9-3 2.0t SE 5d

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
saab_hakusessa
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 05, 2008 16:47

9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja saab_hakusessa »

Hei vaan kaikille!

Olen tässä nyt viimeisen kahden viikon ajan suunnitellut tosissaan siirtymistä Saabin omistajaksi. Erityisesti olen katsellut noita 9-3 malleja, joillaisella olen päässyt myös kilometrin verran ajamaan. Muuten Saab tietämykseni on vielä lasten kengissä kaikkien noiden mallimerkintöjen matalapaineturbojen kanssa.

Nyt, kun olen tässä myynti-ilmoituksia ja tätä loistavaa foorumia selaillut niin mieleen on tullut muutama kysymys joihin olisi mukava saada vastauksia.

Foorumia lukiessa olen huomannut, että "monella" on turbo hajonnut Saabista. Kuinka yleistä tuollainen turbon hajoaminen on ja minkä ikäiselle autolle se yleensä sattuu? Mitä muita yleisiä (jos tuo turbon hajoaminen nyt sellainen on) vikoja 2000 -luvun alkupuolen 9-3 Saabeissa on? Miten eri mallimerkinnät eroavat toisistaan? Paljonko tuollainen kaksi litrainen turbo Saabbi kuluttaa? No näitä pieniä kysymyksiä olisi pitkä lista. Lähinnä kysymykseni varmaankin on, että kannattaako alla olevan tyyppinen auto ostaa??

Auto, jota olen nyt katsellut on otsikon mukainen ja vuosimallia 2001. Ajettu tällä pelillä olisi rapiat 180 000 km ja hinta 8000€. Tuntuu, että aika paljon on hintahaarukka noilla 9-3:lla ja vahemmista ja enemmän ajetuista saatetaan pyytää enemmän, kun uudemmista. Mihin Saabbia ostaessa kannattaa kiinnittää huomiota hinnan ja kilometrien lisäksi?

Ensimmäinen Saab-vuodatukseni tälle foorumille on päättynyt, kiitos!

-tuleva Saabisti?
Vielä Vectra - valitettavasti
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Noihin spekseihin (myös kulutus) löydät helpoiten vastauksen merkin kuin merkin ollessa kyseessä osoitteesta http://autodb.fi/mallit/list.php?merkki=saab&malli=9-3. Keskimääräinen kulutus kaksilitraiselle turbolle on reilut 9l/100km. Maantiellä seiskan pintaan.

En osaa itse sanoa, milloin tuo turbo yleisimmin porsii. Ajelin taannoin 9-3 turbodieseliä, ja siinä ei 314 000 kilometrin kohdalla ollut turboa korjailtu kertaakaan.

Omakohtaisen kokemuksen nimissä voin sanoa, että se surullisen kuuluisa holkki siellä vetoakselissa on aika tyypillinen ongelma. Helpohko korjata, jos työkalut pysyvät omissa käsissä tai jos asustelee Jyväskylän seutuvilla (josta löytyy ProCar Service, jossa huolletaan halvalla ko. ongelmaa), mutta jos välimatkaa on monia satoja kilometrejä eikä tuttavapiiristäkään löydy meisselimiestä hätiin, on ongelma jo hieman ikävähkö. Eli vaihteistoöljyt tulevat ulos.
Toinen perusongelma näissä "uudemmissa" Saabeissa on käsijarru. Ei toimi. Ei ainakaan pitkään. Vuosittain saa kiristellä ja säätää. Olen törmännyt parempiinkin, useasti.

Kokeneemmat valistakoon lisää. :D
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Turbojen porsimisien suurin syy on vissiin trionic 7 autojen huohotinletku.. Uus letkusarja on vissiin n. 50e+mahollinen työ. Tosin ei tostakaan ole vissiin suurempaa ongelmaa, kuhan on vaihtanu öljyt 10tkm välein huoltokirjan 20tkm sijaan. Kulutuksessa voi unelmoida 9l lukemilla! Mulla sellanen 12-15 kaupunkiajossa. Manuaalikin sanoo kulutukseksi kaupungissa 13l. Tosin oon mä saanu parhaimmillaan motaril 110km/h nopeudella 8.2l...
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

Risto Vee kirjoitti:Kulutuksessa voi unelmoida 9l lukemilla! Mulla sellanen 12-15 kaupunkiajossa. Manuaalikin sanoo kulutukseksi kaupungissa 13l. Tosin oon mä saanu parhaimmillaan motaril 110km/h nopeudella 8.2l...
Nimenomaan. Keskikulutus ysin paikkeilla, kaupunkiajossa luonnollisesti enemmän ja maantiellä yllättäen vähemmän. :wink:
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Oli pakko laittaa toi ettei tuu kaverille yllätyksenä.. :wink:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Risto Vee kirjoitti:Turbojen porsimisien suurin syy on vissiin trionic 7 autojen huohotinletku..
Vaan eikös noi turbo-ongelmat ollut nimenomaan vm -01:ssä, joissa erä laatuongelmaisia GT17:sia.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

NG900T kirjoitti:
Risto Vee kirjoitti:Turbojen porsimisien suurin syy on vissiin trionic 7 autojen huohotinletku..
Vaan eikös noi turbo-ongelmat ollut nimenomaan vm -01:ssä, joissa erä laatuongelmaisia GT17:sia.
Joo, jos on ostamassa vm. 2001 OG9-3:sta, niin kannattaa varmistaa, että turbo on vaihdettu.

Jos ei ole, niin reilu tinkiminen peliin ja kannattaa ostaa se turbo jo "varaosiksi" etukäteen. Ja ei sitten enää sitä GT17:sta, koska se voi porsia uudestaan. Kannattaa ostaa Mitsun TD04-15T, joka on kiinni Aero -mallissa. Sen pitäisi olla kestävämpi kuin tuo Garrett (ja nyt en puhu pelkästään virikäytöstä).
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
saab_hakusessa
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 05, 2008 16:47

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja saab_hakusessa »

Turbo Sensonic kirjoitti:
NG900T kirjoitti:
Risto Vee kirjoitti:Turbojen porsimisien suurin syy on vissiin trionic 7 autojen huohotinletku..
Vaan eikös noi turbo-ongelmat ollut nimenomaan vm -01:ssä, joissa erä laatuongelmaisia GT17:sia.
Joo, jos on ostamassa vm. 2001 OG9-3:sta, niin kannattaa varmistaa, että turbo on vaihdettu.

Jos ei ole, niin reilu tinkiminen peliin ja kannattaa ostaa se turbo jo "varaosiksi" etukäteen. Ja ei sitten enää sitä GT17:sta, koska se voi porsia uudestaan. Kannattaa ostaa Mitsun TD04-15T, joka on kiinni Aero -mallissa. Sen pitäisi olla kestävämpi kuin tuo Garrett (ja nyt en puhu pelkästään virikäytöstä).
Kiitos hyvistä ja nopeista vastauksista.

Mikähän tuo tuollainen OG9-3:nen oikein on? Jos myyjällä ei ole tietoa turbon vaihtamisesta niin voiko sitä mitenkään selvittää konehuoneeseen katsomalla? Ja paljonkos maksaa tuollainen laadukkaampi turbo ja sen vaihdattaminen liikkeessä? Hajoaako konepellin alta mitään muuta, jos turbo sattuu posahtamaan?

Tämä tuntuu jo ihan hullulta, kun Saabismi on iskenyt vaikka en ole vielä sellaista hankkinutkaan. Mikään muu auto ei kiinnosta ja liikenteessäkin näen vain pelkkiä Ruotsin ihmeitä. Mikähän olisi paras lääkitys???
Vielä Vectra - valitettavasti
Azanovix
"Hölösuu"
Viestit: 3672
Liittynyt: Ma Loka 15, 2007 00:30
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja Azanovix »

saab_hakusessa kirjoitti: Tämä tuntuu jo ihan hullulta, kun Saabismi on iskenyt vaikka en ole vielä sellaista hankkinutkaan. Mikään muu auto ei kiinnosta ja liikenteessäkin näen vain pelkkiä Ruotsin ihmeitä. Mikähän olisi paras lääkitys???
Paras lääkitys on ostaa bensaturbosaabi ja pistää kaikki rahansa sen virittämiseen. :D
OG tarkoittaa sitä "vanhanmallista" 9-3:a. Jos vertaat NG9-3:a ja OG9-3:a vierekkäin, pystyt selvästi havaitsemaan ulkoisen eron. Vanha on vähän "pyöreämpi" eikä ihan yhtä virtaviivainen kuin tuo uudempi. Omasta mielestäni. OG9-3 muistuttaa ulkonäöltään hyvin paljon NG900:aa. :wink:
tnt
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: Ti Marras 22, 2005 22:11

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja tnt »

ulkomaisissa nettkaupoissa on noita turboja näkynyt myytävän siinä 600 euron pintaan.
9-3Aero-01
saab_hakusessa
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Touko 05, 2008 16:47

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja saab_hakusessa »

tnt kirjoitti:ulkomaisissa nettkaupoissa on noita turboja näkynyt myytävän siinä 600 euron pintaan.
Eli käytännössä jos suomalaisessa liikkeessä vaihattaa niin tonnilla pitäs uutta turboa koneeseen saada?
Azanovix kirjoitti:
saab_hakusessa kirjoitti: Tämä tuntuu jo ihan hullulta, kun Saabismi on iskenyt vaikka en ole vielä sellaista hankkinutkaan. Mikään muu auto ei kiinnosta ja liikenteessäkin näen vain pelkkiä Ruotsin ihmeitä. Mikähän olisi paras lääkitys???
Paras lääkitys on ostaa bensaturbosaabi ja pistää kaikki rahansa sen virittämiseen. :D
OG tarkoittaa sitä "vanhanmallista" 9-3:a. Jos vertaat NG9-3:a ja OG9-3:a vierekkäin, pystyt selvästi havaitsemaan ulkoisen eron. Vanha on vähän "pyöreämpi" eikä ihan yhtä virtaviivainen kuin tuo uudempi. Omasta mielestäni. OG9-3 muistuttaa ulkonäöltään hyvin paljon NG900:aa. :wink:
OG/NG -jututkin selvis. tack!
Vielä Vectra - valitettavasti
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja LR »

Azanovix kirjoitti:
saab_hakusessa kirjoitti: Tämä tuntuu jo ihan hullulta, kun Saabismi on iskenyt vaikka en ole vielä sellaista hankkinutkaan. Mikään muu auto ei kiinnosta ja liikenteessäkin näen vain pelkkiä Ruotsin ihmeitä. Mikähän olisi paras lääkitys???
Paras lääkitys on ostaa bensaturbosaabi ja pistää kaikki rahansa sen virittämiseen. :D
OG tarkoittaa sitä "vanhanmallista" 9-3:a. Jos vertaat NG9-3:a ja OG9-3:a vierekkäin, pystyt selvästi havaitsemaan ulkoisen eron. Vanha on vähän "pyöreämpi" eikä ihan yhtä virtaviivainen kuin tuo uudempi. Omasta mielestäni. OG9-3 muistuttaa ulkonäöltään hyvin paljon NG900:aa. :wink:

Myyntipalstalla on yksi hieman viritetty OG 9-3 myytävänä. :wink:
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3496
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja SS »

Kulutuksesta kommentoisin, että rauhallisesti ajelemalla pääsee kyllä noin 8l keskikulutukseen jos seassa ei ole mahdottomasti kaupunkipyöritystä. Tosin tuo rauhallinen ajelu tahtoo hetkittäin olla hieman vaikeaa :D

Moottorijarrutuksen hyödyntäminen vaikuttaa yllättävän paljon kulutukseen.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja peinu »

SS kirjoitti:Kulutuksesta kommentoisin, että rauhallisesti ajelemalla pääsee kyllä noin 8l keskikulutukseen jos seassa ei ole mahdottomasti kaupunkipyöritystä. Tosin tuo rauhallinen ajelu tahtoo hetkittäin olla hieman vaikeaa :D

Moottorijarrutuksen hyödyntäminen vaikuttaa yllättävän paljon kulutukseen.
huhhuh, minä en pääse edes matka-ajossa alle 8:n, paitsi silloin kun oikein koitan pihistää. Jos ajaa vähänkin vauhdikkaammin ja tekee muutaman rivakan ohituksen, on kulutus 8,2l/100tms.

Mulla on työmatkaa joku 5km ja keskikulutus työ-koti-kauppa-koti-työ... n.10-12l/100km riippuen vuoden ajasta ja ajofiiliksistä.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-3 2.0t SE 5d

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9-3 T7 menee mulla cruise päällä talvirajoituksilla 6,5l/100km sidin perusteella, laskettuna muutama desi päälle. Vauhdikkaammassa ajossa nyt kesärajoituksilla sidin mukaan 6,9l ja pari desiä taas päälle todellista (mutta vähemmän virhettä kuin talvirenkailla).
8 litran kulutukseen pitäisi matka-ajossa polkea jo ihan urakalla, pelkkä reipas rajoitus +10 matkavauhti ja heti edelläolevista ohi ei riitä.

Talvikeleillä vajaa 13km yhdensuuntainen työmatka josta suurin osa motaria meni aika tasan 9l keskikulutuksella, toinen startti tolpan päästä ja toinen kylmiltään.

Kulutus muuten tippui jonkin verran tulppien, ahtimen (mitsu tilalla) ja softan vaihdolla..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Vastaa Viestiin