9-3 lämpöaikakytkin ja lämpöanturi
9-3 lämpöaikakytkin ja lämpöanturi
Kertokaapa nyt vielä, onko 2002 mallisessa 2.0t moottorisessa 9-3:ssa erikseen lämpöanturi, jolta lämpöaikakytkin saa tiedon, vai toimiiko lämpöaikakytkin itsenäisesti? Olen saanut kahta tietoa, mutta käsittääkseni lämpöanturin pitäisi antaa tietoa ohjausyksikölle. Oliko vielä niin, että on ollut tapauksia, jolloin vikakoodia ei ole tullut, vaikka anturi on ollutkin viallinen? Eikai anturi pelkästään jäähd.puhallinta ohjaa.
Re: 9-3 lämpöaikakytkin ja lämpöanturi
Ei ole 9-3:ssa mitään lämpöaikakytkimiä eikä käynnistyssuuttimia tai mitään muutakaan vanhan K-Jetin jäämistöjä. 
Mistähän ongelmasta on kysymys? Autossa on yksi ainoa jäähdytinnesteen lämpöanturi joka ohjaa Trionic:n kautta niin jäähdytinpuhallinta, mittariston lämpömittaria kuin vaikuttaa ruiskutuspulssin pituuteen kylmänä. T7 moottori menee todella nopeasti closed looppiin (lambdasäätö), joten vaikutus on lähinnä lyhyen aikaa kylmäkäynnistyksen jälkeen ja hiukan pidempään tyhjäkäynnillä.

Mistähän ongelmasta on kysymys? Autossa on yksi ainoa jäähdytinnesteen lämpöanturi joka ohjaa Trionic:n kautta niin jäähdytinpuhallinta, mittariston lämpömittaria kuin vaikuttaa ruiskutuspulssin pituuteen kylmänä. T7 moottori menee todella nopeasti closed looppiin (lambdasäätö), joten vaikutus on lähinnä lyhyen aikaa kylmäkäynnistyksen jälkeen ja hiukan pidempään tyhjäkäynnillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-3 lämpöaikakytkin ja lämpöanturi
Jaa, olen saanut vallan väärää tietoa. Puhuivat korjaamolla kyllä lämpöaikakytkimestä, mutta tarkoittivat sitten ilmeisesti tätä yhtä ja ainoaa anturia. Jokatapauksessa tämä on kannen kulj.puoleisessa päädyssä. Ongelmana on käyntiin lähtö kylmänä. Kun siitä irrotta johdon, auto käynnistyy hyvin ja flekti huutaa, koitettu koemielessä. Minä olen näistä jokseenkin ulalla, liian hienoa tekniikkaa.
Re: 9-3 lämpöaikakytkin ja lämpöanturi
Joo, voihan se anturi olla rikki. Trionic7 käyttää käynnistettäessä imuilman lämpöanturia moottorin lämmön arvioimiseen signaalin puuttuessa ja arvioi sitten jäähdytinnesteen lämpötilan nousun moottorin käydessä.
Jos korjaamolla osaisivat hommansa niin olisivat tarkistaneet esim. OBD-loggerilla ja yleismittarilla asian. Vikakoodikin ilmestyy, jos anturin arvo vaikuttaa järjettömältä.
Kuitenkin jos anturin johdon irrotus auttaa käyntiinlähtöä niin ilmeisesti anturi näyttää liian korkeaa lämpötilaa jolloin käynnistyksen aikana ruutattu bensa ei riitä.
Jos korjaamolla osaisivat hommansa niin olisivat tarkistaneet esim. OBD-loggerilla ja yleismittarilla asian. Vikakoodikin ilmestyy, jos anturin arvo vaikuttaa järjettömältä.
Kuitenkin jos anturin johdon irrotus auttaa käyntiinlähtöä niin ilmeisesti anturi näyttää liian korkeaa lämpötilaa jolloin käynnistyksen aikana ruutattu bensa ei riitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com