Nokia autosarjan poisto 9-3:sta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Nokia autosarjan poisto 9-3:sta

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Poistin tänään emännän 9-3:sta Nokian MCC-1 autosarjan.

Itseasiassa vain katkaisin kaksi puhelintelineestä lähtevää johtoa, eli antennin ja sen toisen jossa monta johtoa sisällä.

Ihmettelin heti katkaisun jälkeen kun SID näyttöön tuli teksti Telephone.

Myöhemmin huomasin ettei auton alkup. soittimesta kuulu ääni lainkaan. Virta siihen kyllä tulee ja CD tulee ulos jne.

Mikä neuvoksi? Pitääkö mun juottaa se puhelinteline takaisin kiinni, vai hajosiko jotain kun katkasin johdon irroittamatta akunkenkää? Sulakkeet on kyllä ehjät.

Huomasin sitten vielä sellaisen jutun, että jos radion sulakkeen jättää paikoilleen, niin infonäyttö ei sammu ollenkaan. Vasta siis sitten kun irrottaa sulakkeen. Nyt pitää ajella pari päivää ilman sitä sulaketta.

-markus-
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3490
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Nokia autosarjan poisto 9-3:sta

Viesti Kirjoittaja SS »

Siis jätit itse autosarjan kuitenkin paikoilleen? Avaa matkustajan jalkatilan vasen sivumuovi ja irrota johdot pistokkeestaan ja poista autosarja kokonaan. Kuvittelisin että olisi järkevää ottaa ne loputkin autosarjan rojut sieltä pois.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: Nokia autosarjan poisto 9-3:sta

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Mulla on itellä 9000 ja poistin siitä viime kesänä kaiken autosarjaan liittyvän.

Nyt ajattelin päästä vähän helpommalla (purkamatta virheetöntä sisustaa), katkaisemalla vain johdot.

Auttaako se liittimestä irroittaminen kuitenkaan? Oon tässä miettinyt että onko tuon puhelintelineen sisällä jotkin johdot yhdessä tms. joka kertoo SID:lle että autosarja on olemassa.

Oli minulle aivan uutta, että auto voi "tietää" että Nokia -puhelinautosarjassa on ongelma, kun siis näyttöön tuli Telephone teksti.

Radio pitäisi saada taas soimaan...
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: Nokia autosarjan poisto 9-3:sta

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Okei, mä yritän sitä. Eli hantin puolelta jalkatilasta se vasen sivumuovi pois ja siellä on liitin?

Toivottavasti ei hajonnut mitään kun katkoin.
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Re: Nokia autosarjan poisto 9-3:sta

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Ainakin NG900:n mykistys taitaa (muistaakseni) perustua siihen, että autosarja maadoittaa tuon radiolle menevän mykistyslinjan...eli kun olet leikannut johdot poikki, niin tuo mykistyslinja pääsee maihin ja toimii kuten pitääkin.

Hansikaslokero kannattaa ottaa ensin pois, niin on huomattavasti mukavampi sitä sivumuovia irrotella. Hanskalokero on parilla torksilla (ja olikos siinä ovipielessä joku pulttikin) kiinni, plus sitten vielä valolle menevä sähköjohto.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nokia autosarjan poisto 9-3:sta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

nakkimake kirjoitti:Mulla on itellä 9000 ja poistin siitä viime kesänä kaiken autosarjaan liittyvän.

Nyt ajattelin päästä vähän helpommalla (purkamatta virheetöntä sisustaa), katkaisemalla vain johdot.
Niin kuin tässä aikaisemmin jo kerrottiin, niin SIDissä lukee "Telephone" tai "Phone mute" sen takia, että mankka "luulee" puhelinkeskustelun olevan käynnissä, koska mykistysjohto on nyt tavallaan "vedetty maihin", kun olet katkaissut piuhat.

"Helpommalla pääsystä": onko se työlästä/vaikeaa, että joudut purkaamaan autosta hansikaslokeron ja keskikonsolin oikeanpuolisen suojaverhoilun? Niin kuin tässä aikaisemmin todettiin, niin sinun tarvitsee avata noin puolen tusinaa torx -ruuvia, jotta saat em. osat irti.

