Clamp kimppatilauksia???

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4570
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Onpahan muuten petollisen samanlainen tuote PFS:llä kuin Elkpartsilla:
http://www.partsforsaabs.com/images/lar ... _large.jpg
http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/3228

selvyyden vuoksi siis pitää sanoa että minulla on tevisun clamppi ja se toimii, mutta siinäkin jäi asennuksessa millin rako ylä- ja alapalikan väliin.
Kannattanee ottaa vakavissaan tuo koon ongelma ja tarvittaessa käydä jossain pajalla jossa on iso pora/jyrsin hoitamassa homma kuntoon.
Ei pajavasaraa asennukseeen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja tevisu »

selvyyden vuoksi siis pitää sanoa että minulla on tevisun clamppi ja se toimii, mutta siinäkin jäi asennuksessa millin rako ylä- ja alapalikan väliin.
Tuossa meikäläisen palikassa on tarkoituksena, että jääkin ~1 mm kiristysvaraa mahdollista löystymistä varten. Siis täysin harkittu ominaisuus tuossa palikassa ja tämä on huomioitu valmistusvaiheessa. Löystymistä ei ole minun korviini tosin kuulunut tapahtuneen. Tuo rako siis PITÄÄ jäädä. Asennusohjeessa ei tuosta ole mainintaa, mutta asian olen monelle kertonut sitä kysyttäessä. Asennusohje siis tuolta osin susi - pahoittelen. Koneistettu reikä on kappaleessa sivusuunnassa oikean kokoinen ja ~1 millin raon kappaleiden väliin jäädessä asennus on kohdillaan. Osalle on jäänyt vähemmän, osalle enemmän. Ohjaustehostimen putkissa lienee siis eroja.

Jos jonkin valmistajan clampissa reikä on 35 mm, on mahdollista jumitus ohjauksessa - kuten kahdella minulle soittaneella, clampin ulkomailta tilanneella saabistilla. Toinen ko. herroista koneisti reiän uudelleen, nimeä en valitettavasti muista.

Jos valmistamani palikan asennuksessa on jollakin vielä epäselvää, pistäkää yv tulemaan ja selvitetään mahdollinen ongelma. Vastaan erittäin mielelläni asennusta koskeviin kysymyksiin.

PS. Tällä hetkellä ei ole tosiaan clamppien teko mahdollista.
JRe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:24
Paikkakunta: Espoo

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja JRe »

Kiitos vastauksesta ja varmennuksesta koon suhteen.

Luin PFS:n paketin mukana tulleet ohjeet ja niissäkin painotetaan liikakiristyksen vaarasta.

Lainaus asennusohjeeseen:
Tighten the fasteners progressively in accordance with one another. Note:
It is easy to damage the clamp if not pulled down progressively. Do not over tighten. "Warning: - over-tightening may lead to restricted steering movement !"

Eli täytyy asentaessa laittaa tiukalle vuoronperään molempia kiristäen (yhtäpaljon), muttei pakolla ylä- ja alaosaa yhteen asti.

Näillä tiedoin rohkaistun kokeilemaan asenustakin.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
JRe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:24
Paikkakunta: Espoo

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja JRe »

JRe kirjoitti: Näillä tiedoin rohkaistun kokeilemaan asenustakin.
Asennus on tehty.
Vihjeeksi voin sanoa että menee liian kireelle helposti.
Ensi kokeilulla ohjaus jämähteli oikealle käännyttäessä.
Löysäsin kiinnitystä pari kertaa ja jämähtely hävisi.

Toinen asennusvihje: PFS:n ohjeen mukaan kiinnitys tulee yhteen valmiiseen reikään (suojaläpyskän yksi kiinnitysreikä) , joka porataan 6-> 8mm,
itse en saanut tähän pulttia laitettu ennenkuin olin kiristänyt muut.
Pidin kohdistaaksessa ohuempaa ruuvaria reikien läpi, ja pultti menikin helposti läpi myöhemmässä vaiheessa.

Palautus testissä
- kaikki kääntö vasemmalle kädet irti ratissa ja hiljaa eteenpäin
=> ratti suoristuu nätisti.
- kääntö oikealle
=> Oikealta palautus on hieman tahmeampaa ääri asennoissa.

