Ilmastoinnin huolto Oulussa tai yleensä

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Dandy
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 17:35
Paikkakunta: Oulu

Ilmastoinnin huolto Oulussa tai yleensä

Viesti Kirjoittaja Dandy »

Tervehdys,

Auto on siis 900S t, -97. Ongelmana ilmastointilaite, joka ei puhalla kylmää. Lämmitys toimii muuten hyvin, siis kylmää tulee, jos sitä ulkona on, ja myös lämmintä. Vika ilmeni eka kerran viime kesänä alkukesästä. Vaihdatin kylmäaineet, ja vehje pelitti muutaman viikon. Sitten kylmyys taas lopahti, (tietysti kesken niiden hirmuhelteiden:)). Vuoto kai siellä jossain on. Joskus viime kesänä, kun kylmää ei enää kunnolla tullut se kone sai pari kertaa semmosen buustin, että se pukkas oikein kylmää huurua/savua, joka haisi kummalliselle, ei kuitenkaan mielestäni orgaanisesti pilaantuneelle. Siis semmosta paksua valkoisenharmaata utua. Vehje toimii kuin pitääkin, mutta kylmyyttä ei tule. Lämpomittarit hoksaa, että kylmää pitäis työntää, ja panee kierroksia tuulettimeen, kun haluttua lämpötilaa laskee. Autolla on ajettu reilu 200000.

Onko kokemuksia Oulun seudulla tai ylipäätään hyvistä tai edes huonoista (vältettävistä) ilmastoinnin huoltoa tekevistä korjaamoista? Tekniikan maailmassahan vasta testailtiin pääkaupunkiseudun ilmastointihuoltoja, ja tulokset eivät olleet kovin mairittelevia.. Tai tuleeko mieleen muita vaihtoehtoja, miten asiassa kannattaisi edetä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Se valkoinen "huuru" joka sieltä pöllähti oli kylmäaineet, jotka poistuivat systeemistä sen kehittämän ylipaineen takia. Itselläni käynyt TÄSMÄLLEEN samalla lailla 9000 -92CS:n kanssa, paitsi että ei heittänyt kerralla kaikkia aineita pihalle, vaan "suhautteli" silloin tällöin, nimenomaan helteellä, kunnes systeemistä oli kaikki liemet pihalla.

Vian aiheuttajaksi on tuolla tonnaripalstalla arvuuteltu paisuntaventtiliä, painekytkintä ja kuivainta. Tänään menen hakemaan uudet kilkkeet, viikonloppuna tod.näk. asennus ja sitten kylmäaineen täyttö. Raportoin lisää, kun fiksaus on suoritettu.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Dandy
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 17:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dandy »

Ahaa.. Kuinkahan pahasta tommonen on terveydelle(?). Kiitti tiedosta, myös etukäteen.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tuskin siitä mitään haittaa on, jos ei pää ole suoraan freonipilvessä :D

Jees, mutta nyt on kuivain ja paisuntaventtiili asennettu, systeemin tiiveystarkastus, vuodonilmaisimen laitto ja kylmäaineiden täyttö on ohjelmassa keskiviikko aamulla (19.5.). Palaan sitten asiaan, että kuinka äijän kävi!
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ei varmaan maksanut juuri mitään?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei varmaan maksanut juuri mitään?
No vaihtotyö oli 0€ + omaa kallista aikaa ilmastoinnin osien kanssa yhteensä n. kolmisen tuntia (ja hihnan kanssa taistelut vielä päälle...). Kettumaisinta oli ährätä kompuran alimmainen kiinnityspultti irti, oli semmonen rako ettei meinannut mikään avain oikein sopia...HUOMHUOM! Systeemi oli täysin tyhjä (=paineeton) ennen kuin siihen kajosin! Jos itse meinaa ilmastoinnin kanssa leikkiä, on ensisijaisen tärkeää, että systeemi on tyhjä ennen liitoksien aukomista!!! Omalla kohdalla oli freonit karannut maisemaan jo aiemmin, eli ei tarvinnut käydä tyhjentämässä ilmastointiliikkeessä.

Paisuntaventtiili ja kuivain kustansi 170€ Alppilan Autohuollosta (Hellan alkuperäiset varaosat).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Dandy
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Helmi 09, 2004 17:35
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Dandy »

Enpä ole itse juuri tuolla konepellin alla puuhastellut. Ei varmaan oo aivan helppo homma noita kilkkeitä vaihtaa, ainakaan tämmöselle aloittelevalle do-it-yourself-mekanikkerille.

Meinaatko jotenkin saada selville, että kumpi vaihdetuista osista oli rikki? Tietty on vielä sekin mahdollisuus, että kumpikaan noista ei auta.. :(

Meinaan, että itse voisin ehkäpä sitten kysellä tuolta Ukkolan saappihuollosta, että onko ne vaihtanu noita osia, ja mitä tulis maksamaan.

Onko noista kylmäkoneista mitään kaavioita tai muuta matskua tarjolla esim. netissä? Itse kun tuskin edes tunnistaisin noita vaihdettavia osia.

Toivottavasti sulla ongelmat poistuu.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kyllä tuli taas yksi hyvä syy lisää välttää merkkihuoltoja vähänkin "osaamista" vaativissa hommissa...Eihän LänsiAutolla nyt sitten ollutkaan semmoista letkua, jonka olisivat saaneet kompuraan kiinni täyttöä varten. Selittivät että tuosta puuttuu joku R134a retrofit paketin venttiili tms höpinää. Velottivat sentään "vain" 20€ tästä tiedosta :evil: :evil: kaiken lisäksi tämä 95€:n tarjous, joka tuli kuukausi pari takaperin postissa sisältäen ilmastoinnin painetestin, putsauksen ja täytön, ei sitten sisällä kylmäaineita. Ne maksaa 60€/kg lisää.

Helkkarin kuustoista...No, onneksi löytyi Hakkilasta alan firma, jolle kompuran näytin (Autojen kylmälaite OY, joka oli Veromiehessä, on siis muuttanut Hakkilaan). Tokaisivat n. 1,8 sekunnin pohtimisen jälkeen, että ei ongelmaa. Työlista heillä oli vaan sen verran kiireinen, että meni perjantaille seuraava vapaa aika...Saaga jatkuu :twisted:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Laitetaans tähän(kin) topicciin "loppukaneetti". Eli loppu hyvin, kaikki hyvin. Ilmastointi täytettiin perjantaina, mutta kompuran pentele ei siitä huolimatta suostunut pyörimään ilman hyppylankaa suoraan akulta. Noh, systeemi kuitenkin täytettiin ja todettiin tiiviiksi. Systeemin sähköviankin paikallistin erinäisten vaiheiden ( 8O :oops: ) jälkeen tänään painekytkimen nelinapaliittimeen. Nyt rokkaa kompura ilman apuvirtoja ja kylmää piisaa :D Niin että helteitä odotellessa...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin