9-3 ostamassa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
387
"Hirsch"
Viestit: 921
Liittynyt: Pe Loka 21, 2005 18:00
Paikkakunta: Pieksämäki

9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja 387 »

Hei
9-3 t A -01 ostamassa onko yleisiä ruostepaikkoja tai muuta huomioitavaa miten automaatti kestää ja mitä kannattaa tutkia erityisesti.
Hese
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Taitaa vakiossa olla aika ongelmattomia nuo automaatit, ehkä sitten jos olisi viritetty jonnekkin 300hv paremmalle puolelle niin voisi automaatin kesto joutua koetukselle. :)

Samoin ruosteen kanssa, en ole itse vielä ruosteista 9-3:a nähnyt eikä omastakaan ole löytynyt kuin oikein hakemalla pintaruostetta alustan osista. Mutta jos sitä olisi niin veikkaisin takaluukun alareunasta ja ovien alareunoista alkavan.

Enemmänkin moottoriin kannattaa kiinnittää huomiota, eli että on huollettu ajallaan ja huoltokirjasta merkinnät löytyy ilman suuria huoltovälin ylityksiä. Samoin että huohotinjärjestelmä pelaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Pola
"Hölösuu"
Viestit: 1368
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 22:03
Paikkakunta: Hamina

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Pola »

Juu, itellä ei ole vielä muuta pahaa sanottavaa ollu automaatista paitsi että kaupungissa imee bensaa kuin sieni :evil:
Mulla kuskin ovi sekä takalokari alkaa ruostua saumasta. Edellisen omistajan toimesta ilmeisesti kolhittu jonnein ja laitettu korjauskynää päälle, ei sinänsä ihme että alkaa kukkia. mutta tuo oven yläreuna on aivan kolhuton ja ruostuu maalin alta. :O
Totanoin ja lisättäköön vielä sen verran että kannattaa käydä koeajamassa 9-5 ennen lopullista ostopäätöstä :D
#3272
rock rock
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Helmi 26, 2008 18:27

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja rock rock »

Moi..automaatti pelittää varmasti ja ruostetta ei oo..olen just myymässä tämöistä samanlaista yksilöä..jes-712..ollut mulla uudesta asti..ja ainoo missä on hippu ruostetta niin..peilien alla!!!
T_vili
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja SS »

Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja mursu »

Tässä 7kk:n aikana 180tkm-220tkm:
-Kannen oikaisu, kansipahvin vaihto
-Ilmastoinnin kylmäainetäyttö
-Kompuran magneettikytkimen korjaus
-Sisäilmapuhaltimen nopeudensäädin
-Käsijarrun kengät
-Bensapumppu
-Muutamia alipainevuotoja ja haperoja letkuja vaihdeltu, takakontin vesivuotoja yms. pikkuremppaa

Onneksi kaikki rempat on pystynyt tekemään itse, muuten olis auton ostohinta jo tuplaantunut :)

ps. Ja nyt käy kolmella kiihdyttäessä, todennäköisesti sytytyskasetti mennyt.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja peinu »

mursu kirjoitti:Tässä 7kk:n aikana 180tkm-220tkm:
-Kannen oikaisu, kansipahvin vaihto
-Ilmastoinnin kylmäainetäyttö
-Kompuran magneettikytkimen korjaus
-Sisäilmapuhaltimen nopeudensäädin
-Käsijarrun kengät
-Bensapumppu
-Muutamia alipainevuotoja ja haperoja letkuja vaihdeltu, takakontin vesivuotoja yms. pikkuremppaa

Onneksi kaikki rempat on pystynyt tekemään itse, muuten olis auton ostohinta jo tuplaantunut :)

ps. Ja nyt käy kolmella kiihdyttäessä, todennäköisesti sytytyskasetti mennyt.
Oliko nämä viat autoa ostaessa vai ovatko ilmaantuneet 7kk aikana? Tais olla varmaan kansiremppa ja sökö ilmastointi ainakin tiedossa?

