Onko nämä nyt niitä opel osia? Katsastusmies totesi ettei tuolla jousilautasella ainakaan läpi päästä. Oli kuulema aika näkkäriä paikoin ja kyllä se siltä näyttikin. Hyvä ettei jousen pää pilkistänyt läpi.
Saako jostain noita pelkkiä jousijalkoja. Romiksella oli hinta 250 eeroa mutta siinä oli jouset ja rensselit mukana.
Käykö vm-97 jousijalka -94 seen.
Jousilautanen ruostunut puhki
Jousilautanen ruostunut puhki
ng900S 2.3 aut -94
Re: Jousilautanen ruostunut puhki
Ooppelia se varmasti on, mä olen huomannu että sinne kertyy pikkukiviä. Kivet murskaantuu jousen ja lautasen välissä ja nämä jää sitten kosteaksi mössöksi ruostuttamaan lautasen ja jousen alaosaa. Ihan perseestä.kape1001 kirjoitti:Onko nämä nyt niitä opel osia? Katsastusmies totesi ettei tuolla jousilautasella ainakaan läpi päästä. Oli kuulema aika näkkäriä paikoin ja kyllä se siltä näyttikin. Hyvä ettei jousen pää pilkistänyt läpi.
Saako jostain noita pelkkiä jousijalkoja. Romiksella oli hinta 250 eeroa mutta siinä oli jouset ja rensselit mukana.
Käykö vm-97 jousijalka -94 seen.
Ilmottele jos jostain löydät pelkän jalan puol ilmaseksi. Mulla on ehkä menny jengat siitä tolpasta/"korkista" joka ruuvataan siihen päähän johon iskaripatruuna upotetaan. Oon joutunu kiristämään sitä pari kertaa vuodessa kun alkaa kolisemaan ja taas vähän alkanu kolisee. Tarttis purkaa ja tsekkaa onko se vaan pois kierteiltä vai onko kokonaan susi, sekä korkki että jousijalassa olevat kierteet = úusi jousijalka.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Viggen"
- Viestit: 528
- Liittynyt: To Loka 16, 2003 19:13
- Paikkakunta: Tampere
Re: Jousilautanen ruostunut puhki
Olisiko tuo iskaripatruunan kiristysmutterin löystyminen tyyppivika..? Juuri edellisviikonlopuna kiristin molemmat etutolpat johonkin 200-250Nm kireyteen. Olivat ihan löysällä. Maksimissaan 20Nm kireydessä. Reilu vuosi sitten ne asennettiin ja silloin vedettiin yhtä tiukkaan. Jos vielä löystyy niin täytyy vähän hepata mutteria kiinni. Sinänsä ihan hyvä että tuli jousijalat avattua koska purkaessa jousijalan ylätukilaakeri päästi kuulat ulos. Olisi muutoin ollut hankala havaita laakerin rikkoutumista.NG900T kirjoitti:Ooppelia se varmasti on, mä olen huomannu että sinne kertyy pikkukiviä. Kivet murskaantuu jousen ja lautasen välissä ja nämä jää sitten kosteaksi mössöksi ruostuttamaan lautasen ja jousen alaosaa. Ihan perseestä.kape1001 kirjoitti:Onko nämä nyt niitä opel osia? Katsastusmies totesi ettei tuolla jousilautasella ainakaan läpi päästä. Oli kuulema aika näkkäriä paikoin ja kyllä se siltä näyttikin. Hyvä ettei jousen pää pilkistänyt läpi.
Saako jostain noita pelkkiä jousijalkoja. Romiksella oli hinta 250 eeroa mutta siinä oli jouset ja rensselit mukana.
Käykö vm-97 jousijalka -94 seen.
Ilmottele jos jostain löydät pelkän jalan puol ilmaseksi. Mulla on ehkä menny jengat siitä tolpasta/"korkista" joka ruuvataan siihen päähän johon iskaripatruuna upotetaan. Oon joutunu kiristämään sitä pari kertaa vuodessa kun alkaa kolisemaan ja taas vähän alkanu kolisee. Tarttis purkaa ja tsekkaa onko se vaan pois kierteiltä vai onko kokonaan susi, sekä korkki että jousijalassa olevat kierteet = úusi jousijalka.
