Tällainen juttu askarruttaa, eli syttyi tänään Ysikolmosta (2.0 SE 1998) startatessani SIDiin tuo em TIME FOR SERVICE kuten tuo aina ennenkin on tehnyt hyvissä ajoin ennen huoltoa. Autolla ajettu nyt 178 000 ja rapiat eli seuraava huolto on vasta 190 000 km kohdalla. Varkistin justiinsa huoltokirjasta.
Kävi viimeksi tuossa 170 000 km huollossa joulukuussa 2006, eli hyvin vähällä ajolla ollut nyt tämän vuoden. Mietin että miksi se nyt huollosta toitottaa? En tiedä onko tällä mitään vaikutusta mutta auton SID ei ole alkuperäinen, on peräisin jostain reilusti uudemmasta Ysikolmosesta. Sain SID :n Saabin huollosta kun oli vaihdettu uudi näyttö johonkin takuunalaiseen autoon. Olin mielissäni saadessani näytön jossa joku pysty tai vaakaviiva hieman temppuili, rutka parannus alkuperäiseen vm 1998 näyttöön joka jo alkoi näyttää puoliksi täytetyltä sudokulta...........
Anyhow, voiko tuo vaihdettu SID jotenkin olla kytköksissä tähän? Vanhan auton identiteetti ja matkamittari kummitella? Vai onko näissä joku "vuoden välein huolto" vaikka ei kilometrejä kertyisikään huoltokirjan määräämät 20 000 KM?
Muuten auto starttaa, käy ja kulkee hyvin. Mitkään CHECK ENGINET tms eivät pala. Kiinnostaisi vain tietää että miksi ajotietokone ilmoittaa huollosta kun siihen huolto-ohjelman mukaan on yli 10 000 km matkaa?
TIME FOR SERVICE
Re: TIME FOR SERVICE
Ilmoitus aktivoituu joko kilometreistä, 1000km ennen seuraavaa huoltoa tai kun päivälaskuri edellisestä huollosta saavuttaa 365 päivää.
Saab 9-3 2.2Tid -99 475tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Saab 900i 2.1 16v -92 485tkm
Saab 900i 2.1 16v -92 240tkm Varaosiksi
Minä kiitän, selvisi tuo SID :in huutelun syy. Huollanpa rassini sitten itse, olisi se kyllä saanut ihan pikapuoliin öljyt + filtterin erikseen pyytämättäkin.
Muuten tuo auto on ollut aika viaton; elektroniikan kanssa vähän temppuilua tosin. Kabiinin puolella, ei onneksi missään moottorinohjauksessa tms. Takajarrut jumittelevat aika helpolla kun eivät normaaliajossa juurikaan tee "täyttä työtä". Kerran olen ne remontoinutkin. Vähän vetelä alusta, meikäläisellä meinannut tukka muuttua valkoiseksi kun noita etupään puoltamisia minne milloinkin on yritetty saada hallintaan.
Yhteistyö jatkunut vuodesta 2000 ja varmasti jatkuu vielä vuosia. Saabiinsa kasvaa vissiin kiinni eikä pysty luopumaan.....
Muuten tuo auto on ollut aika viaton; elektroniikan kanssa vähän temppuilua tosin. Kabiinin puolella, ei onneksi missään moottorinohjauksessa tms. Takajarrut jumittelevat aika helpolla kun eivät normaaliajossa juurikaan tee "täyttä työtä". Kerran olen ne remontoinutkin. Vähän vetelä alusta, meikäläisellä meinannut tukka muuttua valkoiseksi kun noita etupään puoltamisia minne milloinkin on yritetty saada hallintaan.
Yhteistyö jatkunut vuodesta 2000 ja varmasti jatkuu vielä vuosia. Saabiinsa kasvaa vissiin kiinni eikä pysty luopumaan.....
Mites sä olet huomannut tuon takajarrujen jumittelun? Onko jarrupalat takana kärynneet kun olet reissulta kotiutunut? Mulla meinaan on ollut vähän samaa vikaa.. Olen yrittäny pitää takapalat liikekannalla survomalla jarrua silloin tällöin reippaammin kun aika paljon on kaupunkiajoa vaan tällä hetkellä...
Ekat oireet (noin 100 000 km mittarissa) tuosta takajarruongelmasta tuli esiin siten että voimakkaammin kun jarrutti niin hieman kampesi sivuun, normaalilla jarrunkäytöllä ei huomannut mitään. Ei tuo vika niin pahalta vaikuttanut kun sitten vuosikatsastuksessa paljastui. Ei saatu rullilla neuloja balanssiin, hylky tuli ja minä kotiin aukomaan jarruja. Oli oikea takajarrusatula syöpynyt ja mäntä jumissa. Ei saatu enään toimimaan, uusin sitten levyn, uuden (korjatun) satulan ja muut tilpehöörit. Tulikin uusitusta takajarrusta vähän liiankin hyvä, oli kuin Trollhättanin linjan jäljilta. Oli pakko vaihtaa uusi levy vasemmallekin puolelle ja herkistellä systeemejä aika tavalla että saatiin katsastusaseman jarrumittauslaite näyttämään riittävän tasaisia lukuja. ARGH.....
Tämä ysikolmonenhan pysähtyy aika räpäkästi noilla etujarruillaankin, harvoin normaaliajossa tarvitsee poljinta survoa. Aika tavalla saa reilustakin taajamavauhdista survaista että takajarrutkin nappaavat kunnolla kiinni. Tämän kyllä ysikolmosen omistajana jo tiedätkin.
Itse olen juuri tuota jarruttelua käyttänyt, tyhjällä tiellä pitkä tiukka jarrutus pari kertaa. Levyjä on hyvä katsella välillä että "kiiltävät tasaisesti". Saabin asentaja sanoi kun jarruista puhuttiin että "jos viitsit itse avata ne takajarrut, putsata ja rasvata joka kesäloma niin maksaa vaiva itsensä takaisin". Ei tuo itsetehtynä mikään hirmu homma ole jos viitseliäisyyttä vaan löytyy.
Noilla keinoilla olen sen takajarruremontin jälkeen tullut ihan hyvin toimeen, välillä ne haluavat jumittua mutta em keinoilla olen kyllä nuo saanut pelaamaan.
Tämä ysikolmonenhan pysähtyy aika räpäkästi noilla etujarruillaankin, harvoin normaaliajossa tarvitsee poljinta survoa. Aika tavalla saa reilustakin taajamavauhdista survaista että takajarrutkin nappaavat kunnolla kiinni. Tämän kyllä ysikolmosen omistajana jo tiedätkin.
Itse olen juuri tuota jarruttelua käyttänyt, tyhjällä tiellä pitkä tiukka jarrutus pari kertaa. Levyjä on hyvä katsella välillä että "kiiltävät tasaisesti". Saabin asentaja sanoi kun jarruista puhuttiin että "jos viitsit itse avata ne takajarrut, putsata ja rasvata joka kesäloma niin maksaa vaiva itsensä takaisin". Ei tuo itsetehtynä mikään hirmu homma ole jos viitseliäisyyttä vaan löytyy.
Noilla keinoilla olen sen takajarruremontin jälkeen tullut ihan hyvin toimeen, välillä ne haluavat jumittua mutta em keinoilla olen kyllä nuo saanut pelaamaan.
Eikö noi levyt pitäis aina vaihtaa pareina.
SAABismi, ei ole sairaus, vaan hyvä elämäntapa.
Ihan niikuin kaikki muutkin jarruosat.jasi kirjoitti:Eikö noi levyt pitäis aina vaihtaa pareina.
Näin ainakin minulle on opetettu.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."