"Purkamalla virheetöntä sisustaa": onhan joku jo sinua aikaisemmin purkanut tuota autosi sisustaa, jos on kerran asentanut HF -sarjan autoon. Joten pelko pois ja pienehköä sisätilojen purkua, niin homman saa kondikseen.

Jos olet tulevaisuudessa laittamassa autoon uutta HF -sarjaa, niin suosittelen ehdottomasti joko:

1) Bluetooth HF -sarjaa, jolloin puhelinta ei tarvitse kytkeä mihinkään telineeseen ja auton HF:ää voi käyttää useammalla puhelimella. Huonona puolena tässä on se, että puhelin tarvitsee erillisen laturin ja laturin plugi on aina kytkettävä erikseen puhelimeen.

2) saksalaisen THB Bury Take & Talk -autosarjaa, jossa keskusyksikkö on aina sama, mutta siihen voi vaihtaa puhelintelineen erittäin nopeasti plug&play -periaatteella. Keskusyksikkö maksoi muistaakseni jonkun 72 euroa ja puhelintelineet saman verran.

Taidan itse olla vanhanaikainen tässä suhteessa, mutta itse olen toistaiseksi suosinut vaihtoehtoa 2). Puhelin on HF:n piirissä ja koko ajan latauksessa, niin akku ei pääse missään vaiheessa ehtymään.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: Nokia autosarjan poisto 9-3:sta

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Todella iso kiitos Saab asiantuntijoille!

Poistin tänään Nokian autosarjan täältä saamieni ohjeiden mukaan.
Poistin hansikaslokeron, 6-8 ruuvia ja keskikonsolin sivumuovin 2 ruuvia.

Otin sen aiemmin leikkaamani johdon irti Nokian boksista. Pieni pettymys tuli heti, koska se ei vaikuttanut radioon/SIDiin mitenkään. Vasta kun otin boksista kaikki piuhat irti palautui systeemi ennalleen ja soitin alkoi heti kuulumaan.

Hiukan jäi vielä mietityttämään, että mikä se sininen moninapainen liitin oli, josta oli katkottu kaikki muut paitsi puhelimelle lähtevät kaksi johtoa. Jätin kaiken ennalleen, poistin vain boksin ja siihen liittyvät omat johdot.

Kiitos vielä. Aivan loistavaa saada tukea täältä, kun itsellä kokemusta vain 900/9000:sta, ei 9-3:sta.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Nokia autosarjan poisto 9-3:sta

Viesti Kirjoittaja Poy »

nakkimake kirjoitti:Hiukan jäi vielä mietityttämään, että mikä se sininen moninapainen liitin oli, josta oli katkottu kaikki muut paitsi puhelimelle lähtevät kaksi johtoa. Jätin kaiken ennalleen, poistin vain boksin ja siihen liittyvät omat johdot.
Saabin omassa adapterissa sininen on virta-avaimeen menevä. Puhelimen sarjassa värit eivät välttämättä vastaa auton johtojen värejä, varsinkaan jos se on joku oma viritys.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: Nokia autosarjan poisto 9-3:sta

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Se sininen siis näytti ja tuntui Saabin omalta alkuperäiseltä liittimeltä. Se liitin ei ollut missään vastakappaleessa kiinni, vaan roikkui siellä irrallaan, josta lähti kaksi johtoa Nokian boksiin (toisessa sulake välissä). Muut johdot ko. liittimestä oli katkottu.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nokia autosarjan poisto 9-3:sta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

nakkimake kirjoitti:Se sininen siis näytti ja tuntui Saabin omalta alkuperäiseltä liittimeltä. Se liitin ei ollut missään vastakappaleessa kiinni, vaan roikkui siellä irrallaan, josta lähti kaksi johtoa Nokian boksiin (toisessa sulake välissä). Muut johdot ko. liittimestä oli katkottu.
Miten tuo HF sitten toimi? Jos sinistä johtoa ei oltu kytketty mihinkään, niin silloin puhelimen pitäisi olla kokoajan latingissa, koska virtalukko ei säätele puhelimen lataamista.

