Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
Ei se turbosaabistin kevät näköjään koita ilman ahto-ongelmia. Parina edellisenä keväänä on ollut talven jäljiltä magneettiventtiili mäsänä (tai ainakin ongelma on korjaatunut sen vaihdolla) ja ahdot ovat jääneet maltillisesti peruspaineille. Nyt ongelma on se, että ahdot nousee helposti ainakin punaisen alueen puoliväliin ja ennemmänkin aina fuel-cutille asti. Näin on käynytkin muutamia kertoja 4 ja 5 vaihteilla ohituksessa, mutta koskaan en ole sattunut näkemään, että missä asti se mittarin neula kävikään. Eikä vasitella viitsi kokeilla.
Vuotaakohan jokin letku tai olisikohan siinä peruspainetta säätävässä tankohässäkässä ongelma. Magneettiventtiilin liittimen irroittamalla ahdot nousevat samalla lailla kattoon. Edellisillä kerroilla, kun ventiili on ollut rikki, niin toiminta on ollut päinvastainen. Ei ahtoja magneettiventtiilin kanssa, mutta kun sen on ohittanut letkuja irrottamalla, niin ahdot on nousseet iloisesti. Toinen ilmiö minkä olen huomannut, että jo viime syksynä ahtopaine nousi selvästi punaisen alkupäähän noin mittarin neulan paksuuden verran. Eli mittarin neula oli pikkaisen punaisella, ei siinä keltaisen punaisen rajalla niin kuin ilmeisesti pitäisi. Talven aikana ilmiö näyttää pahentuneen: ahtopaineen säätö tapahtuu täysin oikean jalan nilkan asentoa säätämällä .
On se kumma, jos venttiili on taas p-kana. Ei taida enää toista kertaa saada takuuseen, kun nykyinenkin on jo takuuvaihdettu.
Mistähän kannatttaisi lähteä liikkeelle? Päällisin puolin katselemalla ei näy konehuoneessa mitään erikoista. Myöskään Check engine valo tms. ei ole syttynyt.
Vuotaakohan jokin letku tai olisikohan siinä peruspainetta säätävässä tankohässäkässä ongelma. Magneettiventtiilin liittimen irroittamalla ahdot nousevat samalla lailla kattoon. Edellisillä kerroilla, kun ventiili on ollut rikki, niin toiminta on ollut päinvastainen. Ei ahtoja magneettiventtiilin kanssa, mutta kun sen on ohittanut letkuja irrottamalla, niin ahdot on nousseet iloisesti. Toinen ilmiö minkä olen huomannut, että jo viime syksynä ahtopaine nousi selvästi punaisen alkupäähän noin mittarin neulan paksuuden verran. Eli mittarin neula oli pikkaisen punaisella, ei siinä keltaisen punaisen rajalla niin kuin ilmeisesti pitäisi. Talven aikana ilmiö näyttää pahentuneen: ahtopaineen säätö tapahtuu täysin oikean jalan nilkan asentoa säätämällä .
On se kumma, jos venttiili on taas p-kana. Ei taida enää toista kertaa saada takuuseen, kun nykyinenkin on jo takuuvaihdettu.
Mistähän kannatttaisi lähteä liikkeelle? Päällisin puolin katselemalla ei näy konehuoneessa mitään erikoista. Myöskään Check engine valo tms. ei ole syttynyt.
Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
Normaali rikkinäisen venttiilin toimintaa eli ei muuta kun yrittämään uutta takuuseen. Ota mentiili irti ja heiluta sitä, niin huomaat saaneesi uuden helistimen
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
Voisiko tämän varmistaa jotenkin? Esim. kytkemällä venttiilille menevät letkut (mitkä?) tietyllä tapaa, jonka seurauksena toimisi ikään kuin matalapaineturbo ja paineet jäisi peruspaineille.9000LPT kirjoitti:Normaali rikkinäisen venttiilin toimintaa eli ei muuta kun yrittämään uutta takuuseen.
Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
C ja W letkut yhteen niin auto vastaa matalapainetta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
Ok, kiitti. Olisiko vinkkejä nippelistä, jollla letkut saisi tiivisti liitettyä yhteen. Mistäköhän sellaista kannattaisi ensimmäisenä kysellä?jcarlson kirjoitti:C ja W letkut yhteen niin auto vastaa matalapainetta.
Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
Itsellä T7 niin en muista noita letkujen pituuksia mutta saisitko esim. magneettiventtiilin puoleisen pään W-letkusta yhdistettyä ahtimen kompressorin nippaan tai C-letkusta hukkaportin kellon nippaan? Jos vain kokeilet, niin ei tarvinne tulpata niitä irti jääviä letkuja esim. isohkolla pultilla.peukalokeskellä kirjoitti:Ok, kiitti. Olisiko vinkkejä nippelistä, jollla letkut saisi tiivisti liitettyä yhteen. Mistäköhän sellaista kannattaisi ensimmäisenä kysellä?jcarlson kirjoitti:C ja W letkut yhteen niin auto vastaa matalapainetta.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
Eikö noita letkuliitosnippeleitä ole joka varaosakaupan tiskillä. Pissapojan letkuun sopivat varmaan samanlaiset.peukalokeskellä kirjoitti:Ok, kiitti. Olisiko vinkkejä nippelistä, jollla letkut saisi tiivisti liitettyä yhteen. Mistäköhän sellaista kannattaisi ensimmäisenä kysellä?jcarlson kirjoitti:C ja W letkut yhteen niin auto vastaa matalapainetta.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
Tänään oli vihdoin aikaa kokeilla C ja W letkujen yhteenliittämistä. Tosiaan tämän tempun jälkeen ahdot nousevat vain peruspaineelle (noin keltaisen puoliväliin). Normaalisti tällä hetkellä, ja vaikka magn.venttiilin sähköt olisi kytketty pois, ahdot nousevat fuel-cuttiin asti. Eli vahvasti viittaa vikaantuneeseen venttiiliin.
