purkin päivitys nykyisellä raudalla ei tule toimimaan.
Nyrkkisääntöhän on, että softan tulisi vastata autoon tehtyjä rauta-muutoksia.
Vakiona autossasi on Garrett T25-ahdin ja sen tuotto alkaa olla maksimissaan noilla nykyisillä tehoillasi. Joten jos tuosta halajaa enemmän tehoa (ei pelkkiä dyno-lukemia, vaan tiellä käytettävissä olevaa tehoa) niin edessä on kyllä auttamatta astetta isompi päivitys.
Ja jos kuitenkin päätyisit pysymään nykyisessä kokoonpanossa on erittäin suositeltavaa miettiä tuon IC:n päivittämistä astetta tehokkaampaan malliin, tuo vakio kun on aivan onneton kapistus.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32
Re: Apuja kaivataan
kiitos kommenteista, eli ainakin välijäähdytin uusiksi...ensimmäinen tbo-auto ja h...in hyvä ajaa...tuli yksi varma saabisti lisää, onko tiedossasi mistä saisi sopivasti hyvän välijäähyn ilman suurempia muutoksia?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 45
- Liittynyt: To Marras 29, 2007 16:32
Re: Apuja kaivataan
Mistä erotan orig. välijäähdyttimen...se voi olla jo vaihdettu mutta kun ei ole varmaa tietoa...mites Viggenin välijäähdytin-onko hyvä/riittävä vai kannattaako heti hankkia juku muu...esim MapTunin...vähän hinnakas kylläkin
Re: Apuja kaivataan
Huono kuva mutta musta on orkkis välijäähy ja alumiininen on jokin jälkiasennus:

ng900 orkkis IC:ssä on sekä tulo että lähtö samalla puolella kun taas "Viggen"-IC:ssä eri puolilla (ns. Cross-Flow / X-Flow). Samaten nuo paremmat coolerit ovat X-Flow versioita.
Viggen-IC:n kannattaa unohtaa suosiolla, vaikka se on tuota orkkista parempi niin se ei missään nimessä ole hyvä.
Ruotsissa on välillä hoidettu kimppatilauksia enemmän tai vähemmän "bolt-on" coolereista ng900/9-3 mutta nyt ei ole hetkeen ainakaan aihe ollut tapetilla.
Nuo Maptunin/Nordicin/Speedpartsin kauppaamat versiot ovat kyllä toimivia mutta valitettavan kalliita.
Käytettyjen kyttääminen esim. ruotsista on myös yksi vaihtoehto.

ng900 orkkis IC:ssä on sekä tulo että lähtö samalla puolella kun taas "Viggen"-IC:ssä eri puolilla (ns. Cross-Flow / X-Flow). Samaten nuo paremmat coolerit ovat X-Flow versioita.
Viggen-IC:n kannattaa unohtaa suosiolla, vaikka se on tuota orkkista parempi niin se ei missään nimessä ole hyvä.
Ruotsissa on välillä hoidettu kimppatilauksia enemmän tai vähemmän "bolt-on" coolereista ng900/9-3 mutta nyt ei ole hetkeen ainakaan aihe ollut tapetilla.
Nuo Maptunin/Nordicin/Speedpartsin kauppaamat versiot ovat kyllä toimivia mutta valitettavan kalliita.
Käytettyjen kyttääminen esim. ruotsista on myös yksi vaihtoehto.
Re: Apuja kaivataan
Mihinkäs noita kaikkia hummia tarvitaan. Ite olen noilla orkkis NG-900 S:n
hepoilla pärjänny.
Kulutuksen vähyys on mulle tärkeämpi asia, kun kilsoja tulee vuodessa noin
35000, joista saa km:korvauksen.
Kaikki mitä jää on pelkkää plussaa.
(laskettu keskikulutus 6,1 l /100 km)
hepoilla pärjänny.
Kulutuksen vähyys on mulle tärkeämpi asia, kun kilsoja tulee vuodessa noin
35000, joista saa km:korvauksen.
Kaikki mitä jää on pelkkää plussaa.
(laskettu keskikulutus 6,1 l /100 km)
SAABismi, ei ole sairaus, vaan hyvä elämäntapa.
Re: Apuja kaivataan
Sanoppa muuta. Mutta jos ne ihan turhia olisi niin kaikki ajettaisiin 1litraisilla microilla??? niin se vaan on... siksi ajattelinkin vaihtaa stage 3:n stage 1:enjasi kirjoitti:Mihinkäs noita kaikkia hummia tarvitaan. Ite olen noilla orkkis NG-900 S:n
hepoilla pärjänny.
Kulutuksen vähyys on mulle tärkeämpi asia, kun kilsoja tulee vuodessa noin
35000, joista saa km:korvauksen.
Kaikki mitä jää on pelkkää plussaa.
(laskettu keskikulutus 6,1 l /100 km)
talladega-97 kirjoitti:Tervehdys
Hankin autokseni Saab 900 Talladegan -97 ja kaipaisin asiantuntijoilta vinkkiä/vinkkejä jos kaivaisi koneesta vielä lisähevosia
(että olisi n.320hp)...riittäisikö pelkkä MatTun:in steg 5 boxin vaihto vai pitääkö vaihtaa suuttimia tms.?
Autossa on ainakin tällä hetkellä asennettuna MapTun "steg 3:nen" (265hp),
vapaavirtasuod., 3"-putkisto ja vahvempi (ilm. Viggenin) kytkin.
Mikähän turbo autossa on vakiona ja mikä mahd. tehokkaapi/laaja-alueisempi kannattaisi laittaa tilalle (missä olisi kiinnityslaipat/pulttijako sama kuin nykyisessä)?
(ei kokemusta turbo autoista mutta vapareista enemmänkin)
....kiitoksia vastanneille....
Mieti nyt tarkkaan kannattaako virittäminen...
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: Apuja kaivataan
SonmH kirjoitti:
Mieti nyt tarkkaan kannattaako virittäminen...
Virittäminen kannattaa AINA

