NG900:n jossa on 2.3l kone olisi tarkoitus vaihtaa jäähdytinnesteet. WISin mukaan tuonne pitäisi laittaa jotain SAABin omaa nestettä, mutta voiko tuonne käytännössä laittaa ihan sitä normalia vihreää nestettä?
Auto on saksan tuliaisia ja siellä näyttää nykyään olevan jotain vihreää nestettä sisällä. Ilmeisesti tuon SAABin oma neste on jotain toisen väristä, eikä sitä parane tuohon vihreään sotkea?
Kun tuon nesteen vaihtaa, niin ilmeisesti konetta ei tarvitse mitenkään ilmata, lisää vain uudet nesteet paisuntasäiliöön ja käyttää hetken konetta? WISissä myös sanottiin, että tuo syylärin alaruuvi laitetaan kiinni "käsin", joten ilmeisesti siinä ei parane edes käyttää mitään kiintoavainta sen kiristämiseen?
Jäähdytinnesteen vaihto, vaihdon jälkeen nesteet katoaa?
Jäähdytinnesteen vaihto, vaihdon jälkeen nesteet katoaa?
Viimeksi muokannut teemumm, Su Huhti 13, 2008 21:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Jäähdytinnesteen vaihto 2.3l koneeseen, mitä nestettä?
Ite ostin viimeksi syksyllä nesteeltä ja sinne kaadoin ne. Ei ole mitään ongelmia tullut. Ennen kesää tosin ajattelin vaihtaa uudestaan, kun kaadoin ne laimentamattomana. Tietääkseni eri nesteissä tulee vain ongelmia, joissakin vw:n malleissa, kun niissä on noita punaisi tai sinisiä/vihreitä, joita ei saa keskenään sekoittaa.teemumm kirjoitti:NG900:n jossa on 2.3l kone olisi tarkoitus vaihtaa jäähdytinnesteet. WISin mukaan tuonne pitäisi laittaa jotain SAABin omaa nestettä, mutta voiko tuonne käytännössä laittaa ihan sitä normalia vihreää nestettä?
Auto on saksan tuliaisia ja siellä näyttää nykyään olevan jotain vihreää nestettä sisällä. Ilmeisesti tuon SAABin oma neste on jotain toisen väristä, eikä sitä parane tuohon vihreään sotkea?
Kun tuon nesteen vaihtaa, niin ilmeisesti konetta ei tarvitse mitenkään ilmata, lisää vain uudet nesteet paisuntasäiliöön ja käyttää hetken konetta? WISissä myös sanottiin, että tuo syylärin alaruuvi laitetaan kiinni "käsin", joten ilmeisesti siinä ei parane edes käyttää mitään kiintoavainta sen kiristämiseen?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: Jäähdytinnesteen vaihto 2.3l koneeseen, mitä nestettä?
Näyttää ilmat pysyvän lauhana niin onnistuisi aika nätisti tehdä toi syylärin huuhtelu ulkosalla.
Tuon jälkeen ei väliä minkä väristä nestettä laitat jäähdyttimeen jos vain se litku on pakkasnestettä ja vettä.
Tuohon operaatioon saatavana jäähdyttimen puhdistusaine (tai jos haluaa säästää niin ruokasoodaa + vesihuuhtelua... )
Oma suositus olis vihreää Zero pakkasnestettä sopivasti vedellä laimennettuna. (ohjeet purkissa)
Tuon jälkeen ei väliä minkä väristä nestettä laitat jäähdyttimeen jos vain se litku on pakkasnestettä ja vettä.
Tuohon operaatioon saatavana jäähdyttimen puhdistusaine (tai jos haluaa säästää niin ruokasoodaa + vesihuuhtelua... )

Oma suositus olis vihreää Zero pakkasnestettä sopivasti vedellä laimennettuna. (ohjeet purkissa)
Re: Jäähdytinnesteen vaihto 2.3l koneeseen, mitä nestettä?
Miten tuo 2.3l kone käytännössä huuhdellaan? Tuleeko kaikki neste pois kun avaa sen syylärin alalaidassa olevan ruuvin vai jääkö sinne koneeseen paljonkin sitä nestettä?arttu kirjoitti:Näyttää ilmat pysyvän lauhana niin onnistuisi aika nätisti tehdä toi syylärin huuhtelu ulkosalla.
Tuon jälkeen ei väliä minkä väristä nestettä laitat jäähdyttimeen jos vain se litku on pakkasnestettä ja vettä.
Re: Jäähdytinnesteen vaihto 2.3l koneeseen, mitä nestettä?
Kyllä kai sinne vähän jää vanhaa nestettä, jolla ei mitään seksuaalista merkitystä operaation onnistumisen kaa vaikka pelkät pakkasnesteet vaihtaa eikä tee muuta...teemumm kirjoitti: ...jääkö sinne koneeseen paljonkin sitä nestettä?
