Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?
Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?
Onkohan kellään ideaa mistä voisi olla kyse?
Nyt on parin päivän aikana tapahtunut sellaista, että vaihde jää jumiin. On tapahtunut niin maantiellä (kolmenen päällä) kuin parkissakin (pakki). Yht'äkkiä vaihdekeppi tuntuu aivan löysältä - ihan kuin se ei olisi kunnolla kiinni; on klappia, normaali vaste/tunne puuttuu ja ei 'löydä' vaihteita. Tosin kun maantiellä jäi vaihde päälle ei keppi vaan liikkunut vaikka halusi vaihtaa vapaalle... Näinä kertoina olen onnistunut palauttamaan tuon 'normaalitilaan' hetken vaihdekepin vatkaamisen avulla. Ja sen jälkeen se on toiminut ongelmitta.
Vaihteisto sinänsä ei ole temppuillut; vaihteet pysyvät paikollaan ja toimivat ongelmitta. Ja vaihteisto tuntuu napakalta & täsmälliseltä vaihtaessa - normaalilta:) Mutta nuo pari kertaa... Eli tuntuu kuin laatikko olisi OK, mutta ongelma olisi jossain kepin ja laatikon välissä. Millaisella mekanismilla kepin liike välieteään lootaan?
Ideoita?
Nyt on parin päivän aikana tapahtunut sellaista, että vaihde jää jumiin. On tapahtunut niin maantiellä (kolmenen päällä) kuin parkissakin (pakki). Yht'äkkiä vaihdekeppi tuntuu aivan löysältä - ihan kuin se ei olisi kunnolla kiinni; on klappia, normaali vaste/tunne puuttuu ja ei 'löydä' vaihteita. Tosin kun maantiellä jäi vaihde päälle ei keppi vaan liikkunut vaikka halusi vaihtaa vapaalle... Näinä kertoina olen onnistunut palauttamaan tuon 'normaalitilaan' hetken vaihdekepin vatkaamisen avulla. Ja sen jälkeen se on toiminut ongelmitta.
Vaihteisto sinänsä ei ole temppuillut; vaihteet pysyvät paikollaan ja toimivat ongelmitta. Ja vaihteisto tuntuu napakalta & täsmälliseltä vaihtaessa - normaalilta:) Mutta nuo pari kertaa... Eli tuntuu kuin laatikko olisi OK, mutta ongelma olisi jossain kepin ja laatikon välissä. Millaisella mekanismilla kepin liike välieteään lootaan?
Ideoita?
9-3SS Aero 2005
Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?
Taitaa tosiaan tuossa mekanismissa olla vika. Oireet viittaavat täysin siihen mitä itselle on käynyt NG-satkun kanssa. Tosin tuolloin ei saanut millään vaihdetta vaihdettua kuin konetilan puolelta tangon päässä ollutta osaa heiluttelemalla.
![Kuva](http://koti.mbnet.fi/hahvu/6424.JPG)
Tuon näköisestä osasta veikkaisin vian löytyvän. Sijaitsee siinä vaihteensiirtotangon ja laatikon välissä
Tuon näköisestä osasta veikkaisin vian löytyvän. Sijaitsee siinä vaihteensiirtotangon ja laatikon välissä
Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?
Vaihda osa 9. Kuvasta poiketen myös ton isomman osan (2) saa purettua. Omassa NG satkussa oli laakerointi puslat väljät runkoon. Kyseiseen osaan ei saa puslia varaosinahaffu kirjoitti:Taitaa tosiaan tuossa mekanismissa olla vika. Oireet viittaavat täysin siihen mitä itselle on käynyt NG-satkun kanssa. Tosin tuolloin ei saanut millään vaihdetta vaihdettua kuin konetilan puolelta tangon päässä ollutta osaa heiluttelemalla.
Tuon näköisestä osasta veikkaisin vian löytyvän. Sijaitsee siinä vaihteensiirtotangon ja laatikon välissä
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?
Ng satkun vaihteensiirtäjä ei ainakaan mun kepittelyä kestänyt, ex-pommista hajos kahteen kertaan vaihteensiirtäjästä sama holkki jättäen käytännössä matkalle kun keppi pyöri ympyrää iso pykälä silmässä. Aiheesta pitäs löytyä juttua haulla lisää.
Olisko ollu juuri tuo kuvan numero 9...
Jos pidät autoa kauemmin vaihda koko siirtäjäsysteemi 9-3 malliseen.
Pieni ja halpa vika mutta ilkeät seuraukset kesken reissun.
Olisko ollu juuri tuo kuvan numero 9...
Jos pidät autoa kauemmin vaihda koko siirtäjäsysteemi 9-3 malliseen.
Pieni ja halpa vika mutta ilkeät seuraukset kesken reissun.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?
Vika taisi löytyä:
Eilen työmatkalla kytkin hajosi lähes katastrofaalisesti - laakista. Ei siis ole aikaisemmin luistanut tai antanut mitään merkkejä. Vaihteen kytkeminen (päälle tai pois) sen sijaan antoi pari varoitusta. Ja tuloksena eilen ajettiin vajaat 200km toimimattomalla kytkimellä. Toivottavasti vaihdelaatikko ei tykännyt pahaa tuosta vaihteiden survomisesta...
Eli anakin kytkinremppa edessä![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Eilen työmatkalla kytkin hajosi lähes katastrofaalisesti - laakista. Ei siis ole aikaisemmin luistanut tai antanut mitään merkkejä. Vaihteen kytkeminen (päälle tai pois) sen sijaan antoi pari varoitusta. Ja tuloksena eilen ajettiin vajaat 200km toimimattomalla kytkimellä. Toivottavasti vaihdelaatikko ei tykännyt pahaa tuosta vaihteiden survomisesta...
Eli anakin kytkinremppa edessä
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
9-3SS Aero 2005
Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?
Moro!
Minulla kävi joskus -86" satkun kanssa myös niin, että kun joku urpo "sorollansa" kanssa kökki edessä parkkiksella... Polkasin sitten ohi ykkösellä sillä seurauksella, että levyn jousi irtosi paikaltaan ja kiilautu kytkinlevyn ja asetelman väliin, tavoitteena oli kuitenkin vaihtaa kakkoselle, mutta eihän se tietenkään onnistunut - mahtava moottorijarrutus kylläkin oli seurauksena...
No välikaasulla ja sammuttamalla valoissa homma onnistui ihan ok, uusi kytkin kehiin ja taas mentiin. "Wanhaan" -satkuunhan limpun vaihtaa noin kahdessa tunnissa, uudessa taitaa mennä kaksi päivää...
Taisipa olla hieman offtopic...
-Harri-
Minulla kävi joskus -86" satkun kanssa myös niin, että kun joku urpo "sorollansa" kanssa kökki edessä parkkiksella... Polkasin sitten ohi ykkösellä sillä seurauksella, että levyn jousi irtosi paikaltaan ja kiilautu kytkinlevyn ja asetelman väliin, tavoitteena oli kuitenkin vaihtaa kakkoselle, mutta eihän se tietenkään onnistunut - mahtava moottorijarrutus kylläkin oli seurauksena...
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
No välikaasulla ja sammuttamalla valoissa homma onnistui ihan ok, uusi kytkin kehiin ja taas mentiin. "Wanhaan" -satkuunhan limpun vaihtaa noin kahdessa tunnissa, uudessa taitaa mennä kaksi päivää...
Taisipa olla hieman offtopic...
-Harri-
9-3 TiD -05, CBR1100XX
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Entiset: 9-5 Wagon,2x93, 3x9k, 2x900 ja 1x96 + iso läjä muita, joita ei kannata mainita.
Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?
Veikkaisin valkoista muoviholkkia (nro.9 kuvassa). Irronnut korvakkeesta, kiinnitys lipareet varmaan väsähtäneet. Itsellä sama vika aikoinaan, pesästä ei löytyny kun 4 vaihde ja pakki. Mutta uuden ostokaan ei auttanu pysyvyyteen joten pikkaisen sikakossua ja hyvin on nyt pelittäny ![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Ei tää niin helppoa ole...
9-3sc Biopower
9-3sc Biopower
Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?
En enää muista mitä kaikkea tuosta NG:stä tuolloin meni, mutta hiluja oli pitkin tietä. Sen verran tuota pystyi käsin tuolta konetilasta kääntelemään, että 2. 4. ja peruutusvaihteen sai kytkettyä päälle. 1. 3. ja 5. vaihteita ei päälle saanut, sillä olisi pitänyt saada akselia vedettyä ulos.
Kuvassa olevaa osaa numero 1 en muistaakseni löytänyt, osa numerosta 9 oli tuo kaulus puoliksi poikki.
Kuvassa olevaa osaa numero 1 en muistaakseni löytänyt, osa numerosta 9 oli tuo kaulus puoliksi poikki.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 31
- Liittynyt: To Loka 18, 2007 14:00
Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?
mitä suurinpiirtein maksaa tuo 9-3 mallisen vaihteensiirrin,ja minkälainen homma vaihtaa? meneekö heittämällä?NG900T kirjoitti:Ng satkun vaihteensiirtäjä ei ainakaan mun kepittelyä kestänyt, ex-pommista hajos kahteen kertaan vaihteensiirtäjästä sama holkki jättäen käytännössä matkalle kun keppi pyöri ympyrää iso pykälä silmässä. Aiheesta pitäs löytyä juttua haulla lisää.
Olisko ollu juuri tuo kuvan numero 9...
Jos pidät autoa kauemmin vaihda koko siirtäjäsysteemi 9-3 malliseen.
Pieni ja halpa vika mutta ilkeät seuraukset kesken reissun.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?
Vanha ketju mutta samaa asiaa: ng900 hukkasi tänään muut vaihteet paitsi 3 ja 4. Osa nro.9 tuosta kuvasta kadonnut taivaan tuuliin. Mistä noita osia saa tähän hätään, PCS lomalla ja ulkomaisistakaan nettikaupoista en löytänyt, onkohan edes marmorilla saatavilla? Täytyy aamulla soittaa kun aukaisevat.
Sinänsä kävi hyvin että sain auton katsastettua tänään, vartti tämän jälkeen se sitten jo hajosi...
Sinänsä kävi hyvin että sain auton katsastettua tänään, vartti tämän jälkeen se sitten jo hajosi...
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Re: Vaihde jää jumiin ?!? Mikä vialla?
Päivitystä: ng900 osia ei löytänyt Metroauton ukko tietokoneeltaan, og9-3 olisi saanut tilaamalla ehkä, 260€ koko hässäkkä. Mutta ei osannut varmaksi sanoa saako.
Onneksi Coltti auttoi. Toivottavasti käytetyt kestää muutaman aikaa.
Onneksi Coltti auttoi. Toivottavasti käytetyt kestää muutaman aikaa.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)