DI -boxi
DI -boxi
Hankinpas vanhan 900S:n tilalle 9-3:n vm01. On se vaan melko ihana peli ajella, vaikkakin se nykii vähän tasakaasulla ajaessa (cruisella huomaa hyvin). Olen yrittänyt selvittää foorumin viesteistä, mikäköhän olisi vikana. Useimmissa viesteissä törmäsin termiin DI -boxi. Mikäköhän tuommoinen boxi on ja liittyykö se todellakin autoon niin että sen vikaantuminen voisi aiheuttaa vaimeaa nykimistä? Jos niin mitäköhän maksaa?
Autolla on ajettu 147kkm ja tulpat on varmaankin vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, koska huoltokirjassa näyttää olevan katkeamaton SAAB -myymälöiden leimaketju.
Autolla on ajettu 147kkm ja tulpat on varmaankin vaihdettu huolto-ohjelman mukaan, koska huoltokirjassa näyttää olevan katkeamaton SAAB -myymälöiden leimaketju.
Saab 9-3 vm 01 150hv
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: DI -boxi
DI boxilla tarkotat ilm. DI-kasettia eli sytytyskasettia, joka sijaitsee suurinpiirtein moottorin keskellä venttiilikopan päällä (kasetissa teksti DIREKT IGNITION). Sun autos kasetin pitäis olla musta.
Kesetit on tosiaan paukkuneet noista T7 koneisista. Sytkä kassu voi aiheuttaa nykimistä. Vikaa voi toki olla muuallakin, mut ekana kannattaa tarkistaa sytkäkasetti ja tulpat.
Kesetit on tosiaan paukkuneet noista T7 koneisista. Sytkä kassu voi aiheuttaa nykimistä. Vikaa voi toki olla muuallakin, mut ekana kannattaa tarkistaa sytkäkasetti ja tulpat.
Viimeksi muokannut Saabisti -77, Ma Tammi 14, 2008 07:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: DI -boxi
DI-kasetti voi toki aiheuttaa nykimistä, mutta omassa -01 kolkissa ei auttanut kasettien vaihto - vaihdot siis hajoamisen vuoksi. Tulpat eivät liioin vaikuttaneet pieneen, mutta kiusalliseen nypytykseen. Syy nykimiseen ei selvinnyt koskaan.
Punaiset DI-kasetit ovat mielestäni yhtä vikaherkkiä kuin mustat. Faktan tähän taitaa tietää vain GM.
Punaiset DI-kasetit ovat mielestäni yhtä vikaherkkiä kuin mustat. Faktan tähän taitaa tietää vain GM.
Re: DI -boxi
Pienen nykimisen syynä on yleensä läppäkotelo.. Kasetin aiheuttamassa tapauksessa tulisi todennäköisesti jo vikakoodia sytytyskatkoksesta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: DI -boxi
Mun veljellä on just toi 9-3 -01 (tietenkin turbollinen )jcarlson kirjoitti:Pienen nykimisen syynä on yleensä läppäkotelo.. Kasetin aiheuttamassa tapauksessa tulisi todennäköisesti jo vikakoodia sytytyskatkoksesta.
Siinä oli just sama homma ton nykimisen kaa eli varsinkin cruisella huomas.
Joku läppäkotelo homma siinä oli kuulemma vikana kun kerran tuli puheeksi...
Elikkä jcarlsonin diagnoosi ilmeisesti oikea.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: DI -boxi
DI boxi eli Direct Ignition. Elikkä Suorasytytys laatikko.
Eli palikka joka antaa tulpille sähköä.
Tää voi olla osa syy miks nykii.
toinen voi olla imuvuoto.
Eli palikka joka antaa tulpille sähköä.
Tää voi olla osa syy miks nykii.
toinen voi olla imuvuoto.
Viimeksi muokannut nugge, Su Tammi 13, 2008 12:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: DI -boxi
DI on lyhenne sanoista Direct Ignition (sytytys), ei Injection (ruiskutus).nugge kirjoitti:DI boxi eli Direct Injection.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: DI -boxi
Elikkä onko homman nimi semmoonen, notta yhteys lähimpäään Saab huoltoon, vai kannattaako itse tuveta roblaamaan jotain konehuoneessa?jcarlson kirjoitti:Pienen nykimisen syynä on yleensä läppäkotelo.. Kasetin aiheuttamassa tapauksessa tulisi todennäköisesti jo vikakoodia sytytyskatkoksesta.
