9-3 ostamassa
9-3 ostamassa
Hei
9-3 t A -01 ostamassa onko yleisiä ruostepaikkoja tai muuta huomioitavaa miten automaatti kestää ja mitä kannattaa tutkia erityisesti.
9-3 t A -01 ostamassa onko yleisiä ruostepaikkoja tai muuta huomioitavaa miten automaatti kestää ja mitä kannattaa tutkia erityisesti.
Hese
Re: 9-3 ostamassa
Taitaa vakiossa olla aika ongelmattomia nuo automaatit, ehkä sitten jos olisi viritetty jonnekkin 300hv paremmalle puolelle niin voisi automaatin kesto joutua koetukselle. ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Samoin ruosteen kanssa, en ole itse vielä ruosteista 9-3:a nähnyt eikä omastakaan ole löytynyt kuin oikein hakemalla pintaruostetta alustan osista. Mutta jos sitä olisi niin veikkaisin takaluukun alareunasta ja ovien alareunoista alkavan.
Enemmänkin moottoriin kannattaa kiinnittää huomiota, eli että on huollettu ajallaan ja huoltokirjasta merkinnät löytyy ilman suuria huoltovälin ylityksiä. Samoin että huohotinjärjestelmä pelaa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Samoin ruosteen kanssa, en ole itse vielä ruosteista 9-3:a nähnyt eikä omastakaan ole löytynyt kuin oikein hakemalla pintaruostetta alustan osista. Mutta jos sitä olisi niin veikkaisin takaluukun alareunasta ja ovien alareunoista alkavan.
Enemmänkin moottoriin kannattaa kiinnittää huomiota, eli että on huollettu ajallaan ja huoltokirjasta merkinnät löytyy ilman suuria huoltovälin ylityksiä. Samoin että huohotinjärjestelmä pelaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 ostamassa
Juu, itellä ei ole vielä muuta pahaa sanottavaa ollu automaatista paitsi että kaupungissa imee bensaa kuin sieni
Mulla kuskin ovi sekä takalokari alkaa ruostua saumasta. Edellisen omistajan toimesta ilmeisesti kolhittu jonnein ja laitettu korjauskynää päälle, ei sinänsä ihme että alkaa kukkia. mutta tuo oven yläreuna on aivan kolhuton ja ruostuu maalin alta. :O
Totanoin ja lisättäköön vielä sen verran että kannattaa käydä koeajamassa 9-5 ennen lopullista ostopäätöstä![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Mulla kuskin ovi sekä takalokari alkaa ruostua saumasta. Edellisen omistajan toimesta ilmeisesti kolhittu jonnein ja laitettu korjauskynää päälle, ei sinänsä ihme että alkaa kukkia. mutta tuo oven yläreuna on aivan kolhuton ja ruostuu maalin alta. :O
Totanoin ja lisättäköön vielä sen verran että kannattaa käydä koeajamassa 9-5 ennen lopullista ostopäätöstä
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
#3272
Re: 9-3 ostamassa
Moi..automaatti pelittää varmasti ja ruostetta ei oo..olen just myymässä tämöistä samanlaista yksilöä..jes-712..ollut mulla uudesta asti..ja ainoo missä on hippu ruostetta niin..peilien alla!!!
T_vili
T_vili
Re: 9-3 ostamassa
Tuo osui silmiini: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=67608
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: 9-3 ostamassa
Tässä 7kk:n aikana 180tkm-220tkm:
-Kannen oikaisu, kansipahvin vaihto
-Ilmastoinnin kylmäainetäyttö
-Kompuran magneettikytkimen korjaus
-Sisäilmapuhaltimen nopeudensäädin
-Käsijarrun kengät
-Bensapumppu
-Muutamia alipainevuotoja ja haperoja letkuja vaihdeltu, takakontin vesivuotoja yms. pikkuremppaa
Onneksi kaikki rempat on pystynyt tekemään itse, muuten olis auton ostohinta jo tuplaantunut
ps. Ja nyt käy kolmella kiihdyttäessä, todennäköisesti sytytyskasetti mennyt.