Tossa AMW: een tekemä cuuleri saappaaseen

Ja tässä virittelyn ihanuutta










Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: Apuja kaivataan
Jos tosta jättää vittuilun pos, ei tohon mitään sit jäänytkään.
Tarkoitin että en ymmärrä, mihin noita oikeasti tarvitaan.
Tohon 180-200 hp on varmasti ohituksissa hyvä, jos sitä kovin harrastaa, mut muuten kyllä toi 133 hp on riittäny. (Micraa on turha verrata. Se on maasturimiehen avaimenperä)
Mut jos jollain housut kastuu kun voi kumit polttaa kuukaudessa kaljuiks, nii mikä
ettei. Jos euroja kerran on.
Tarkoitin että en ymmärrä, mihin noita oikeasti tarvitaan.
Tohon 180-200 hp on varmasti ohituksissa hyvä, jos sitä kovin harrastaa, mut muuten kyllä toi 133 hp on riittäny. (Micraa on turha verrata. Se on maasturimiehen avaimenperä)
Mut jos jollain housut kastuu kun voi kumit polttaa kuukaudessa kaljuiks, nii mikä
ettei. Jos euroja kerran on.
SAABismi, ei ole sairaus, vaan hyvä elämäntapa.
Re: Apuja kaivataan
93t sport kirjoitti:SonmH kirjoitti:
Mieti nyt tarkkaan kannattaako virittäminen...
Virittäminen kannattaa AINA![]()
Tossa AMW: een tekemä cuuleri saappaaseen
Ja tässä virittelyn ihanuutta![]()







Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: Apuja kaivataan
Anteeksijasi kirjoitti:Jos tosta jättää vittuilun pos, ei tohon mitään sit jäänytkään.
Tarkoitin että en ymmärrä, mihin noita oikeasti tarvitaan.
Tohon 180-200 hp on varmasti ohituksissa hyvä, jos sitä kovin harrastaa, mut muuten kyllä toi 133 hp on riittäny. (Micraa on turha verrata. Se on maasturimiehen avaimenperä)
Mut jos jollain housut kastuu kun voi kumit polttaa kuukaudessa kaljuiks, nii mikä
ettei. Jos euroja kerran on.

Väärinviritys stage 3 1x2-1
Re: Apuja kaivataan
Eipä tossa mitään.Jokanen tekee niinku haluaa, ja mihi eurot piisaa, eikö.
Mulla toi kulutus vaan on aika tärkeä (ton auton merkin lisäks), et noilla
tehokkaammilla vekeillä ei tota tiliä tolla ajamisella niinkään tekis. Toki hauskaa
se varmaan hetken olis.
Ja kun toi kytkinkin tällähaavaa sen verta kuseskelee et noi nykysetkin hepat
menee hukkaan, nii huh.
Mulla toi kulutus vaan on aika tärkeä (ton auton merkin lisäks), et noilla
tehokkaammilla vekeillä ei tota tiliä tolla ajamisella niinkään tekis. Toki hauskaa
se varmaan hetken olis.
Ja kun toi kytkinkin tällähaavaa sen verta kuseskelee et noi nykysetkin hepat
menee hukkaan, nii huh.

SAABismi, ei ole sairaus, vaan hyvä elämäntapa.
Re: Apuja kaivataan
Monelle varmaan harrastus siinä kun tikan heittely tai postarien keräily, ei niitäkään mihinhään "tarvita"jasi kirjoitti: Tarkoitin että en ymmärrä, mihin noita oikeasti tarvitaan.

Ja kaikki valitkoon harrasteensa itse, niinhän se menee.
Kuminpoltosta ei varmaan oo kyse, ne saa vakionakin palamaan, päinvastoin sitä moni koittaa ehkäistä esim. lukolla ettei käy kuten tossa laatikko-kuvassa.
Ja tuo meni radalla paskaksi, ei torin kulmilla

Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Re: Apuja kaivataan
No SAABin kanssa harrastelu on sitä parasta hommaa. Ite kin tota harrastan, mut keskityn siisteyteen ja ulkonäköön, en niinkään tehoihin.
(enää)
Toi rata on oikea paikka käyttää noita tehoja, EI 8tie, missä noit näkee joka päivä noin kymmene, mennentullen Raumalle ja takas.
Jos tolla tiellä elän vielä viis vuotta, niin olen voittaja.

(enää)
Toi rata on oikea paikka käyttää noita tehoja, EI 8tie, missä noit näkee joka päivä noin kymmene, mennentullen Raumalle ja takas.
Jos tolla tiellä elän vielä viis vuotta, niin olen voittaja.
Viimeksi muokannut jasi, Ma Joulu 10, 2007 23:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAABismi, ei ole sairaus, vaan hyvä elämäntapa.