9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja mjava »

Yllätys yllätys, lampun pyyhlkijät eivät hievahdakkaan autossani. Toinen on jäänyt kummalliseen asentoon, mikä lienee hyvinkin yleistä.

Nyt pitäisi alkaa repeteeraus, tähän löytyy hyviä ohjeita foorumilta.

Mutta minkä sulakkeen takana nuo ovat? Kannattaisi varmaan ensi tarkistaa sulake ennen kun rupeaa purkamaan.

Tästä aiheesta on ollut paljon keskustelua, mutta en muista nähneeni juttua siitä mikä tuon jumiutumisen aiheuttaa. Toisin sanoen olisi kiva tietää, että voiko jumiutumista estää sitten kun olen huoltanut nuo pyyhkijät.
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: 9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja hz81 »

mjava kirjoitti:Yllätys yllätys, lampun pyyhlkijät eivät hievahdakkaan autossani. Toinen on jäänyt kummalliseen asentoon, mikä lienee hyvinkin yleistä.

Nyt pitäisi alkaa repeteeraus, tähän löytyy hyviä ohjeita foorumilta.

Mutta minkä sulakkeen takana nuo ovat? Kannattaisi varmaan ensi tarkistaa sulake ennen kun rupeaa purkamaan.

Tästä aiheesta on ollut paljon keskustelua, mutta en muista nähneeni juttua siitä mikä tuon jumiutumisen aiheuttaa. Toisin sanoen olisi kiva tietää, että voiko jumiutumista estää sitten kun olen huoltanut nuo pyyhkijät.
Niille on oma sulake koneen huoneen sulakerasiassa. Koko on 7 ampeeria.

Edit: Kokohan tosiaan on 7.5A! :lol:
Viimeksi muokannut hz81, Ma Tammi 28, 2008 21:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: 9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja mjava »

hz81 kirjoitti: Niille on oma sulake koneen huoneen sulakerasiassa. Koko on 7 ampeeria.
Katselin kaikki 7,5A:n sulakkeet konehuoneen puolelta ehjiä näyttivät olevan.

Onko jossain saatavilla tietoa mikä sulake kuuluu mihinkin (konehuoneessa). Ohjekirjasta en bongannut muuta, kuin kabiinin sisällä olevat.

Täytyy alkaa tutkimaan tuota pyyhinhommaa. Eikös tuon saa helpoiten testattua, kun antaa 12V moottorille suoraan?
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Moottoritilassa akun ja kuskin välissä on sulakerasia jonka kannessa on selostettu sulakkeiden merkitykset, sillä pärjää.
Jos pyyhkimiä testaa suoralla sähköllä akusta, ne voi saada pyörimään mutta ne on silti sen verran jumissa että vievät virtaan liiaksi ja paikalleen kytkettynä polttavat sulakkeen. Varsinkin mikäli salmiakin muotoiset ylivirtasuojat kotelon sisällä on korvattu metallipaloilla...
Piuhat oli niin että miinus mustaan ja keltainen & punainen on toinen liipaisu ja toinen jatkuva plus. Kun moottorin on ajanut nollakohdan yli liipaisusta, se menee 2-3 pyyhkäystä pelkästään jatkuvaa syöttämällä takaisin parkkikohtaan.

Ajovalon pesimiä kunnostaneena voi sanoa että yleisin syy epäjatkuvaan toimintaan on moottorien ankkurin johdelevyjen väliin kertynyt johtava p***a. Tuota sekoitusta kertynee hiilistä ja rasvasta ja ennenpitkää se alkaa hävittämään moottorilta tehoja ja/tai johtavuutta.
Viipparin paketti pitää aukaista, useammalla pikkumeisselillä sen saa lähes kiinnityskynsiä rikkomatta. Sitten nostelee koneiston osia ylös kunnes saa sähkömoottorin käteen (muista katsoa kummin päin se oli, teksi ylöspäin). Varo ettei se salmiakin muotoinen pala huku, se kuuluu sinne kiskojen väliin.
Mensselöi kaksi kynttä pois jotka pitää moottorin kuoren kasassa ja vedät palaset erilleen. Kun otat ankkurin ulos, huomioi muutamat prikat ankkurin molemmissa päissä. Sitten kapealla meisselin kärjellä putsataan välit ja hienolla hiomapaperilla kunnostat ne liukulevyt. Ja paketti kiinni, pysyy kasassa ilman niitä kynsiä. Moottoria voi testata irrallaan ja jos se tuli kuntoon niin siinä akselissa on vääntöä aika rajusti, näpit palaa vastaan puristaessa.

