Saab 9-3t jäähdytysnesteen väheneminen
Saab 9-3t jäähdytysnesteen väheneminen
Eli onkelmana on Saab 9-3 -99 ja 113kw jäähdytysnesteen väheneminen. Jäähdytysnestettä joutuu lisäämään noin kerran viikossa. Paisunta säiliössä ei ole öljyä eikä nestettä ole öljyn seassa. Onkohan jollakin kokemuksia asiasta?
Re: Saab 9-3t jäähdytysnesteen väheneminen
Lohkolämmitin vuotaa vähäsen omassani. Elementin keskellä olevasta kiristys mutterin o-renkaasta. Defalta sai ainakin joskus tiivisteet siihen. Vuotaa niin vähän etten ole tehnyt mitään.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Re: Saab 9-3t jäähdytysnesteen väheneminen
Mahdollisia vuotopaikkoja on yhtä monta kuin osaa jäähdytysjärjestelmässä.
- Jos auto huurtuu sisältä, löytynee vuoto sisäpuolelta (lämppärin kennon letkuliittimen o-rengas?)
- jos kannen pultit on löystyneet, vuotanee nestettä jommasta kummasta kannen päädystä. Kannen pulttien kiristäminen oikeaan momenttiin voi vielä auttaa. Jos ei, niin kannen tiivisteeen vaihto on edessä.
- jos vesipumppu vuotaa, viskelee se nesteet pumpun hihnapyörää pitkin niin, että niitä ei enää pysäyttäessä huomaa .
- samoin jos jossain letkussa (yleisin lienee ylävesiletku) on pieni reikä se suihkii nestettä vain ajaessa tai kun antaa kierroksia -> löytyy vaaleaa härmää sieltä mihin neste on suihkunnut ja kuivanut ajon aikana/jälkeen.
- jos nestettä menee litratolkulla, niin se pitäisi kyllä huomata märkänä paikkana jossain.
- Jos auto huurtuu sisältä, löytynee vuoto sisäpuolelta (lämppärin kennon letkuliittimen o-rengas?)
- jos kannen pultit on löystyneet, vuotanee nestettä jommasta kummasta kannen päädystä. Kannen pulttien kiristäminen oikeaan momenttiin voi vielä auttaa. Jos ei, niin kannen tiivisteeen vaihto on edessä.
- jos vesipumppu vuotaa, viskelee se nesteet pumpun hihnapyörää pitkin niin, että niitä ei enää pysäyttäessä huomaa .
- samoin jos jossain letkussa (yleisin lienee ylävesiletku) on pieni reikä se suihkii nestettä vain ajaessa tai kun antaa kierroksia -> löytyy vaaleaa härmää sieltä mihin neste on suihkunnut ja kuivanut ajon aikana/jälkeen.
- jos nestettä menee litratolkulla, niin se pitäisi kyllä huomata märkänä paikkana jossain.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Saab 9-3t jäähdytysnesteen väheneminen
Omassani vuotopaikka on lämmityskennon o-renkaissa.
Vuotaa vain kun pakkanen laskee alle -20 C.
En ole vikaa korjannut (toisaalta tälletalvelle en myöskään vuotoa ole havainnut...
jos vuotaa, niin nestettä tulee moottoritilan puolella olevasta lerpsukasta).
Hajua eikä huurtumista ole havaittu.
Vuotaa vain kun pakkanen laskee alle -20 C.
En ole vikaa korjannut (toisaalta tälletalvelle en myöskään vuotoa ole havainnut...
jos vuotaa, niin nestettä tulee moottoritilan puolella olevasta lerpsukasta).
Hajua eikä huurtumista ole havaittu.
9-3 2,0t (185hv) 5D jubilee vm.2002
Re: Saab 9-3t jäähdytysnesteen väheneminen
Vuoto tukkiutui nestemmäisellä paikkaus aineella. Vuodo paikka ei kuitenkaan selvinnyt, mutta pää asia ettei vuoja enää 

Re: Saab 9-3t jäähdytysnesteen väheneminen
"in finland, we have this thing called ryssäremontti" 

Re: Saab 9-3t jäähdytysnesteen väheneminen
Minkä menit tekemään. Noihin ei pitäis ikinä mennä sotkeutumaan.
Tosta ei tulevaisuus tuo muuta tullessaan kuin harmeja.
Jos nestettä vuotaa, niin se vuoto pitää korjata oikeasti, eikä niin ku pikku Matti
jonka kumi puhkes.
Tosta ei tulevaisuus tuo muuta tullessaan kuin harmeja.
Jos nestettä vuotaa, niin se vuoto pitää korjata oikeasti, eikä niin ku pikku Matti
jonka kumi puhkes.
SAABismi, ei ole sairaus, vaan hyvä elämäntapa.
Re: Saab 9-3t jäähdytysnesteen väheneminen
Käytin viime vuonna noin vuosi sitten autoni huollossa toisella paikka kunnalla, kun samalla tehtiin muutakin. Silloin oli merkitty vikalistaan, että sylinterikannen välissä alkava vuoto. Sitten olen seurannut jäähdytysnesteen kulumista, niin pitänyt lisätä noin puolen vuoden välein (eli silloin tullut tuo nesteen loppumismerkki ajotietokoneelle kylmällä moottorilla). Nyt käytin tänään taas vuosihuollossa paikallisessa puljussa, käskin tarkistamaan tuon sylinterikannen. Sanoivat, että pitää koeponnistaa (ja jotain muutakin, mutta en muista) ensin ja sitten jos ei ole halkeimia kannessa, niin vaihtavat muut sinne. Jotain 770€ tulis maksamaan. Miten kannattaako tuohon samalla vaihtaa ne pultit, kun olen lukenut että olis tyyppivika? Ja paljon ne maksaa. Huoltopaikassa katsoivat tietokoneelta, niin ei ollut mitään mainintaa siitä. Entä se pulttien kiristys myöhemmin ja mitä se maksaa? Tuleekohan helpostaan uusi vuoto?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Saab 9-3t jäähdytysnesteen väheneminen
Ei tainnut oikein paikallinen pulju tuntea kyseistä moottoria kun oletti että kannessa olisi halkeama. Haulla löytyy ohjeet miten kansi jälkikiristetään pienen vuodon tapauksessa. Kannattaa yrittää sitä vaikka itse ennenkuin alkaa tuhlaamaan rahaa kannen irrotukseen ja lähes varmasti turhaan koeponnistukseen ja tiivisteen vaihtoon.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com