Puhelin HF:ssä on periaatteessa viisi johtoa, joilla homma toimii:

-punainen: jatkuvan virran (lue: sähkö) piuha
-sininen: menee virtalukkoon ja säätelee puhelimen latausta & HF:n toimintaa. Jos avain on virtalukossa OFF -asennossa tai avain on kokonaan poistettu virtalukosta, HF ei lataa puhelinta.
-musta: maadoitus
-keltainen: mankan mykistys puheluiden ajaksi
-antennipiuha: ei kaivanne selvitystä.

Silloin joskus vuonna miekka ja kivi, kun en itse hallinnut HF:n asentamista, eräs asentaja asensi HF:n NG900:eeni ja hän oli asentanut sen vielä niin, että HF:n keskusmokkula oli koko ajan päällä, eli virtalukko ei vaikuttanut puhelimen lataamiseen millään tavalla. Jokapäiväisessä käytössä asiaa ei edes huomannut, mutta sitten kun perheeseen tuli toinen Saab (9-3SS) ja aloin ajamaan sillä enemmän kuin NG900:lla, niin vähän yli viikon jälkeen NG900:sta oli akku tyhjä. Selitys oli se, että HF:n keskusmokkula oli koko ajan päällä ollessaan imaissut akun tyhjäksi. Kytkin HF:n eri tavalla ja nyt autoa voi seisottaa ainakin kaksi viikkoa ajamatta sillä lainkaan ja akku ei tyhjene sillä aikaa.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: Nokia autosarjan poisto 9-3:sta

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Auto on juuri ostettu ja siinä ei tullut mukana telineeseen sopivaa puhelinta. En tiedä miten se on pelannut. Mulla ei ole kokemuksia autosarjojen käytöstä.

Siihen boksiin tuli puhelintelineen ja lisäluurin johtoliitin, sekä lisäkaiuttimen liitin.

Ne virtajohdot siihen boksiin oli napattu siitä sinisestä liittimestä. Osa piuhoista oli liittimen juuresta katkaistu.
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nokia autosarjan poisto 9-3:sta

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

nakkimake kirjoitti:Auto on juuri ostettu ja siinä ei tullut mukana telineeseen sopivaa puhelinta.
No eipä tietenkään. Mutta tuolla THB Buryn Take &Talk -setillä voi hyödyntää vanhoja olemassa olevia piuhoja, jos vain tietää, miten ne kytkee.
nakkimake kirjoitti:Mulla ei ole kokemuksia autosarjojen käytöstä.
Eikös jotain kokemuksia sentään pitäisi olla, kun matkapuhelimen korvalla pitäminen autoa ajaessa on Suomessa ollut lainvastainen teko jo muutaman vuoden ajan ja siitä on saanut 50 euron rikesakon?

Ihmettelen muuten, kun työkaverini sanoi HF:ieni asennuksien jälkeen, että "toi on ihan 60 -luvulta". Itse kaveri suhaa ruuhkaliikenteessä manuaalivaihteisella autolla puhelin korvalla ja aiheuttaa aika vakavia vaaratilanteita.

Toinen hyvä esimerkki on tietyn merkkisten arvoautojen omistajat, jotka ajavat +100000 euron arvoisella autolla matkapuhelin korvalla. Heille ei ilmeisesti sattumalta ole tullut mieleen, että investoimalla noin 150 euroa lisää saa autoon kiinteän HF -sarjan, joka edistää liikenneturvallisuutta kun voi pitää molemmat kädet koko ajan auton ratissa ja säätää matkapuhelimen äänen voimakkuutta ohjauspyörässä olevista audiopainikkeista ja mankkakin mykistyy automaattisesti puheluiden ajaksi.

Meikäläisellä on ollut GSM -puhelin (jopa samalla liittymällä ja numerolla) vuodesta 1995 lähtien ja kiinteä HF kaikissa omistamissani autoissani vuodesta 1996 lähtien. Itse en voisi enää kuvitellakaan ajavani luuri korvalla.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
nakkimake
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 20:34

Re: Nokia autosarjan poisto 9-3:sta

Viesti Kirjoittaja nakkimake »

Jeps, kun emännän autossa ei ajonaikana puhuta kännykkään ja poishan se oli saatava järkyttävännäköinen ja kokoinen kapistus kojelaudasta :D
Vastaa Viestiin