ABS-anturien resistanssit

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
Weccu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 20:46
Paikkakunta: Hyvinkää

ABS-anturien resistanssit

Viesti Kirjoittaja Weccu »

Ongelma on ABS-jarrujen toiminta kun auto on jo melkein pysähtynyt.Aiheesta on palstalla keskusteltu ennenkin.Tuntuu kuin ABS yrittäisi vapauttaa jarrua vaikka rengas ei luista.Rajummin jarrutettaessa auto tempaisee ohjausta oikealle.Merkkivalo ei tällöin pala.Kun sulakkeen poistaa,valo syttyy,ei tällaista jarrujen puoltoa enää esiinny.Jarrut on puhdistettu joka kulmasta. Tietääkö joku viralliset ohmiarvot ng900 -94 autoon.Autodata sanoo etupiiriin 1015-1245 ohmia, itse sain mitatuksi 1475/1494. Miten on viisaat?
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Re: ABS-anturien resistanssit

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Hieman OT, mutta kuitenkin...
Kas kun kuvittelin että tuo ABS-toiminta juuri ennen pysähtymistä oli minulla joku erikoisvika jota ei muilla ilmene :)
Koitin hakea 9-3 ja 9-5 foorumilta juttua tästä, mutta mitään todellista en löytänyt, osaako joku osoittaa oikeaa paikkaa?

Ongelmanahan on tuo ABS-toiminta juuri ennen pysähtymistä, usein oikealle kovasti kääntäessä, mutta satunnaisesti myös ihan suoralla tiellä... Ei kuitenkaan niin että vaikuttais jarruihin mitenkään muuten, eli kovemmassa jarrutuksessa menee kyllä suoraa jne. Missään vaiheessa ei ole ABS varoitusvalo syttynyt, eli vikamuistista tuskin löytyis mitään.

Olisko yksinkertaisesti joku anturi viallinen tai väärässä asennossa?
Etupäähän on vaihdettu iskarit ja jouset, sama ilmiö ennen ja jälkeen, ja mielestäni anturit on kyllä ihan paikallaan edessä, takapään antureista ei ole mitään havaintoa :?
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
Weccu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 20:46
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: ABS-anturien resistanssit

Viesti Kirjoittaja Weccu »

Kyllä näin vaan tapahtuu.Eli jarrutettaessa ABS:n kanssa jarrut tempaisevat autoa sivuttain.Kun sulakkeen poistaa,puolto poistuu ja jarrutustapahtuma OK. Ilmeisesti joku jarru pyrkii vapauttamaan nestepaineen ja jarruteho heikkenee ko pyörästä. Dynamolla ajettuna tehot ovat kässäriä myöden tasoissa. Täytyy yrittää mitata myös takapiirin anturit.
nsn
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: La Maalis 17, 2007 13:56
Paikkakunta: Lahti

Re: ABS-anturien resistanssit

Viesti Kirjoittaja nsn »

Itselläni syynä tuohon on ollut että abs-anturi ei ole oikeassa asennossa suhteessa mittauskohtaa, ts. liian kaukana. Niin ja tosiaan ilmenee useiten käännyttäessä jyrkemmin.

Se miksi näin käy on että abs-anturissa oleva muovinen tappi(joka siis pitää anturin oikeassa asennossa) on mennyt poikki, eikä kiristämällä saa anturia pysymään suorassa kovin pitkään. Aina välillä olen sen suoristanut ja sen jälkeen se jonkun aikaa toimii ilman ylimääräisiä ruksutuksia.

Kerran on myös hajonnut yksi anturi ja silloin abs-varoitusvalo syttyi palamaan.
Weccu
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Huhti 22, 2005 20:46
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: ABS-anturien resistanssit

Viesti Kirjoittaja Weccu »

No niin.Löytyihän se vika.Aiheuttaja on ABS-anturin alumiinijalka,joka oli syöpyessään (maantiesuola?) taipunut ja vääntänyt anturia rattaan päältä lähelle vetoakselia.Ei siis ollut kummoinen homma paitsi että kiinnityspultti katkesi ja jouduin poraustöihin.Jarrulevyn kun irroitti,niin pääsi poraamaan ulkopuolelta pultin pois.Uusi anturin jalka on muovia (n.5€) ja ei varmasti mätäne. Ja taas toimii kuin enkeli.
Vastaa Viestiin