(Kyllähän myös tuossa öljyn vaihdossa hitusen jää vanhaa öljyä koneeseen jos tarkkoja ollaan.)
Itse tekisin siten että.
-Vanhat nesteet pois
-Termostaatti pois
-Syylärin huuhtelu aine ja vesi sisälle (toimintaohjeet purkin kyljessä)
-Autolla ajelua n.30min, muistaakseni...
-Tökötit pihalle (astiaan mihin myös vanhat pakkasnesteet laitoit)
-Muutaman kerran huuhtelee järjestelmän hyväksi puhtaalla vedellä. (Roppu kiinni vettä täyteen ja roppu auki, vedet pois jne.)
-Uusi termostaatti paikoilleen ja uudet nesteet (-36 pakkaskesto riittää aika pitkälle)
Eiköhän se jotenkin noi mene.

Kannattaa lopuksi auton antaa käydä paikoillaan jonkin aikaa noilla uusilla nesteillä, että järjestelmä ilmaa itsensä heti ja se vähäinen huuhteluvesi mikä jäänyt järjestelmään sekoittuu nesteeseen...
Re: Jäähdytinnesteen vaihto, vaihdon jälkeen nesteet katoaa?
Vaihdoinpa sitten autoon jäähdytinnesteet. Ensimmäiseksi ihmetyttää että tyhjennyspropusta sain ulos vain reilu 5 litraa, vaikka paperien mukaan nestettä pitäisi olla 8,5 litraa.
Varsinainen murhe on kuitenkin nyt se, että vaihdon jälkeen nestettä tuntuu häviävän johonkin. Ennen vaihtoa nestettä ei hävinnyt lainkaan, nyt katoaa noin puoli litraa / 100km. Vaihdon jälkeen olen ajanut nyt joku 200km, joten ei kai siellä enää mitään ilmataskujakaan pitäisi olla.
Ensimmäisenä tietty tuli mieleen että tyhjennysproppu alkoi vuotaa avaamisen yhteydessä, mutta se tuntuu olevan ihan kuiva. Mitähän ihmettä tuossa on voinut tapahtua? Tyhjennyksen jälkeen laitoin paisarin täyteen nestettä, ja kone päälle korkki auki. Koneesta tuli ilmakuplia ja termostaatin avauduttua nestettä sai lisätä vielä. Ei kai kansipahvikaan noin nopeasti voi hajota?
Edit:
Tarkemmin tutkien vuoto näyttää olevan jossain syylärin alaosassa, sen tyhjennyspropun lähellä. Varmuuden vuoksi nyt vaihdoin siihen proppuunkin o-renkaan, muttei auttanut mitään. Jotenkin vain tuntuu uskomattomalta että syyläri alkaa vuotaa heti kun vaihtaa uudet jäähdytinnesteet. Ainoa selitys joka itselle tulee mieleen, on se että joku on käyttänyt jäähdytinsementtiä tuohon ja uudet nesteet jotenkin ovat liuottaneet sen pois.
Mitähän tuohon automaattivaihteiseen NG900:n mahtaa uusi syyläri kustantaa? Cabbessa ja kovakattoisessa taitaa olla ihan samanlainen syyläri?
Varsinainen murhe on kuitenkin nyt se, että vaihdon jälkeen nestettä tuntuu häviävän johonkin. Ennen vaihtoa nestettä ei hävinnyt lainkaan, nyt katoaa noin puoli litraa / 100km. Vaihdon jälkeen olen ajanut nyt joku 200km, joten ei kai siellä enää mitään ilmataskujakaan pitäisi olla.
Ensimmäisenä tietty tuli mieleen että tyhjennysproppu alkoi vuotaa avaamisen yhteydessä, mutta se tuntuu olevan ihan kuiva. Mitähän ihmettä tuossa on voinut tapahtua? Tyhjennyksen jälkeen laitoin paisarin täyteen nestettä, ja kone päälle korkki auki. Koneesta tuli ilmakuplia ja termostaatin avauduttua nestettä sai lisätä vielä. Ei kai kansipahvikaan noin nopeasti voi hajota?
Edit:
Tarkemmin tutkien vuoto näyttää olevan jossain syylärin alaosassa, sen tyhjennyspropun lähellä. Varmuuden vuoksi nyt vaihdoin siihen proppuunkin o-renkaan, muttei auttanut mitään. Jotenkin vain tuntuu uskomattomalta että syyläri alkaa vuotaa heti kun vaihtaa uudet jäähdytinnesteet. Ainoa selitys joka itselle tulee mieleen, on se että joku on käyttänyt jäähdytinsementtiä tuohon ja uudet nesteet jotenkin ovat liuottaneet sen pois.
Mitähän tuohon automaattivaihteiseen NG900:n mahtaa uusi syyläri kustantaa? Cabbessa ja kovakattoisessa taitaa olla ihan samanlainen syyläri?