-Kannen oikaisu, kansipahvin vaihto
-Ilmastoinnin kylmäainetäyttö
-Kompuran magneettikytkimen korjaus
-Sisäilmapuhaltimen nopeudensäädin
-Käsijarrun kengät
-Bensapumppu
-Muutamia alipainevuotoja ja haperoja letkuja vaihdeltu, takakontin vesivuotoja yms. pikkuremppaa
Onneksi kaikki rempat on pystynyt tekemään itse, muuten olis auton ostohinta jo tuplaantunut
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
ps. Ja nyt käy kolmella kiihdyttäessä, todennäköisesti sytytyskasetti mennyt.
Re: 9-3 ostamassa
Oliko nämä viat autoa ostaessa vai ovatko ilmaantuneet 7kk aikana? Tais olla varmaan kansiremppa ja sökö ilmastointi ainakin tiedossa?mursu kirjoitti:Tässä 7kk:n aikana 180tkm-220tkm:
-Kannen oikaisu, kansipahvin vaihto
-Ilmastoinnin kylmäainetäyttö
-Kompuran magneettikytkimen korjaus
-Sisäilmapuhaltimen nopeudensäädin
-Käsijarrun kengät
-Bensapumppu
-Muutamia alipainevuotoja ja haperoja letkuja vaihdeltu, takakontin vesivuotoja yms. pikkuremppaa
Onneksi kaikki rempat on pystynyt tekemään itse, muuten olis auton ostohinta jo tuplaantunut![]()
ps. Ja nyt käy kolmella kiihdyttäessä, todennäköisesti sytytyskasetti mennyt.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: 9-3 ostamassa
No onhan tuossa nyt 40tkm ajoakin, mutta mitään vikaa ei tietenkään ollut ostettaessa. Kansiremppa selvis parin viikon ajelun jälkeen enkä tosiaankaan maksanut sitä itse. Mutta laitoin tuohon ihan esimerkiksi että "mitä kannattaa tarkistaa" ostettaessa.peinu kirjoitti:Oliko nämä viat autoa ostaessa vai ovatko ilmaantuneet 7kk aikana? Tais olla varmaan kansiremppa ja sökö ilmastointi ainakin tiedossa?mursu kirjoitti:Tässä 7kk:n aikana 180tkm-220tkm:
-Kannen oikaisu, kansipahvin vaihto
.....
....
...
..
ps. Ja nyt käy kolmella kiihdyttäessä, todennäköisesti sytytyskasetti mennyt.
Ilmastointi oli ostohetkellä tehoton, mutta toimi. Kylmäaineen täyttö auttoi, mutta magneettikytkin ei jaksanut kumminkaan loppujen lopuksi vetää kompuraa päälle. Kaiken huipuksi kyrvähti vielä se puhallinmoottorin nopeudensäädin...
Mullakin oli tuohon 0-180tkm asti Länsi-auton valohoitokirja, mutta sellasia ei kyllä enää henkilökohtaisesti pidä juurikaan minään. Kun tekee itse, saa sellasen mitä haluaa ja voi syyttää vain itseään.
Oon kyllä käyttänyt autojani ja moottoripyöriäni 400euron öljyn+tulpan vaihdoissa, niistäkin on kokemuksia. Lähinnä auki pyörineitä ruuveja, vinkuvia hihnoja, apurunkoon nojaavia pakoputkia ja muutama naarmu sielä täällä. Ei kiitos enää
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
40tkm aikana varaosiin on mennyt vajaa 150e, joten siltä osin ei vituta, muutama kirosana on kyllä vikoja etsiessä ja korjatessa saattanut ilmoille kajahtaa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
ps. se kolmellä käyminenkin selvisi... yksi suutin ei saanut kunnolla sähköä (liitin+johto) hapettunut. Eli säästyin toistaiseksi sytytyskasetin ostamiselta.