Joillakin on ollut ongelmia lisäksi rattaiden venymisten /koneiston osien kanssa eli osat ei enää toimi sulavasti kun rattaat ei ole pyöreitä tms.

Täällä on kuvia operaatiosta http://www.saab9000.com/procedures/elec ... epair.html
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
pamppu
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 16:45
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja pamppu »

http://pages.infinit.net/mlbriand/saab/ ... wiper.html

Ton operaation tein about kuukausi takaperin ja nyt tuntuu skulaavan taas.
ex - 9-3 Aero Coupe 2.3 -01
ex - 9-3 Stage Holset 2.3 +500hp -00
ex - 9000 2.3 19T -97
ex - 9-5 Aero Wagon -00
meverkko
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Su Touko 25, 2003 22:48
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: 9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja meverkko »

Mites on, noita rassanneista joku voisi tietää. Onko valonpyyhkimien osat samoja kuin esim og900:ssa? Ulkoiset osat ainakin näyttää äkikseltään samanlaisilta.
Saab 9-5 2,3T -07
Saab 900S -92
H-D Road King -03
Nikon @ http://ralli.verkkonen.net #1474
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: 9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Kirjoitampa ajatukset ääneen.
Omassa autossakin alkoi prakaamaan hanttimiehen puolen pyyhin tuossa talvella. Otin vaan sulakkeen pois, kun en jaksanut alkaa purkamaan.
Sen verran kuitenkin hyvät ohjeet tuossa pampun antamassa linkissä, että taidanpa alkaa nyt viettämään sitä laatuaikaa saabin kimpussa. Ei mulla muutakaan tekemistä olis ollu 8)
Sori turha postaus, mutta ei voinut mitään.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: 9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja saabracing »

meverkko kirjoitti:Mites on, noita rassanneista joku voisi tietää. Onko valonpyyhkimien osat samoja kuin esim og900:ssa? Ulkoiset osat ainakin näyttää äkikseltään samanlaisilta.
muistaakseni sisuskalut samat, jotain eroo oli ulko-osissa, mutta ne sisäosat käy siihen ng900 ulkokuoreen...
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: 9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Rapia kahden tunnin homma.. Ei oo muutakaan tekemistä niin kirjoitan kokemuksen syvällä rintaäänellä. Saa nauraa.