Saab 9-3 vm 01 150hv
Re: DI -boxi
Osta di kasetti ja vaihda se niin pitäisi nykiminen loppua. Mulla nyki myös 9-5 tasakaasulla ajettaessa. Vaihdoin kampiakselin asentoanturin, se ei poistanut vikaa. Vika poistui kun vaihdoin di kasetin. Di kasetti maksaa noin 270 e. Vaihda itse. Pikaliitin päästä irti ja 4 thorx ruuvia. Helppo homma.
Di kasetti ei ole vielä hajonnut kokonaan mutta jos hajoaa kokonaan niin voi kuulema hajoittaa myös katalysaattorin joka on sitten paljonkalliimpi juttu.
Di kasetti ei ole vielä hajonnut kokonaan mutta jos hajoaa kokonaan niin voi kuulema hajoittaa myös katalysaattorin joka on sitten paljonkalliimpi juttu.
900i ja 9-5
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2026
- Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
- Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
- Viesti:
Re: DI -boxi
doh. totta. ei kannata aamula kirjoitellajcarlson kirjoitti:DI on lyhenne sanoista Direct Ignition (sytytys), ei Injection (ruiskutus).nugge kirjoitti:DI boxi eli Direct Injection.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Re: DI -boxi
Kaasuläppäkotelon vaihto on helpohko homma, paras tietysti olisi jos pääsisi kokeilemaan että auttaako ilman että joutuu ostamaan muutaman satasen osan. Melko varmasti sanoisin kuitenkin vian olevan siinä EIKÄ DI-kasetissa jota monet täällä tarjoavat syyksi.perkijar kirjoitti: Elikkä onko homman nimi semmoonen, notta yhteys lähimpäään Saab huoltoon, vai kannattaako itse tuveta roblaamaan jotain konehuoneessa?
DI-kasetin vika löytyy jos vikamuistista löytyy sytytyshäiriöitä, eli kannattaa aloittaa lukemalla vikakoodit. T7 moottorinohjaus seuraa jatkuvasti sytytyksen toimintaa (jo OBD-standardi vaatii tämän), ja vikakoodi syntyy jos pätkäisyjä tapahtuu. Jos pätkisi niinkin pahasti että sen huomaa nykimisenä niin aivan varmasti vikakoodi löytyy.
Cruisen toiminta liittyy kiinteästi läppäkotelon toimintaan ja läppäpotentiometrin kunnolla toimivaan läpän asennon tunnistukseen, eli vian paheneminen cruisella viittaisi myöskin läppäkoteloon. Sytytysvika puolestaan on yleensä pahimmillaan silloin kun sytytykseltä vaaditaan eniten, eli kylmäkäynnistyksessä ja kylmäkäynnin aikana sekä kovalla kuormituksella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: DI -boxi
Itsellä myös samantyyppistä ongelmaa... -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=63337
Epäilen eniten tuota läppäkotelon toimintaa... Voiko tuota tarkistella muuten kuin vaihtamalla? Muistaakseni läppäkotelo on aika suolaisen hintainen?
Epäilen eniten tuota läppäkotelon toimintaa... Voiko tuota tarkistella muuten kuin vaihtamalla? Muistaakseni läppäkotelo on aika suolaisen hintainen?
Kannatusjäsen
#3382
#3382
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1079
- Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
- Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo
Re: DI -boxi
Anteexi aikaisempi kirj. härö, virhe korjattu
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V50 -04 2.0 TD
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE "Silverbullet" (Powered by jcarlson)
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Re: DI -boxi
Onko kellään hajua onko läppähommelin hinta 100, 200, 300 vai enemmän euroja. Tokihan voisin myyjäliikkeeseen valittaa, mutta kun en millään jaksaisi jos se ei ihan konkurssia tekevän hintainen ole.
Saab 9-3 vm 01 150hv
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Re: DI -boxi
Jos on sama kuin 9-5:ssa niin hinta liki 1000€ merkkiliikkeessä ja puolet siitä PCS:ssäperkijar kirjoitti:Onko kellään hajua onko läppähommelin hinta 100, 200, 300 vai enemmän euroja. Tokihan voisin myyjäliikkeeseen valittaa, mutta kun en millään jaksaisi jos se ei ihan konkurssia tekevän hintainen ole.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....