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
mursu
"Hirsch"
Viestit: 916
Liittynyt: Ti Tammi 20, 2004 18:49
Paikkakunta: Vihti

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja mursu »

peinu kirjoitti:
mursu kirjoitti:Tässä 7kk:n aikana 180tkm-220tkm:
-Kannen oikaisu, kansipahvin vaihto
.....
....
...
..
ps. Ja nyt käy kolmella kiihdyttäessä, todennäköisesti sytytyskasetti mennyt.
Oliko nämä viat autoa ostaessa vai ovatko ilmaantuneet 7kk aikana? Tais olla varmaan kansiremppa ja sökö ilmastointi ainakin tiedossa?
No onhan tuossa nyt 40tkm ajoakin, mutta mitään vikaa ei tietenkään ollut ostettaessa. Kansiremppa selvis parin viikon ajelun jälkeen enkä tosiaankaan maksanut sitä itse. Mutta laitoin tuohon ihan esimerkiksi että "mitä kannattaa tarkistaa" ostettaessa.

Ilmastointi oli ostohetkellä tehoton, mutta toimi. Kylmäaineen täyttö auttoi, mutta magneettikytkin ei jaksanut kumminkaan loppujen lopuksi vetää kompuraa päälle. Kaiken huipuksi kyrvähti vielä se puhallinmoottorin nopeudensäädin...

Mullakin oli tuohon 0-180tkm asti Länsi-auton valohoitokirja, mutta sellasia ei kyllä enää henkilökohtaisesti pidä juurikaan minään. Kun tekee itse, saa sellasen mitä haluaa ja voi syyttää vain itseään.

Oon kyllä käyttänyt autojani ja moottoripyöriäni 400euron öljyn+tulpan vaihdoissa, niistäkin on kokemuksia. Lähinnä auki pyörineitä ruuveja, vinkuvia hihnoja, apurunkoon nojaavia pakoputkia ja muutama naarmu sielä täällä. Ei kiitos enää :)

40tkm aikana varaosiin on mennyt vajaa 150e, joten siltä osin ei vituta, muutama kirosana on kyllä vikoja etsiessä ja korjatessa saattanut ilmoille kajahtaa. :)



ps. se kolmellä käyminenkin selvisi... yksi suutin ei saanut kunnolla sähköä (liitin+johto) hapettunut. Eli säästyin toistaiseksi sytytyskasetin ostamiselta.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2106
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja patse »

387 kirjoitti:Hei
9-3 t A -01 ostamassa onko yleisiä ruostepaikkoja tai muuta huomioitavaa miten automaatti kestää ja mitä kannattaa tutkia erityisesti.
Ruostepaikat, omasta löydettynä.
Konepelti: etureuna, tiivisteen alla oleva peltisauma.
Takaoviaukkot: lokasuojan ja kynnyskotelon taitos/reuna, sekä lukkosalvan vieressä pistehitsi +takalokasuojassa kylkilistan pikku palan alta voi löytyä.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
TaTsi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 11:04
Paikkakunta: Loppi

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

Terve!

Pikkasen apuja tarvittaisiin, kun olisi kiinnostusta saappia kohtaan.
Kohteena 9-3, 2,0 ei turbo, man. vm. 2000 aj. 188tkm, riittävillä varusteilla, "täydellä huoltokirjalla" (ehkä).

- Tässä ei taida olla di-kasettia, eli ei sitä vikakaan mitä niissä on?
- Huohotin? Näkyykö jossain huoltokirjassa jos vaihettu, vai erottaako sen jotenkin amatöörikin?
- Onko kaikissa kannenpultit löysällä ja sitä kautta joko kiristys tai kannentiiv.+kansiremppa tiedossa?
- Jakohihnaahan näissä ei ole? Mitens ketjun tai siihen kuuluvien osien vaihto/kilometrimäärä? Onko paha laittaa itse vai liikkeeseen suosiolla?
- Sidi jutut tiedossa, osittain. Purku ja jotain väliin tai englantiin korjaukseen. Tekeekö näitä joku Suomessakin?
- Muuta huomioitavaa?

Tarkoitus olisi ko autoa käydä lauantaina ihmettelemässä, joten pikaista varmistelua kaivataan, vai kannattaako suosiolla pysytellä muissa "kotteroissa".

Tarkoitus on saada luottopeli alle, ns. normihuolloilla, joten onko tästä siihen?

Kiitokset jos jaksatte neuvoa.
T. Juha
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2106
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja patse »

TaTsi kirjoitti:Terve!

Pikkasen apuja tarvittaisiin, kun olisi kiinnostusta saappia kohtaan.
Kohteena 9-3, 2,0 ei turbo, man. vm. 2000 aj. 188tkm, riittävillä varusteilla, "täydellä huoltokirjalla" (ehkä).

- Tässä ei taida olla di-kasettia, eli ei sitä vikakaan mitä niissä on?
- Huohotin? Näkyykö jossain huoltokirjassa jos vaihettu, vai erottaako sen jotenkin amatöörikin?
- Onko kaikissa kannenpultit löysällä ja sitä kautta joko kiristys tai kannentiiv.+kansiremppa tiedossa?
- Jakohihnaahan näissä ei ole? Mitens ketjun tai siihen kuuluvien osien vaihto/kilometrimäärä? Onko paha laittaa itse vai liikkeeseen suosiolla?
- Sidi jutut tiedossa, osittain. Purku ja jotain väliin tai englantiin korjaukseen. Tekeekö näitä joku Suomessakin?
- Muuta huomioitavaa?

Tarkoitus olisi ko autoa käydä lauantaina ihmettelemässä, joten pikaista varmistelua kaivataan, vai kannattaako suosiolla pysytellä muissa "kotteroissa".

Tarkoitus on saada luottopeli alle, ns. normihuolloilla, joten onko tästä siihen?

Kiitokset jos jaksatte neuvoa.
T. Juha
Huohotin ja kannenpultti vaivat kuuluvat yleisemmin "uudemmalle" B205/B235 turbo-koneelle. Vanhemmat B204/B234 turbo & vapaastihengittävät siinä suhteessa ongelmattomampia. Perus ruiskukoneessa (ng900/9-3) ei ole DI-kasettia.
Jakopää tosiaan ketjulla. Korjaustarve ilmeisesti lähemmin jossain +400tkm Vaparissa varsinkin, tuskin suurta kuritusta on saanut. Mitä öljyä on käytetty ja vaihtoväli tietysti vaikuttaa koneen kuntoon.
Eihän tuossa ole mitään muuta huonoa, kuin heikko ja kohtuu usein säätöä tarvitseva opel-käsijarru. Omassa kolkissa säätötarve vuosittain on kaksi kertaa 20-25tkm/v ajolla ja harvoin käkkäriä käyttäen.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
TaTsi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 11:04
Paikkakunta: Loppi

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

Kiitoksia valaisusta!

Tartteekin vihjata kaverille noista uudemmista ja niitten ongelmista, se kun vonkaa uudempaa ja turboa.

No saas nähdä sitten kuinka lauantaina käy.
Jukkis
"Saabisti"
Viestit: 319
Liittynyt: Pe Touko 28, 2004 23:46
Paikkakunta: Oulun seutu

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja Jukkis »

Käykää koeajamassa auto pakkasella ennen ostoa.. se mahdollinen narina ajaa ihmisen hulluksi. Ketju aiheesta:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=644
#2418
9-5 -05 2.2Tid, Stage 1 "Power" Traktori.
-Fly low, stay off the radar-
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Mitä järkeä kiinnittä huomiota johonkun narinaan,pelttorit (ratiolla)maksaa alta 100e ja on muodikkaat.Toimii kotona töissä..........

Saab on kuin uusi,ei mölyä ja aina soi ja liukas lattia (päivätanssit).
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
TaTsi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 11:04
Paikkakunta: Loppi

Re: 9-3 ostamassa

Viesti Kirjoittaja TaTsi »

Kattomassa käyty ja ostamatta jäi.

Ei sitten millään löytynyt sellaista ajoasentoa että koeajolle olisin päässy. Ratti sylissä sillai omituisesti, kun se ei liiku kuin sisään ulos. Todettiin se myös todella ahtaaksi sisätiloiltaan muutoinkin, olkapäät kiinni toisissaan. Kuvittelin auton olevan siis isompi. Lopullisesti asian ratkaisi moottorin vikavalon palaminen.

Kiitoksia kuitenkin kommenteista :D
Vastaa Viestiin