9-3:een 2DIN-soitin -opas
9-3:een 2DIN-soitin -opas
Eli, Saabin villiin 1 2/3 -kokoiseen DIN-reikään 2DIN kokoinen soitin? Itse tein näin.
Vanha radio pois.
3mm rautapuikot. Vaikka hitsauspuikot. Myös meisselit, sopivat naulat, virkkuukoukut jne. käy hyvin, jos ei aitoja irroituspuikkoja ole. Lykkää reikiin ja tuntuu nytkähdys kun on tarpeeksi pohjassa. Lukitusklipsit painuvat auki ja muljuttelemalla ja samalla vetämällä irroitustyökaluista radio tulee helposti sen verran pihalle, että sormilla saa kiinni.
Normaalisti radio tulee ilman ongelmia pois, mutta kuten itselläni kävi, tökkäsi radion ulos tuleminen lyhyeen, kun radion kauluksessa oleva klipsi tökkäsi radion rungon takareunassa olevaan pykälään.
Jos näin käy ota SID irti. Lähtee mukavasti kun ottaa litteän ja tylpän esineen, jonka lykkää SID:n ja koelaudan väliin ja kiertää liu'uttaa sen kanssa SID toiselle puolen. Sitten saakin jo kynsin kiinni. Liitin lähtee irti helposti klipsua ulospäin taivuttamalla ja vetämällä liitin irti. SID:n aukosta pitäisi nyt saada kädellä tunnusteltua keskellä olevaa klipsiä radion kauluksen yläreunassa ja jos omaa sormenkynsiä vähän, kaikkein helpoin on kynsillä kevittää klipsiä ja vetää radio pihalle ja irroittaa liittimet.
SID pois.
Katso edellinen kohta. Sidin kaulus lähtee vääntämällä vasemmalla ja oikealla olevat lukitusväkäset auki ja ylhäältä kaulusta vääntämällä saa yläreunan tulemaan ohi kojelaudan reunan. Oikealla alhaalla on vielä yksi lukitusväkänen piilossa jonka ohi pääsee lievää väkivaltaa käytteän kaulusta heilutellen ja vetäen.
Radion kaulus pois. Pienellä meisseillä saa väänneltyä kauluksen lukituksen ylä- tai alapuolelta auki. Sen jälkeen kaulus lähtee jo hieman vääntämällä pois.
Kaikkein pahin homma. SID:n kaulauksen modifoiminen. Kauluksessa on ikäänkuin kaksoispohja, ainakin autoissa, joissa ei ole mukitelinettä, vaan pelkkä 10mm peitelevy SID:n ja radion välissä. Esim Dremelillä on hyvä hioa messinkiset holkit auki. Näin putoaa muovinen peitelevy irti kauluksesta ja kaksoispohjan toinen kerros. Jäljelle jääneen pohjan takareunassa on pokkauksia jotka osoittavat alaspäin. Leikkaa nämä pois tai suorista muun pohjan suuntaiseksi. Reunassa olevat "yksinkertaiset" pokkauksen pitää väännellä irti poikki. Viilaa vähän ettei jää teräväksi. Reunoissa oleville paksuille pokkauksille riittää pieni levitys auki päin. Muuta niille ei oikein voi tehdä, kun kaulus on siitä pistehitsattu kasaan. Älä levitä liikaa, tai kaulus ei mahdu enään kojelaudan reiästä sisään.
Kojelaudan puukotus.
Nyt SID:n ja radion välisen muoviväliseinän kimppuun. Tähän voi kukin käyttää keinoa mitä haluaa. Dremeli on myös täällä hyvä, jos haluaa auton siivota homman jälkeen. Itse nirhasin terävällä mattopuukolla harmaan muovin poikki päistään ja mustan leveän muovin leikkasin keskeltä sivuleikkureilla katkipoikki, jonka jälkeen vedin mattopuukolla viivat aivan reunoille. Tämän jälkeen muovi katkesi siististi aivan viivaa myöden kun vähän taivutti. Harmaan muovisuikaleen jämiä kannattaa siistiä mahdollisimman paljon. Ottavat mielellään kiinni uuden soittimen kaulukseen.
Nyt voit alkaa sovittamaan uuden soittimen kaulusta. Hienosäädä jos ei mahdu. Ei pitäis ottaa muualle kiinni kuin katkomiisi muovijämiin, jos ottaa. SID:n kaulus tulee nyt tukevasti soittimen kauluksen päälle, vaikkei muovivälipohjaa olekaan. Voit asentaa molemmat kaulukset kohdilleen ja lukita ne siihen. Koita toki ensin, että soitin mahtuu kauluksen sisään, ettei purista mistään. SID:n kauluksen pohjan reunapokkaukset tulisi olla levitetty sen verran, että radion kaulus mahtuu niiden väliin. Uusi radio sisään. Johtoja voit koittaa SID:n aukosta jelpata ennen kuin laitat sen paikoilleen. Itse jouduin vielä pikkiriikkisen hiomaan vasenta ylänurkkaa pois uuden soittimen kauluksesta, kun otti kiinni SID:n kauluksen reunapokkaukseen.
Toivottavasti tästä joku hyöty jollekin on. Itselläni hommaan meni noin 2 tuntia, kun olin aiemmin jo tuon orkkisradion irroituksen ongelman ratkaissut.
Muutuipa ääni jo pelkällä soittimella. Jäämme odottamaan erillissarjan ja vahvistimen asennusta sekä ovien vaimentamista
Vanha radio pois.
3mm rautapuikot. Vaikka hitsauspuikot. Myös meisselit, sopivat naulat, virkkuukoukut jne. käy hyvin, jos ei aitoja irroituspuikkoja ole. Lykkää reikiin ja tuntuu nytkähdys kun on tarpeeksi pohjassa. Lukitusklipsit painuvat auki ja muljuttelemalla ja samalla vetämällä irroitustyökaluista radio tulee helposti sen verran pihalle, että sormilla saa kiinni.
Normaalisti radio tulee ilman ongelmia pois, mutta kuten itselläni kävi, tökkäsi radion ulos tuleminen lyhyeen, kun radion kauluksessa oleva klipsi tökkäsi radion rungon takareunassa olevaan pykälään.
Jos näin käy ota SID irti. Lähtee mukavasti kun ottaa litteän ja tylpän esineen, jonka lykkää SID:n ja koelaudan väliin ja kiertää liu'uttaa sen kanssa SID toiselle puolen. Sitten saakin jo kynsin kiinni. Liitin lähtee irti helposti klipsua ulospäin taivuttamalla ja vetämällä liitin irti. SID:n aukosta pitäisi nyt saada kädellä tunnusteltua keskellä olevaa klipsiä radion kauluksen yläreunassa ja jos omaa sormenkynsiä vähän, kaikkein helpoin on kynsillä kevittää klipsiä ja vetää radio pihalle ja irroittaa liittimet.
SID pois.
Katso edellinen kohta. Sidin kaulus lähtee vääntämällä vasemmalla ja oikealla olevat lukitusväkäset auki ja ylhäältä kaulusta vääntämällä saa yläreunan tulemaan ohi kojelaudan reunan. Oikealla alhaalla on vielä yksi lukitusväkänen piilossa jonka ohi pääsee lievää väkivaltaa käytteän kaulusta heilutellen ja vetäen.
Radion kaulus pois. Pienellä meisseillä saa väänneltyä kauluksen lukituksen ylä- tai alapuolelta auki. Sen jälkeen kaulus lähtee jo hieman vääntämällä pois.
Kaikkein pahin homma. SID:n kaulauksen modifoiminen. Kauluksessa on ikäänkuin kaksoispohja, ainakin autoissa, joissa ei ole mukitelinettä, vaan pelkkä 10mm peitelevy SID:n ja radion välissä. Esim Dremelillä on hyvä hioa messinkiset holkit auki. Näin putoaa muovinen peitelevy irti kauluksesta ja kaksoispohjan toinen kerros. Jäljelle jääneen pohjan takareunassa on pokkauksia jotka osoittavat alaspäin. Leikkaa nämä pois tai suorista muun pohjan suuntaiseksi. Reunassa olevat "yksinkertaiset" pokkauksen pitää väännellä irti poikki. Viilaa vähän ettei jää teräväksi. Reunoissa oleville paksuille pokkauksille riittää pieni levitys auki päin. Muuta niille ei oikein voi tehdä, kun kaulus on siitä pistehitsattu kasaan. Älä levitä liikaa, tai kaulus ei mahdu enään kojelaudan reiästä sisään.
Kojelaudan puukotus.
Nyt SID:n ja radion välisen muoviväliseinän kimppuun. Tähän voi kukin käyttää keinoa mitä haluaa. Dremeli on myös täällä hyvä, jos haluaa auton siivota homman jälkeen. Itse nirhasin terävällä mattopuukolla harmaan muovin poikki päistään ja mustan leveän muovin leikkasin keskeltä sivuleikkureilla katkipoikki, jonka jälkeen vedin mattopuukolla viivat aivan reunoille. Tämän jälkeen muovi katkesi siististi aivan viivaa myöden kun vähän taivutti. Harmaan muovisuikaleen jämiä kannattaa siistiä mahdollisimman paljon. Ottavat mielellään kiinni uuden soittimen kaulukseen.
Nyt voit alkaa sovittamaan uuden soittimen kaulusta. Hienosäädä jos ei mahdu. Ei pitäis ottaa muualle kiinni kuin katkomiisi muovijämiin, jos ottaa. SID:n kaulus tulee nyt tukevasti soittimen kauluksen päälle, vaikkei muovivälipohjaa olekaan. Voit asentaa molemmat kaulukset kohdilleen ja lukita ne siihen. Koita toki ensin, että soitin mahtuu kauluksen sisään, ettei purista mistään. SID:n kauluksen pohjan reunapokkaukset tulisi olla levitetty sen verran, että radion kaulus mahtuu niiden väliin. Uusi radio sisään. Johtoja voit koittaa SID:n aukosta jelpata ennen kuin laitat sen paikoilleen. Itse jouduin vielä pikkiriikkisen hiomaan vasenta ylänurkkaa pois uuden soittimen kauluksesta, kun otti kiinni SID:n kauluksen reunapokkaukseen.
Toivottavasti tästä joku hyöty jollekin on. Itselläni hommaan meni noin 2 tuntia, kun olin aiemmin jo tuon orkkisradion irroituksen ongelman ratkaissut.
Muutuipa ääni jo pelkällä soittimella. Jäämme odottamaan erillissarjan ja vahvistimen asennusta sekä ovien vaimentamista
Re: 9-3:een 2DIN-soitin -opas
Hyvä ohje! Vastaava rojekti joskus itelläkin käynyt mielessä, mutta jämähdin kuitenkin orkkissoittimeen...
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
#1429
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1148
- Liittynyt: To Touko 05, 2005 11:33
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 9-3:een 2DIN-soitin -opas
Itselläkin viimeistään syksyllä tulossa myös 2-din soitin autoon. Eli tämä tuli erittäin sopivasti
Saab 900 2.0t Cab -97
Re: 9-3:een 2DIN-soitin -opas
Onko noi 2DIN soittimet missä hinnoissa nykyään?
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
96 Super -78
Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
Re: 9-3:een 2DIN-soitin -opas
Laitoin itsekkin dvd soittimen ja näytön 9-3seen viime viikolla. Kaikki on muuten hyvin mutta näyttö ottaa häiriötä auton ollessa käynnissä. Olisiko maadoituksessa vikaa vai pitäisikö hommata häiriönpoistaja? mihin olette itse maadoittaneet?
-
- "Turbo"
- Viestit: 253
- Liittynyt: Pe Maalis 03, 2006 23:30
- Paikkakunta: Valkeakoski
Re: 9-3:een 2DIN-soitin -opas
Kiitos, tuli tarpeeseen!
Nyt vois sit samalla harkita tota SID:in korjausta yhdessä mankan vaihdon kanssa
Nyt vois sit samalla harkita tota SID:in korjausta yhdessä mankan vaihdon kanssa
Saabismi- Sairaus johon ei saa KELA-kortilla alennusta.
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Jäsen 2953 Saab 9-3 SE 2.0t BSR steg 1 -01
Re: 9-3:een 2DIN-soitin -opas
oliko tohon saatavilla jotain 1din kokoista säilytyslokeroa tai vastaavaa jossain? jos laittais 1din kokoisen soittimen ja lokeron alle tai päälle? minkähän hintainen? onko pahakin homma laittaa 1din soitinta kolkkiin? neuvoja ja vinkkejä saa laittaa!
Re: 9-3:een 2DIN-soitin -opas
no heittäkää jotain mitä suurinpiirtein maksaa nuo osat, niin tietää vähän edes varautuuko kymppeihin vaiko satasiin! asennuksen varmaankin hoidan itse...
Re: 9-3:een 2DIN-soitin -opas
Löytyisiköhän tuolta suuntaa antavaa hintaa:norther7 kirjoitti:no heittäkää jotain mitä suurinpiirtein maksaa nuo osat, niin tietää vähän edes varautuuko kymppeihin vaiko satasiin! asennuksen varmaankin hoidan itse...
http://www.partsforsaabs.com/default.php?cPath=142
http://www.elkparts.com/index.php/cPath/74_592_763
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: 9-3:een 2DIN-soitin -opas
Kuvien innoittamana nykin tuon vakiosoittimen ja mukitelineen hiiteen. Laitoin tilalle vanhan JVC:n CD-soittimen, jossa 4 x linjalähtö. Kylläpä parani varsinkin radion toimivuus ja myös CD-pelaa mainiosti. Soittimen yläpuolelle tuuppasin vanhan OG-satkun DIN-kokoisen kotelon. Ihan siisti tuli
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96,12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Re: 9-3:een 2DIN-soitin -opas
Olisko tietoa mistä löytyy nopeustieto, jos laittaa 2-din soittimen varustettuna navigoinnilla ja se vaatii autosta nopeustiedon?
Re: 9-3:een 2DIN-soitin -opas
Tä? Nopeustietoa? Eikö Navigaattori mukamas itse mittaa nopeutta?
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
-
- "Hirsch"
- Viestit: 790
- Liittynyt: Ti Loka 30, 2007 11:07
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: 9-3:een 2DIN-soitin -opas
Länsi-Auto Vantaalta (Magneetti) sai tuon kotelon + asennuskiskon tilaamalla muutamassa päivässä. Hintaa yhteensä 23 €.norther7 kirjoitti:no heittäkää jotain mitä suurinpiirtein maksaa nuo osat, niin tietää vähän edes varautuuko kymppeihin vaiko satasiin! asennuksen varmaankin hoidan itse...
Edit: vinkkinä Länsi-Auto Herttoniemestä Helsingistä löytyy samat osat suoraan hyllystä tällä hetkellä. Kyselin kyseisiä palikoita myös sieltä, en saanut vastausta mutta tänään tulikin ilmoitus sähköpostiin että tilaamani osat ovat saapuneet.
Valitettavasti minulla on vain yksi
Saab 9-5 2,3tA 2003 RE85
Re: 9-3:een 2DIN-soitin -opas
Kiitos 9-5T:lle vastauksesta, mutta voisitko vielä tarkentaa kumman A-pilarin
juuresta kyseinen nopeustieto löytyy OG 9-3:ssa?
Kumpi on järkevämpi paikka ottaa tuo napa 23 vai A-pilarin juuri?
( Kummassa tuhon mahdollisuus pienenpi? )
juuresta kyseinen nopeustieto löytyy OG 9-3:ssa?
Kumpi on järkevämpi paikka ottaa tuo napa 23 vai A-pilarin juuri?
( Kummassa tuhon mahdollisuus pienenpi? )
Re: 9-3:een 2DIN-soitin -opas
9-5T kysyi: Kertoisitko vuosimallin ja löytyykö TCS, molemmissa voi saada aikaan suurta tuhoa.
Vastaus: Auto vm. 2001 ja TCS:sää ei ole ( T7 moottorilla ).
Vastaus: Auto vm. 2001 ja TCS:sää ei ole ( T7 moottorilla ).