Jousilautaset oli mullakin aika ruosteessa. Kyllä ne silti jonkun vuoden vielä menevät ennenkuin menee kokonaan puhki. Jos jostain kohtuu halvalla löytyy uuden veroiset niin mulle kanssa!
9-5 2.3t Biopower A -08
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
Ex: 9-5 Aero Wagon A -05
Ex: 900 SE 2.0T -95 Maptun stage 6
-
- "Kaasari"
- Viestit: 5
- Liittynyt: Su Marras 23, 2003 15:49
jousilautanen ruostunut puhki
terve kape 1001 älä nyt missään tapauksessa osta jousijalkaa tuon jousilautasen takia meneppä kolari sekä peltiosia myyvään liikkeeseen, niin uusia jousilautasia kyllä löytyy. vanha rälläkällä pois ja uusi migillä kehiin johan katsastus mieskin tykkää,eikä maksa paljoa.
Re: Jousilautanen ruostunut puhki
Kas vaan, sielläkin. Mulla oli iskareiden asennuksessa jätetty se korkki selkeesti löysälle taikka sitten väänsivät kokonaan kierteiltä.... Muutaman päivän kuluttua asennuksesta iskari alko kolisemaan ja vein auton takas missä asennettiin. Löysällähän se oli, korkki oli selkeesti muutaman millin korkeemmalla jousijalan yläreunasta ja muutama kierros kierteitä välistä pilkisteli. Lisäksi koko systeemi heilu kun ravisteli pyörää. Auto ylös ja helvetinsuuret putkitongit käteen ja vääntöä, vain näin, koska olishan se ollu liian kova duuni purkaa ja tehdä se kunnolla! Tunnustivat sentään jättäneensä sen löysälle. Tuli se kuitenkin kireelle kun naama punasena vääntivät eikä momenteista ollu tietookaan. Aikamoista touhua. Tuli vaan siinä mieleen että mitenköhän se on kierteillä, ja sen koommin juuri kyseinen tolppa on temppuillu suurinpiirtein puolen vuoden välein. Tossa joku viikonloppu puran koko tolpan ja vaihdan ylätukilaakerin ym samalla.NG900SET -95 kirjoitti:Olisiko tuo iskaripatruunan kiristysmutterin löystyminen tyyppivika..? Juuri edellisviikonlopuna kiristin molemmat etutolpat johonkin 200-250Nm kireyteen. Olivat ihan löysällä. Maksimissaan 20Nm kireydessä. Reilu vuosi sitten ne asennettiin ja silloin vedettiin yhtä tiukkaan. Jos vielä löystyy niin täytyy vähän hepata mutteria kiinni. Sinänsä ihan hyvä että tuli jousijalat avattua koska purkaessa jousijalan ylätukilaakeri päästi kuulat ulos. Olisi muutoin ollut hankala havaita laakerin rikkoutumista.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
joustinlautanen
Tuo hitsaamalla korjaaminen kiinnostaisi mutta löysin tällaisen
Aken sivuilta(alla). Onko varma ettei katsastusmies murahda kun vien saappaan uudestaan näytille. Eipä tätä taida tietää kuin katsastusmies itse jos hänkään.
edit: Tänään tarkastelin pystyputken kuntoa sekin on aika ruosteessa. Uusiksi menee. Kyselykierroksella monet on ehdottanut hitsaamalla korjaamista ja joissan tapauksissa se varmaan on ihan hyvä.
Jos jotain kiinnostaa hintatieto niin Metroauto Olka-akseli ( uusi ilman napaa ja ilmeisesti ilman laakeria ) 377 € , Pro car Servise n. 300 € Käytettynä Fusti TRE vm -96 250€ napa + jarrulaikka , Autoosa Erikson, Ytresse navan kanssa rahteineen tinkimisen jälkeen 135€ vm -94, mutta hyvä kuntoinen.
Arvaako kukaan minkä valitsin
Pitäkää lautasista hyvää huolta, kannattaa putsata ja öljytä renkaan vaihdon yhteydessä.