Re: 9-3 ostamassa
Ruostepaikat, omasta löydettynä.387 kirjoitti:Hei
9-3 t A -01 ostamassa onko yleisiä ruostepaikkoja tai muuta huomioitavaa miten automaatti kestää ja mitä kannattaa tutkia erityisesti.
Konepelti: etureuna, tiivisteen alla oleva peltisauma.
Takaoviaukkot: lokasuojan ja kynnyskotelon taitos/reuna, sekä lukkosalvan vieressä pistehitsi +takalokasuojassa kylkilistan pikku palan alta voi löytyä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: 9-3 ostamassa
Terve!
Pikkasen apuja tarvittaisiin, kun olisi kiinnostusta saappia kohtaan.
Kohteena 9-3, 2,0 ei turbo, man. vm. 2000 aj. 188tkm, riittävillä varusteilla, "täydellä huoltokirjalla" (ehkä).
- Tässä ei taida olla di-kasettia, eli ei sitä vikakaan mitä niissä on?
- Huohotin? Näkyykö jossain huoltokirjassa jos vaihettu, vai erottaako sen jotenkin amatöörikin?
- Onko kaikissa kannenpultit löysällä ja sitä kautta joko kiristys tai kannentiiv.+kansiremppa tiedossa?
- Jakohihnaahan näissä ei ole? Mitens ketjun tai siihen kuuluvien osien vaihto/kilometrimäärä? Onko paha laittaa itse vai liikkeeseen suosiolla?
- Sidi jutut tiedossa, osittain. Purku ja jotain väliin tai englantiin korjaukseen. Tekeekö näitä joku Suomessakin?
- Muuta huomioitavaa?
Tarkoitus olisi ko autoa käydä lauantaina ihmettelemässä, joten pikaista varmistelua kaivataan, vai kannattaako suosiolla pysytellä muissa "kotteroissa".
Tarkoitus on saada luottopeli alle, ns. normihuolloilla, joten onko tästä siihen?
Kiitokset jos jaksatte neuvoa.
T. Juha
Pikkasen apuja tarvittaisiin, kun olisi kiinnostusta saappia kohtaan.
Kohteena 9-3, 2,0 ei turbo, man. vm. 2000 aj. 188tkm, riittävillä varusteilla, "täydellä huoltokirjalla" (ehkä).
- Tässä ei taida olla di-kasettia, eli ei sitä vikakaan mitä niissä on?
- Huohotin? Näkyykö jossain huoltokirjassa jos vaihettu, vai erottaako sen jotenkin amatöörikin?
- Onko kaikissa kannenpultit löysällä ja sitä kautta joko kiristys tai kannentiiv.+kansiremppa tiedossa?
- Jakohihnaahan näissä ei ole? Mitens ketjun tai siihen kuuluvien osien vaihto/kilometrimäärä? Onko paha laittaa itse vai liikkeeseen suosiolla?
- Sidi jutut tiedossa, osittain. Purku ja jotain väliin tai englantiin korjaukseen. Tekeekö näitä joku Suomessakin?
- Muuta huomioitavaa?
Tarkoitus olisi ko autoa käydä lauantaina ihmettelemässä, joten pikaista varmistelua kaivataan, vai kannattaako suosiolla pysytellä muissa "kotteroissa".
Tarkoitus on saada luottopeli alle, ns. normihuolloilla, joten onko tästä siihen?
Kiitokset jos jaksatte neuvoa.
T. Juha
Re: 9-3 ostamassa
Huohotin ja kannenpultti vaivat kuuluvat yleisemmin "uudemmalle" B205/B235 turbo-koneelle. Vanhemmat B204/B234 turbo & vapaastihengittävät siinä suhteessa ongelmattomampia. Perus ruiskukoneessa (ng900/9-3) ei ole DI-kasettia.TaTsi kirjoitti:Terve!
Pikkasen apuja tarvittaisiin, kun olisi kiinnostusta saappia kohtaan.
