tehot katoaa!!
tehot katoaa!!
Apuja tarvitaan!!auto:saab 9-3 vm:98 136kw T5 (ohjainboksi vaihdettu)
Kertokaa te paremmin asian tuntevat!Minulla tuossa kävi niin, että tuntui nuo tehot katoavan kolmosvaihteen loppupään kierroslukemissa eli n.4000-5500.
Hyvin kiihtyi auto aina siihen asti että alkoi olemaan nuo parhaat kierrosalueet käsillä.4000 kierroksen jälkeen kesti melko pitkään tuo loppupätkä.
Muutaman kerran kokeilin uudestaan ja keskityin ahtomittariin(saabin vakioon).
Ahdot pysyy punaisella kunnes kirrokset menee sinne 4500, jonka jälkeen putoaa keltaisen puolelle.Eikös se ole ihan normaalia, että ahdot jonkun verran laskee kovemmilla kierroksilla?
Tuntuu että välillä paineet putoaa enemmän ja välillä vähemmän keltaisen puolelle.
kakkos vaihde menee mukavasti loppuun asti viisari punaisen puolella ja nelosella ja vitosella en ole niin pitkälle viitsinyt edes yrittää kun alkaa vauhti riittää näille keleille, mutta punaisella pysyy sen mitä uskaltaa polkea!
missähän mahtaa olla vika?kytkimen luistaminen?hukkaportin jousi?miten voisi koettaa ja saada selvyyttä asiaan?onko selkeitä asioita joista huomaisi missä vika?
Kiitokset jo etukäteen vastanneille ja pahoittelut vaikeasta ja epäselvästä tekstistä!
Kertokaa te paremmin asian tuntevat!Minulla tuossa kävi niin, että tuntui nuo tehot katoavan kolmosvaihteen loppupään kierroslukemissa eli n.4000-5500.
Hyvin kiihtyi auto aina siihen asti että alkoi olemaan nuo parhaat kierrosalueet käsillä.4000 kierroksen jälkeen kesti melko pitkään tuo loppupätkä.
Muutaman kerran kokeilin uudestaan ja keskityin ahtomittariin(saabin vakioon).
Ahdot pysyy punaisella kunnes kirrokset menee sinne 4500, jonka jälkeen putoaa keltaisen puolelle.Eikös se ole ihan normaalia, että ahdot jonkun verran laskee kovemmilla kierroksilla?
Tuntuu että välillä paineet putoaa enemmän ja välillä vähemmän keltaisen puolelle.
kakkos vaihde menee mukavasti loppuun asti viisari punaisen puolella ja nelosella ja vitosella en ole niin pitkälle viitsinyt edes yrittää kun alkaa vauhti riittää näille keleille, mutta punaisella pysyy sen mitä uskaltaa polkea!
missähän mahtaa olla vika?kytkimen luistaminen?hukkaportin jousi?miten voisi koettaa ja saada selvyyttä asiaan?onko selkeitä asioita joista huomaisi missä vika?
Kiitokset jo etukäteen vastanneille ja pahoittelut vaikeasta ja epäselvästä tekstistä!
saab 2,3T
Re: tehot katoaa!!
Mulla oli hiukan samanlaista ja vika oli ilmamassamittarissa. Tosin ahtoja en päässy kattelee kun on tää mopo ilman mittaria, mutta suunnilleen 3500-4500 hyytyi hetkeksi ja taas mentiin.
Kannatusjäsen
#3382
#3382
Re: tehot katoaa!!
Tässä oli kyse T5-vehkeestä joten IMM ei tässä voi olla vikana : )tlaakso kirjoitti:Mulla oli hiukan samanlaista ja vika oli ilmamassamittarissa. Tosin ahtoja en päässy kattelee kun on tää mopo ilman mittaria, mutta suunnilleen 3500-4500 hyytyi hetkeksi ja taas mentiin.
Re: tehot katoaa!!
Juu ei minunkaan käsittääkseni ole kyse ilmamassamittarista tässä tapauksessa...itsellä heräs ajatus tosta hukkaportin kellosta vai mikä se nyt nimeltään olikaan.Mutta epäilen sitäkin kun ei tunnu aina oikuttelevan.Hetki sitten ajaessani tuntui taas toimivan ihan OK!
onko kellään ollut kokemuksia loppuun ajetusta kytkimestä?voisiko se olla oikuttelun syynä?
onko kellään ollut kokemuksia loppuun ajetusta kytkimestä?voisiko se olla oikuttelun syynä?
saab 2,3T
Re: tehot katoaa!!
No, luistaako se sitte?saab2,0T kirjoitti: onko kellään ollut kokemuksia loppuun ajetusta kytkimestä?voisiko se olla oikuttelun syynä?
Eli suurimmalla vaihteella kasvaa vain kierrokset mutta ei nopeus, kun painaa sen oikean puoleisen läpykän lattiaan.
Re: tehot katoaa!!
9-3t vm-00 maptun3
#441
Nulla tenaci invia est via
#441
Nulla tenaci invia est via
Re: tehot katoaa!!
No kuule ku en tiedä luistaako...ei oo kokemusta luistelevasta kytkimestä joten,kysynkin miten semmonen käyttäytyy!!
Ei se oikuttele muilla vaihteilla,voiko se tulla esiin pelkästään kolmosella?
Sehän voisikin olla varteenotettava vaihtoehto se takapönttö ja katti.Pitänee yrittää selvittää asiaa!Ehkä nyt siis hyvä tilaisuus vaihtaa tota putkistoa ja kattia!siihen vaan tarvitaan kuulemma rahaa jonkun verran.
vielä tuosta takapöntöstä tuli mieleen..mahtaakohan se pitää jotain erillaista tai merkittävää ääntä jos menny tukkoon?


Sehän voisikin olla varteenotettava vaihtoehto se takapönttö ja katti.Pitänee yrittää selvittää asiaa!Ehkä nyt siis hyvä tilaisuus vaihtaa tota putkistoa ja kattia!siihen vaan tarvitaan kuulemma rahaa jonkun verran.

vielä tuosta takapöntöstä tuli mieleen..mahtaakohan se pitää jotain erillaista tai merkittävää ääntä jos menny tukkoon?
saab 2,3T
Re: tehot katoaa!!
No ainakin on huomattavasti hiljaisempi.saab2,0T kirjoitti: vielä tuosta takapöntöstä tuli mieleen..mahtaakohan se pitää jotain erillaista tai merkittävää ääntä jos menny tukkoon?

Pistä emäntäs tai kaveri polkemaan kaasua... kyllä sen pitäisi huomata onko tukossa vai ei.
Eikös sulla ollut jokin aika sitten ton chek engine valon kaa ongelmia

Kytkimen luisto ei vaikuta ahtopaineisiin mutta kiihtyvyyteen saattaapi vaikuttaa oleellisesti...
Testaus:
(itseäni lainaten)
arttu kirjoitti: Eli suurimmalla vaihteella kasvaa vain kierrokset mutta ei nopeus, kun painaa sen oikean puoleisen läpykän lattiaan.
Re: tehot katoaa!!
juu olihan mulla sen CE valon kanssa jotain ongelmaa!se kyllä katos ku vaihtoi sitten ton suodattimen autoon!ilmeisesti ollut sitten hengitysvaikeuksia.
pitää kokeilla tota paikallaan kaasuttelua.Kiitoksia vinkistä!
se kytkin ei kyllä mulla ole tuon kuvauksen mukaan käyttaytynyt, siis suurimmalla vaihteella!
siispä kai viittaa nämä oireet sinne pöntön tai katin suuntaan.Kumma kyllä...viimepäivinä ei taas ole oireillut mitenkään, mutta eiköhän tuo alota kun pitäis lappiin lähteä ajamaan.siellähän sitä kelpaa lopettaa toimintansa kun suoraa riittää silmän kantamattomiin ja apuja ei näy missään.

pitää kokeilla tota paikallaan kaasuttelua.Kiitoksia vinkistä!

se kytkin ei kyllä mulla ole tuon kuvauksen mukaan käyttaytynyt, siis suurimmalla vaihteella!
siispä kai viittaa nämä oireet sinne pöntön tai katin suuntaan.Kumma kyllä...viimepäivinä ei taas ole oireillut mitenkään, mutta eiköhän tuo alota kun pitäis lappiin lähteä ajamaan.siellähän sitä kelpaa lopettaa toimintansa kun suoraa riittää silmän kantamattomiin ja apuja ei näy missään.
saab 2,3T
Re: tehot katoaa!!
Meinasin vain että olisko se CE vikavalo vielä kummitellut ja aiheuttanut epänormaalia toimintaa.
Siinä kaasuttelussakin on yksi hyvä asia tietää, nimittäin katti ei pitemmänpäälle tykkää jos putki tukossa ja polkee kaasua hullunkiilto silmissä.
Eli kohtuus kaikessa...
Siinä kaasuttelussakin on yksi hyvä asia tietää, nimittäin katti ei pitemmänpäälle tykkää jos putki tukossa ja polkee kaasua hullunkiilto silmissä.

Eli kohtuus kaikessa...
Re: tehot katoaa!!
Ihan ensimmäiseksi kannattaa käydä luetuttamassa vikakoodit...
Autot nyt:
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
-Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Peugeot 106 Rallye 1997. Audi A4 1.8t 2000.
Re: tehot katoaa!!
Aiemmin käytiin tällaista keskustelua kun syylliseksi sittemmin paljastui tukkeutunut katti:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=61536
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=61536
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: tehot katoaa!!
en taida kyllä vikakoodeja luetuttaa kun se CE valo ei oo palanut pitkään aikaan eikä vilkuta kun pitää virrat päällä...se oli sillon aikasempi ongelma...ei taida enää liittyä tähän ongelmaan mitenkään,ONNEKS!
Juu pitää sen polkemisen kanssa tosiaan olla varovainen jos siellä jotain vikaa on!nyt on kyllä toiminut ihan täysin oikein ja hyvin...oiskohan ollu se vika niitten tehojen kanssa vaikka kiinni jostain hetkellisestä seoshäiriöstä....autossa on BSR:n lastu!jospa siellä puolella ois käyny joku pieni fiba!
en tiedä...no pääasia että se toimii nyt vaan niin ku pitää!

Juu pitää sen polkemisen kanssa tosiaan olla varovainen jos siellä jotain vikaa on!nyt on kyllä toiminut ihan täysin oikein ja hyvin...oiskohan ollu se vika niitten tehojen kanssa vaikka kiinni jostain hetkellisestä seoshäiriöstä....autossa on BSR:n lastu!jospa siellä puolella ois käyny joku pieni fiba!

saab 2,3T
Re: tehot katoaa!!
rupesin tossa miettimään sitä vikakoodien luetusta...ootte te pojjaat kyllä oikiassa,kyllä ne kai kannattaa luetuttaa vaikka ei autossa nyt oo mitään ongelmaa!voi nimittäin paukahtaa kalliskin keikka jos ei ota neuvoja vastaan kun niitä tarjotaan.Vähän hidas sytytys tai muuten vaan pitkät piuhat mulla! 

saab 2,3T