--
Yleinen lähtökohta on se, ettei tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja korjata,vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään. Joustinlautasen voi vaihtaa tai korjata hitsaamalla, jos valmistaja on antanut ohjeita, niin työ suoritetaan niiden mukaisesti( esim. Volvon ohje ). Korjauksen jälkeen on varmistettava heilahduksenvaimentimen toiminta. Joustinlautasten hitsauksen hyväksymiseen on suhtauduttava kriittisesti.
Jos auton valmistaja antaa maahantuojan kautta tarkempia ohjeita, niitä voidaan katsastuksessa soveltaa.
Perustellusta syystä voi kuitenkin joustintuen jousenkuppia korjata hitsaamalla tai vaihtamalla kuppi uuteen. Huomioi joustintuen putken kunto, ennen kuin annat luvan jousenkupin uusimiselle. Kotelorakenteisten takatukivarsien ja akselipalkkien
korjaus hitsaamalla vähempimerkityksisistä kohdista on mahdollista.
Etutukivarsia ei saa korjata hitsaamalla, eikä peltisiä ”muotoon prässättyjä” takatukivarsia.
Tukivarsien hitsaus poikkeustapauksessa esim. museoajoneuvoon
voidaan sallia, jos osaa ei luotettavan selvityksen mukaan ole enää saatavissa. Jokaista tapausta harkitsee katsastaja erikseen. Mitään yleistyksiä ei tehdä.
Lähde: http://www.ake.fi/pdf/Autokorroosio.pdf
Aken sivuilta(alla). Onko varma ettei katsastusmies murahda kun vien saappaan uudestaan näytille. Eipä tätä taida tietää kuin katsastusmies itse jos hänkään.
edit: Tänään tarkastelin pystyputken kuntoa sekin on aika ruosteessa. Uusiksi menee. Kyselykierroksella monet on ehdottanut hitsaamalla korjaamista ja joissan tapauksissa se varmaan on ihan hyvä.
Jos jotain kiinnostaa hintatieto niin Metroauto Olka-akseli ( uusi ilman napaa ja ilmeisesti ilman laakeria ) 377 € , Pro car Servise n. 300 € Käytettynä Fusti TRE vm -96 250€ napa + jarrulaikka , Autoosa Erikson, Ytresse navan kanssa rahteineen tinkimisen jälkeen 135€ vm -94, mutta hyvä kuntoinen.
Arvaako kukaan minkä valitsin
Pitäkää lautasista hyvää huolta, kannattaa putsata ja öljytä renkaan vaihdon yhteydessä.
--
Yleinen lähtökohta on se, ettei tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja korjata,vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään. Joustinlautasen voi vaihtaa tai korjata hitsaamalla, jos valmistaja on antanut ohjeita, niin työ suoritetaan niiden mukaisesti( esim. Volvon ohje ). Korjauksen jälkeen on varmistettava heilahduksenvaimentimen toiminta. Joustinlautasten hitsauksen hyväksymiseen on suhtauduttava kriittisesti.
Jos auton valmistaja antaa maahantuojan kautta tarkempia ohjeita, niitä voidaan katsastuksessa soveltaa.
Perustellusta syystä voi kuitenkin joustintuen jousenkuppia korjata hitsaamalla tai vaihtamalla kuppi uuteen. Huomioi joustintuen putken kunto, ennen kuin annat luvan jousenkupin uusimiselle. Kotelorakenteisten takatukivarsien ja akselipalkkien
korjaus hitsaamalla vähempimerkityksisistä kohdista on mahdollista.
Etutukivarsia ei saa korjata hitsaamalla, eikä peltisiä ”muotoon prässättyjä” takatukivarsia.
Tukivarsien hitsaus poikkeustapauksessa esim. museoajoneuvoon
voidaan sallia, jos osaa ei luotettavan selvityksen mukaan ole enää saatavissa. Jokaista tapausta harkitsee katsastaja erikseen. Mitään yleistyksiä ei tehdä.
Lähde: http://www.ake.fi/pdf/Autokorroosio.pdf
ng900S 2.3 aut -94