Todella outoa/nordic

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Jepulista. Eli kiikalassa nordicin kaveri teki sabaan lastun kolmentuuman koko putken mukaan ja samalla selvisi että imu ja ahto putki olisi vaihdettava isompaan, lisäksi tuli ilmi että immu on melkeen paskana.
Noh eipä mitään. Vaihdoin uuden immun kiinni ja yllättävää kyllä auto käyttäytyy eri tavalla, mutta huonompaan suuntaan :?
Eli ei läheskään niin ripeä kuin "paskana" olevalla immulla.
Uudella immulla ahdot ei nouse niin ripeästi kuin vanhalla, vaikkakin turbon kuormitusmittari menee punasen yli mitä ei vanhalla tehnyt, jäi punasen ja keltasen rajoille. Putkia pääsen vaihtamaan huomen iltana vasta.
Yhteen vetona: Kone käyttäytyy tasasemmin uudella immulla mutta on yhtä laiska kuin ennen lastutusta, ahdot kyllä nousee 1.4 tasalle mutta silti mitään ei tapahdu, ei edes sudi kakkosella mitä kyllä tekee vanhalla immulla.. :o
Voisiko niillä putkilla olla niin suuri merkitys asiaan :?:
Toisaalta, miten voi toimia vanhalla immulla ja pienillä putkilla näin paljon paremmin.
Autona on 93 pre aero t7:lla eli ilman viggen korisarjaa. siinä näköjään myös erilaiset ahto ja imu putket..
Jos saatte selvää niiin ajatuksia :(
ja taas kävin testi lenkillä kummallakin immulla ja"paskana"olevalla ampuu aivan vitusti ja uudella ei oikeen tapahdu mitään..
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja nugge »

onko siis se uus iha UUS UUS ?
piuha jäi irti ? tai sitten voi olla et kysymys on vaa huonost liittimest. vähä elektrocleaneria liittimeen kantsis koittaa.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Siis immu on ihan uusi, just tuli pcs:ltä, aika pieni mahis et olis osunut maanantai yksilö käsiin vaikka sekin tirtty mahollista. Liitin suihkittu jo Läpi.
Koitan tänään päästä tetaamaan kolmannella immulla.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Jep. Kokeiltu kolmannella immulla eli pcs:n lähettämässä immussa ei mitään vikaa.
Unohtui mainita ekassa viestissä että uudella"toimivalla immulla kovassa rasituksessa alkaa ce valo vilkkua, tätä ei tee nykyisellä immulla eli sillä mikä oli kiinni kun lastu tehtiin. Painotan vielä että uudella immulla auto käyttäytyy kyllä hyvinkin pehmeästi mutta mitään ei tapahdu, varsinkin teho alueella meno on tosi laiskaa... :?: :?:
Yritän ehtiä huomen lukee vika koodit.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja Poy »

Kannattaa nollata ECU uudella immulla (jos et ole sitä jo tehnyt) ja tehdä sitten ECU:n sopeutusajo.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
hma
"Aero"
Viestit: 387
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja hma »

aero t7 kirjoitti:Eli kiikalassa nordicin kaveri teki sabaan lastun
aero t7 kirjoitti:kävin testi lenkillä kummallakin immulla ja"paskana"olevalla ampuu aivan vitusti ja uudella ei oikeen tapahdu mitään
Samalla (uudella) softalla kävit vertailut?
aero t7 kirjoitti:...alkaa ce valo vilkkua, tätä ei tee nykyisellä immulla eli sillä mikä oli kiinni kun lastu tehtiin
Edelleen, Nordicin softallakaanko ei CE-vilku vanhalla immulla?
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Re: Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja Vigge »

aero t7 kirjoitti: ja samalla selvisi että imu ja ahto putki olisi vaihdettava isompaan

Unohtui mainita ekassa viestissä että uudella"toimivalla immulla kovassa rasituksessa alkaa ce valo vilkkua,
Jos rahaa haluaa kankkulan kaivoon heittää niin ahtoputkia voi tietysti vaihtaa, mutta mitään hyötyä ei niistä ola. Autossasi oleva muoviputki taipuu viiden sadan humman paremmalle puolelle. Ahtimen imupilliksi ainoa "parempi" vaihoehto on MY06--> vakio imupilli kun siinä on myös se viimeinen mutka jouheampi. Normi after market pilleissä on kartio just en sitä kurvia ja kurvi vakion luokkaa ja on hyvin mahdollista että se kartio haraa vastaa enemmän kuin mitä ylös asti tasaisella seinällä oleva vakiopilli tekee.

CE valon villkuminen kertoo pätkimisestä mihin syitä on lukuisia, joista se "huonoin" vaihtoehto lienee hullun laihalla oleva soosi. Toki yber rikkaus tekee samaa.

PS jos ahtopillin haluat ostaa niin mulla ois tallin nurkassa tämmöinen
http://www.stcf.net/viggen/pilli.jpg
Oli käytössä parisen kuukautta mutta lemppasin pois ja pistin orkkisröörit takas, kun ei tuosta ollut muuhun kun viiveiden kasvattamiseen :mrgreen:
#1730
500whp.net member
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Mikäs on sen toisen lambdan tilanne?? voikohan se aiheuttaa valon?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mahtaako kulkea juuri "viallisella" immulla sen takia paremmin kun ei enää mittaa todellista ilma määrää vain systeemi luulee että menee ilmaa vähemmän mitä pitäisi eli seokset menee laihalle. Uudella immulla taas seokset ovat kohillaan ja ahdot/kulku sen mukaiset? Velipojalla(9-5 T7 Aero) on kokemusta 2* konerikko juuri viallisen immun , steg1 softan ja rukatun nakutusrajan(valmistaja x) takia :wink: :evil: Ehjällä immulla pysy seokset/lämmöt kyllä kunnossa, ainakin lyhyissä kiihdytyksissä.

Joten kannattaisi selvittää hieman missä haarukassa seoksilla mennään noilla aftermarket viripurkeilla. :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Trionic on nollattu kummankin immun kanssa ja sopeutettu.
ce valo rupee vilkkumaan vaan uudella immulla, ei vanhalla missään vaiheessa.
Kaikki"testit"tehty nordicin softalla eli silläkään ei vilkuta ce valoa vanhalla immulla missään vaiheessa vaan pelkätään uudella. :?
Toistan itteäni mutta uudella immulla auto on oikeasti todella laiska ja kuten sanottua ce alkaa vilkkumaan kovassa rasituksessa.
Jotenkin tuntuu että ei jaksaisi edes kunnolla mennä rajoittajaan edes kakkosella.. :| Tämä siis uudella immulla.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja nugge »

kato et niis immuis on samat koodit. jos ei syystä tai toisest ole identtiset.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Täysin identtiset kaikissa t7:ssa.
Ettei vaan olis softassa vika, mitä on kyllä vaikea uskoa mutta alkaa olee ajatukset lopussa.. :|
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja nugge »

koitas lyödä se uus immu kii sit akku piuha irti noit 30min ja sit testiä.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

jep suoriudun tässä iltapäivän aikana.
Sain myös haettua sen uuden"paremman"imu pillin ahtimelle tänään, heitän sen samalla kiinni. Kirjottelen myöhemmin sit lisää.
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: Todella outoa/nordic

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Frostgrey kirjoitti:Mahtaako kulkea juuri "viallisella" immulla sen takia paremmin kun ei enää mittaa todellista ilma määrää vain systeemi luulee että menee ilmaa vähemmän mitä pitäisi eli seokset menee laihalle. Uudella immulla taas seokset ovat kohillaan ja ahdot/kulku sen mukaiset? Velipojalla(9-5 T7 Aero) on kokemusta 2* konerikko juuri viallisen immun , steg1 softan ja rukatun nakutusrajan(valmistaja x) takia :wink: :evil: Ehjällä immulla pysy seokset/lämmöt kyllä kunnossa, ainakin lyhyissä kiihdytyksissä.

Joten kannattaisi selvittää hieman missä haarukassa seoksilla mennään noilla aftermarket viripurkeilla. :roll:


Ilmeisesti meikäläisenkin konerikossa (nykimisessä täyskaasulla, CE-valo vilkkui tasan kerran) oli kyse juuri viallisesta immusta.

Vaihdoin immun uuteen ja kulku heikkeni mullakin jonkin verran. Pidä vaan se uusi immu itselläsi autossa kiinni, aero t7 niin ei tule turhaa koneremonttia! Tietty jos haluat ehdointahdoin vaihtaa ne männät vahvemmiksi niinkuin minä niin sitten ehkä, mutta älä ammu sitten mäntää niin paskaksi että kiertokanki tulee lohkosta läpi :P (itselläni ei tullut, mäntä yhtenä palasena, mutta muistaakseni foorumilla oli tämmöisestäkin kuvia)
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
Vastaa Viestiin