Tuli vähän yllättäviä hidastuksia matkaan, muuten olisi ollu läpihuutokeikka.
Pyyhkijänvarren poorit oli aika tiukkaan hapettuneet. Noh, lähti ne sitten fiilapenkissä, kun otti koko yksikön sulkineen irti. Valo ja vilkku oli kyl näpsäkän helppo irrottaa, samoten maski. Hieman ähkimistä aiheutti myös liittimen irroitus, aluksi. Sopiva talttameisseli vaan väliin niin sekin lähti helposti. Sitten tulostamaan ohje mekanismirasian avaamiseksi. Jossain tässä vaiheessa tuli "konepyorailija" ostamaan mun kesävanteet puis :( Noh, uusia isompia viikolla katsomaan.
Aika ähellys oli myös rasian klipsien kanssa, ihme ja kumma ettei meisseli lipsahtanut kertaakaan sormeen. Ratasviidakko oli oletettua yksinkertaisempi. Mutta, moottorin kannun klipsit oli kova pala. Jos jonkinmoista työkalua tuli kokeiltua, ennen kuin antautui. Yksi kollektoriväli oli ihan tukossa, mattopuukolla sai puhtaaksi. Muista lähti suurinpiirtein puhaltamalla liat. Ankkuri akkuporaan ja kupari kiiltäväksi. Kuin uusi. Paketti kasaan helposti ja kovalla itseluottamuksella autoon kiinni ja maskit ja kaikki paikalleen. Virrat päälle ja oli se aika showta kun itse koittaa nähdä liikkuuko pyyhkijä kun pissittää. Muutama nopea liike ja ei hemmetti.. eikö se muka liiku!! Pimeä alkoi tulemaan ja eikun taas auton nokka purkuun ja moottori käsiin. Nyt meni jo muutamassa minuutissa. En moottoria avannut uudelleen, koitin vaan patterivirralla, että se pelaa. Hienosti toimi. Sen verran oli yksinkertainen se ratassysteemi, noin niinku osien puolesta, ettei sitäkään väärin saa koottua kovin helposti. No paketti kasaan taas samaa tietä ja uudelleen autoon kiinni. No nyt se jo liikkuu!!! Jätin sulan sojottamaan ylös, kun pissittelin ja pistin autoon virtoja uudelleen ja uudelleen tuntui, että löytyi parkkikohta. Sulka jäi aina samaan kohtaan klo kahteen. Ovi oli ollut auki paljon ja pissiteltu oli paljon. Pistin siis auton käymään ettei mene akku tyhjäksi. Se OLI jo tyhjä :evil: Nyt oli vähän sekaiset tunteet. Pyyhkijä taitaa toimia, mutta onko akku noin sökö. Hetken aikaa akkulaturi kiinni ja lähti kivasti käymään. Pieni ajolenkki vähän väliä pissitellen, vaikka kaikki jäätyikin lasiin kiinni. Tuntui se valokeila sen verran liikkuvan, että kai se sulka siinä edessä viuhui. Kotiin ja kas, sulka edelleen parkkeeraa klo kahteen. Poori auki ja sulka oikeaan kohtaa ja sisälle lämmittelemään. Ja tässä sitä nyt ollaan.
Sitten kun kuskin puoli alkaa tökkimään, niin onpa simppeli homma tiedossa. :mrgreen:

Se sulake on muuten nro10 konehuoneen puolella. Kyllä mun manuaalissa nekin on mainittu.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
konepyorailija
"Tuplakaasari"
Viestit: 69
Liittynyt: Ma Marras 19, 2007 12:30
Paikkakunta: Ulvila / Pori

Re: 9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja konepyorailija »

Ei ollut sitten ihan läpihuutojuttu vaikka vähän meinasit :lol:
NYT AJETAAN:Polo -98, Mondeo farkku -01 "TAHTOO OG AERON"
EX AUTOJA:900 S TURBO -96, 900i 8v -85, 900i 16v -89, 900se -95
Sekä noin 100 muun merkin edustajaa.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: 9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Ei ihan ollu ei :) Vaikkakin nopsa keikka se olis ollu, jos olis laakista toiminut. En sitten tiedä miksei ekalla kerralla toiminut.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Tuota, tuota... Mulla noi penteleet toimii myös ihan miten sattuu. Toinen menee omassa tahdissaan kuin toinen. No kelasin juuri et en kyllä jaksa alkaa avaamaan noita. Ihan sama onko ne päällä vai ei. Kuhan pysyvät alhaalla. Katoin tästä topikista neuvon ja menin poistamaan tuon sulake nro 10:n. Eipä auttanut, vaan pennahiset jatko vaan "puhdistushommiaan" väärään tahtiin. Oli näköjään sulake palanut myös.

1. Jännä että toimivat vaikka sulake on palanut/pois paikaltaan :? :? 8O

2. Toimiikohan kunnolla jos laittaa toimivan sulakkeen (tähän vastaus huomenna kun käyn noutamassa uuden sulakkeen.)

Vastauksia? Onko mun auton sähköt ihan sekasin? :wink: :cry:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Vaikka se sulake olisi palanut niin liipaisuvirta tulee pyyhkijöille silloin kun vetää viiksestä ja ne sulat liikkuvat sen avulla (edellyttäen että moottorit on kunnossa eli puhtaana ja että muu mekaniikka ei jarruta vastaan) ja siksi ne sulat jää ihan satunnaisiin paikkoihin.
Todennäköisesti sulake palaa uudelleen jos se on nyt palaneena, eli moottorit on likaiset/mekaniikka jumissa joka aiheuttaa ylivirran ja sulake palaa uudelleen.

Kun pyyhkijät toimii kunnolla niin liipaisuvirta (viiksen veto) saattaa pyyhkimismekaniikan rattaat parkkipisteen yli liikkeelle ja sulakkeen virroittamana systeemi pyyhkäiseen kolme kertaa kunnes saapuu mekaniikan stoppipisteeseen (tätä varten siellä nurkassa on sellainen pieni valkoinen ratas joka käyttää metallisia kärkiä, joita voi joutua myös joskus elvyttämään).

Jos haluatte saada ne pyyhkimet halvalla kuntoon niin avattava ne yleensä on ja moottorin liukurenkaat putsattava. Aivan turha toivoa kuuta taivaalta ja ihmettä sattuvaksi, tässäkin taas on aivan liian vähän käyttöä kestävä apulaite josta valmistaja olisi pitänyt tuotevastuuseen saada.

Jos ne sulat haluaa parkkeerata johonkin pisteeseen niin yksi kerrallaan valonpesimen kolminapaisen liittimen irrottamalla ja viiksestä vetämällä ne voi saada osumaan paikalleen. Sitten vaan johto jätetään irti.
Toinen vaihtoehto on poistaa sulat varsineen. Kolmas vaihtoehto on ottaa se liitin heti irti ja löysätä sulan varsi, nostaa vartta booreilla sen verran että saa asennon mieleisekseen (olis vinkeen näköistä jättää ne pystyyn) ja mutteri kireelle takaisin.

Kesällä tai lämpimässä tämäkin homma kannattaa tehdä ja vaikka fiksausta voi testata virtalähteellä/akulla pöydällä niin silti se voi viedä niin paljon virtaa että autossa kahden huonosti toimivan viipottimen kuorma polttaa sulakkeen.

Ja homma on erittäin todennäköisesti vastassa 2-3 vuoden päästä uudestaan.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: 9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Todellakin. Purkuhomma on todella simppeli, ainakin näin rc-harrastajan vinkkelistä, Nuo sähkömotit kun on jotakuinkin tuttuja kapineita. Siihen taas, että pesimen yksikkö on kätösessä ei tarvita kuin 3 työkalua. Saab tehty korjattavaksi :lol: Kollektorin putsauksen jälkeen ainoa ihmettelyn aihe on sulan saaminen parkkeeraamaan oikeaan paikkaan, mutta kun vähän tutustuu mekanismiin, ja kerran pari kokeilee, niin homma selviää kyllä. Itse pistin vaan summissa liipaisuapurattaan tms. paikalleen (se punainen) ja katsoin mitä sulka tekee. Sulka kulki molempiin suuntiin mutta jäi aina yhteen paikkaan parkkiin. Sen jälkeen avasin mekanismin takakannen (uudelleen.. ja uudelleen) ja siirsin pyyhkimen siirtäjän äärilaitaan, pyyhkijän oikeaan parkkikohtaan ja punaisen rattaan kolon täsmäämää tätä kohtaan. Paljon hienomman näköinen laite se on, kuin mitä se todellisuudessa on. Ei sikäli ihme, että maksaa marmoritiskillä niin hemmetisti.

Omat pyyhkijät kyllä kuolivat täysin kun otti sulakkeen nro10 pois... Ei viiksestäkään liikahtaneet. Jos haluaa ne varmasti tappaa täysin, niin tosiaan pari työkalua ja ottaa vaikka johdon irti pesimestä. Homma on yllättävän pieni. Tai vaikka koko pesimen pois samalla vaivalla. Ei ole kuin kahdella 10mm mutterilla kiinni.

Heh, tuohon vesa67:n kommenttiin vielä.
Voishan sitä tehdä johtotähdelle kunniaa ja laittaa toimivankin pyyhkijän sulat parkkeeraamaan ylös. Siinä se sitten pyyhii puolelta toiselle :) Tästä lähtökohdasta itse lähdin oikeaa parkkikohtaa hakemaan, kun summissa kasasin
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 Lampun pyyhkijän sulake

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Eli lyhyesti... Johdot poikki siis. :twisted:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Vastaa Viestiin