Tekemättä vielä:
Nostan auton etupään ilmaan ja löysään kunnes ei enää jämähtele yhtään.
Testaan tämän jälkeen kiinnityksen / ajotuntuman uudelleen.

Nykyisellään todettua (nastarenkaat, vakio):
Uraisella asfaltilla ajettaessa, tuntuisi menevän paremmin suoraan ilman
väkinäistä "kädenvääntöä" ratin kanssa (urat / montut tiessä).
=> ei ainakaan huonompi kuin ennen.

Kysymys ennen jatkotoimenpiteitä: Onko muilla asennuksen jälkeen tunnettavissa pientä tahmeutta ohjauksessa oikealle (palautus oikealta hiljaisessa nopeudessa), eli onko se ominaisuus jonka tiukempi kiinnitys tuo tullessaan ? (oletan ettei)
... vai onko se vielä liian kireällä / sopimaton osa kokonaan ?

PS. Ihmetyttää miten heppoisesti ohjauslaite on kiinni rungossa.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
AP
"Hirsch"
Viestit: 818
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 11:14
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja AP »

Hyvä että tulee kokemuksia tästäkin clampista!

Kaippa tuo pitää itsekin tilata. Tuota reikäähän voisi kokeilla vähän työstää isommaksi, jospa se sitten asettuisi paremmin. Jos tuo reikä on liian pieni, niin senhän täytyy rutistaa putkea myös toisessa suunnassa. Tällöinhän tuo löysyttäminen ei välttämättä auta niin paljoa :roll:
JRe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:24
Paikkakunta: Espoo

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja JRe »

JRe kirjoitti: Tekemättä vielä:
Nostan auton etupään ilmaan ja löysään kunnes ei enää jämähtele yhtään.
Testaan tämän jälkeen kiinnityksen / ajotuntuman uudelleen.
Tehtyä:
Etupään nostettu ilmaan ja aloin väljentää reikää tiukkuuden vuoksi, akut lampusta ja porasta loppu => Alkuperäinen clamppi laitettu takaisin vertailua varten (ei eroa nastarenkailla lumella).

Toinen (/kolmas) yritys asentaa: Seuraavana päivänä reikä isommaksi, ja etupää taas ilmaan. Asensin "sormikireydelle" josta vain hieman avaimilla => jumii, aloin löysyttämään ja hakemaan milloin ei enää jumisi =>
2000 kg:n hallinosturi hajosi ! (SAABin oma tunkki kesti toisella puolella :) ).

Clampin asennus jää osaltani tähän. Totean itsekin saman ongelman kuin nimimerkillä "pohjoma", eli clampin sisäreikä on liian pieni eikä sitä saa seurauksitta hyvin kiinni.

Ensiasennuksen jälkeen ongelmaksi jäi oikealta palautuminen hitaissa vedoissa esim. parkkihallissa ajo.

Seuraavaksi:
Laitan myös kyselyä PFS:lle asiasta ja mahdollisesti palautan / vaihdatan tuotteen.
tai
myyn clampin halukkaalle ostamaani hintaan, nouto/toimitus vaikka tänään
tai
Löytyykö foorumilta työvälineiden omaavaa tekemään clampista sopivaa (reikä isommaksi) / tietoa missä moisen operaation voisi tehdä. Minkä hintaisesta operaatiosta olisi kyse ?

PS. Ei hyvä alku Saabin "tuunaamiselle", jota autonvaihtokuumeen laskemiseksi aloin puuhata.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Onko se ohjaustunkki tosiaan niin paperia, että pienimmästäkin puristuksesta menee lyttyyn?? 8O Miten moista voi edes sitten saada tukevasti kiinni? Pitää varmaan ottaa oma clamppi duuniin mukaan ja lykätä isolla pylväsporalla 36mm terä läpi. Alumiiniahan se on, mennee helposti.

Kävin mittaamassa "tunkin" halkaisijan ja näytti olevan 36,11mm miminissään. Pienempää lukemaan en saanut vaikka kuinka putsasin kurat pois. Jos clappi tosiaan on 35mm niin onhan tuossa selkeä ongelmapaikka.
Viimeksi muokannut Tomsson, Ma Maalis 24, 2008 13:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja Hook »

Powerflexit molemmin puolin ohjausakselia on turvallisempi vaihtoehto tuossa suhteessa. Ei lytistä putkea ja tukee ohjausakselia molemmin puolin entistä tukevammin, kun taas klamppi siirtää sivuttaisvoiman pelkästään apparin puolelle. Itellä oli klamppi ~50t, nyt 30t powerflexit, jotka kaikenlisäksi halvemmat.