Kohteena 9-3, 2,0 ei turbo, man. vm. 2000 aj. 188tkm, riittävillä varusteilla, "täydellä huoltokirjalla" (ehkä).
- Tässä ei taida olla di-kasettia, eli ei sitä vikakaan mitä niissä on?
- Huohotin? Näkyykö jossain huoltokirjassa jos vaihettu, vai erottaako sen jotenkin amatöörikin?
- Onko kaikissa kannenpultit löysällä ja sitä kautta joko kiristys tai kannentiiv.+kansiremppa tiedossa?
- Jakohihnaahan näissä ei ole? Mitens ketjun tai siihen kuuluvien osien vaihto/kilometrimäärä? Onko paha laittaa itse vai liikkeeseen suosiolla?
- Sidi jutut tiedossa, osittain. Purku ja jotain väliin tai englantiin korjaukseen. Tekeekö näitä joku Suomessakin?
- Muuta huomioitavaa?
Tarkoitus olisi ko autoa käydä lauantaina ihmettelemässä, joten pikaista varmistelua kaivataan, vai kannattaako suosiolla pysytellä muissa "kotteroissa".
Tarkoitus on saada luottopeli alle, ns. normihuolloilla, joten onko tästä siihen?
Kiitokset jos jaksatte neuvoa.
T. Juha
Jakopää tosiaan ketjulla. Korjaustarve ilmeisesti lähemmin jossain +400tkm Vaparissa varsinkin, tuskin suurta kuritusta on saanut. Mitä öljyä on käytetty ja vaihtoväli tietysti vaikuttaa koneen kuntoon.
Eihän tuossa ole mitään muuta huonoa, kuin heikko ja kohtuu usein säätöä tarvitseva opel-käsijarru. Omassa kolkissa säätötarve vuosittain on kaksi kertaa 20-25tkm/v ajolla ja harvoin käkkäriä käyttäen.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
Re: 9-3 ostamassa
Kiitoksia valaisusta!
Tartteekin vihjata kaverille noista uudemmista ja niitten ongelmista, se kun vonkaa uudempaa ja turboa.
No saas nähdä sitten kuinka lauantaina käy.
Tartteekin vihjata kaverille noista uudemmista ja niitten ongelmista, se kun vonkaa uudempaa ja turboa.
No saas nähdä sitten kuinka lauantaina käy.
Re: 9-3 ostamassa
Käykää koeajamassa auto pakkasella ennen ostoa.. se mahdollinen narina ajaa ihmisen hulluksi. Ketju aiheesta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=644
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=644
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
Re: 9-3 ostamassa
Mitä järkeä kiinnittä huomiota johonkun narinaan,pelttorit (ratiolla)maksaa alta 100e ja on muodikkaat.Toimii kotona töissä..........
Saab on kuin uusi,ei mölyä ja aina soi ja liukas lattia (päivätanssit).
Saab on kuin uusi,ei mölyä ja aina soi ja liukas lattia (päivätanssit).
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Re: 9-3 ostamassa
Kattomassa käyty ja ostamatta jäi.
Ei sitten millään löytynyt sellaista ajoasentoa että koeajolle olisin päässy. Ratti sylissä sillai omituisesti, kun se ei liiku kuin sisään ulos. Todettiin se myös todella ahtaaksi sisätiloiltaan muutoinkin, olkapäät kiinni toisissaan. Kuvittelin auton olevan siis isompi. Lopullisesti asian ratkaisi moottorin vikavalon palaminen.
Kiitoksia kuitenkin kommenteista![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ei sitten millään löytynyt sellaista ajoasentoa että koeajolle olisin päässy. Ratti sylissä sillai omituisesti, kun se ei liiku kuin sisään ulos. Todettiin se myös todella ahtaaksi sisätiloiltaan muutoinkin, olkapäät kiinni toisissaan. Kuvittelin auton olevan siis isompi. Lopullisesti asian ratkaisi moottorin vikavalon palaminen.
Kiitoksia kuitenkin kommenteista
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)