Soitin Saabin huoltoon ja sieltä sanoivat, että venttiili menee jälleen takuuseen. Eli ensi viikolla vaihdetaan jo kerran takuuvaihdettu osa uudelleen takuuseen. Hyvä, että takuu on useamman vuoden mittainen. Tätä menoa mankkuvena pitäisi lisätä 20 tkm huolto-ohjelmaan vaihdettavana osana.
Tietääkseni originaali venttiili kesti n. 80 tkm, seuraava n. 10 tkm ja ajallisesti vain 6 kk, seuraava takuuseen vaihdettu n. 30 tkm ja ajallisesti 12 kk.
Huollon kaveri myönsi, että heikkoja osia ovat. Mainitsi myös jotain aika erikoista: T5 autoihin olisi modattu paikoilleen kestävämpiä T7 moottorin venttiileitä. Vaati johdotuksen muutoksen (vain kaksi karvaa kolmen sijasta) ja muutoksen ohjaussoftaan. Kuulemma muutamia tälläisiä olisi tehty. Aika erikoista, jos on totta.
Soitin Saabin huoltoon ja sieltä sanoivat, että venttiili menee jälleen takuuseen. Eli ensi viikolla vaihdetaan jo kerran takuuvaihdettu osa uudelleen takuuseen. Hyvä, että takuu on useamman vuoden mittainen. Tätä menoa mankkuvena pitäisi lisätä 20 tkm huolto-ohjelmaan vaihdettavana osana.
Tietääkseni originaali venttiili kesti n. 80 tkm, seuraava n. 10 tkm ja ajallisesti vain 6 kk, seuraava takuuseen vaihdettu n. 30 tkm ja ajallisesti 12 kk.
Huollon kaveri myönsi, että heikkoja osia ovat. Mainitsi myös jotain aika erikoista: T5 autoihin olisi modattu paikoilleen kestävämpiä T7 moottorin venttiileitä. Vaati johdotuksen muutoksen (vain kaksi karvaa kolmen sijasta) ja muutoksen ohjaussoftaan. Kuulemma muutamia tälläisiä olisi tehty. Aika erikoista, jos on totta.
Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
Erikoista ja totta. Täällä voit tutustua aiheeseen lähemmin.peukalokeskellä kirjoitti:Huollon kaveri myönsi, että heikkoja osia ovat. Mainitsi myös jotain aika erikoista: T5 autoihin olisi modattu paikoilleen kestävämpiä T7 moottorin venttiileitä. Vaati johdotuksen muutoksen (vain kaksi karvaa kolmen sijasta) ja muutoksen ohjaussoftaan. Kuulemma muutamia tälläisiä olisi tehty. Aika erikoista, jos on totta.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
Hyvin toimii Vanhemmat t5 mankut ovat kestävimpiä. uudet rivät tahdo kestää puolta vuotta pitempäänpeukalokeskellä kirjoitti:Tänään oli vihdoin aikaa kokeilla C ja W letkujen yhteenliittämistä. Tosiaan tämän tempun jälkeen ahdot nousevat vain peruspaineelle (noin keltaisen puoliväliin). Normaalisti tällä hetkellä, ja vaikka magn.venttiilin sähköt olisi kytketty pois, ahdot nousevat fuel-cuttiin asti. Eli vahvasti viittaa vikaantuneeseen venttiiliin.
Soitin Saabin huoltoon ja sieltä sanoivat, että venttiili menee jälleen takuuseen. Eli ensi viikolla vaihdetaan jo kerran takuuvaihdettu osa uudelleen takuuseen. Hyvä, että takuu on useamman vuoden mittainen. Tätä menoa mankkuvena pitäisi lisätä 20 tkm huolto-ohjelmaan vaihdettavana osana.
Tietääkseni originaali venttiili kesti n. 80 tkm, seuraava n. 10 tkm ja ajallisesti vain 6 kk, seuraava takuuseen vaihdettu n. 30 tkm ja ajallisesti 12 kk.
Huollon kaveri myönsi, että heikkoja osia ovat. Mainitsi myös jotain aika erikoista: T5 autoihin olisi modattu paikoilleen kestävämpiä T7 moottorin venttiileitä. Vaati johdotuksen muutoksen (vain kaksi karvaa kolmen sijasta) ja muutoksen ohjaussoftaan. Kuulemma muutamia tälläisiä olisi tehty. Aika erikoista, jos on totta.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
Juu, omassa tonnarissa on alkuperäinen -96 mankuvena ja yksi uusi kävi vajaan vuoden päivät olemassa autossa. Sain rahat takaisin(ostettu ulkomailta) ja vanha paikoilleen. Eipä ole sen kummemmin häirinnyt.9000LPT kirjoitti:Hyvin toimii Vanhemmat t5 mankut ovat kestävimpiä. uudet rivät tahdo kestää puolta vuotta pitempään
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
Hämmästyttävää ja totta. Melkoista puuhapete hommaa... Kiitti linkistä!
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
Nyt toimii taas eli ongelmat poistuivat odotetusti magn.venttiilin vaihdolla.
Re: Mitä olisikaan kevät ilman ahto-ongelmia?
Kuinka pitkä takuu Saabilla on esimerkiksi Magneettiventtiileille ja Di-kaseteille?