Hook
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
JRe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:24
Paikkakunta: Espoo

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja JRe »

Tuntuisi olevan melko ohkaista putkea.

Mielikuvani on että liian pienellä ympärysmitalla clamppi puristaa kiinnityksen sivuilta (putken ylä- ja alapuolelta) sen verran että putki antaa periksi ja sisätavarat hankaavat, vaikka muutoin kiinnitys on löysästi.

Olikohan sitten niin että terästanko tukee itse clampin kiinnitystä, ettei se rasita liikaa rintapeltiä ? Nythän ilman joustoa, rasitus siirtyy aika välittömästi rintapellin kiinnityksiin.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja tevisu »

JRe kirjoitti: Olikohan sitten niin että terästanko tukee itse clampin kiinnitystä, ettei se rasita liikaa rintapeltiä ? Nythän ilman joustoa, rasitus siirtyy aika välittömästi rintapellin kiinnityksiin.
Maailmalta on kantautunut "uutisia" murtuneista rintapelleistä kun on ajeltu clamppi paikoillaan ilman tukitankoa. Toki voi olla huu-haa -juttuja, mutta itse en viitsisi ilman ajella jos palikan kerran päättää asentaa.
JRe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:24
Paikkakunta: Espoo

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja JRe »

JRe kirjoitti: Seuraavaksi:
Laitan myös kyselyä PFS:lle asiasta ja mahdollisesti palautan / vaihdatan tuotteen.
tai
myyn clampin halukkaalle ostamaani hintaan, nouto/toimitus vaikka tänään
tai
Löytyykö foorumilta työvälineiden omaavaa tekemään clampista sopivaa (reikä isommaksi) / tietoa missä moisen operaation voisi tehdä. Minkä hintaisesta
PFS:ltä sain vastauksen, jossa kysyin sekä sisähalkaisijasta että mahdollisesti eroja USA ja suomi autojen kesken, jos osa tehty USA autolle.
Vastaus suurinpiirtein: USA / suomi autoissa ei ole eroa putkessa, eikä kukaan ole kyseistä osaa palauttanut heille sopimattomana. Sain kyllä luvan palauttaa osan halutessani / rahat takaisin.

Kokeilen vielä kerran asennusta paremmilla ilmoilla (ja kunhan saan tunkin vaihdettua / korjattua). Aikaisemmin asentaessa olen pyöritellyt alemman mutterin sormin aika pohjaan, ylempää sitten olen alusta asti joutunut kiertää avaimella huonompien kierteiden takia, ehkä olen kiristänyt aluksi liikaa alhaalta, kuten myös ylhäältä.

Onko kukaan saanut kyseistä clamppia asennettua ilman poraamista ?

Tomsson: oletko jo kokeillut (alkuperäisenä) ?

nm. Poraus/sorvaus paikka on vielä haussa.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

JRe kirjoitti:
Tomsson: oletko jo kokeillut (alkuperäisenä) ?
En ole. Tänään tuli osa ja on se sen millin liian pieni. Kylmäsovitin clampin "yläleukaa" putken ympärille ja noin 2mm rako jaa leuan pohjaan, kun reunat ottaa jo kiinni putken kylkiin. Helppo kuvitella miten reunat lytistää jos tuon niin kireeseen kiristää, että tuo 2mm rako menee kiinni.
Otan huomenna duuniin mukaan ja lykkään 36mm terän läpi. Kerron sitten miten käy asennuksen kanssa.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
Tomsson
"Hirsch"
Viestit: 725
Liittynyt: Ti Heinä 31, 2007 17:59
Paikkakunta: Nakkila

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja Tomsson »

Noniin, 1h20min vääntämistä ja clamppi on paikallaan ja pieni koeajo tuossa kääntymispaikalle jo suoritettu.
Kuten kenties kävi jo ilmi, niin en tuota paikalleen edes yrittänyt ilman reiän suurennusta millillä. Tänään 10min firaabelia töissä ja isolla pylväsporalla läpi suuremmaksi. Pistin clampin leuat suoraan vastakkain pultein ja painoin reiän niin, että clamppi oli ensinnäkin passissa ja että joka puolen reikään lähti 0,5mm kamaa pois. No okei, +/- 0,2mm. Meni todella kivuttomasti, toki riippuu vähän koneestakin. Terän kunto oli 9+ ja kierroksia masiinassa 102rpm.
Asennus. Ruuvasin ensin clampin ilman tukitankoa paikalleen, niin kireään kuin se meni, leuat vasten toisiaan. Noin milli ennen kuin leuat oli vastakkain alkoi mielestäni putki kiristymään. Kokeilin testiajon varovasti. Ykkösellä ryömintävauhtia ja ohjaus palautti laidoista keskelle täysin mukisematta eikä mitään takeltelua tai tehostimen turhaa ulinaa kuulunut. Ainoa vääntö oli tukitangon kanssa, vähän se jotenkin kampesi, mutta meni aika pienellä vääntämisellä kuitenkin hyvin päin sekä clampin että lokarin päästä. Toiselle puolen pelliä en kyllä isoa prikkaa saanu sopimaan, otti kiinni siihen raidetangonreiän pokkaukseen. Pistin sitten sisäpuolelle pienen prikan ja tukitangon sitä vasten sitten. Luulis pysyvän. Piirsin vielä maalitussilla valkoisen viivan putkeen clampin viereen. Vilkaisen siitä myöhemmin onko putki pysynyt clampin otteessa.

Mihin te ton toisen mutterin hukkasitte? Vai onko se nimenomaan sitä varten että toisen saa hukata?
Nyt menen isommalle koeajolle ja haen bensaa, heips.

Lisäys.
Harmillisen liukas keli napsahti. Kyllä eron silti huomaa. Auton nokka reagoi pieniinkin nopeisiin edestakaisiin ohjausliikkeisiin napakasti. Orkkiksena hyvä kun kori ehti niiata. Joka tavalla napakampi ajaa. Voisi sanoa että auto vaihtaa ajosuuntaa nyt terävämmin. Perän kanssa sai olla vähän varovainen :roll: Vähän liian aikaisin kääntää nyt mutkaan kun aiemmin, joutuu vähän rattia oikaisemaan :) Tuulisella aukealla ajoin 1km suoraan koskematta rattiin. Tuulensuojaan tullessa tarvittava korjausliike oli noin 5millimetriä, eli lähes olematon. Eipä tuolla tehoja tiehen saanut, mutta nekin vähän jotka sai, niilläkin huomasi eron. Ei ratti muljannut vaikkei pitänyt edes kiinni kiihdytyksessä (joo olin varovainen).
Omasta kokemuksesta voin tätä clamppia ihan suositella, JOS on mahdollista porata/porauttaa reikä 36 milliseksi. Siten sopii lähes täydellisesti. Halpahan toi kerran on olevinaan.
9-3 2.0t | Talvilook BSR stg2 #3630 Soita ihmeessä, jos kysyttävää Saab-projekteistani 050-3428322
The green in the grass and the red of our Saab's, are the colours of stardust.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Mulla on genuinesaab.com:ista tilattu malli ja meni paikoilleen ilman sorvailuja.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
JRe
"Kaasari"
Viestit: 43
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:24
Paikkakunta: Espoo

Re: Clamp kimppatilauksia???

Viesti Kirjoittaja JRe »

Clampin asennuksesta vielä:

Clamppi porattu 36 mm:ksi ja asennettu paikoilleen parisen viikkoa sitten.
Ei tarvinut jättää / enää jäänyt jälkikiristämisen varaa, sai vetää mutterin/pultin kunnolla kiinni, onnekseen on riittävän tiukka. Pysyy tukevasti kiinni eikä jumita ohjausta (testattu eturenkaat ilmassa).

Kommentti käytöstä:
Talvirenkaiden jälkeen, kesärenkailla ajamisessa täytyi otta toinenkin käsi ratille ja harrastaa "kädenvääntöä" ratin kanssa suunnasta minne mennä. Clampin asennuksen jälkeen, ohjaaminen onnistuu yhdelläkin kädellä.
Tuella on suuri vaikutus ohjausominaisuuteen.
SAAB 9-3 2.0t SE AT 5d 2002
Vastaa Viestiin