Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Ei se turbosaabistin kevät näköjään koita ilman ahto-ongelmia. Parina edellisenä keväänä on ollut talven jäljiltä magneettiventtiili mäsänä (tai ainakin ongelma on korjaatunut sen vaihdolla) ja ahdot ovat jääneet maltillisesti peruspaineille. Nyt ongelma on se, että ahdot nousee helposti ainakin punaisen alueen puoliväliin ja ennemmänkin aina fuel-cutille asti. Näin on käynytkin muutamia kertoja 4 ja 5 vaihteilla ohituksessa, mutta koskaan en ole sattunut näkemään, että missä asti se mittarin neula kävikään. Eikä vasitella viitsi kokeilla.

Vuotaakohan jokin letku tai olisikohan siinä peruspainetta säätävässä tankohässäkässä ongelma. Magneettiventtiilin liittimen irroittamalla ahdot nousevat samalla lailla kattoon. Edellisillä kerroilla, kun ventiili on ollut rikki, niin toiminta on ollut päinvastainen. Ei ahtoja magneettiventtiilin kanssa, mutta kun sen on ohittanut letkuja irrottamalla, niin ahdot on nousseet iloisesti. Toinen ilmiö minkä olen huomannut, että jo viime syksynä ahtopaine nousi selvästi punaisen alkupäähän noin mittarin neulan paksuuden verran. Eli mittarin neula oli pikkaisen punaisella, ei siinä keltaisen punaisen rajalla niin kuin ilmeisesti pitäisi. Talven aikana ilmiö näyttää pahentuneen: ahtopaineen säätö tapahtuu täysin oikean jalan nilkan asentoa säätämällä :lol: .

On se kumma, jos venttiili on taas p-kana. Ei taida enää toista kertaa saada takuuseen, kun nykyinenkin on jo takuuvaihdettu.

Mistähän kannatttaisi lähteä liikkeelle? Päällisin puolin katselemalla ei näy konehuoneessa mitään erikoista. Myöskään Check engine valo tms. ei ole syttynyt.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Normaali rikkinäisen venttiilin toimintaa eli ei muuta kun yrittämään uutta takuuseen. Ota mentiili irti ja heiluta sitä, niin huomaat saaneesi uuden helistimen :wink:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

9000LPT kirjoitti:Normaali rikkinäisen venttiilin toimintaa eli ei muuta kun yrittämään uutta takuuseen.
Voisiko tämän varmistaa jotenkin? Esim. kytkemällä venttiilille menevät letkut (mitkä?) tietyllä tapaa, jonka seurauksena toimisi ikään kuin matalapaineturbo ja paineet jäisi peruspaineille.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

C ja W letkut yhteen niin auto vastaa matalapainetta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

jcarlson kirjoitti:C ja W letkut yhteen niin auto vastaa matalapainetta.
Ok, kiitti. Olisiko vinkkejä nippelistä, jollla letkut saisi tiivisti liitettyä yhteen. Mistäköhän sellaista kannattaisi ensimmäisenä kysellä?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

peukalokeskellä kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:C ja W letkut yhteen niin auto vastaa matalapainetta.
Ok, kiitti. Olisiko vinkkejä nippelistä, jollla letkut saisi tiivisti liitettyä yhteen. Mistäköhän sellaista kannattaisi ensimmäisenä kysellä?
Itsellä T7 niin en muista noita letkujen pituuksia mutta saisitko esim. magneettiventtiilin puoleisen pään W-letkusta yhdistettyä ahtimen kompressorin nippaan tai C-letkusta hukkaportin kellon nippaan? Jos vain kokeilet, niin ei tarvinne tulpata niitä irti jääviä letkuja esim. isohkolla pultilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja peinu »

peukalokeskellä kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:C ja W letkut yhteen niin auto vastaa matalapainetta.
Ok, kiitti. Olisiko vinkkejä nippelistä, jollla letkut saisi tiivisti liitettyä yhteen. Mistäköhän sellaista kannattaisi ensimmäisenä kysellä?
Eikö noita letkuliitosnippeleitä ole joka varaosakaupan tiskillä. Pissapojan letkuun sopivat varmaan samanlaiset.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Tänään oli vihdoin aikaa kokeilla C ja W letkujen yhteenliittämistä. Tosiaan tämän tempun jälkeen ahdot nousevat vain peruspaineelle (noin keltaisen puoliväliin). Normaalisti tällä hetkellä, ja vaikka magn.venttiilin sähköt olisi kytketty pois, ahdot nousevat fuel-cuttiin asti. Eli vahvasti viittaa vikaantuneeseen venttiiliin.

Soitin Saabin huoltoon ja sieltä sanoivat, että venttiili menee jälleen takuuseen. Eli ensi viikolla vaihdetaan jo kerran takuuvaihdettu osa uudelleen takuuseen. Hyvä, että takuu on useamman vuoden mittainen. Tätä menoa mankkuvena pitäisi lisätä 20 tkm huolto-ohjelmaan vaihdettavana osana.

Tietääkseni originaali venttiili kesti n. 80 tkm, seuraava n. 10 tkm ja ajallisesti vain 6 kk, seuraava takuuseen vaihdettu n. 30 tkm ja ajallisesti 12 kk.

Huollon kaveri myönsi, että heikkoja osia ovat. Mainitsi myös jotain aika erikoista: T5 autoihin olisi modattu paikoilleen kestävämpiä T7 moottorin venttiileitä. Vaati johdotuksen muutoksen (vain kaksi karvaa kolmen sijasta) ja muutoksen ohjaussoftaan. Kuulemma muutamia tälläisiä olisi tehty. Aika erikoista, jos on totta.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

peukalokeskellä kirjoitti:Huollon kaveri myönsi, että heikkoja osia ovat. Mainitsi myös jotain aika erikoista: T5 autoihin olisi modattu paikoilleen kestävämpiä T7 moottorin venttiileitä. Vaati johdotuksen muutoksen (vain kaksi karvaa kolmen sijasta) ja muutoksen ohjaussoftaan. Kuulemma muutamia tälläisiä olisi tehty. Aika erikoista, jos on totta.
Erikoista ja totta. Täällä voit tutustua aiheeseen lähemmin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

peukalokeskellä kirjoitti:Tänään oli vihdoin aikaa kokeilla C ja W letkujen yhteenliittämistä. Tosiaan tämän tempun jälkeen ahdot nousevat vain peruspaineelle (noin keltaisen puoliväliin). Normaalisti tällä hetkellä, ja vaikka magn.venttiilin sähköt olisi kytketty pois, ahdot nousevat fuel-cuttiin asti. Eli vahvasti viittaa vikaantuneeseen venttiiliin.

Soitin Saabin huoltoon ja sieltä sanoivat, että venttiili menee jälleen takuuseen. Eli ensi viikolla vaihdetaan jo kerran takuuvaihdettu osa uudelleen takuuseen. Hyvä, että takuu on useamman vuoden mittainen. Tätä menoa mankkuvena pitäisi lisätä 20 tkm huolto-ohjelmaan vaihdettavana osana.

Tietääkseni originaali venttiili kesti n. 80 tkm, seuraava n. 10 tkm ja ajallisesti vain 6 kk, seuraava takuuseen vaihdettu n. 30 tkm ja ajallisesti 12 kk.

Huollon kaveri myönsi, että heikkoja osia ovat. Mainitsi myös jotain aika erikoista: T5 autoihin olisi modattu paikoilleen kestävämpiä T7 moottorin venttiileitä. Vaati johdotuksen muutoksen (vain kaksi karvaa kolmen sijasta) ja muutoksen ohjaussoftaan. Kuulemma muutamia tälläisiä olisi tehty. Aika erikoista, jos on totta.
Hyvin toimii :lol: Vanhemmat t5 mankut ovat kestävimpiä. uudet rivät tahdo kestää puolta vuotta pitempään :cry:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

9000LPT kirjoitti:Hyvin toimii :lol: Vanhemmat t5 mankut ovat kestävimpiä. uudet rivät tahdo kestää puolta vuotta pitempään :cry:
Juu, omassa tonnarissa on alkuperäinen -96 mankuvena ja yksi uusi kävi vajaan vuoden päivät olemassa autossa. Sain rahat takaisin(ostettu ulkomailta) ja vanha paikoilleen. Eipä ole sen kummemmin häirinnyt.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

G-mies kirjoitti: Erikoista ja totta. Täällä voit tutustua aiheeseen lähemmin.

Matti
Hämmästyttävää ja totta. Melkoista puuhapete hommaa... :mrgreen: Kiitti linkistä!
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Nyt toimii taas eli ongelmat poistuivat odotetusti magn.venttiilin vaihdolla.
FreeZ
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2004 18:07
Paikkakunta: Hamina

Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?

Viesti Kirjoittaja FreeZ »

Kuinka pitkä takuu Saabilla on esimerkiksi Magneettiventtiileille ja Di-kaseteille?
Vastaa Viestiin