9-3 lämpöaikakytkin ja lämpöanturi

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

9-3 lämpöaikakytkin ja lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Kertokaapa nyt vielä, onko 2002 mallisessa 2.0t moottorisessa 9-3:ssa erikseen lämpöanturi, jolta lämpöaikakytkin saa tiedon, vai toimiiko lämpöaikakytkin itsenäisesti? Olen saanut kahta tietoa, mutta käsittääkseni lämpöanturin pitäisi antaa tietoa ohjausyksikölle. Oliko vielä niin, että on ollut tapauksia, jolloin vikakoodia ei ole tullut, vaikka anturi on ollutkin viallinen? Eikai anturi pelkästään jäähd.puhallinta ohjaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 lämpöaikakytkin ja lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei ole 9-3:ssa mitään lämpöaikakytkimiä eikä käynnistyssuuttimia tai mitään muutakaan vanhan K-Jetin jäämistöjä. ;)

Mistähän ongelmasta on kysymys? Autossa on yksi ainoa jäähdytinnesteen lämpöanturi joka ohjaa Trionic:n kautta niin jäähdytinpuhallinta, mittariston lämpömittaria kuin vaikuttaa ruiskutuspulssin pituuteen kylmänä. T7 moottori menee todella nopeasti closed looppiin (lambdasäätö), joten vaikutus on lähinnä lyhyen aikaa kylmäkäynnistyksen jälkeen ja hiukan pidempään tyhjäkäynnillä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-3 lämpöaikakytkin ja lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Jaa, olen saanut vallan väärää tietoa. Puhuivat korjaamolla kyllä lämpöaikakytkimestä, mutta tarkoittivat sitten ilmeisesti tätä yhtä ja ainoaa anturia. Jokatapauksessa tämä on kannen kulj.puoleisessa päädyssä. Ongelmana on käyntiin lähtö kylmänä. Kun siitä irrotta johdon, auto käynnistyy hyvin ja flekti huutaa, koitettu koemielessä. Minä olen näistä jokseenkin ulalla, liian hienoa tekniikkaa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 lämpöaikakytkin ja lämpöanturi

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joo, voihan se anturi olla rikki. Trionic7 käyttää käynnistettäessä imuilman lämpöanturia moottorin lämmön arvioimiseen signaalin puuttuessa ja arvioi sitten jäähdytinnesteen lämpötilan nousun moottorin käydessä.

Jos korjaamolla osaisivat hommansa niin olisivat tarkistaneet esim. OBD-loggerilla ja yleismittarilla asian. Vikakoodikin ilmestyy, jos anturin arvo vaikuttaa järjettömältä.

Kuitenkin jos anturin johdon irrotus auttaa käyntiinlähtöä niin ilmeisesti anturi näyttää liian korkeaa lämpötilaa jolloin käynnistyksen aikana ruutattu bensa ei riitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin