Viivästetty sisäpuhaltimen käynnistys eberiin

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Viivästetty sisäpuhaltimen käynnistys eberiin

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Olisikohan miten hankala rakentaa tuohon 2.2 tidin alkuperäiseen eberiin systeemi joka käynnistäisi sisäpuhaltimen vasta jäähdytysveden hieman lämmettyä. Auto siis ilman ilmastointia, jolloin sisätilan puhallin kytkeytyy päälle samanaikaisesti eberin kanssa aina 2 nopeudelle. Sisäpuhallinhan on varsinainen virtasyöppö 2 nopeuden virrankulutus n. 9A ampeeria.

Käsittääkseni systeemin voisi toteuttaa lämpöanturilla joka reakoisi jäähdytysveden lämpötilaan ja maadoittaisi itsensä noin 10-20'C välillä. Tällä ohjaisi relettä joka ohjaisi sisätilanpuhallinta. (toinen ohjauskarva releelle eberin käynnistys johtimesta niin ei pyörisi turhaa.)

Teoriassa helppoa mutta miten on käytäntö. Mitenkähän tuossa on toteutettu se alkuperäinen kytkentä. Käsittääkseni se ei voi olla täysin suora virran vienti puhaltimen etuvastukselle koska auton ja Eberin käynnissä ollessa voi käyttää myös 1 nopeutta, joka ei käsittääkseni ole mahdollista jos eberi pukkaa virtaa etuvastuksen 2 nopeudelle. Kytkentäkaavioissa mitä minulta löytyy näkyy vaan ohjausvirta piuha ACC yksikölle. Tästä manuaali versiosta ei ole kuvaa.

Toinen ongelma on mistä saisi tuollaisen lämpöanturin joka soveltuisi kyseiseen tarkoitukseen. (penkinlämmitin kävi mielessä mutta se taitaa toimia väärin päin.)

Vai onko parempia ideoita?
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Viivästetty sisäpuhaltimen käynnistys eberiin

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itsellä ei ole kokemusta kuin bensakäyttöisestä lämppäristä ja siitä rupee kyllä tuleen lämmintä ilmaa jo melko pian, ihan muutamassa minuutissa.

Muutenkin mietityttää että jos on vaikka reilu parikyt astetta pakkasta ja yhtääkkiä puhallin meneekin päällä jolloin sieltä tulee melkein heti sitä parikymppistä ilmaa että kestääkö toi tuulilasi sellasia lämmönvaihteluja.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Teukka.k
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Ti Loka 23, 2007 21:41
Paikkakunta: Joensuu

Re: Viivästetty sisäpuhaltimen käynnistys eberiin

Viesti Kirjoittaja Teukka.k »

Mietin itsekkin tuota tuulilasin kestävyyttä mutta ajattelin, ettei 10-20 asteisen jäähdytysveden tuulilasille tuottama lämpö olisi lasille liian kova rasitus. Ilmahan ei kuitenkaan ole tuota 10-20astetta. Tällainen lämpöä kylmälle lasille tilanne taitaa olla mahdollinen myös normaalisti. Jos vaikka ajaa auton kunnolla lämpimäksi ja antaa seisoa kovalla pakkasella jonkun aikaa, niin luulisi tuulilasin lämmön putoavan nopeammin kuin moottorin ja jäähdytysveden. Autoa tällöin käynnistettäessä lämmintä ilmaa tulee taas kylmälle lasille. Mitään mittaustietoa eikä muutakaan faktaa ei minulla tästä asiasta ole kunhan mietiskelen.

Tutkiskelin tänään tuota kytkentää, rintapellissä olevassa kirkaskantisessa relerasiassa taitaa olla releet jolla tuota puhaltimen toimintaa ohjataan. Lisäksi rintapellissä on erillinen etuvastus. Tuohon etuvastuksen johtoon kun laittaisi releen niin käsittääkseni pitäisi toimia.

Jos joltain löytyisi tai jos joku tietäisi missä tuosta kytkennästä on kytkentäkaavio niin kylläpä asia selvenisi.

Myös ideoita sopivasta anturista otetaan vastaan. Vai miten muuten toteuttaisitte systeemin.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Vastaa Viestiin