lämmitys 900 g

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

lämmitys 900 g

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

vm-97 tosi surkea sisätilanlämmitys, mitähän ne ajatteli kun tämän tekasi? saa villahattu päässä ajaa ainakin 30 km ennenkuin sen voi päästä vetäistä ja mummon virkkaamat sormikkaat vasta 40 km päästä, kaikki on vaan hiljaa koska tulihan se joskus ostettua silloin kesällä ja ei siinä oo takkuuta! Voiko tälle tehdä mitään? En halua vinkkejä lohkolämmityksestä tai roikan piessä pitämisestä!
900i
"Saabisti"
Viestit: 2407
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Re: lämmitys 900 g

Viesti Kirjoittaja 900i »

Lähtisin ihan termostaatin vaihdosta. Saabin tiskiltä. Miten lämmöt nousee viisarista luettuna?
NG 9-5 1,6turbo business my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

Re: lämmitys 900 g

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

Moottorin lämmön nousu vie tosi paljon aikaa, termostaatti vaihdettu, kaveri sanoo että, heti kun tuli 16 venttiiliä niin lämmön kehitys kestää paljon kauemmin, järjestelmä vika, pitääkö paikkaansa?
MrG
"Aero"
Viestit: 409
Liittynyt: Su Elo 07, 2005 16:23

Re: lämmitys 900 g

Viesti Kirjoittaja MrG »

Ainaki turbokoneisessa tarkenee ihan hyvin.
Onko se termostaatti alkuperäinen vai tarvikeosa?
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: lämmitys 900 g

Viesti Kirjoittaja nugge »

ehkä vähä ohi mut ei mul ainakaa mee kaua et tulee lämmintä ilmaa.
noin 1-2km niin tulee jo iha lämmintä ilmaa vaikka ulkona onki -5.
voiha toho olla monta syytä. esim jos toi lämppärikenno on tukossa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
kalle-ivar
"Ruisku"
Viestit: 115
Liittynyt: La Kesä 02, 2007 22:32

Re: lämmitys 900 g

Viesti Kirjoittaja kalle-ivar »

Kyllä se näyttää siltä että 16 vent. kone vaatii pitkän ajomatkan ennen kuin moottorin lämpö nousee, olen käyttänyt paikallaan konepelti ylhäällä ja pitänyt kiinni termostaatin jälkeen letkusta paljain käsin, että tunnen jos termostaatti laskee läpi, mutta ei.
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Re: lämmitys 900 g

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Onko muuten automaatti-ilmastointi vai perinteiset hellannappulat tuossa lämmityslaitteessa?

nuggen veikkaus kennon tukkeutumisesta voisi olla varmaan varteenotettava. Yksi on tietysti sekin, että toimiiko tuo lämmönsäätö oikein. Meinaan että jos on hajonnut/jumiutunut kesällä kylmälle. Eikös OG900:ssa tupannut lämmönsäätöhanan akseli joskus irtoamaan hanasta. En tuosta EPC:n räjäytyskuvasta oikein saanut selvää miten manuaalikäyttöisessä lämmityslaitteessa tuo lämmönsäätö käytännössä tapahtuu, mutta automaatti-ilmastoidussahan sähkömoottori säätää läppää, joka määrää lämpimän ja kylmän ilman suhdetta.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: lämmitys 900 g

Viesti Kirjoittaja Nappe »

T5 ja T7 moottoreiden välillä on melkoisesti eroa lämpenemisessä.
Minulla lämpenee 9-3 -99 Trionic5 automaatti n.10-15min ajon jälkeen sen verran että voi harkita hanskojen poistoa, kun taas 9-3 -01 Trionic7 automaatti puhaltaa lämpöstä ihan muutaman minuutin jälkeen.
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Re: lämmitys 900 g

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Nappe kirjoitti:Minulla lämpenee 9-3 -99 Trionic5 automaatti n.10-15min ajon jälkeen sen verran että voi harkita hanskojen poistoa, kun taas 9-3 -01 Trionic7 automaatti puhaltaa lämpöstä ihan muutaman minuutin jälkeen.
...Nooh...kompensoi vaan sitä rättikattoa näin talvikeleillä :wink: (vaikka tuskin se nyt mikään kovin kylmä on)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: lämmitys 900 g

Viesti Kirjoittaja peinu »

Tuo venttiilien määrä suhteessa lämpenemiseen on ihan urbaanilegenda.

Kun kaikki on kunnossa (termarit ja ilmastoinnin/lämmön säätimet) ja röörit puhtaat ja riittävästi jäähdytysnestettä, lämpenee saappi kuin saappi muutamassa kilsassa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Vastaa Viestiin